Vekt på baby uke 32-33

Er konstant mas om at jeg må spise mer, spiser for lite og magen ikke vokser. Sier at babyen min må ligge å hvile imellom måltidene for å klare ha energi nok... nå sist hadde jeg gått nedd 1 kg, men jeg spiser så godt jeg kan!
Nå er det vel ikke så mange timene igjen hos jordmir før fødsel, så holder nok ut. Bare godt å få lufte litt her.

Merkelig jordmor du har.. hun burde da vite at baben får det h*n trenger, og at det er deg det går ut over om du får for lite næring. Babyen blir ikke liten av at du spiser lite.. noen kaster jo opp hele svangerskapet, og får barn som er helt gjennomsnittelig store. Syns synd på deg som må høre på slikt mas. Du får bare lukke ørene og tenke at hun ikke helt vet hva hun snakker om.

Sånn for din egen del: det finnes næringsjuicer på apoteket til folk som ikke får i seg næringen de har behov for. Kanskje dette kan være noe for deg? Viktig for din egen del å ha energi til fødselen og tiden etterpå tenker jeg.
 
Hvem er det som estimerer vekten hos dere? Jeg går jevnlig til kontroller hos jordmor, men her har ingen nevnt noe som helst om ca vekt på minien.. lurer på om det bare er meg som ikke har fulgt med i timen?!:wideyed:
 
Hvem er det som estimerer vekten hos dere? Jeg går jevnlig til kontroller hos jordmor, men her har ingen nevnt noe som helst om ca vekt på minien.. lurer på om det bare er meg som ikke har fulgt med i timen?!:wideyed:

Det er sykehuset som estimerer vekt. Noen sykehus har fast innkalling til det rundt uke 30-32. Mens andre blir fulgt opp på sykehuset pga plager eller andre utfordringer i svangerskapet.
 
Det er sykehuset som estimerer vekt. Noen sykehus har fast innkalling til det rundt uke 30-32. Mens andre blir fulgt opp på sykehuset pga plager eller andre utfordringer i svangerskapet.
Takk for svar!:) Da vet jeg at det i tilfellet er sykehuset her som ikke kaller inn, og ikke jeg som ikke følger med!:p
 
Hva ca var deres baby estimert å veie ved uke 32-33?
Får mange kommentarer på liten mage, samt kjeft av jordmor da magen er så liten og ekstra kontroller på sykehus...

Synes selv at magen absolutt ikke er liten.
Sniker her. For det første synes jeg dette er uprofesjonelt av din jordmor, om du får kjeft for dette. Det skal du ikke ta til deg.

Om jeg leser rett er din baby estimert til 1817g i uke 33. Om dette er helt i starten av uke 33, så er ikke avviket veldig stort, men på rundt - 14%. Nok til at de vil følge med om baby følger sin egen kurve, men absolutt ikke faretruende :) Er dette er avvik helt i slutten av uka så ligger du på - 20% omtrent, og det er fint å følge med på. Noen babyer legger seg på en slik kurve, mens andre synker mer.

Deretter vil jeg si det at om denne trenden fortsetter, så kan jeg fortelle deg om min opplevelse, og at det faktisk gikk ganske bra :) I uke 33 ble min datter estimert til 1500 gram, og vekten hadde stått stille siden uke 30. Hun hadde da et avvik under måling på - 33%, men hun viste trivsel! De fulgte henne uke for uke og dag for dag. Hver dagen i magen er betydningsfulle, selvom baby ikke vokser. Da jeg var 34+5 ble min SF veldig alvorlig, og de måtte forløse min datter fordi hun mistrives, og jeg var veldig syk. Hun ble født med et avvik på - 38% og ingen vekst etter uke 30 som følge av morkakesvikt. Hun veide 1619 gram da hun ble født, hun pustet selv, og hadde en apgar score på 9, 10, 10!

Senk skuldrene dine, dette er ikke din feil, og ikke noe du kan kontrollere. Og enten så er babyen din genetisk liten, eller så kan det være prosenten øker, og at veksten roer ned. Uansett så er det i hovedsak trivsel som er det aller viktigste. En liten baby, som viser gode tegn på trivsel i magen har det gjerne bra :) Legene vil nok ytre noe bekymring når man nærmer seg - 25% og - 30% avvik, men før dette ser de gjerne bare an. Plutselig har de et veksthopp også. Etter dette tar de gjerne ukentlige UL, for å de åssen det går. Men det er IKKE din feil, og det bør din jordmor vite :)
 
Back
Topp