Vekt

Jeg er også førstegangs, føles veldig rart med så store forandringer i kroppen på så kort tid. Spesielt siden jeg ellers har vært stabil med +/- 2-3 kg i en årrekke.

Jeg er 34+3 og det tok tid før både mage og kiloene kom. Men fra uke 29 har det bare rast på. Har vel totalt gått opp ca 11 kg nå (de siste 6 kg fra uke 29). Er fortsatt relativt aktiv, men med en lavere intensitet, blir mest gåturer og vanlig hverdagsaktivitet, men matlysta er stor om dagen, det samme med søtsuget.

Er veldig spent på hvordan det blir å komme tilbake til min habituelle vekt, om mulig.

Skjønner hvordan du har det. Jeg gikk ned i vekt noen år før første svangerskap i 2019, og var livredd for å miste kontroll da jeg var gravid og gå opp igjen. Trives så mye bedre i kroppen min og med meg selv når jeg har kontroll på spising og vekt. Jeg la på meg 9 kg sist svangerskap, og de forsvant av seg selv. 7kg var borte da jeg kom hjem fra sykehuset etter fire netter :p Så det gikk veldig greit. Men nå har jeg lagt på meg 8 kg allerede, og er bare 34+4, og har spist mye mer søtt og vært mye mer i ro, så nå er jeg redd for at det blir vanskeligere og krever mye mer arbeid å komme tilbake til en vekt jeg trives med :sorry:

Av og til tenker jeg: drit i det og spis det du vil. Men så angrer jeg veldig etterpå, og spesielt når jeg må si vekta til jordmora :confused::rolleyes:
 
Jeg er 34+2, og er 10 kg lettere enn ved begynnelsen av svangerskapet :) Men det er fordi jeg var overvektig og hadde veldig lavt stoffskifte før jeg ble gravid, og så har legen gradvis justert opp medisineringen underveis. Barnet har utivklet seg og lagt på seg helt normalt, og det er det viktigste :)
 
Skjønner hvordan du har det. Jeg gikk ned i vekt noen år før første svangerskap i 2019, og var livredd for å miste kontroll da jeg var gravid og gå opp igjen. Trives så mye bedre i kroppen min og med meg selv når jeg har kontroll på spising og vekt. Jeg la på meg 9 kg sist svangerskap, og de forsvant av seg selv. 7kg var borte da jeg kom hjem fra sykehuset etter fire netter :p Så det gikk veldig greit. Men nå har jeg lagt på meg 8 kg allerede, og er bare 34+4, og har spist mye mer søtt og vært mye mer i ro, så nå er jeg redd for at det blir vanskeligere og krever mye mer arbeid å komme tilbake til en vekt jeg trives med :sorry:

Av og til tenker jeg: drit i det og spis det du vil. Men så angrer jeg veldig etterpå, og spesielt når jeg må si vekta til jordmora :confused::rolleyes:

Jeg og tenker litt som du sier der, at drit i. Dette er ikke tida for å tenke på vekt, men så kommer den dagen man skal til jordmor da :rolleyes:

8 kg er ikke så galt da, hvertfall ikke mtp mer ro og mer søtt. Men ja, kjenner på samme tankegang. Føler jo jeg har blitt 70 år og hjertesjuk og, for er jo så tungpust for hver minste ting. Må man trene seg opp igjen etter graviditet, eller bedres pusten av seg selv?
 
Gått opp ca 20 kg +. Det merkes godt, for å si den sånn. Ikke bare på magen. Alt har blitt større. Til og med nesa :laughing002 Kan ikke si jeg trives så godt med det. Men får bare jobbe litt aktivt for å komme tilbake til meg selv etter fødsel :happy:
 
Jeg og tenker litt som du sier der, at drit i. Dette er ikke tida for å tenke på vekt, men så kommer den dagen man skal til jordmor da :rolleyes:

8 kg er ikke så galt da, hvertfall ikke mtp mer ro og mer søtt. Men ja, kjenner på samme tankegang. Føler jo jeg har blitt 70 år og hjertesjuk og, for er jo så tungpust for hver minste ting. Må man trene seg opp igjen etter graviditet, eller bedres pusten av seg selv?

Haha ja, føler meg så elendig pga pusten. Den kommer til å bli bedre av seg av seg selv, siden det er mye pga økt blodvolum og press på kroppens indre organer som fører til andpustenheten - heldigvis :happy:
 
Haha ja, føler meg så elendig pga pusten. Den kommer til å bli bedre av seg av seg selv, siden det er mye pga økt blodvolum og press på kroppens indre organer som fører til andpustenheten - heldigvis :happy:

Godt å høre det ikke bare er jeg som merker det :hilarious: Og veeeeldig godt å høre at den blir bedre!! Så fort jeg ser en bakke må jeg ha pustepause :hilarious:
 
Jeg er i uke 34+4 og har til nå gått opp 13 kg. Jeg sliter litt med bekkenet, så tar det mye roligere nå enn til vanlig, men kan heldigvis sykle : )

Ved uke 24 hadde jeg gått opp 10 kg, mens det i det siste har gått opp sakte men sikkert. Slik var det i forrige svangerskap også, raskt opp i vekt første halvdel, mens siste halvdel har en rolig vektøkning. Jeg gikk greit ned igjen i løpet av et halvår. Endte lavere enn startvekt, men da er det også snakk om endel muskelsvinn :/
 
Ikke gått opp noe særlig. Veide 59kg før graviditet, er i uke 36 nå og veier 62kg. Alt fint, ingen mangler, babyen får, i følge alle sjekker, alt hun trenger og legger godt på seg. Jeg spiser når jeg er sulten, tidvis mye mer enn før graviditet, men mest grønt, grovt og sunt fett (nøtter o.l). ..pluss litt smågodt. Higer etter vannmelon og makrell i tomat. Drikker vann eller sukkerfritt. Tenker at hvis man har lyst på sukker kan man like gjerne ta en frukt fremfor wienerbrød. Å «spise for to» er jo bare tull! Går turer og hviler mye.
 
Jeg er i uke 36, og gått opp 11 kg. Gikk raskt opp i vekt i andre trimester (etter å ha vært kvalm i flere uker fikk jeg endelig en goood matlyst :) ). I tredje trimester går vekta opp mye saktere. Føler meg konstant mett, og har halsbrann i tillegg...

Det var helt likt i forrige svangerskap. Gikk ganske rask ned i vekt, selv om jeg spiste masse! Var alltid sulten, men ammingen tok alle ekstra kalorier. Gikk litt opp i vekt igjen etter ammeslutt.
 
Back
Topp