Vekstestimering

Skal dit i dag (pga autoimmune sykdom) er litt spent, men har en rar følelse også. Er I uke 32+3. Jordmor spurte om det var pga BMI/KMI, og det syns jeg var litt... Vondt. Jeg er ganske kort. Magen er derfor stor. Min mann beroliger meg med at store barn er også flott, mens andre sier sånn "oi... Dette kan bli et stort barn" som om det var en dum ting.
Føler meg ellers fin, og har gått opp kun 3-4 kg så langt, fra relativt høy startvekt. Prøver så godt jeg kan å spise fornuftig for barnet mitt, og kun når jeg er sulten.

Kunne trengt litt oppmuntring i dag kjenner jeg.
 
Skal dit i dag (pga autoimmune sykdom) er litt spent, men har en rar følelse også. Er I uke 32+3. Jordmor spurte om det var pga BMI/KMI, og det syns jeg var litt... Vondt. Jeg er ganske kort. Magen er derfor stor. Min mann beroliger meg med at store barn er også flott, mens andre sier sånn "oi... Dette kan bli et stort barn" som om det var en dum ting.
Føler meg ellers fin, og har gått opp kun 3-4 kg så langt, fra relativt høy startvekt. Prøver så godt jeg kan å spise fornuftig for barnet mitt, og kun når jeg er sulten.

Kunne trengt litt oppmuntring i dag kjenner jeg.

Krysser fingrene for deg - kan hilse fra mort hjørne at noen har gått opp nesten 20 kg og ikke føler seg særlig bra, så prøve å børste dumme kommentarer over skulderen og gå med hevet hode ❤️
 
Krysser fingrene for deg - kan hilse fra mort hjørne at noen har gått opp nesten 20 kg og ikke føler seg særlig bra, så prøve å børste dumme kommentarer over skulderen og gå med hevet hode ❤️

Tusen takk, det skal jeg gjøre. Syns vi alle skal føle oss bra, uansett hva som har gått opp eller ned, eller stått på stedet hvil!
 
Tusen takk, det skal jeg gjøre. Syns vi alle skal føle oss bra, uansett hva som har gått opp eller ned, eller stått på stedet hvil!
Får passe på å presisere at det ikke er vekten som gjør at jeg føler meg crap, men svangerskapet har vært tøft for kroppen på flere måter :)
 
Oppdatering fra meg for spesielt interesserte:
Det var en selsom opplevelse. Alltid kjekt å se lille, selvsagt, og godt å høre at hen har det bra, sparker og er aktiv, men den jordmoren/ultralydpersonen... Sa omtrent ingenting fra jeg kom til jeg gikk. Jeg hadde gruet meg til timen, pga litt forhøyet SF-mål, og spurte om hvordan det stod til osv.
Hun sa rett og slett ingenting, bare spurte hvordan det hadde vært for meg å være gravid, var jeg i jobb (hvem bryr seg, fortell meg om barnet mitt!)

Hun fikk ikke målt hodet pga leie. Ok.
Meg: min jordmor var litt bekymret for at babyen er stor... Er den det?
Hun: neei, kanskje litt større en gjennomsnittet kanskje.
Meg: og hva kommer det av? Gener? Min manns familie er høye...
Hun: det kan komme av gener ja. Men du går jo en baby som passer til deg.

Rar ting å si syns jeg, men ok.

Til slutt viste hun meg grafen og sa at den lille vokser som hen skal. Flott! Det er alt jeg vil vite!

Til jeg kommer hjem og ser at det er vekstavvik på 5%. Hva vil det si? Googlet meg til at det betyr at babyen min kan bli 50g tyngre enn gj.snitt. Ok. Men hvorfor sa hun ingenting om dette...

Ble ikke klok, kjenner jeg.
 
Oppdatering fra meg for spesielt interesserte:
Det var en selsom opplevelse. Alltid kjekt å se lille, selvsagt, og godt å høre at hen har det bra, sparker og er aktiv, men den jordmoren/ultralydpersonen... Sa omtrent ingenting fra jeg kom til jeg gikk. Jeg hadde gruet meg til timen, pga litt forhøyet SF-mål, og spurte om hvordan det stod til osv.
Hun sa rett og slett ingenting, bare spurte hvordan det hadde vært for meg å være gravid, var jeg i jobb (hvem bryr seg, fortell meg om barnet mitt!)

Hun fikk ikke målt hodet pga leie. Ok.
Meg: min jordmor var litt bekymret for at babyen er stor... Er den det?
Hun: neei, kanskje litt større en gjennomsnittet kanskje.
Meg: og hva kommer det av? Gener? Min manns familie er høye...
Hun: det kan komme av gener ja. Men du går jo en baby som passer til deg.

Rar ting å si syns jeg, men ok.

Til slutt viste hun meg grafen og sa at den lille vokser som hen skal. Flott! Det er alt jeg vil vite!

Til jeg kommer hjem og ser at det er vekstavvik på 5%. Hva vil det si? Googlet meg til at det betyr at babyen min kan bli 50g tyngre enn gj.snitt. Ok. Men hvorfor sa hun ingenting om dette...

Ble ikke klok, kjenner jeg.

For en merkelig væremåte! Min har vekstavvik på 4% og det var helt innenfor normalen. Hun sa at opp til 15% over eller under er helt innenfor og at de ikke gjør noe før det nærmer seg 20%. Så 5% tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for :love7
 
For en merkelig væremåte! Min har vekstavvik på 4% og det var helt innenfor normalen. Hun sa at opp til 15% over eller under er helt innenfor og at de ikke gjør noe før det nærmer seg 20%. Så 5% tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for :love7

Veldig merkelig... Jaja, de har vel gode og mindre gode dager på jobb de også.

Ja, er det jeg har forstått også :cat: så nå er det bare fint, bekymrer meg ikke nå.
 
Ny sjekk idag, berekna til 2,4 kg (31+6). Estimert til 4,3 kg ved termin.

Normalt lårbein (71 percentilen) men tjukk i mage og hovud (95 percentilen). Nett som brødrene :p

Ny om 4 veker, då skal ein ta stilling til evt igangsetting og kortid.. :rolleyes:
 
Har fått store barn tidligere, men har stoffskiftesykdom som kan påvirke vekst hos barnet (da at de kan bli små, komme for tidlig osv), er i tilegg overvektig - så de vil følge opp nøye. Så det syns jeg er helt supert, føles trygt og godt.


Har og stoffskiftesykdom men har ikke fått noe beskjed om at det kan påvirke vekst hos barnet? Hvor har du lest/fått den informasjonen fra? kjenner jeg blir litt bekymret siden lille i min mage ligger i nedre del av skalaen. :sorry: Men skal på vektkontroll i neste uke :facepalm:
 
Har og stoffskiftesykdom men har ikke fått noe beskjed om at det kan påvirke vekst hos barnet? Hvor har du lest/fått den informasjonen fra? kjenner jeg blir litt bekymret siden lille i min mage ligger i nedre del av skalaen. :sorry: Men skal på vektkontroll i neste uke :facepalm:

Det har jeg fått beskjed om av helsepersonell og hatt ekstra oppfølging for i alle tre svangerskap.. I tilegg til at jeg har googlet meg ihjel om det, som alle andre ting jeg har lurt på da...
Jeg har lavt stoffskifte da, og går fast på medisin for dette. Kjenner ikke til hva som er vanlig ved andre sykdommer...
 
Fikk veldig lite info når jeg var der men legen sa at hun var ca 1867 gram, Var 32+3 i går:)
 
Last edited:
Denne gangen er jeg på UL til stadighet føles det som, men det er pga stoffskiftet og at fosteret da ikke vokser som det skal, men det gjør mageboeren min. Ligger litt over gjennomsnittet, akkurat sånn søstrene har gjort
Skal på UL neste uke, er da i uke 34 og regner med at jeg får en ganske riktig pekepinn på hvor stor ho blir til fødsel.
 
Var på ul igjen i dag 36+1, da ble han målt til ca 2500 gr. Noe som er helt innenfor normalen. Han har heldigvis snudd seg, noe som gjorde det lettere for legen å foreta målinger. Før er han målt til å være ca 14% over, men de har vært usikre fordi han har ligget på tvers og ikke vært medgjørlig for måling :facepalm:
I dag lå han ganske rolig og i mer gunstig posisjon med hode godt planta ned i bekkenet....;)
Med to unger fra før, som begge var 50 cm og 3500 gr ved fødsel, syns jeg liksom en unge 14% over var litt i overkant pessimistisk :happy3
 
Har begynt å bekymre meg for dette igjen selvom alle vekstmålinger har vært normale frem til nå...men siste uken har jeg tenkt mye på dette og er redd for at de måler for dårlig til at de ser om noe er avvikende. Det var det som skjedde med førstemann så er sikkert derfor jeg har begynt å tenke på dette nå...slitsomt å ikke klare å stole på de som gjør undersøkelsen :bored:
 
Ny vekstkontroll idag, 35+6.
3,5 kg med aktiv sprellebaby :wacky:
Estimert til 4,5 kg ferdigbaka. Nett som storebrødrene.

Siste sjekk rett før termin, og vurdering av evt igangsetting då. Får håpe eg allerede har født då :smiley-angelic006
 
Ny kontroll i dag, 35+1, nå veier hun ca 2,6 kg :Heartred
Ca 3,5 kg ved termin mente hun som tok vekstkontrollen
 
Last edited:
Ny vekstkontroll idag, 35+6.
3,5 kg med aktiv sprellebaby :wacky:
Estimert til 4,5 kg ferdigbaka. Nett som storebrødrene.

Siste sjekk rett før termin, og vurdering av evt igangsetting då. Får håpe eg allerede har født då :smiley-angelic006
Hvor stort er "avviket" på størrelsen som ble estimert på kontrollen?;)
 
Back
Topp