Vekt! Hvor mye har du gått opp i vekt?

Er i dag 39 + 2, har faktisk gått ned 2 kg de siste 2-3 ukene. Er nok fordi jeg har vært ekstremt flink og i holdt meg unna salt, da jeg reagerer veldig på salt mat ved å ese ut med vann i bein og hender. Så da er jeg på +20 kg, akkurat på grensa mellom fødeloft og fødeavdeling på SUS. Håper vi kan komme på fødeloftet, var så koselig der (var på omvisning forrige helg).

Eh, ja, det ble lit mer enn bare vekt-oppdatering. lalalalaaaaa....

er det om å gjøre å gå opp minst eller???
unnskyld meg altså, men når man er 36 uker og litt til på vei, også skryter man av at man bare har lagt på seg fem kilo?? så det er greit å sulte barnet inne der, bare for at du skal være tynn??

når man er så langt på vei veier babyen snart tre kilo, fostervannet en til to kilo, pluss vannet og økt blodmengde du har i kroppen...... så hvor mye er det du egentlig har lagt på deg da, hvis du trekker dette ifra??

ærlig talt damer, nyt graviditeten, spis godt men sunt...... så kan dere heller vise hvor flinke dere er til å sulte dere når ammeperioden er over, og det bare går ut over dere selv........

unnskyld meg altså, men når man er 36 uker og litt til på vei, også skryter man av at man bare har lagt på seg fem kilo?? så det er greit å sulte barnet inne der, bare for at du skal være tynn??

når man er så langt på vei veier babyen snart tre kilo, fostervannet en til to kilo, pluss vannet og økt blodmengde du har i kroppen...... så hvor mye er det du egentlig har lagt på deg da, hvis du trekker dette ifra??

ærlig talt damer, nyt graviditeten, spis godt men sunt...... så kan dere heller vise hvor flinke dere er til å sulte dere når ammeperioden er over, og det bare går ut over dere selv........[/quote

Må si meg enig med deg!!!

39+1 og har gått opp ca. 12-13kg.

Synes det blir litt feil å kritisere de som "bare har gått opp 3-4-5-6kg". Mange sliter mye med kvalme og andre plager som gjør det vanskelig å få i seg mat, spesielt de første månedene, og nå på slutten merker jeg også selv at det ikke er plass til like mye mat i magen, og dermed blir inntaket også lavere. De har gjerne gått ned en del kilo i starten, og man må ikke glemme å regne med disse når man regner vektoppgang, så hvis vedkommende har gått ned 4 kg de første 3 månedene og ved termin ligger 4 kg over startvekten, så har hun faktisk gått opp 8 kg! Og disse damene får minst like sunne babyer som oss som går opp de gjennomsnittlige 12-16kg eller mer.

Jeg er såpass godtroende at jeg tror ikke noen (de fleste ihvertfall!) med vilje holder vekten såpass lav gjennom svangerskapet bare for å gå opp minst mulig. Det er mange som er slanke/tynne til vanlig og som kan spise masse mat uten at de legger på seg noe og som faktisk synes det er plagsomt å ikke klare å gå opp i vekt! Vi damer er like mye forskjellige når det kommer til svangerskap som vi er ellers i andre situasjoner. Og godt er det! :)

Kan ikke si at jeg har opplevelsen av at folk skryter av hvor lite de har gått opp i vekt. Og selv har jeg gått opp 20 kg, er 40 uker i morgen...

Sent from my iPhone using BV Forum

Hæ? Ingen her som skryter. Alle må få lov til å fortelle hva de har gått opp, uten å bli beskyldt for å slanke seg!

Sent from my iPhone using BV Forum

I all verden..! Nå ble jeg nesten litt satt ut. Jeg kan ikke på noen som helst måte (!!) tro at noen "slanker seg" i svangerskapet - og det er da nesten litt drøyt å beskylde noen for det også?!

Jeg er vel kanskje en av dem du mener, da eller?! Jeg har gått opp lite denne gangen, 5-6 kg totalt. Babyen, derimot, vokser kjempefint og følger kurven (har ligget litt over, faktisk). Jeg har spist sunt (og mindre sunt, hehe, hilsen is-spiser-dronningen) og nok hele veien, og aldri tenkt andre tanker rundt dette enn å spise nok og nokså riktig.
De andre svangerskapene mine har jeg gått opp mellom 12 og 15 kg., og hvorfor jeg plutselig ikke har gjort det denne gangen, aner jeg ikke. Jeg har vært heldig og sluppet vann og hevelser og sånt, i hvert fall, og det har vel litt å si, sikkert?!
Aldri fått kommentarer fra hverken lege eller jordmor, og det skulle det bare mangle - alt man skal få kritikk for..!

Hehe, dette er ikke noe jeg gidder å hisse meg opp over, kjenner jeg - du mente det kanskje ikke så veldig heller, når alt kommer til alt?! ;) Jeg velger i hvert fall å tro at vi er oppegående og fornuftige - og normale! - nok til at fokus alltid er på det beste for babyen og barna ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

jeg mener selvsagt ikke at de som sliter med å gå opp i vekt pga av kvalme og oppkast... det sier seg selv.... men det er faktisk mange som slanker seg gjennom svangerskapet for å kunne nå matchvekt raskest mulig etter fødsel....
og det er det jeg kritiserer...
i mitt første svangerskap gikk jeg totalt ned to kilo pga ekstrem kvalme og oppkast, så jeg vet alt om ikke å legge på seg... i svangerskap nr to derimot, gikk jeg opp tyve kilo, og det var egentlig like ille....

må bare beklage hvis noen følte at jeg kritiserte akkurat de, men jeg var på ingen måte ute etter å ta noen...

ville bare poengtere at vi kan ikke være som Fotballfrue.....;)

ærlig talt damer, nyt graviditeten, spis godt men sunt...... så kan dere heller vise hvor flinke dere er til å sulte dere når ammeperioden er over, og det bare går ut over dere selv........[/Is work busy nowadays? quote]

Seriøst? Det går an å være saklig selvom det er lav terskel for utblåsning i slike fora som dette. Jeg spiser normalt pluss om natten og har gjort det så og si siden slutten av 1. trimester. Jeg har ikke kastet opp en eneste gang. Jeg har ikke trent i 3. trimester, kun gått spaserturer. Det er rett og slett vanskelig å gå opp i vekt. Jeg er i utgangspunktet normalvektig og godt trent så helt gjennomsnittelig. Jeg har aldri slanket meg og er veldig opptatt av å tilføre båd meg selv og baby nok næring og vitaminer. Symfysemål har ligget like over kurve innenfor grønt felt siden jm begynte å måle. Hun ser ingen problemer med min vektoppgang. Det er faktisk mulig å ikke gå opp så mye uten å ha hatt store plager med oppkast/kvalme eller slanking. Jeg er 37+4 og ligger fremdeles på 5-5,5 kg opp.

og jeg prater fortsatt om de som bevisst slanker seg under svangerskapet....... ikke alle de som har ett normalt kosthold, eller lider av svangerskapskvalme og oppkast, eller av andre grunner ikke klarer å legge på seg...

men de som BEVISST slanker seg......

Er vel ingen heller som har gitt uttrykk for at dei har bevisst slanka seg. Eg har kun gått opp 5 kg, spist helt normal, sunn kost, men har måtte vere forsiktig pga. svangerskapsdiabetes. Men koser meg og med is etter å ha spust grovt i forkant.. koffor det kun har blitt 5 kg veit ikkje eg, men føler ikkje eg skal skamme meg over at det KUN er 5 kg, slik eg fikk følelsen av då eg las innlegget ditt...

10 kg :-) termin på Lørdag!!

Back
Topp