Vekt på baby uke 32-33

Bliss_nr2

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Sommerfuglene
Hva ca var deres baby estimert å veie ved uke 32-33?
Får mange kommentarer på liten mage, samt kjeft av jordmor da magen er så liten og ekstra kontroller på sykehus...

Synes selv at magen absolutt ikke er liten.
 
I midten av uke 33 veide jenta her ca 1900g. Har også litt "liten" mage.. Men "vekstavviket" ligger mellom - 8-10 %, altså innenfor "normalen". Ikke bekymret for størrelsen hennes.
 
Str på magen trenger jo ikke nødvendigvis å ha noe å si for str på baby. Håper ekstrakontroll på sykehuset viser at alt er ok :)
 
I uke 33 var mi tulle målt til 2357g sånn ca. Så hun er stor.
 
I midten av uke 33 veide jenta her ca 1900g. Har også litt "liten" mage.. Men "vekstavviket" ligger mellom - 8-10 %, altså innenfor "normalen". Ikke bekymret for størrelsen hennes.
Husker ikke helt hvor stort avviket var, men min ble beregnet til 1817 gram i uke 33. Skjønner ikke hvorfor alle stresser så...:sorry:
 
Str på magen trenger jo ikke nødvendigvis å ha noe å si for str på baby. Håper ekstrakontroll på sykehuset viser at alt er ok :)
Har kontroll med ul hver 3 uke så han har blitt nøye målt og funnet for lett hele veien...
 
Vet ikke hvor mye hun veier nå. Men jeg har heller ikke så stor mage og ifølge jordmor kan det ha å gjøre med at livmoren ligger både relativt langt inn mot ryggen og lavt i bekkenet. Har også sett og hørt om enorme forskjeller i størrelsen på magen uten at det nødvendigvis har så mye med størrelsen på babyen å gjøre.
En ekstra kontroll er alltid fint da, men tror ikke jeg hadde vært veldig bekymret [emoji5]
 
Vet ikke lenger prosentavviket, men hun ble i går (33+0) målt til 1805 gram. Vært på kontroll hver 14 dag, men nå skal jeg om en uke igjen. Ble sjekket opp og ned på sykehuset i går av en spesialist i fosterdiagnostikk. De finner ikke noe årsak til veksten hennes. Men hun er helt tydelig mye tynnere over magen.
 
1760 gram i uke 32+4. Og jeg har hele veien fått kommentarer om hvor diiiiger jeg er, spørsmål om jeg ikke sprekker snart osv. Folk har ikke peiling, og SF-målet er bare en indirekte metode for å følge med på vekst.

Følger barnet sin egen kurve, eller har veksten flatet ut?
 
1760 gram i uke 32+4. Og jeg har hele veien fått kommentarer om hvor diiiiger jeg er, spørsmål om jeg ikke sprekker snart osv. Folk har ikke peiling, og SF-målet er bare en indirekte metode for å følge med på vekst.

Følger barnet sin egen kurve, eller har veksten flatet ut?

Hos meg har magemålet gått ned på 5 persentilen (nest nederste kurve tror jeg det er). Flater sakte av.

SF-mål stemmer ikke her heller. Ligger rett på midtstreken.
 
Husker ikke helt hvor stort avviket var, men min ble beregnet til 1817 gram i uke 33. Skjønner ikke hvorfor alle stresser så...:sorry:

Normalen for uke 33 er ca 2250g. Sånn sett har du et avvik på nesten 20% og ligger rundt fem-percentilen. Det vil si at av 100 babyer, så er bare fem mindre enn din.

Grunnen til at de stresser at at de aller minste babyene er mer utsatt for morkakesvikt og fosterdød. Derfor skal så store vekstavvik følges tett.
 
Storebror veide forresten 1700 gram da han kom i uke 35. Begynnende morkakesvikt og alvorlig vekstavvik der altså.
Frisk og fin toåring nå, karret seg opp på 15-percentilen, altså innenfor normalen.

På de ekstra kontrollene ser de etter andre tegn på (mis)trivsel også. Greit å forholde seg til informasjonen man får der, men magekommentarer er virkelig ikke verdt fem øre.
 
CA 1600g i uke 32 :) Så ei nett lita frøken
 
1954 g i uke 32. Det var omtrent akkurat på gjennomsnitt (+1,5%). Har ikke så stor mage. Tenker at det ikke alltid sier så mye om str på barnet... men er det selve magestørrelsen eller sf-målet de reagerer på?
 
Estimert til 1800 g i uke 31+5 og 2200g i uke 33+5 [emoji4]
Noe som er nesten på gjennomsnittet. Tror det var 0,5 og 2.5% over snittet. Men sf-målene mine er høye.
 
Tusen takk for alle svar!
Skal til lege og jordmor over helga, så da skal vi se om det har flatet ut mer...

Var hos tannlegen og da spirte sekretæren " ser du holder på magen, noen spesiell grunn?" Ehh, ja jeg er gravid. Blir helt sjokkert. "Minste magen jeg har sett". Og familien " kanskje han er kortvokst osv..." hva faen?
 
1846g i uke 33+1, så han ligger ca 8% under [emoji4] var det samme da jeg gikk gravid med storesøster også, så i mitt tilfelle er det genetisk [emoji4] liten mage trenger absolutt ikke å bety at det er en liten baby! [emoji4]
 
I midten av uke 33 veide jenta her ca 1900g. Har også litt "liten" mage.. Men "vekstavviket" ligger mellom - 8-10 %, altså innenfor "normalen". Ikke bekymret for størrelsen hennes.
Var samme her :)
 
1810g i uke 32+2 og han var akkurat på gjennomsnittet. Jeg har lavt symfysemål da han ligger i tverrleie.
 
Tror jeg har en liten tjukkas inni der jeg. På ul 33+5 ble han målt til ca 2300 gram..
 
Back
Topp