Vekt

Første svangerskap la jeg på meg 22 kg,
andre svangerskap bare 4 kg. Startvekten var da høyere med nr 2 ☺️ veide 90 kg med begge på det meste. Nå har jeg foreløpig gått opp 10 kg og er 30+ 6, så det er veldig forskjellig fra person til person, men også hvert svangerskap :) gikk raskt ned igjen etter fødsel. Mitt fokus er: spis for to, men ikke som to ☺️
 
Eg var svært aktiv før eg som 23åring blei gravid for første gang, trente både volley, fotball og håndball til eg var rundt 20 uker og fikk plager med bekken. Aldri brydd meg mykje om kosthold, fordi eg har alltid trent mykje. Vekta har vært ganske stabil rundt 70-75kg og er 173cm. La på meg 30kg første svangerskap og var ikkje eit snev bekymra, tenkte alt raste etter fødsel (alle sa det :hilarious:) men neida. Starta trening 6 veker etter fødsel med rundt 98kg på vekta. Måtte faktisk justere kostholdet for å klare å gå ned til bryllupet, og var rundt 78-80kg når eg blei gravid igjen, før bryllupet. Blei litt usikker nå, men trur eg bikka 100kg det svangerskapet og, og då prøvde eg å passe meg litt. Året etter var eg nede igjen i 73kg, mykje trening, lite kostholdsregulering. Mista mange babyer i 2019-2020, to av dei i andre trimester, noko som sammen med null trening i covidåra resulterte i ein kropp som la på seg momentant. Det har resultert i ei stagnerande vekt på rundt 90-95kg dei siste par åra, sjølv under graviditeten for 2år siden. Kjent eg orker ikkje fokusere på det og har ikkje villa vega meg dette svangerskapet. Skjønner at eg MÅ starte å trene igjen etter svangerskapet for å få kroppen tilbake.
Men, nå må eg vege meg fordi det er grense på bmi (usikker på ka den egentlige er, men eg kan ikkje vege meir enn 120kg) for å få føde på Stord. Har gjort at eg kjenner at det er heilt ok å ha litt meir fokus på vekt desse siste vekene, eg veger 99kg nå, har gjort det dei siste 7 vekene, så føle eg har kontroll enn så lenge. Eg er ikkje streng med meg sjølv, men tar litt bedre valg i matveien. Fysisk er eg hemma, pga bekken, så kun kosthold eg kan regulera.

Blei langt detta. Men poenget mitt er at ja, det kan være lurt å følge litt med å ta litt grep, for det er ikkje alltid lett å komme tilbake til normal vekt. Men samtidig er det lurt å også ikkje gå overboard! Er du førstegangs og legger på deg 15-20kg går det heilt fint, kroppen trenger noko å gå på også, og det vil ein merke når amminga starter. Ein ser eit klart mønster i at dei med høg bmi legger lite på seg, altså kroppen veit den har å gå på, og dei med normal eller lav bmi legger meir på seg. (Ingen fasit her sånn sett). Viktig å ta med i betraktning. Ikkje sammenligne seg med dei med høg bmi som legger på seg lite, f.eks 5kg sånn som meg til uke 31+3, for eg hadde jo ei startvekt på 20kg + fra tidligere svangerskap liksom...
 
Vekta mi har stagnert den. Ikke vokst siste fire ukene i det hele tatt. Legen virka ikke så begreistra over det heller, men han i magen følger vekstkurven og vokser
 
Jeg må bare være litt morsom her. Jeg våkner tidlig pga katten og veide meg derfor kl 06:00 i dag tidlig. Var på toalettet 3 ganger før jeg sto opp på nytt 10:30 (lite søvn i natt), veide meg på nytt og ble 600g lettere enn kl 06:00 :hilarious: Gikk kun på vekta for svangerskapskontrollen i dag. Siste måling (bekreftet x3) ble dagens registrering.

Lagt til: Er det rart jeg synes det er slitsomt å drikke nok?
 
Last edited:
35+0 nå og 14 kg opp.
Jeg veide meg hos jordmor i dag. Trodde faktisk vekta skulle vise mye mer, fordi jeg er hoven og svær. Så selv om det er "mye" i forhold til anbefalt vektoppgang og tiden igjen til termin, så synes jeg det er helt ok. Det blir som det blir.

Det kommer nok mye vannvekt nå mot slutten. (I dag måtte jeg ta av gifteringen for første gang. Det trengte jeg aldri forrige svangerskap). I tillegg til at det nok blir mindre fysisk aktivitet den neste måneden... Så de siste kiloene kommer nok på løpende bånd. :laughing001
 
35+0 nå og 14 kg opp.
Jeg veide meg hos jordmor i dag. Trodde faktisk vekta skulle vise mye mer, fordi jeg er hoven og svær. Så selv om det er "mye" i forhold til anbefalt vektoppgang og tiden igjen til termin, så synes jeg det er helt ok. Det blir som det blir.

Det kommer nok mye vannvekt nå mot slutten. (I dag måtte jeg ta av gifteringen for første gang. Det trengte jeg aldri forrige svangerskap). I tillegg til at det nok blir mindre fysisk aktivitet den neste måneden... Så de siste kiloene kommer nok på løpende bånd. :laughing001

Det er vel ikke særlig mye når du har kommet så langt i svangerskapet? :) med mindre vekten var høy i utgangspunktet. Og som du sier: det blir som det blir :)
 
Det er vel ikke særlig mye når du har kommet så langt i svangerskapet? :) med mindre vekten var høy i utgangspunktet. Og som du sier: det blir som det blir :)
Ikke kjempemye, men anbefalt vektoppgang er vel ca 15 kg, og jeg har jo 5 uker igjen til termin... Så det kan fort gå opp en del ekstra nå på slutten! Januar, julekakerester, full sykemelding og stillesitting...

Men ja, jeg har slått meg litt til ro med at kiloene bare får sige på.
 
32+3 og ligger på 10-11kg. Pleier normalt å gå opp 20-30kg totalt. Får se hvor vi lander denne gangen, men tipper nærmere 20 enn 30 i og med at jeg ikke har gått opp mer
 
Har ikke veid meg i dag, men på søndag 35+4. 8,6kg opp, og ganske i rute i forhold til min anbefaling (bmi på 28 før graviditet). Egentlig ganske overrasket, men kostholdet har ikke vært det beste. Brødskiver er 60% av kostholdet, og mye raske karbohydrater fordi jeg ikke orker å lage så mye :hilarious: Ikke er matlysten på topp heller.

Må ha mistet en del muskler da for magen er enorm for mine 151 cm :hilarious:
 
34+6 og opp 3kg siden sist, nå 102kg. (8 totalt) Jula har vært god med andre ord :hilarious: har jo knapt lagt på meg fra uke 20-30:bag: men, lillemor har nok og lagt på seg 1kg får eg håpa!:Heartpink
 
Hyperemesis hele svangerskapet så har vært senge/stillesittende fra dag 1.
At jeg har hatt ekstreme bekkensmerter har heller ikke hjulpet på..

36+1 og har gått opp 22kg. Er svært hoven så det er nok mye vann nå på slutten også.
JM er ikke bekymra - og vekt har aldri vært et samtaleemne engang.

Meste jeg har gått opp av alle svangerskapene mine.. men får satse på at det ruster meg bedre etter svangerskapet. De to andre gangene har jeg vært kraftig undervektig etter fødsel.
 
36+0 og 7 kg opp. Litt overvektig fra før av. Gikk opp henholdsvis 25 og 15 kg i mine tidligere svangerskap (og kiloene raste ikke akkurat av etterpå...) , så veldig fornøyd med lav vektoppgang så langt.
 
Er i uke 33 og har gått opp 18kg :) hadde samme vekstkurve sist, bare litt lavere tall, at jeg gikk mye opp i begynnelsen også stagnerte litt på slutten. Får se om det holder seg! Hatt Hyperemesis begge svangerskapene, men denne gangen ble bekkenet trøblete i tillegg, det var det ikke sist! Så nå er jeg totalt stillesittende :knegg: (vært det i maaaange uker). Helt normal BMI før graviditet, var godt trent. Men tror musklene er byttet ut med fett, verker godt i kroppen ihvertfall hehe.
 
Back
Topp