Vektøkning i svangeskap- BMI før graviditet?

Lykkekløver

Elsker forumet
Januarlykke 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hei!
Hvor mange uker er du på vei, og hva vektøkning har du hatt under svangerskapet? Hva var BMI ca før graviditet?

På tross av at jeg er en aktiv kvinne som er mye på tur og i bevegelse og spiser sunt var min BMI på 31 før graviditet. Har gått opp 5 kilo siden jeg ble gravid, og er nå 30+3 uker på vei :)

Har fått beskjed om at jeg absolutt ikke skal opp noe mer, og en lege som er på meg heele tiden for vekt og mat. Litt frustrerende da prøver viser nydelige resultater, og har ikke vært i nærheten av noe svangerskapsdiabetes heller.

Satser likevel på å ikke gå opp noe særlig mye mer heller :)
 
Har som regel alltid hatt lav bmi, men lå på rundt 21-22 rett før svangerskapet, og det er den høyeste bmien jeg har hatt før. Er gått opp 11kg til nå og er i uke 30.
Satser og tenker å prøve å komme på idealvekt etter fødsel, stresser meg ikke, men synes det er verdt å tenke på. Sånn for min egen del så føler jeg meg «stor», men har nok bare mye meg «gravidkroppen» å gjøre ☺️
 
Hei! Anbefalt vektøkning for de med bmi over 30 er 5-9 kg totalt :) du er jo foreløpig godt innenfor :)

Jeg har bmi på 30 og har gått opp ca 3-4 kg. Stått stille i snart 6 uker... merker at magen blir større og buksene begynner å skli ned [emoji3]
 
Har som regel alltid hatt lav bmi, men lå på rundt 21-22 rett før svangerskapet, og det er den høyeste bmien jeg har hatt før. Er gått opp 11kg til nå og er i uke 30.
Satser og tenker å prøve å komme på idealvekt etter fødsel, stresser meg ikke, men synes det er verdt å tenke på. Sånn for min egen del så føler jeg meg «stor», men har nok bare mye meg «gravidkroppen» å gjøre ☺️
Åh, heldig på mange måter da, for da har du vel "Lov" å legge deg deg litt mer ut også :) Jeg passer veldig på kosthold fordi jeg er opptatt av ernæring og vet sukker og ferdig mat er veldig usunt for babyen. Så satser på at jeg holder meg innenfor det jeg skulle opp :D
Det å føle seg større er jo normalt hehehe. Jeg fikk plutselig mage og det har ikke jeg hatt før. Slet litt med å akseptere det. Nå sjekker jeg navlen hver dag for å forsikre meg om at den framdeles går innover XD
 
Hei! Anbefalt vektøkning for de med bmi over 30 er 5-9 kg totalt :) du er jo foreløpig godt innenfor :)

Jeg har bmi på 30 og har gått opp ca 3-4 kg. Stått stille i snart 6 uker... merker at magen blir større og buksene begynner å skli ned [emoji3]

Hvor langt på vei er du?
Jeg måtte begynne å bytte bukser ut med tights i 6 måned. Turbuksen kunne jeg til nøds bruke for to uker siden, men nå var det kjempeubehagelig. To uker forskjell og to uker med betydelig vekst visst :O
Skjipe med høy BMI er fordommer fra helsepersonell. uten å vite noe om meg har jeg fått brosjyrer og informasjon om endring av kosthold, hvor viktig aktivitet er etc. Jeg har fått anbefalt glykosetest på ny ved uke 32 og får beskjed om å ikke spise sukker. Ble litt lei tilslutt; Var på fjellet senest for noen uker siden, med både babymage og annet. Og kostholdet mitt er overall ikke så ille; det kunne vært bedre men har ikke kjøkken da det pusses opp nå og merket fort at det da er lett å skeie ut :/

Håper på at amming og sånt vil hjelpe meg tilbake til normal vekt :)
 
Hei!

Jeg er uke 31+5 og har lagt på meg litt over 12kg. Vektoppgangen har stagnert nå, bare opp 800g siste mnd... Har svangerskapsdiabetes og er derfor «supersunn» for å regulere blodsukkeret uten medisiner. Bmi før graviditeten var 24. I min første graviditet var bmi’en på 22 og jeg fikk likevel sd, så vekt er absolutt ikke alt ❤️
 
Last edited:
Hvor langt på vei er du?
Jeg måtte begynne å bytte bukser ut med tights i 6 måned. Turbuksen kunne jeg til nøds bruke for to uker siden, men nå var det kjempeubehagelig. To uker forskjell og to uker med betydelig vekst visst :O
Skjipe med høy BMI er fordommer fra helsepersonell. uten å vite noe om meg har jeg fått brosjyrer og informasjon om endring av kosthold, hvor viktig aktivitet er etc. Jeg har fått anbefalt glykosetest på ny ved uke 32 og får beskjed om å ikke spise sukker. Ble litt lei tilslutt; Var på fjellet senest for noen uker siden, med både babymage og annet. Og kostholdet mitt er overall ikke så ille; det kunne vært bedre men har ikke kjøkken da det pusses opp nå og merket fort at det da er lett å skeie ut :/

Håper på at amming og sånt vil hjelpe meg tilbake til normal vekt :)

Jeg er 29+4 :)
Helsepersonell gjør bare oppgaven sin tenker jeg - det er en større risiko for oss med høy bmi. Både for det ene og det andre....
men jeg hadde akkurat lik bmi sist og alt gikk superbra!
 
Jeg er 29+4 :)
Helsepersonell gjør bare oppgaven sin tenker jeg - det er en større risiko for oss med høy bmi. Både for det ene og det andre....
men jeg hadde akkurat lik bmi sist og alt gikk superbra!
Men er det virkelig slik?
Jeg er i god form, før jeg ble gravid fikk jeg fjellturer flere ganger i uken, jeg har hunder som jeg mosjonerer 2-3 timer dagen.. Jeg spiser ganske så sunt og godt.
jeg gikk opp 10 kg gradvis etter at jeg møtte samboer så en tydelig "kose seg ekstra" i helgene der men jeg har aldri hatt noen problemer med vekt sånn sett.
Det er greit nok å gjøre jobben sin, men å bli behandlet som om jeg ikke gjør annet enn å sitte i sofaen og spise sukker irriterer meg litt :p
 
Men er det virkelig slik?
Jeg er i god form, før jeg ble gravid fikk jeg fjellturer flere ganger i uken, jeg har hunder som jeg mosjonerer 2-3 timer dagen.. Jeg spiser ganske så sunt og godt.
jeg gikk opp 10 kg gradvis etter at jeg møtte samboer så en tydelig "kose seg ekstra" i helgene der men jeg har aldri hatt noen problemer med vekt sånn sett.
Det er greit nok å gjøre jobben sin, men å bli behandlet som om jeg ikke gjør annet enn å sitte i sofaen og spise sukker irriterer meg litt :p

Det skjønner jeg!! Man bør bli behandlet med respekt uansett. Jeg er i full aktivitet selv med en 1-åring som krever sitt og full jobb. Derfor bekymrer ikke min jordmor seg veldig.

Etter hva jeg har forstått er der en høyere risiko for svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes, fødselskomplikasjoner osv når bmi er høy... det er sikkert derfor de passer så nøye på og er strenge..

Klart det er forskjell på å være i fysisk god form og totalt sengeliggende, uansett hvor høy bmi man har :)
 
BMI før 18,5-19. Gått opp 4 kg til nå :) Jordmor er fornøyd, men mener jeg godt kan øke litt mer fremover!
 
BMI på 22 før svangerskap. Har gått opp ca 16kg til nå, er i uke 32 og kommer sikkert til å gå opp mer:( synes det er helt forferdelig mye og gleder meg til å bli ferdig og få tilbake kroppen min. Gruer meg samtidig til tiden etter fødsel, når kiloene bare henger på, uten babymagen der til å forsvare de.
 
Var opp 4 kg i uke 28 med svangerskaps diabetes. Er mange leger som mener at det kun handler om vekt for jeg fikk beskjed av legen når jeg skulle ta testen at jeg ikke var «feit nok» til å ha sv.dia....
 
Hadde BMI på 28 før graviditet. har lagt på meg 10 kg og er nå i uke 31. Nå venter jeg tvillinger så har jo litt ekstra vekt i livmora..

Håper jeg holder meg til under 15 kg, men hvis jeg får vann i kroppen kan det fort bli 5-10 kg bare der.

Har ikke fått en eneste kommentar på vekta, fikk til og med høre at jeg så "slank" og fin ut av jordmor..

Synes du er flink som har gått ned så lite, og synes legen også burde påpeke det, ikke bare være streng...
 
Arg! Jeg blir så irritert på enkelte leger!! Første gang jeg var gravid hadde jeg bmi rundt 21. Gikk opp ganske mye i starten av svangerskapet, ca 7kg ved en kontroll hos legen. Da sa hun at jeg måtte passe meg, og «husk det skal av igjen også», akkurat som jeg aktivt hadde gått inn for å legge på meg?!?! Den kommentaren har brent seg fast hos meg. Og nå før mitt 3. svangerskap er utgangspunktet 10kg mer enn utgangspunktet før min første graviditet. Så legen fikk jo rett i at det ble vanskelig å gå det ned igjen. Men hvorfor i huleste mener hun det er bedre å gi meg dårlig samvittighet for det? Dette har prega meg siden. Selv om jeg mener jeg har et like bra liv med 10kg+. Bmi er innenfor normalen, ca 24, så hun legen har jeg mest lyst å drepe om det er lov å si. Det et enkelte kommentarer som kan ødelegge mye for en person...
 
Men er det virkelig slik?
Jeg er i god form, før jeg ble gravid fikk jeg fjellturer flere ganger i uken, jeg har hunder som jeg mosjonerer 2-3 timer dagen.. Jeg spiser ganske så sunt og godt.
jeg gikk opp 10 kg gradvis etter at jeg møtte samboer så en tydelig "kose seg ekstra" i helgene der men jeg har aldri hatt noen problemer med vekt sånn sett.
Det er greit nok å gjøre jobben sin, men å bli behandlet som om jeg ikke gjør annet enn å sitte i sofaen og spise sukker irriterer meg litt :p
Vet du hvorfor du har høy bmi siden du er så aktiv og spiser sunt? Har du målt fettprosent eller noe liknende som tilsier at du er sunn/usunn, eller hva sier du til helsepersonell når de sier slikt til deg?
Bare litt nysgjerrig.
Jeg kan heller ikke legge på meg mye før jeg går over «anbefalt vekt», så sier de jo vi legger på oss mest på slutten
 
Vet du hvorfor du har høy bmi siden du er så aktiv og spiser sunt? Har du målt fettprosent eller noe liknende som tilsier at du er sunn/usunn, eller hva sier du til helsepersonell når de sier slikt til deg?
Bare litt nysgjerrig.
Jeg kan heller ikke legge på meg mye før jeg går over «anbefalt vekt», så sier de jo vi legger på oss mest på slutten

Jeg har aldri målt fettprosenten min. Jeg vet at når jeg var ung og trente aktivt volleyball 4 ganger i uken pluss hadde hest så klarte jeg å holde meg på en 65-68 kg. Fikk mye beskjed om å legge meg litt ut da man kunne se ribbeina mine da. Og når jeg etterhvert begynte å studere og faktisk spiste noe snop (når jeg var ung var jeg fanatisk; min godis i helgen var bolle med frukt, yoghurt og honning) så la jeg meg opp på en 74 kg. Det er min "ideal" vekt, hva jeg veier når jeg trener mye og spiser moderat. Men etter at jeg traff samboer så økte snopeinntak med en dag ekstra pluss jeg spiser sikkert mer og gikk gradvis opp til jeg lå på en ca 84-85 før svangerskapet. Jeg vet jeg tåler hvete og sukker ekstremt dårlig, jeg går opp fort og får utslett/hodepine. Men uten kjøkken på 6 måneden har det vært vanskelig å følge min vanlige kost slavisk. Jeg har likevel gått ned pga manglende matlyst. Jeg er generelt ikke glad i sukker og søtt, men binger periodevis. 2 ganger i svangerskapet har jeg spist mye godt; gjerne drukket en halvliter brus, spist 3-4 forskjellige 70 grams sjokolader på samme dag eller spist croissant etc.
Så har det vært familiebesøk med litt kake her og der. Men er ikke veldig storspist på godteri.
Jeg vet jeg har veldig godt muskulatur men jeg har jo definitivt for mye fett; dette bekymrer meg ikke siden jeg er såpass sunn og frisk ellers. :)

Nå var jeg hos jordmoren min idag og hun ble ganske sint over legen min som er så insisterende på mosjonen min og hva jeg stapper i meg. "Du har schæfer, vet hun ikke hva det betyr" XD Så god støtte i henne. Jeg er kjempefrisk, babyen vokser nydelig, magen vokser perfekt etc :) Så alt er jo på stell ^^
 
Jeg hadde en BMI på 20 før graviditeten, er nå 30 uker på vei og har minst gått opp 15 kilo. Har gått opp rundt 20-25 kilo i begge mine tidligere svangerskap så er godt forberedt på at det blir tungt.... har ikke energi til å trene (da hadde jeg nok ikke orket å jobbe fullt eller bidra som vanlig på hjemmebane) og spiser som før. Hvis du bare har gått opp 5 kilo i svangerskapet så langt er jo det veldig bra, skjønner ikke hvorfor vekt i det hele tatt er tema under dine besøk hos legen for å si det sånn. Drit i det og nyt svangerskapet!!!
 
Min bmi var på 21,2 før svangerskapet. Har lagt på meg ca 11kg. til nå.
Sist svangerskap la jeg på meg 19kg. tilsammen og ble like slank igjen etter hvert. Er ikke bekymret. Det er veldig ulikt hvor mye man legger på seg.. Har en kollega som har lagt på seg ca 30 kg i sine svangerskap, og hun er slank igjen et år etter fødsel. En del er nok vann mot slutten da..
 
Da er jeg 37 uker på vei og har gått opp en totalt 5.7 kilo :D
Så satser på at jeg har klart å holde meg innenfor forventningene til lege :D Må ta hatten av meg for dere som legger på dere 10+ altså! jeg syntes det er tungt nå, med halsbrann, bekken som er dust om man går for mye og senebetennelse; om jeg hadde lagt på meg masse hadde sikkert jeg streika på alt.

ble sykemeldt på mandag og er jo i permisjon nå så satser på at jula ikke tipper vekta helt over på galskap.

BMI er 32.5. Likevel er jeg frisk, lavt blodtrykk (litt for lavt faktisk) ,flotte verdier, god form. :) 4-5 timer på beina hver dag prøver jeg å få inn .Men sover mer da! antar at det er hva som skjer på slutten , man vil bare sove XD
 
Hadde en BMI på 25 før svangerskapet og har gått opp 12-13kg. Et par uker siden jeg gikk på vekta (gjør det kun på kontrollene med jordmor), prøver å ikke ha for mye fokus på vekta så lenge jeg har god samvittighet med kostholdet.
Uke 37+6 i dag
 
Back
Topp