Vekt

Fjasbanan

Flørter med forumet
Skuddårsspirene 2024
Jeg er førstegangs gravid og er bare nysgjerrig på hvor mye dere andre har gått opp i vekt?

Jeg føler jeg ikke har så mye kontroll på vektoppgangen (trodde det skulle være relativt enkelt å kontrollere før jeg ble gravid, men der tok jeg grundig feil! ) Føler dere også slik eller er det bare meg?

Jeg kan våkne av en ekstrem ulvehunger på natta for eksempel, og da må jeg bare spise.. Ellers hører jeg bare på kroppen og spiser når jeg er sulten, men det er ikke alltid de sunneste valgene som blir tatt dessverre.

Er 30 uker på vei og har gått opp 11 kg til nå ( hadde bmi på 25 før graviditeten).
 
Syns det høres ut som en helt normal og sunn vektoppgang ☺️ jeg kjenner meg veldig igjen i at det er vanskelig å kontrollere! Jeg er 32+0 og har gått opp ca. 20 kg. Skulle selvfølgelig ønske at det var mindre, men lite jeg får gjort med det dessverre. Gikk heldigvis fint ned igjen etter forrige svangerskap (la på meg ca. 20 kg totalt den gangen).
 
Jeg er 29+5 og har gått opp 6,5 kg.. det er så veldig individuelt. I tillegg så hadde jeg veldig høy BMI til å begynne med. :)
 
28+2, gått opp 9 kg. spiser når jeg er sulten og føler for det. Har aldri vært så inaktiv som nå.
 
31+2 og gått opp ca 0,5 kg. Bmi på 35 før graviditet så jeg har fokusert på vanlig sunn mat og prøve å spise flere måltider. Jeg har svangerskapsdiabetes så ikke spist noe usunt gjennom hele svangerskapet. Må gjøre det for baby pga svangerskapsdiabetes og høy pre vekt.
Sist svangerskap gikk jeg opp 4 kg, men gikk opp 13 kg de første 10 mnd med amming. Må prøve å ikke la det skje denne gangen :)
 
30+5 og har gått opp 9,5 kg. Gikk opp det meste i andre trimester og så har vekta stagnert litt mer de siste ukene. BMI på 22 før graviditet. Hadde ganske lik utvikling sist, ser jeg på det gamle helsekortet. Endte vel på opp ca 14-15 kg opp til slutt, den gangen.
 
Jeg føler heller ikke at jeg har så mye kontroll over vekta. Hadde bmi 28 før graviditet og veide meg på lørdag (31+3) til 6,9kg opp. Har mål om maks 11kg pga startbmi, men det får gå som det går.

Kan legge til at matlysten sank drastisk så fort jeg ble gravid og selv om den tok seg litt opp igjen i trimester 2 klarer jeg ikke samme mengder som før. Føles ut som om det er altfor liten plass i magen. Jeg har også gått fra å være medium aktiv til absolutt ikke aktiv :hilarious:
 
Har gått opp minst 13 kg, 28+5 i dag. Hadde BMI på 21 før graviditet, så litt i nedre del av normalskiktet. Tipper det blir rundt 20 kg totalt i dette tempoet, for vektoppgangen har blitt brattere og brattere de siste ukene :)
 
Har gått opp ca 15 kg, mest i starten pga hyppig spising av karbohydrater for å stille kvalmen. :sour:Gikk opp 17kg totalt sist, blir nok noe mer denne gang.
 
Jeg er 30+3 og har gått opp ca 11-12 kg. Hadde en bmi på ca 19 fra før, og har slitt litt med å legge på meg når jeg har prøvd på det før graviditeten. I første trimester var jeg litt bekymret for om jeg skulle klare å få i meg nok mat, da jeg slet med kvalme og hadde litt lav bmi i utgangspunktet. Fra andre trimester har apetitten økt på, og har gått opp jevnt og trutt nå utover uten at jeg har trengt å ha noe spesielt fokus på at jeg må få i meg nok mat.
 
Valgte veldig lenge å ikke veie meg, men gjorde det for noen uker siden siden jeg allikevel føler meg veldig trygg og fin i gravidkroppen - 28+5 i dag, opp 6,5 kg, BMI på 24,5 eller noe sånt før svangerskapet (da med en del muskelmasse, har vært lavere før - er ikke sånn kjempeslank, men jeg har forsøkt å bygge styrke og muskler de siste årene).

Trener egentlig ganske likt som før, spiser ikke noe merkbart mer heller (selv om noen ting har blitt umulig å få ned - eggerøre spiste jeg masse før, men det er ekkelt nå). Vektoppgangen min er vel ikke i høyeste sjiktet, ligger vel an til å ligge innenfor anbefalingene hvis det fortsetter sånn.

Det er vel ganske hormonstyrt - vet om flere som går opp mye uansett om de lever sunt eller ikke, så det er ikke alltid man har 100% kontroll. Og det må være greit! Får bare gjøre det beste ut av det og leve så sunt man klarer. Jeg velger i alle fall å ha et så avslappet forhold til det som mulig.
 
30+2, gikk ned 2 kg helt i starten og så har jeg gått opp 8,5 kg etter det .. Så har gått opp ca 6,5 kg fra startvekten.. Hadde 28,5 bmi..
 
31+5. Har gått opp ca 13 kg. Forrige svangerskap hadde jeg gått opp 9 kg rundt uke 32. Da la jeg lite på meg på slutten, og endte jeg opp på 11 kg totalt. Fødte i uke 42. o_O

Jeg tror (dessverre) det blir mer enn 2 kg til nå de neste 8-9 ukene... Den ene grunnen er jul :laughing001 Og den andre grunnen er at jeg opplever mye mindre kontroll over vektoppgang denne gangen. Jeg klarer ikke å spise like sunt som jeg pleier. Spiser mye unødvendig på kveldstid osv.

Men prøver så godt jeg kan å begrense sukker, salt osv. Spise meg god og mett, lage de ekstra kveldsmåltidene jeg føler jeg trenger, men kutte ned på sjokolade o.l...

Bmi på 20 ved start.
 
Høyde 160 cm, KMI: 23, ca. 60 kg før graviditet. Er til vanlig godt trent dvs. jeg trener styrke 2-3 ganger i uken, balltrening 2-3 i uken + kamper i helgene stort sett hele høsten og våren. Har ikke kunnet trene noe siden svskpsuke 6 grunnet ekstrem kvalme til og med uke 20, samt vondt rygg + bekkenleddssmerter siden uke 10. Er 29+4 i dag og veier 73 kg, dvs. vektoppgang på 13 kg. Veier meg hver fullgåtte uke og innimellom fordi jeg liker å følge med. Spiser som før og bryr meg egentlig midt bak om hva jeg veier, viktigste er å ikke ha vondt i kroppen og føle meg vel. Har ingen interesse av å kontrollere hva jeg veier så lenge jeg vet at jeg og baby har det bra.
 
Uke 32 og gått opp 6 kg. Hadde bmi på rundt 28 før graviditet. Dette er det minste jeg har gått opp i alle mine svangerskap, men for min del har riktignok de fleste kiloene kommer på slutten.. De andre gangene har jeg gått opp 25 kg og 18 kg.
 
11 kg så langt i uke 31+3 :) Noe overvektig fra før. Tror det går helt fint det ;) la på meg mest ila 2. trimester, nå går det saktere opp. Jeg er nå snart på min tyngste vekt ever som jeg var for kanskje 4 år siden (ikke gravid) Det kommer nok av igjen!

Men så gjenstår det å se hvordan jeg ligger an etter jul :hilarious:
 
10 kg her og 30+6
Med første gikk jeg opp totalt 2 kg
Med andre 10 kg så ser ut som denne blir rekorden :) men er 13 år siden sist og vil tro alder kan ha litt å si
 
Jeg har tenkt litt på denne tråden og jeg vil minne dere på at kropper er forskjellige og de vil som regel legge på seg ulikt utifra det den trenger ❤️ kjenner både folk som har gått opp mer enn anbefalt og mindre hvor begge var kvitt all vekt noen få måneder etter fødsel. De som la på seg mest var de som var normalvektige og aktive til å begynne med samt spiste normalt og sunt. Noen får mer vann i kroppen enn andre også. ❤️
 
Jeg har tenkt litt på denne tråden og jeg vil minne dere på at kropper er forskjellige og de vil som regel legge på seg ulikt utifra det den trenger ❤️ kjenner både folk som har gått opp mer enn anbefalt og mindre hvor begge var kvitt all vekt noen få måneder etter fødsel. De som la på seg mest var de som var normalvektige og aktive til å begynne med samt spiste normalt og sunt. Noen får mer vann i kroppen enn andre også. ❤️
Veldig godt og viktig poeng Selcouth! :Heartred
 
Back
Topp