Vekt

Jentemamma123

Betatt av forumet
Juligull2021
Hei!
Jeg har hatt store problem med bekkenet dette svangerskapet, og vært veldig rolig. Tenker på mat og føler meg sulten hele tiden, men prøver å ikke spise så mye siden jeg hadde et litt høyere utgangspunkt når det kommer til vekt denne gangen, og har ikke lyst å legge på meg for mye. Jeg veier det jeg gjorde da jeg fødte sist svangerskap nå (34+1) og kjenner det stresser meg, og at jeg ikke har lyst til å legge på meg mer. Føler jeg må passe ekstra godt på siden jeg er så rolig, og ikke kan unne meg noen ekstra kalorier for jeg forbrenner for lite.

Jeg lurer egentlig på hvor mye dere har gått opp til nå, og om dere som har vært gravid før har hatt store problemer med å gå ned igjen etter fødsel eller om dette har gått fint..?
 
Jeg veier nå mere enn jeg gjorde da jeg fødte sist, men har gått opp ca likt, vekt var altså høyere ved start denne gangen :)
Jeg gikk aldri ned det jeg gikk opp sist, men gjorde absolutt ikke noe for det heller da. Det er planen min denne gangen, sunn mat og mosjon/aktivitet fra jeg er klar for det, skal å prøve meg på litt mere hard hjemmetrening på sikt :)
Jeg spiser nå det jeg kommer over og vil alltid ha noe godt, men prøver å kompansere med grønnsaker og grovt brød, sunnere middager og innimellom en omelett til lunsj feks :) dette er jo målet etter svangerskapet å :)
 
Jeg veide også det samme i uke 32 som jeg gjor ved fødsel sist. Da hadde jeg gått opp 20 kg. Jeg gikk ned alt på rundt to mnd, men pga korona og mye stillesitting en periode i fjor så gikk jeg opp i underkant av 10 kg når jeg var ferdig i permisjon. Jeg lever i håpet om at jeg går ned igjen denne gangen også, og skal ikke så de oppigjen :oops: Hadde også hund sist, det har jeg ikke nå. Tror formen hadde vært så mye bedre om jeg hadde gått tur hver dag, men klarer ikke motivere meg til å gå alene :confused:
 
24 kg så langt, uke 37. Gikk opp 33kg sist svangerskap og hadde 3kg mer i startvekt denne gangen. Var ikke noe problem å gå ned de 30, de første 15 forsvant i løpet av en god uke, men resten var mer jevnt og trutt.
 
Har lagt på meg 17 kg så langt. Uke 33. La på meg 17 kg totalt med tvillinger sist svangerskap (født uke 35+0). Så føler jo jeg har lagt på meg mye. Men, alle svangerskap er jo forskjellige. Dette var jeg fryktelig dårlig i. Så jeg satt omtrent på ræva i tre mnd. Hadde migrene, så orket ikke gjøre noe. Vet jeg lett kommer ned 15 kg iallfall. Så da gjenstår det bare å se hva totalen kommer på, og hvor mange kg som må jobbes for. Men jeg har hatt to kg opp for hvert svangerskap som jeg ikke har gått ned igjen. :hilarious: Så litt «urettferdig» gangen for jeg hadde trent en del. Så jeg vil nok ikke komme tilbake til det jeg var på en god del år, muligens aldri. Men vektmessig kan jeg nærme meg og jeg virkelig ønsker å går inn for det. Så jeg stresser lite med det enda.
 
Jeg veide også det samme i uke 32 som jeg gjor ved fødsel sist. Da hadde jeg gått opp 20 kg. Jeg gikk ned alt på rundt to mnd, men pga korona og mye stillesitting en periode i fjor så gikk jeg opp i underkant av 10 kg når jeg var ferdig i permisjon. Jeg lever i håpet om at jeg går ned igjen denne gangen også, og skal ikke så de oppigjen :oops: Hadde også hund sist, det har jeg ikke nå. Tror formen hadde vært så mye bedre om jeg hadde gått tur hver dag, men klarer ikke motivere meg til å gå alene :confused:

ja, hersens korona :arghh::wacky: Jeg hadde i utgangspunktet gått ned alt jeg la på meg sist svangerskap ganske kjapt etter fødsel (fødte i 2019), men la på meg litt med alt for mye stillesitting og lite motivasjon for å spise sunt :angelic: Håper formen er fin etter fødsel så jeg kommer meg ut og i bevegelse.
 
Har lagt på meg 17 kg så langt. Uke 33. La på meg 17 kg totalt med tvillinger sist svangerskap (født uke 35+0). Så føler jo jeg har lagt på meg mye. Men, alle svangerskap er jo forskjellige. Dette var jeg fryktelig dårlig i. Så jeg satt omtrent på ræva i tre mnd. Hadde migrene, så orket ikke gjøre noe. Vet jeg lett kommer ned 15 kg iallfall. Så da gjenstår det bare å se hva totalen kommer på, og hvor mange kg som må jobbes for. Men jeg har hatt to kg opp for hvert svangerskap som jeg ikke har gått ned igjen. :hilarious: Så litt «urettferdig» gangen for jeg hadde trent en del. Så jeg vil nok ikke komme tilbake til det jeg var på en god del år, muligens aldri. Men vektmessig kan jeg nærme meg og jeg virkelig ønsker å går inn for det. Så jeg stresser lite med det enda.

ja, det er jo helt naturlig at man legger på seg mer når man blir så rolig. Får håpe det blir fint trillevær til høsten så man kommer seg ut og i aktivitet :happy:
 
Har ikke gått opp, men det er fordi jeg har måttet trene og kutte ut sukker pga bekkenplagee :shy::( Gikk ikke opp med de to andre heller..er ikke like flink når jeg ikke er gravid :woot:
 
ja, det er jo helt naturlig at man legger på seg mer når man blir så rolig. Får håpe det blir fint trillevær til høsten så man kommer seg ut og i aktivitet :happy:
Jeg har lovet min 14 åring å melde meg inn på treningsstudio med han, så jeg har ikke så mye valg. :cool::p
 
Målet er å komme i form til mitt gamle meg til neste sommer. :hilarious: jeg bruker lang tid på å kvitte meg med kg så jeg må legge om kosten og trene målrettet. Det tør jeg ikke begynne med før babyen er ferdig å fullamme. :joyful: har så lagt gått opp 20kg.
 
Sist gikk jeg opp 25 kg. De første 10 forsvant på noen uker. De siste 15 satt som grodd fast i ett år, til tross for at jeg var veldig aktiv.. :rolleyes: så kom mensen, jeg sluttet å amme og plutselig forsvant så å si resten også. Ligger vel an til å gå opp det samme nå, så får jeg bare være tålmodig etterpå. Er nok annet å fokusere på om jeg ikke skal stresse altfor mye med vekt også.. selvom det er lettere sagt enn gjort :confused:
 
Det som er fort gjort etter svangerskap er at man småspiser litt nå og da, en knekk sjokolade her osv. Men har man litt disiplin så går det fint! Ikke noe å stresse med, er man flink å f.eks gå turer når baby skal sove fremfor å bare rugge på vogna utfor huset så er man i aktivitet. Og tenke litt på hva man spiser :) dette er mitt tredje svangerskap, og jeg syntes det var lettere å komme ned i vanlig vekt etter nr 2, for jeg visste litt mer om trening, kosthold osv enn jeg gjorde etter nr 1. Nå skal det sies at jeg ikke har gått mye opp med noen av de, og jeg har vært heldig og kunne holdt meg i aktivitet lenge i svangerskapene, så veien tilbake har ikke vært så lang. Men uansett så tenker jeg at alle monner drar, og alt man gjør av det å trille osv er bedre enn det man ikke gjør, så lenge man har energi til det :)
 
Oj! Såpass. Hvorfor kutte ut sukker pga bekkenplager? For å ikke gå opp i vekt..?

Nei altså jeg har erfart at hvitt sukker gjør at jeg får enda mer vondt i hofter og bekken. Selv når jeg ikke er gravid får jeg smerter i hofter om jeg blåser i kosthold og wter det jeg har lyst på:shy:
 
+21 kg her (er 38+3). Hadde et mye lavere utgangspunkt denne gangen enn da jeg var gravid sist. Har altså gått fra 73 kg til 94 kg denne gangen. Sist gang veide jeg rundt 96 kg til å starte med og gikk opp til 103 kg. Etter fødselen var jeg omtrent under startvekt (les: stor unge). Lurer inderlig på hvordan det kommer til å gå denne gangen :woot: men prøver å ikke stresse med det :happy:;)
 
+12kg her i uke 34. Spent på hva det blir i morra i uke 36. Det er det meste jeg noen gang har gått opp, og jeg er veldig fornøyd med det! :happy: Sist gang gikk jeg opp totalt 11.5kg og ut kom en gutt på 3740g. Så handler ikke alltid om hvor mye man har gått opp :happy: men følte jeg var litt sliten og «svakelig» etter han fordi jeg ikke hadde noen reserver. Så denne gangen håper jeg at jeg har litt mer å gå på!
 
Veide 4 kg mindre ved startvekt før forje svangerskap. Da la jeg på meg totalt 25kg, var frisk hele svangerskapet så var veldig aktiv men spiste mye. De første 10kg forsvant i løpet av noen uker etter fødsel. Men de siste 15 kg måtte jeg jobbe for, så gikk på ketodiett og gikk ned resten. Dette svangerskapet har hvert grusomt, så har blitt minimalt med aktivitet. Legger meg samtidig som datteren min pga smerter, så blir ikke så mye småspising :hilarious: Har gått opp 11kg er 37+5 nå:)
 
Første gang jeg er gravid, uke 37+5, og har gått opp 10 kg siden første legetime. Startet på 67 kg, nå 77. Er glad i sunn mat og har trent jevnt hele svangerskapet, med ca 4-5 økter i uka. Noen er selvsagt kortere/mindre intensive enn andre

Har til tider hatt vansker med å godta at kroppen forandrer seg gjennom graviditeten, og er glad for mitt eget hode at jeg ikke har blitt tyngre. Mulig dette høres «teit» ut, men disse tankene er ikke så lett å bli kvitt med det første
 
Første gang jeg er gravid, uke 37+5, og har gått opp 10 kg siden første legetime. Startet på 67 kg, nå 77. Er glad i sunn mat og har trent jevnt hele svangerskapet, med ca 4-5 økter i uka. Noen er selvsagt kortere/mindre intensive enn andre

Har til tider hatt vansker med å godta at kroppen forandrer seg gjennom graviditeten, og er glad for mitt eget hode at jeg ikke har blitt tyngre. Mulig dette høres «teit» ut, men disse tankene er ikke så lett å bli kvitt med det første

Jeg skjønner hva du mener, det er litt vanskelig å godta at kroppen forandrer seg selv om det så klart er helt naturlig at det skjer. Føler jeg mister kontrollen over vekta og matinntaket når jeg er så sulten, har så lyst på søtt hele tiden, og i tillegg er så mye i ro, og det stresser meg litt. Får dårlig samvittighet av å kjenne på dette, for jeg er jo så innmari takknemlig for å få gå gravid samtidig :Heartpink
 
Jeg er også førstegangs, føles veldig rart med så store forandringer i kroppen på så kort tid. Spesielt siden jeg ellers har vært stabil med +/- 2-3 kg i en årrekke.

Jeg er 34+3 og det tok tid før både mage og kiloene kom. Men fra uke 29 har det bare rast på. Har vel totalt gått opp ca 11 kg nå (de siste 6 kg fra uke 29). Er fortsatt relativt aktiv, men med en lavere intensitet, blir mest gåturer og vanlig hverdagsaktivitet, men matlysta er stor om dagen, det samme med søtsuget.

Er veldig spent på hvordan det blir å komme tilbake til min habituelle vekt, om mulig.
 
Back
Topp