Vekstkontroll?

Kattekvinnen

Forumet er livet
Augustlykke 2015
Er det noen av dere som vet dere skal ha oppfølgning med vekstkontroll, eller har erfaring med dette? :)
Gynekologen på sykehuset mente dette kunne vært både lurt og nødvendig, ettersom jeg er lita og tynn, og de bekymrer seg litt for at jeg kanskje ikke vil få i meg tilstrekkelig med næring ila. svangerskapet.

Aldri hørt om, men da er alt nytt for meg :)
Var det ift undervektige da?

Jeg hadde det i forje svangerskap :) ultralyder i tid og utid :p spesielt mot slutten.

Ja, bl.a. dersom man er undervektig, eller at det er andre forhold som medfører at barnet ikke vil vokse som normalt. Hos meg vil de også sjekke at barnet ikke blir for stort ifht. min kropp.

Aha, så bra at de følger med! Jeg er og liten, har ikke tenkt at det betyr noe, men liten er jo relativt! :) 158 høg

Jeg får ekstra oppfølging med vekstkontroll. Skal ha noe sånt som 10 ultralyder eller noe slikt(altså på hver eneste kontroll). Aner igrunnen ikke noe mer enn det, så spennende å se om noen har vært gjennom det før.

Aha, så bra at de følger med! Jeg er og liten, har ikke tenkt at det betyr noe, men liten er jo relativt! :) 158 høg

Jeg er 156 cm og 45 kg, så foreløpig har jeg ikke den vektoppgangen som er ønskelig.. I tillegg vil jeg ikke kunne føde vaginalt dersom barnet blir stort, så da vil igangsetting vurderes :)

Er det flere ting som vil avgjøre om det blir keisersnitt i det tilfelle? Jeg har bare hørt om bekkenmål.
Jeg var 48 før graviditet, gikk ned bare rett over en kilo, nå har jeg lagt på meg 600g tror jeg, er 12+3

Er det flere ting som vil avgjøre om det blir keisersnitt i det tilfelle? Jeg har bare hørt om bekkenmål.
Jeg var 48 før graviditet, gikk ned bare rett over en kilo, nå har jeg lagt på meg 600g tror jeg, er 12+3

Her går det også en del på genetikken, da både mamma og mormor har hatt kompliserte fødsler som har endt med hastesnitt. De er på samme størrelse som meg, så det tenkes at ting kan henge sammen.

Her går det også en del på genetikken, da både mamma og mormor har hatt kompliserte fødsler som har endt med hastesnitt. De er på samme størrelse som meg, så det tenkes at ting kan henge sammen.
Godt vi er heldige som kan få hjelp om vi trenger det! Ønsker deg masse lykke til!

Håper inderlig at jeg får det denne gangen! Nytt sykehus, som muligens hører på meg :) fikk to store gutter sist så..

Jeg var på vekstkontroller forrige gang pga barn i magen med hjertefeil :)

Skal også gå nå pga hyperemesisen og det lave stoffskiftet ,fikk vite det på sykehuset på fredag:) veldig greit og følge med hva som skjer inni der.

Fikk et forholdsvis lite barn to uker over termin sist så de følger opp pga det og den dårlige vektoppgangen både da og nå

Dette har ingen nevnt til meg heller! Å jeg er veldig lav! Er 144cm å veide 40kg før graviditeten! Er veldig spent på om jeg kan føde normalt eller om det blir keisersnitt! Magen har kommet for fullt, å har mine tvil om at kroppen klarer å bære fram til termin!

Jeg får ekstra oppfølging med vekstkontroller pga diabetes. Foreløpig er plana at jeg skal ha ul i uke 24, 28, 32, 36, 38 og 40. Om ikke noe uforutsett dukker opp som krever flere kontroller. Sist gang var det ctg på kontrollene også fra uke 34(hadde kontroll uke 34 også med nr2). I tillegg til tidlig ul jeg allerede har vært på og OUL da :)

Jeg var også på vekstkontroll sist, men da pga fare for veldig stort barn. Jordmor trodde hun skulle bli nærmere 5kg. Men hun tok feil. Var "bare" 4,3 når hun ble født. Men er store barn i min familie da. Min yngste bror var over 5 kg, så er glad de følger med :)

Jeg var kun 40kg og 157cm før jeg fikk nr1, men hadde ingen problemer med å få han ned og ut, eneste som var vanskelig var mellomkjøttet mitt som ikke ville ha noe ut, så jeg måtte klippes. Men da kom med første rie :)
Med nr2 var jeg 46kg før jeg ble gravid, ingen problemer da heller.

Dette er nå tredje barnet mitt, og jeg er eller var 46kg før jeg ble gravid nå og.
La på meg 22kg første gangen, 16kg andre gangen og regner med sikkert en 15kg denne gangen også. Legger aldri på meg ellers, så jordmor tror det er for å spare opp til fødsel og amming:)

Hadde vekstkontroller med nr2 da hun var veldig liten og de ville se at hun vokse slik hun skulle, hun ble født 6dager før termin og var bare 46cm og 2770g. Men hun fulgte sin kurve perfekt. :)

Nr1 ble forresten regnet til å være 4kg da jeg var på ul i uke 39. Han var bare 3230g da han ble født;)

Jeg hadde også vekstkontroll sist da magen min plutselig ble gigantisk og jm trodde jeg kom til å få en kjempebaby.. var bare en ul ekstra i uke 34 tror jeg.. men hun kom ut og var ikke mer enn 3,8 kg.. Den store magen skyldtes kun enorme mengder med vann i kroppen..

Jeg skal garantert ha fra uke 24.Hatt svangerskapsdiabetes begge gangene,og fått beskjed om fire kg babyer.Men der tok de feil,ti dager på overtid kom hu eine å da veide hu 3600.Vekstkontrollene tar jeg ikke høytidig,jeg har blitt skremt mer enn en gang.Mye forskjellige folk,og feil/slurvete målinger

Back
Topp