Vekstestimering

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Er dette noe man får innkalling på, automatisk? Er dette en egen kontroll? Eller er det noe som gjøres hvis man tror det er noen avvik?

Tror ikke man får det automatisk, det vanlige er en ultralyd. Det er mange årsaker til senere vektestimering, alt fra tidligere keisersnitt, sukkersyke til mistanke om lite/stort barn :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Tror ikke man får det automatisk, det vanlige er en ultralyd. Det er mange årsaker til senere vektestimering, alt fra tidligere keisersnitt, sukkersyke til mistanke om lite/stort barn :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Synes jeg leser over alt om folk som har fått estimering, og om det stemmer eller ikke.

Det er vel ikke flere ul etter oul?

Da må man be om det?

Synes jeg leser over alt om folk som har fått estimering, og om det stemmer eller ikke.

Da må man be om det?

Kan hende det føles som det er alle, eller at det faktisk er mange fordi det fødes flere over gjennomsnittet store barn enn før, men det er som Bridget sier at det gjøres hvis mor har sv.skapsdiabetes, ved usikkerhet om termindato +++ Er ikke flere ul etter oul hvis man ikke av en eller annen grunn trenger ekstra oppfølging :)

Tror dette bare gjelder i tilfeller der det er behov for nøye oppfølgning! Var aldri snakk om det når jeg var gravid med sønnen min... Hadde jo da et normalt sv.skap :)
Men lurer på når en benytter seg av 3D ultralyd typisk rundt uke 30 om en kan be jordmor regne ut ca vekt eller om dette er noe en trenger "spesial utstyr" til! Noen som vet?

Tror dette bare gjelder i tilfeller der det er behov for nøye oppfølgning! Var aldri snakk om det når jeg var gravid med sønnen min... Hadde jo da et normalt sv.skap :)
Men lurer på når en benytter seg av 3D ultralyd typisk rundt uke 30 om en kan be jordmor regne ut ca vekt eller om dette er noe en trenger "spesial utstyr" til! Noen som vet?

Hvis du er på 3D UL, så kan du be de gjøre det da :) Det kreves bare vanlig 2D UL for vekstestimering :)

Jeg har bestilt 3d neste uke. Jordmor der sa i alle fall at de sjekket størrelse og utvikling som rutine:) Vet ikke hvordan det er andre plasser da.

Jeg har bestilt 3d neste uke. Jordmor der sa i alle fall at de sjekket størrelse og utvikling som rutine:) Vet ikke hvordan det er andre plasser da.

Oki :-) kan faktisk ikke huske om dette ble nevnt på 3d med sønnen min for 3 år siden. Mn kan godt være det ble nevnt :p

Takk for svar :D Skal på 3D om ca 3 uker, da skal jeg spørre dem om alt hehe :)

Takk for svar :D Skal på 3D om ca 3 uker, da skal jeg spørre dem om alt hehe :)

Moro med 3D :D Da kan du be om vekstestimering der :) Det gjøres ikke rutinemessig, er kun en UL i et normalt svangerskap ... Var til vekstestimering drnne uken (er 24+2 i dag), for å sjekke at han hadde vokst, og han var helt perfekt størrelse -ingen avvik! De tok 3D bilde for gøy, artig å se :) Ligner nok litt på mammaen sin :p

Jeg spør når jeg er på UL jeg :) men er j annenhver uke . Var kun 2D nå sist uke, men de målte alt selv om :) bra hjerterytme, normale hode og magemål i forhold til termin og han veide litt over 500 g nå :) det er i uke 22. Men i uke 28 skal jeg på vekstkontroll, det er det jo ikke nå.

Sent from my iPhone using BV Forum

Moro med 3D :D Da kan du be om vekstestimering der :) Det gjøres ikke rutinemessig, er kun en UL i et normalt svangerskap ... Var til vekstestimering drnne uken (er 24+2 i dag), for å sjekke at han hadde vokst, og han var helt perfekt størrelse -ingen avvik! De tok 3D bilde for gøy, artig å se :) Ligner nok litt på mammaen sin :p

Hvor stor var lille gutten din? :)

Det gjøres vel kun hvis et er noe som tilsier behov for det som svangerskapsdiabetes f.eks. Jeg fikk det forrige svangerskap siden jeg selv er veldig liten og jordmor var litt bekymret for om jeg kunne klare å føde normalt. Siden det gikk greit sist, regner jeg ikke med det blir noe denne gangen, men nå skla jo jeg uansett tilbake på UL i uke 32 pga at morkaka ligger delvis nede da, så kan jo hende jeg får høre noe da...

har ikke vært på det. men legen min tippa 3500 første gangen ble 4kg og 2.gangen sa han at babyen sikkert ble omtrent det samme som sist. og da ble babyen 4,2kg.. :)

Hvor stor var lille gutten din? :)

De oppga ikke vekten hans nøyaktig, men de målte lårben, hodet og magen, og alle disse målene lå midt på streken (gjennomsnittet) i forhold til svangerskapslengde, så han har vokst fint siden uke 18 :D men det er de målene man bruker når man estimere vekt som de målte hos lillegutt, og plotter det inn i et program som heter e snurra, men det er egentlig gyldig fra uke 26... Men fikk vite at han ligger midt på kurven for alle mål, og at det tilsvarte omtrent en halv kilo på det tidspunktet (var der i uke 23+5). skal tilbake dit i uke 27, så da får vi sikkert vite vekt!

Var på ul forige uke.. har fått ekstra ul pga forebygging av depresjon pga vanskelige situasjoner...

Da målte de henne på nytt og samenlignet i forhold til oul.. Hun fulgte sin kurve helt perfekt og er heeelt på prikken gjennomsnitlig.. Terminen ville fortsatt havnet på 7.september. fortsetter hun på samme måte så vil hun bli 50 cm og veie 3600 .. vet ikke om det må være særlige grunner for å få ekstra ul, men kan vel ta privat ul hvis ikke?

Da må man be om det?

vi fikk det på en privat ultralyd :)
Var inne for å prøve å få 3D biler siden vi ikke fikk tatt det på oul så spurte i samme slengen om hun kunne sjekke hvor stor lille var :)

Back
Topp