Vektøkning

Amalie22

Flørter med forumet
Jeg syns ikke jeg finner så mye info om anbefalt / normal vektøkning fordelt gjennom svangerskapet - altså hvor mye man bør legge på seg når. Noen som vet / har erfaring fra tidligere? Hvor mye har dere gått opp? Jeg har gått opp ca. 2 kilo i første trimester (er i uke 14). Jeg mistenker at det er mest fordi jeg har vært litt mer raus med maten enn ellers.

Jeg gikk opp 4 kg første trimester :bag: :hilarious: sulten heeele tiden..men har gått opp rundt 25 kg medde andre, så er ikke bekymret :cool:det blir borte igjen

Her er en grei oversikt. Men det er jo svært individuelt. Eg har lagt på meg 1kg i første trimester. Sist svangerskap la eg på meg 10kg tilsammen, måtte ha ekstra oppfølging for de var redd baby ikke fikk legge på seg nok. Jordmor anbefalte meg å prøve å legge på meg 16kg denne gangen.

Jeg erfarte forrige svangerskap at vektøkning ikke trenger å være jevn. La på meg mest første halvdel av svangerskapet, selv om volumet økte jo betraktelig mer i andre del :laughing002 Denne gangen har jeg lagt på meg mindre foreløpig, men så var utgangsvekta også litt høyere enn sist. Er man overvektig er det ikke sikkert man legger på seg i det hele tatt.

Eg òg er veldig usikker på dette. Har lest kor mykje ein totalt bør gå opp sånn ca i svangerskapet, og har også lest at ein legg på seg forskjellig ila svangerskapet...
Eg vegde meg før eg blei gravid, og no, har gått opp 5kg...aner jo ikkje om det er mykje eller ikkje...
Synes for eit par veker sidan at eg hadde fått litt mage, men synes ikkje den har blitt noko større...
Er i v.16+2 i dag...

Har lagt på meg mest på slutten av svangerskapene. Med første var det 25 kg og med andre var det 28 kg. Brukte 10 dager på å gå ned alt med første og 3 mnd med andre. Jeg får store barn og har mye fostervann, vann i kroppen, stor morkake osv. Så jordmor har aldri reagert på at jeg legger på meg veldig mye

Sist la jeg bare på meg 7-8 kg, og begynte ikke å gå opp jevnt før halveis.
Nå har jeg lagt på meg 2 kg. Hjelper nok at jeg ikke er sykt kvalm og spyr sånn som sist. Jeg er undervektig, så jeg bør legge på meg, og har slitt med det hele livet, så jeg er bare glad for det :happy:

Har lagt på meg 20-25 kilo hver gang jeg har vært gravid. Vekt er egentlig noe jeg aldri har fokusert på før, men denne gangen skal jeg helst ikke opp noe særlig.

Jeg har ikke lagt på meg noe i det hele tatt pga kvalme og oppkast. Gikk ikke noe opp særlig i første eller andre svangerskap heller, så jeg håper jeg legger på meg normalt denne gangen. Man blir litt bekymret når man også ikke legger på seg, lurer virkelig på om babyen vokser..

Jeg har ikke lagt på meg noe i det hele tatt pga kvalme og oppkast. Gikk ikke noe opp særlig i første eller andre svangerskap heller, så jeg håper jeg legger på meg normalt denne gangen. Man blir litt bekymret når man også ikke legger på seg, lurer virkelig på om babyen vokser..
Fosteret tar det den trenger fra deg, så det går mest utover deg :smiley-ashamed004 Er uansett ikke nødvendig å legge på seg i 1. Trimester, fosteret er jo så lite. Jeg er 13+5 og ser i BV appen at den er 8,5 cm og 35 g :hilarious:
Du har jo gjort dette før, og antar det gikk helt fint, så blir sannsynligvis sånn nå også.

Eg òg er veldig usikker på dette. Har lest kor mykje ein totalt bør gå opp sånn ca i svangerskapet, og har også lest at ein legg på seg forskjellig ila svangerskapet...
Eg vegde meg før eg blei gravid, og no, har gått opp 5kg...aner jo ikkje om det er mykje eller ikkje...
Synes for eit par veker sidan at eg hadde fått litt mage, men synes ikkje den har blitt noko større...
Er i v.16+2 i dag...
Jeg er + 5 kg nå i uke 14. Husk på at mye av det kan være vann.. selv om du ikke nødvendigvis "ser" at du har vann i kroppen.. jeg har som sagt gått opp 25 kg/ + med de andre, og mesteparten var helt borte ila 3 uker etter fødsel, det vil jo si at mye var vann.. og jeg hadde ikke synlig hovne beint etc..

Fosteret tar det den trenger fra deg, så det går mest utover deg :smiley-ashamed004 Er uansett ikke nødvendig å legge på seg i 1. Trimester, fosteret er jo så lite. Jeg er 13+5 og ser i BV appen at den er 8,5 cm og 35 g :hilarious:
Du har jo gjort dette før, og antar det gikk helt fint, så blir sannsynligvis sånn nå også

Ja sant, håper at det skal gå bra denne gangen også :)

Jeg gikk opp nesten 25 kg sist graviditet, så er veldig spent på hvordan det ender denne gangen. Gikk ned alt pluss litt til på kort tid! Ammingen spiste meg opp :dead: har gått opp 5 kg til nå!

Jeg er + 5 kg nå i uke 14. Husk på at mye av det kan være vann.. selv om du ikke nødvendigvis "ser" at du har vann i kroppen.. jeg har som sagt gått opp 25 kg/ + med de andre, og mesteparten var helt borte ila 3 uker etter fødsel, det vil jo si at mye var vann.. og jeg hadde ikke synlig hovne beint etc..
Tusen takk for svar! Eg er jo allerede begynt å hovne opp i føttene, men spent på kor mykje eg går ned, sidan eg mest sannsynlig ikkje kjem te å kunne amme, så kan ikkje bruke det for å rase ned i vekt:dead:

Jeg gikk opp 10 kg sist. Ganske jevn økning. Hadde ikke noe spesielt med vann i kroppen.
Denne gangen har jeg gått opp ca 3,5 kg nå i første trimester. Skylder på at ferie+2åring+kvalme har ført til at jeg har spist og spist og spist for å overleve dagene. Så mulig jeg har gått opp litt mer i starten nå enn sist. Men jeg husker ikke hvordan det var fordelt i forrige svangerskap.

Her er en grei oversikt. Men det er jo svært individuelt. Eg har lagt på meg 1kg i første trimester. Sist svangerskap la eg på meg 10kg tilsammen, måtte ha ekstra oppfølging for de var redd baby ikke fikk legge på seg nok. Jordmor anbefalte meg å prøve å legge på meg 16kg denne gangen.
Har du da ganske lav vekt i utgangspunktet eller noe? Jeg la også på meg 10 kg i første svangerskap, og opplevde aldri at det var bekymringsverdig hos noen.

Har du da ganske lav vekt i utgangspunktet eller noe? Jeg la også på meg 10 kg i første svangerskap, og opplevde aldri at det var bekymringsverdig hos noen.
Eg begynte å gå ned igjen i vekt fra ca 5mnd, og symfysemålet gikk feil vei. Har utfordringer med å ta opp nok næring fra før. Så då var de bekymret for at når ikkje eg fikk nok, at babyen fikk for lite og.

Jeg gikk opp 10 kg sist. Ganske jevn økning. Hadde ikke noe spesielt med vann i kroppen.
Denne gangen har jeg gått opp ca 3,5 kg nå i første trimester. Skylder på at ferie+2åring+kvalme har ført til at jeg har spist og spist og spist for å overleve dagene. Så mulig jeg har gått opp litt mer i starten nå enn sist. Men jeg husker ikke hvordan det var fordelt i forrige svangerskap.
Har ca. samme erfaring i sommer , og 10 kg sist gang.. føler jeg må småspise hele tiden, men satser på at det holder seg ca 10-15kg denne gangen!

La på meg 24 kg i mitt første svangerskap, da spiste eg sikkert før 3 stk . Tok av meg 10 kg og veier fortsatt mer enn eg gjorde for 6 år siden. Nå er jeg gravid med nr 2 og jeg spiser ikke for 3 stk.

Er i uke 17 og har lagt på meg tre kilo. Er i normalvektige. Hvor mye har andre lagt på seg? Det er jo anbefalt å gå opp 11,5-26 kilo. Dersom jeg deler 12 på 40 uker er det 0,3 kilo pr. uke. Da skulle jeg ha gått opp 4,8 allerede. Men man går kanskje mer opp i ukene som kommer.

Back
Topp