Vekstkontroll?

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Er det flere som har fått tilbud om det? Jeg har time til fredag, og gruer meg skikkelig... Er så redd de skal finne noe galt eller måle helt feil! Hører om så mange som har fåttfeilmålinger. Vurderte lenge å takke nei til timen, men jeg klarer ikke det hellerz, er jo veldig nysgjerrig og spent på lille også, har kun vært på oul.

Jeg fikk tilbud pga høy BMI. Men har ikke gått mye opp i vekt, og har helt normalt sf-mål og to normalvektige babyer fra før. Så er jo ingen grunn til å tro at dette skal bli noen kjempebaby...

Var med storebror siden Sf-målet sank og flatet ut mot slutten, han ble født 10 dager på overtid med bare 2,9kg så var ikke store klumpen, og hadde et avvik som stadig ble større så det tydet jo på at han ikke vokste der inne.
Han var helt frisk og rask og la på seg masse etter han ble født, så ikke direkte sagt at det må være noe galt selv om man ikke blir født med gjennomsnittsvekt :)
Når de beregner avviket har de jo en bestemt vekt de sammenligner med, så du skal ikke bli bekymra om du får +/- noen prosent :)
Kos deg med å få se baby en gang til du :)

Jeg fikk uventet vekstestimering en kveld jeg var på føden pga lite liv. For meg var det veldig beroligende, hadde fått en del kommentarer på at magen min ikke var så stor som folk mente den burde være så nært opp mot termin (jeg som på forhånd trodde det skulle bli fælt å høre at jeg ble "stor", gjorde faktisk mer vondt når folk kommenterte at jeg var "for liten"), sf-målet hadde også flatet ut en del ved siste jm-kontroll, så jeg kjente det var veldig godt at legen på føden sjekket med ul! Til tross for "liten" mage, så lå jenta vår litt på pluss-siden, ca fire prosent :)

Var nervepirrende da legen tok alle målene, jeg lå slik at jeg så tallene hun fikk opp på skjermen, der det indikerte hvor mange uker på vei jeg var for hver måling. Hun slet også en del med mål rundt magen, fikk stadig opp at jeg var over 38 uker på vei (var egentlig 35+4), og jeg fikk for meg at noe måtte være galt. Men det var kun fordi jenta vår lå og bedrev pusteøvelser, magen hennes hevet seg og sank stadig vekk, og legen måtte jobbe en del med timingen for å få korrekt mål :p

Gled deg til gjensynet med lille, og prøv å ikke bekymre deg på forhånd :) Alt er nok tipp topp, og du kommer til å sveve på tur ut der fra etter å ha sett en perfekt akkurat passe stor baby ;)

Var på vekstkontroll i dag på henvisning fra legen. Hun var litt bekymret en periode fordi sf- målene flatet ut, som Mirmamm også forteller over her. Nå er de derimot på vei opp igjen, og alt var bra med overraskelsen vår ♡ Som regel er alt bra, og du får bare sett babyen din enda en gang. Hvis ting ser litt skummelt ut, så får du tettere oppfølging og "behandling". Vi må stole på at de har kontroll, så krysser jeg fingrene for dere! ♡

Går annenhver uke pga diabetesen. Veldig kjekt å få en pekepinn på hvordan den lille er. Men erfaringsmessig har jeg fått feil beregning på begge de 2 store.. Dvs største ble beregnet til å bli 3500 til termin. Han var 3755 en uke før.. Mellomste var estimert til å ende på 4 kg på ul i uke 30. Men ny ul i uke 38 sa 3500 og ut kom hun en uke over 3580..

Denne har økende vekstavvik og er veldig spent på hva fasiten sier om ca 5 uker.. (Helst kun 2-3)

Jeg har hatt det, og er veldig fornøyd. Sist sleit de litt med å få gode mål rundt magen så fikk en ny time:)
Er ikke dumt å takke ja til :)

Back
Topp