Vekstkontroll?

Dere som har vært på vekstkontroll tidligere, hvilke tiltak settes inn om ungen er for stor eller for liten?

Hadde 7 ul på sykehuset sist.
De estimerte veksten til 10-15% under gjennomsnittet. Hun ene ul dama var skikkelig sint på meg, jeg ble helt satt ut!!
Ut kom hun dagen etter termin 3615g og 51cm lang. Da hadde jeg hatt en ul rett før der hun ble estimert til under 3 kg, så ta det med en klype salt! :)

Dere som har vært på vekstkontroll tidligere, hvilke tiltak settes inn om ungen er for stor eller for liten?
Med nr 1 ble gutten min estimert til å være 4kg, da målte de bekkene mitt. de fant ut at det ville gå, men de sa også at de ville se det fort i fødselsforløpet om det ikke skulle gå. Han var bare 3,2kg så var ikke noe problem :p

Med nr2 ble hun estimert til å være 3,5kg ved fødsel på termin (på ul i uke 38) Hun ble født 6 dager før og var da 2,7kg. Dette svangerskapet hadde jeg ul i uke 18, 20, 24,28,32,36,38 hun var veldig liten på ul, frem til uke 36. Da plutselig var hun "normal", men da var det en annen som var der pga at hun jeg hadde gått til var sykemeldt. Samme i uke 38. På ul sjekket de navlestreng etc. At alt var som det skulle. Var noe dårligere gjennomstrømning i navlestrengen, men ikke noe som skulle vært farlig.

Dere må huske på at det er veldig mange variabler de må ta hensyn til når de skal estimere vekta. og +-10% feil regner de faktisk med at de har, det er "godkjente mål". Jeg visste ikke at det var så mye forskjellig de måtte huske på, men på slutten med Olivia fikk jeg vite at dersom små hoder ligger i familien må de bruke en annen formel når de regner ut fra mål f.eks. 1mm feil målt utgjør faktisk en del, er nok at ungen trakk "pusten" til feil tid da det ble målt ;)

Legene har vært tett på å måle riktig vekt ved fødsel hos meg, begge gangene :)

Back
Topp