Vektøkning

Isis

Glad i forumet
It's gonna be May 2019
Vektøkning er jo forskjellig fra person til person, men jordmor synes jeg ikke var gått så mye opp. Jeg burde sikkert spurt og gravd, men

Hvor mye ligger dere på? 27+3 og 72,6 kg i dag. Tipper at jeg veide 65ish ved begynnelsen av graviditeten.

Mannen er ute for kjøpe mellommåltider nå. Tror han ble litt skremt også.

Må le litt...
Er like langt som deg, og da jeg var på Riksen for 2 uker siden reagere Endokrinologen på vektøkningen min, da jeg hadde gått opp mye siste 4 ukene, har gått opp 5,5 kg hittil og er normalvektig i utgangspunktet.
Hun trakk derimot tilbake reaksjonen sin da hun så på den totale vektøkningen min og høyden, men syns jo det er litt gøy å se hvor ulike reaksjoner vi får på akkurat samme vektoppgang;)

Må le litt...
Er like langt som deg, og da jeg var på Riksen for 2 uker siden reagere Endokrinologen på vektøkningen min, da jeg hadde gått opp mye siste 4 ukene, har gått opp 5,5 kg hittil og er normalvektig i utgangspunktet.
Hun trakk derimot tilbake reaksjonen sin da hun så på den totale vektøkningen min og høyden, men syns jo det er litt gøy å se hvor ulike reaksjoner vi får på akkurat samme vektoppgang;)
Snodig:) jeg skal ta det litt med ro. Men skal prøve å legge inn ekstra frukt og grønt-måltid. Jeg er 166 høy og har gått opp syv kilo. Har jo tre mnder igjen og hvis ungen øker fra en til min tre kg og livmora blir litt større og jeg legger på meg litt når jeg da fint iallefall 12 kg hvis ikke mer:)

Jeg veide 61,5 før gravid- og idag veier jeg 70,2. Er 28+6 idag :) Jordmor sa det var en fin økning - det meste er i magen.

Som nevnt i den andre tråden.. jeg har gått opp 15 kg (fra 60 kg og er 168 høy). Jordmor sa jeg ikke skulle bekymre meg og det er også innafor normalen. Jeg må bare ta det med et smil. :p Så dere trenger ikke bekymre dere så mye enda.. hehe

27 uker, opp 9 kg, litt mer på lår og rumpe nå enn før graviditet ;-) Jeg hadde lav/normal bmi, og vi skal jo faktisk ha denne ekstra "paddingen" da jenter, det vil jeg si er bare sunt for oss og barnet! :-) "Innen et par uker har ungen sugd alle kiloene av deg og mer til " sa min mor og hintet til meg som barn ;-) Hehe :-D

Jeg er i uke 27 og har bare gått opp 4 kg. Jeg har en bmi på 29 og burde ikke legge på meg mer fett, noe jeg heller ikke har gjort. :)

Hadde en start vekt på 58kg (er 169 høy). Nå i uke 28 veier jeg vel 66-67, så gått opp 8-9 kg da. Jordmoren min er veldig fornøyd med vektøkningen min, og sier det er helt innafor :)

Jeg er 29+4 I dag, veier 3 kg mindre enn før jeg ble gravid, men så hadde jeg en start bmi på over 40, så jeg skal helst ikke gå opp noe.

Synes det høres ut som en fin vektoppgang jeg, rart jordmor reagerte på at det var for lite. Er det slik at oppgangen har stoppet opp, eller legger du jevnt på deg?

Jeg er 170, veide 57kg da jeg ble gravid og hadde lagt på meg 5kg da jeg var på kontroll i uke 28. Fikk ingen kommentarer på dette fra jordmor. Så lenge du spiser normalt og går jevnt opp i vekt så tenker jeg at alt er som det skal være :) Jeg spiser veldig ofte for tiden pga at jeg kjenner at jeg trenger mer mat enn tidligere, men kommer ikke til å hive innpå enda mer mat pga at jeg ikke har lagt på meg så mye ihvertfall :)

Synes det høres ut som en fin vektoppgang jeg, rart jordmor reagerte på at det var for lite. Er det slik at oppgangen har stoppet opp, eller legger du jevnt på deg?

Må innrømme at jeg kun har veid meg når jeg er på kontroll, men dette er skrevet ned:
0 - 65
12 - 67,8
24 - 72,1
27 - 72,6

Ganske jevnt er det ikke?

Livmora er dead on på midtstreken og alle prøver er normale ellers. Kanskje jordmora synes det er best å ha litt ekstra bare?

Jeg har bestemt meg for å ikke være bekymret og høre hva legen sier på neste kontroll. Jeg er jo glad i god mat med masse sukker, fett og annet snadder og har spist som jeg pleier passe (u)sunt - og fortsetter med det. Til og med blitt flinkere til å spise grønt og frukt og spiser nå frokost hver dag.

Takk for råd og erfaringer alle sammen:)

Må innrømme at jeg kun har veid meg når jeg er på kontroll, men dette er skrevet ned:
0 - 65
12 - 67,8
24 - 72,1
27 - 72,6

Ganske jevnt er det ikke?

Livmora er dead on på midtstreken og alle prøver er normale ellers. Kanskje jordmora synes det er best å ha litt ekstra bare?

Jeg har bestemt meg for å ikke være bekymret og høre hva legen sier på neste kontroll. Jeg er jo glad i god mat med masse sukker, fett og annet snadder og har spist som jeg pleier passe (u)sunt - og fortsetter med det. Til og med blitt flinkere til å spise grønt og frukt og spiser nå frokost hver dag.

Takk for råd og erfaringer alle sammen:)

Kanskje det var pga at du la på deg 500g på 3 uker at hun reagerte da? Uansett, så lenge man spiser normalt (++), og magen vokser så er nok alt helt fint. Merker selv at jeg legger på meg mer i noen perioder, og mindre i andre perioder. Babyen har jo også perioder hvor den vokser mer/mindre. Unødvendig av jordmor å skape stress når du har lagt på deg veldig gjennomsnittlig :)

Unødvendig av jordmor å skape stress når du har lagt på deg veldig gjennomsnittlig :)
Hun mente sikkert ikke å stresse meg, men førstegangsgravid og kontrollfreak - skal jo ikke så mye til:smiley-ashamed005

Merkeligste jeg har hørt... Jeg er 26+5 og har gått opp 5 kg. Legen og jordmor skryter av det sier at det er normalt og flott! Hvordan kan de da si at 7 kg er feil? Jeg òg var helt normalvektig før graviditeten.

Hadde en start vekt på 58kg (er 169 høy). Nå i uke 28 veier jeg vel 66-67, så gått opp 8-9 kg da. Jordmoren min er veldig fornøyd med vektøkningen min, og sier det er helt innafor :)

Akkurat samme startvekt og høyde hos meg, og i dag veide jeg 66,5 kg. Er 38 uker - og ingen har sagt noe om at det er for lite eller for mye.. De virker fornøyde med at jeg har gått opp de 8 kiloene... Ville ikke brydd meg så mye med vektoppgangen. Den kommer i rykk og napp.. Jeg gikk ikke opp noenting før etter uke 25.

Snodig:) jeg skal ta det litt med ro. Men skal prøve å legge inn ekstra frukt og grønt-måltid. Jeg er 166 høy og har gått opp syv kilo. Har jo tre mnder igjen og hvis ungen øker fra en til min tre kg og livmora blir litt større og jeg legger på meg litt når jeg da fint iallefall 12 kg hvis ikke mer:)
Hadde tatt det helt med ro om jeg var deg.
Er selv 180 cm og har som nevnt gått opp 5,5 kg og verken jeg eller noen andre er det smule bekymret.
Dine 7 kg virker ikke noe annet enn normalt.
Tipper som noen andre skrev, at det var lite vektoppgang siste 3 ukene som gjorde at jm uttrykte bekymring, akkurat som hos meg bare motsatt.
Dette går fint - lykke til!

Back
Topp