Vektøkning i svangeskap- BMI før graviditet?

Arg! Jeg blir så irritert på enkelte leger!! Første gang jeg var gravid hadde jeg bmi rundt 21. Gikk opp ganske mye i starten av svangerskapet, ca 7kg ved en kontroll hos legen. Da sa hun at jeg måtte passe meg, og «husk det skal av igjen også», akkurat som jeg aktivt hadde gått inn for å legge på meg?!?! Den kommentaren har brent seg fast hos meg. Og nå før mitt 3. svangerskap er utgangspunktet 10kg mer enn utgangspunktet før min første graviditet. Så legen fikk jo rett i at det ble vanskelig å gå det ned igjen. Men hvorfor i huleste mener hun det er bedre å gi meg dårlig samvittighet for det? Dette har prega meg siden. Selv om jeg mener jeg har et like bra liv med 10kg+. Bmi er innenfor normalen, ca 24, så hun legen har jeg mest lyst å drepe om det er lov å si. Det et enkelte kommentarer som kan ødelegge mye for en person...


Skjønner deg godt ! Jeg har en svært høy bmi på 34. Men alle prøver er fine, blodtrykk så lavt at jordmor måtte måle toganger :wtf:
Jobber over 100% å har i tillegg en bedrift å barn uteom. Men hver gang jeg støter på ett problem i svangerskapet er svaret alltid, det det er ikke farlig å ha vondt i ett svangerskap og det er godt for kroppen å bevege seg litt. Så du godt ta deg en spasertur så vil det hjelpe.....

Jobber som renholder å er på fotene hele dagen å har ettermiddags jobb som også krever at jeg er på bena. I tillegg svømming med barnet en gang i uken. Å jeg har kun gådd ned i vekt dette svangerskapet. Men svaret er alltid du kan godt spaserte deg en tur eller spise sunnere :banghead:

Får inntrykk av at helsepersonell/jordmor ikke tør bli kjent med pasientene sine. .får da vil jeg tro mange av oss som er overvektig ville blitt behandlet annerledes.
 
Skjønner deg godt ! Jeg har en svært høy bmi på 34. Men alle prøver er fine, blodtrykk så lavt at jordmor måtte måle toganger :wtf:
Jobber over 100% å har i tillegg en bedrift å barn uteom. Men hver gang jeg støter på ett problem i svangerskapet er svaret alltid, det det er ikke farlig å ha vondt i ett svangerskap og det er godt for kroppen å bevege seg litt. Så du godt ta deg en spasertur så vil det hjelpe.....

Jobber som renholder å er på fotene hele dagen å har ettermiddags jobb som også krever at jeg er på bena. I tillegg svømming med barnet en gang i uken. Å jeg har kun gådd ned i vekt dette svangerskapet. Men svaret er alltid du kan godt spaserte deg en tur eller spise sunnere :banghead:

Får inntrykk av at helsepersonell/jordmor ikke tør bli kjent med pasientene sine. .får da vil jeg tro mange av oss som er overvektig ville blitt behandlet annerledes.
Det er så lite gjennomtenkt av dem å si sånn. Blir så irritert!!! :mad:
 
Jeg var gått opp 10kg allerede i uke 28.

Vet ikke hva jeg veier nå, men vurderer å kjøpe meg vekt.

Bmien min var på 20 før svangerskapet, og jordmor og legen har sakt de ikke har noen bekymriger anngående min vekt oppgang, og fordet om jeg sikkert er gått opp en god del mer enn 10kg nå, så sir de at jeg er så slank gravid, at de orker ofte ikke veie meg på kontrollene. (Skal sies at jeg har gått til veeeldig mange kontroller da pga kronisk sykdom)

Jeg har også fått beskjed om at jeg kan spise å drikke hva jeg vil. Har ikke noe å si om det er drikke med sukker eller hva det måtte være, det viktigste er at jeg får i meg væske så jeg ikke blir dehydrert. Fordi det er værre for babyen.

Sist jeg var gravid gikk jeg opp 17 kg ca tror jeg. Veide 62kg rett før fødselen, men er del av det var vann da. Gikk ikke så så fort ned mens jeg ammet, fordi jeg var sulten konstant. Men med en gang jeg sluttet å amme så styrtet jeg ned i vekt til mellom 45 og 48kg.

Nå hsr jeg de siste (8-9) årene hadd veldig stabil vekt, som har variert mellom 48-52kg.

Så er ikke spesielt bekymret for vekt oppgangen. Fordet om jeg så klart ikke vil gå mye opp, så tror jeg ikke det blir noe stort problem å gå ned igjen etter jeg slutter å amme.

Men syns det er dumt hvordan enkelte jordmødre møter pasientene sine, syns ikke det virker spesielt trivelig det jeg ser mange overvektige får høre..
Jeg kom en gang til en jordmor som sa jeg måtte ta å spise sunt, drikke sunt og trene osv. Ja lett for henne å si, når man har en kronisk sykdom med oppbluss under svangerskapet og man i tillegg sliter med veldig kvalme så man nesten ikke klarer å få i seg mat eller drikke. Heldigvis så har jordmødrene og legene på sykehuset en annen holdning, å skjønner at det er ikke bare bare når svangerskapet gjør deg mye mer syk.

Jeg har til vanlig et veldig sunt kostholdt, å skulle så klart ønske jeg klarte å fortsette med det nå. Men når valget står mellom brus med sukker som man klarer å drikke. Eller vann/sukkerfri brus man ikke klarer å få i seg, så fårstår de at det er viktigere at man får i seg væske.
Før jeg ble gravid så drakk jeg ikke brus med sukker, spise ikke sjokolade osv. Men nå så må det bare bli sånn innimellom, når det ikke er noe annet man klarer tanken på.. spiser så klart ikke bare det. Men det er ofte bare en eneste ting jeg klarer tanken på å spise om gangen. Som en dag må det være fiskeboller, mens en annen dag klarer jeg ikke tanken på det å da må det være en annen spesiell annen ting. Men da må jeg bare spise den tingen, så jeg får noe i meg.

Jeg jeg prøver så klart å lage den sunneste versjonen av det jeg føler er det eneste jeg klarer å spise. Som sjokolade, da er det den mørkeste jeg finner. Om det er en pasta rett så er det fullkorn, samme med brød. Men jeg spiser også kun fullkort framfor finkorna til vanlig da også.
 
Last edited:
Hadde også bmi på 31 før svangerskap og har gått opp 11 kg er nå i uke 38. Legen har ikke sakt no til meg om det, heller ikke mast no særlig
 
Hadde også bmi på 31 før svangerskap og har gått opp 11 kg er nå i uke 38. Legen har ikke sakt no til meg om det, heller ikke mast no særlig
Heldig!
Fikk masse skryt av jordmor ved siste kontroll, vektøkning er 6 kg :D
Spurte hva jeg spiser, var litt var om jeg har slanket meg. Nei nei sa jeg, fråtser i rent smør, kraft, lever, eggeplommer, gårdsmelk fra gård, etc :p
Men har gjort alt jeg kan for å unngå sukker da. Nå de siste tre dagene har jeg bare ville ha sjokoladeis og nutella merkelig nok XD så har faktisk gumlet det O:)
 
Back
Topp