Vektøkning under graviditet

Amalie22

Flørter med forumet
Jeg har lest at det er anbefalt å gå opp 11 - 16 kg i svangerskapet dersom man er normalvektig. Hvor mye har dere gått opp i de ulike periodene av svangerskapet? Hvor mye har dere gått opp i henholdsvis 1., 2. og 3. trimester?Jeg har gått opp 2,5 - 3 kilo og er i uke 18. Lurer litt på om jeg burde gått opp mer eller om det kommer i ukene fremover.

Jeg har lest at det er anbefalt å gå opp 11 - 16 kg i svangerskapet dersom man er normalvektig. Hvor mye har dere gått opp i de ulike periodene av svangerskapet? Hvor mye har dere gått opp i henholdsvis 1., 2. og 3. trimester?Jeg har gått opp 2,5 - 3 kilo og er i uke 18. Lurer litt på om jeg burde gått opp mer eller om det kommer i ukene fremover.
Jeg hadde gått opp 6 kg ca i uke 18. Endte opp med å gå opp nesten 18 kg totalt :happy: Ville snakket med jordmor angående din vektøkning, så kan hun se an helhetsbildet. Det viktigste er jo at baby vokser og har det fint og at du er i fin form! Vanskelig å gi noen råd om du «burde» ha gått opp mer eller mindre her.

Det er nå helst snittet. Genetikk spiller nok mye inn.. noen går ikke opp mer enn noen få kilo, og får helt normalvektige og fine babyer. Noen går opp myyyye, og får også normalvektige babyer.
Jeg går som regel opp 16-17 kg, og babyene mine har vært under 4kg alle sammen.
Siden jeg er akkurat på overvekt-siden på bmi, så skulle jeg helst ikke gått opp SÅ mye men.. sånn er det bare :bag:

Hatt startvekt på 80 i alle tre svangerskapene.

Graviditet 1: Gikk opp jevnt i vekt etter uke 20 ish. Endte på 105 kg. 10 dager etter fødsel var jeg tilbake på 80 kg

Graviditet 2: Gikk opp jevnt i vekt etter uke 20 denne gangen også. Endte på 108 kg. tok 3 mnd før jeg var tilbake på 80 kg

Graviditet 3: Er snart i uke 17, gikk til forandring opp 7 kg i løpet av de første 7 ukene. Ikke gått opp noe mer foreløpig.

I første trimester trenger man nesten ikke noe ekstra mat, pluss mange er dårlige, så er veldig vanlig at man ikke går opp. Noen går ned, andre går opp. I min første graviditet var jeg mye kvalm og spydde, fikk i meg lite, så begynte ikke å gå opp før etter halveis. Denne gangen har jeg vært så lite kvalm at jeg har gått opp jevnt fra start, nå +3kg 17+2.
Gikk opp 7-8 kg totalt forrige gang, håper på mer nå. Min start BMI var btw på 16 og 15, så jeg "burde" egentlig legge på meg mye, men jeg har bare en kroppstype som er veldig slank med høy forbrenning, så kan ikke gjøre så mye med det.

Jeg har gått opp mest i 1. og i slutten av 3. trimester alle gangene. Jeg er normalvektig og har gått opp rundt 18kg, 13kg og 14kg sånn cirka. Jeg var tilbake på startvekten min få måneder etter fødslene.

Vektoppgang under graviditeten er veeeldig individuelt. Noen går opp mye, andre går opp lite. Noen får store mager og andre får små mager. Ikke så viktig om du er normalvektig og har en sunn livsstil. :)

Med nr to gikk jeg ned 7 kg også begynte jeg smått å gå oppover etter uke 18 .
Men sånn i det hele gikk jeg opp 14 kg med nr 1 , gikk 7 ned på føden og de neste 7 forsvant første uka .
Med nr to ble det opp nesten 10 kg og ned uka etter fødsel .
Nr 3 gikk opp 12 og ned like raskt
Nr 4 ( hadde 3 MA i 2023 før nr 4 så este opp 2-4 kg) som lå der når jeg ble gravid med nr 4 og gikk opp 13-14 kg og ned ikke like raskt , men har igjen 2-4 kg fra før MA . Føler mage fettet sitter så forbaska nå . Er 74kg og 175 . Lå etter nr 3 i noen år på 68-72 .

Back
Topp