Vekke sovende baby

Maja94

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
✨️Julestjernene2023✨️
Dette spørsmålet har sikkert blogg stilt før, men som førstegangsfødende er det mye rart man lurer på :)

Jeg prøver å tilvenne jenta mi å amme, har hatt litt problemer med det da hun er for utålmodig til å vente på at melka kommer og når den først kommer så er hun så sliten at hun ofte sovner, derfor pumper jeg mye og gir på flaske. Har mye melk så det er ikke det som er problemet.

Jenta mi legger på seg veldig godt og sluker flaska.

Hun våkner som regel hver 3-4 time for mat men hender jeg må vekke henne for å mates. Er det riktig? Trenger jeg vekke henne hver 3-4 time på dagen når hun legger mye på seg? Når hun var 8 dager hadde hun lagt på seg 200g fra fødselsvekten, hun hadde tatt av seg 200g under barseloppholdet så det vil si at hun hadde lagt på seg 400g på 8 dager.

Hun er nå nesten 3 uker gammel og sluker glatt 100ml ved hvert måltid, kan fint sluke 150ml også.

Syns det er så vanskelig å beregne hvor mye hun skal ha og hvor ofte jeg egentlig trenger å mate henne om hun sover dypt.. Noen tips?
 
Di sier di er selvregulerende og sier i fra når di skal ha mat så da burde det ikke være nødvendig...

Går jo an å prøve uten å vekke ho å se hvordan det virker inn på vekta??

Når du gir flaske ser du jo også hvor mange ml ho får i seg, gjør en jo ikke når en ammer....
 
Så lenge det ikke er problemer med spising og vekt trenger man ikke vekke, de styrer dette selv. Men hvis du vil få i gang amming, ville jeg prøvd pupp ofte og kanskje vekket eller gitt pupp før hun våknet helt en periode:) lykke til!
 
Ok, takk for tips :)
Har vært så nøye på å vekke henne, men ser jo egentlig ikke poenget med en supertrøtt baby som blir tvangsfora når hun spiser så bra!
 
de regulerer dette som regel selv. og så lenge hun ikke har hatt lav fødselvekt eller gått ned mye, er det ikke behov for vekking for å mate.

Vi matet hver tredje time hele døgnet på junior, MEN han hadde litt lav fødselvekt og gikk ned en del de første døgnene. Vi hadde mye kontroll av vekt, og god oppfølging av helsestasjon. Etterhvert kunne vi la det gå 4 timer om natta, og så 6 timer (evt han våknet selv og ville ha mat)
 
Jeg fikk beskjed på barsel om å vekke hver 3-4 time om ikke babyen våknet av seg selv. da hun var 4 uker fikk jeg beskjed om å vekke hver 5 time. Og da hun var 8 uker kunne hun bare få sove så lenge hun ville.
 
Jeg fikk beskjed på barsel om å vekke hver 3-4 time om ikke babyen våknet av seg selv. da hun var 4 uker fikk jeg beskjed om å vekke hver 5 time. Og da hun var 8 uker kunne hun bare få sove så lenge hun ville.

Var det en spesiell grunn til det??

Vet feks di med gulsott må vekke pga baby da ikke selv sier i fra pga trøtt og slapp...
 
Er så mange forskjellige meninger, derfor jeg blir så usikker.

Jeg fikk også beskjed på barsel om å vekke baby etter 3-4 timer, men det hender jo stadig at hun vil ha mat oftere mellom hver gang også. Hun får jo mer mat en hun "skal" i løpet av døgnet med tanke på ml, så jeg ser egentlig ikke behovet for å vekke henne når hun sover. Men redd for å gjøre noe feil :)
 
Så lenge hun spiser godt og legger på seg så skal det ikke være nødvendig å vekke henne, men følg magefølelsen din.
Ift ammingen, har du prøvd å stimulere brystet litt før du legger henne til, slik at melka kommer for fult når du legger hennfe til?
 
Nei du trenger ikke å vekke henne.

Ofte kan barna foretrekke flaska fordi de ikke trenger å jobbe for maten. Siden hun er så liten ville jeg kuttet ut flasken før det er for sent. Hun må bare venne seg til puppen. Sjekk at hun har riktig sugetak som stimulerer bra nok til å få igang utdrivningsrefleksen. Du kan også stimulere dette før du legger til, enten ved pumpen eller fingrene dine. Men det er helt normalt at babyer sovner på puppen hele tiden. Mitt beste råd er å ta henne vekk, skifte bleien slik at hun våkner og så legge til igjen. Hvis du gir flaske bør det være med de minste hullene så hun allilevel må jobbe.

Hva med å prøve en periode å pumpe slik at utdrivningsrefleksen kommer i gang - deretter legge jenta til? Da vil hun bli vant til å bare ta bryst og ikke flaske. Etterhvert vil hun bli sterkere til å suge igang utdrivningsrefleksen selv. Du kan gi det lille du pumper ut først i kopp etterpå, eller ha i fryseren. Det er alltids kjekt å ha i tilfelle økedøgn, barnevakt eller til å lage grøt på når du tilvenner mat.
 
Nei du trenger ikke å vekke henne.

Ofte kan barna foretrekke flaska fordi de ikke trenger å jobbe for maten. Siden hun er så liten ville jeg kuttet ut flasken før det er for sent. Hun må bare venne seg til puppen. Sjekk at hun har riktig sugetak som stimulerer bra nok til å få igang utdrivningsrefleksen. Du kan også stimulere dette før du legger til, enten ved pumpen eller fingrene dine. Men det er helt normalt at babyer sovner på puppen hele tiden. Mitt beste råd er å ta henne vekk, skifte bleien slik at hun våkner og så legge til igjen. Hvis du gir flaske bør det være med de minste hullene så hun allilevel må jobbe.

Hva med å prøve en periode å pumpe slik at utdrivningsrefleksen kommer i gang - deretter legge jenta til? Da vil hun bli vant til å bare ta bryst og ikke flaske. Etterhvert vil hun bli sterkere til å suge igang utdrivningsrefleksen selv. Du kan gi det lille du pumper ut først i kopp etterpå, eller ha i fryseren. Det er alltids kjekt å ha i tilfelle økedøgn, barnevakt eller til å lage grøt på når du tilvenner mat.

Tusen takk for gode råd :)

Dette høres kanskje dumt ut, men det har på en måte bare blitt en ond sirkel. Hun tok flaska så veldig bra, jeg var full av barseltårer og orket rett og slett ikke kjempe mer for den amminga. Må i tillegg bruke skjold, hun sloss omtrent med skjoldet en periode. Men jeg har veldig lyst å få det til!! Så skal prøve for fult igjen :) må vel bare ha tålmodighet til å kjempe meg gjennom det :) på kvelden ammet hun nok veldig lite, for hun var sulten 20 minutter etter amminga, så blei til slutt at jeg ga flaske i et lite håp om at hun sov bedre om natten, men det stabiliserer seg vel etterhvert som hun blir vant med amminga?
 
Tusen takk for gode råd :)

Dette høres kanskje dumt ut, men det har på en måte bare blitt en ond sirkel. Hun tok flaska så veldig bra, jeg var full av barseltårer og orket rett og slett ikke kjempe mer for den amminga. Må i tillegg bruke skjold, hun sloss omtrent med skjoldet en periode. Men jeg har veldig lyst å få det til!! Så skal prøve for fult igjen :) må vel bare ha tålmodighet til å kjempe meg gjennom det :) på kvelden ammet hun nok veldig lite, for hun var sulten 20 minutter etter amminga, så blei til slutt at jeg ga flaske i et lite håp om at hun sov bedre om natten, men det stabiliserer seg vel etterhvert som hun blir vant med amminga?
På kvelden drikker nyfødte babyer hele tiden. Det er fordi melken på kvelden er fet. De drikker ofte for å lade opp til natten med den fete melken. Dog er det mindre i mengde ved hver amming. http://ammehjelpen.no/artikkel/16/Nattamming . De drikker også ofte de fire første ukene for å sikre god melkeproduksjon. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på amming. Ammehjelpen.no og bøker av gro nylander. Da vil du kjenne igjen mange av "problemene" som oppstår og finner ut at dette er helt normalt og slett ikke problemer men har en helt naturlig årsak.

Babyen din er så liten enda at du har enda god sjanse. Men kutt ut flaska og skjoldet.
 
Last edited:
På kvelden drikker nyfødte babyer hele tiden. Det er fordi melken på kvelden er fet. De drikker ofte for å lade opp til natten med den fete melken. Dog er det mindre i mengde ved hver amming. http://ammehjelpen.no/artikkel/16/Nattamming . De drikker også ofte de fire første ukene for å sikre god melkeproduksjon. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på amming. Ammehjelpen.no og bøker av gro nylander. Da vil du kjenne igjen mange av "problemene" som oppstår og finner ut at dette er helt normalt og slett ikke problemer men har en helt naturlig årsak.

Babyen din er så liten enda at du har enda god sjanse. Men kutt ut flaska og skjoldet.

Tusen takk :) nesten gitt opp amminga, men da får jeg starte for fullt igjen :)
 
Tusen takk :) nesten gitt opp amminga, men da får jeg starte for fullt igjen :)
Så synd at du ikke har fått mer veiledning tidligere dersom du ønsker å amme. Bare Quote meg eller send meg en pm om du lurer på noe mer. Lykke til :)
 
Så synd at du ikke har fått mer veiledning tidligere dersom du ønsker å amme. Bare Quote meg eller send meg en pm om du lurer på noe mer. Lykke til :)

Joda, jeg har fått en del veiledning. Problemet har vært at jenta mi var alt for utålmodig i begynnelsen så hun hadde rett og slett ikke tid til å vente på at melka kom. Derfor brukte jeg pumpe for å stimulere brystene mer, etter råd fra jordmødrene på sykehuset.

Niplene mine er visst alt for flate til at hun klarer å få tak, derfor har jeg brukt skjold.

Men takk for råd! Veldig kjekt :)
 
Joda, jeg har fått en del veiledning. Problemet har vært at jenta mi var alt for utålmodig i begynnelsen så hun hadde rett og slett ikke tid til å vente på at melka kom. Derfor brukte jeg pumpe for å stimulere brystene mer, etter råd fra jordmødrene på sykehuset.

Niplene mine er visst alt for flate til at hun klarer å få tak, derfor har jeg brukt skjold.

Men takk for råd! Veldig kjekt :)
Hatt begge problemene selv. Niplene kom seg etter amming med første, brukte skjold i en ukes tid først. Yngste var og er fremdeles veldig utolmodig. Hender jeg bruker pumpen først selv når jeg har litt lite melk.

Hvordan går det med dere nå? :)
 
Fælt i si, men det er godt å høre at ikke bare jeg sliter :p men glad det går bedre for deg :D

Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.. Prøvde alt jeg kunne igjen i går, endte med kloremerker oppover hele halsen, en baby som er så frustrert og sinna at hu omtrent er helt svart i ansiktet av gråting tilslutt og jeg ender opp med å pumpe i all hast for å få i hu mat.. Vet ærlig talt ikke hvor lenge jeg orker det her :( blir så frustrert og lei meg.. Melkeproduksjonen har gått veldig ned etter brystbetennelsen jeg akkurat har hatt! Gikk fra å kunne pumpe ut 200ml på hvert bryst uten problem til kanskje 50 hvis jeg er heldig! Noen ganger bare 50 tilsammen! Så nå kvier jeg meg for å begynne amminga da jeg er redd jeg har for lite melk..

Hadde virkelig aldri trodd det skulle bli så vanskelig, hvertfall ikke med all den melka jeg hadde i begynnelsen! Og jeg vil jo såå gjerne få til amminga. Kjenner jeg faktisk blir lei meg når jeg ser damer rundt på kjøpesenter som bare slenger ut puppen og ungen suger uten problem! Angrer på at jeg startet hele pumpinga i utgangspunktet. Kanskje hun hadde tatt brystet bedre hvis jeg jobba mer med det i starten..
 
Gå inn på ammehjelpen å se om det er en ammehjelper i nærheten av deg. Hvis ikke spør om hjelp på hs eller barsel poliklinikk på sykehuset. Lettere å hjelpe når en kan se dere.

Har du prøvd nesespray for å få igang utdrivningsrefleksen? Jeg tror jeg ville brukt det + pumpet igang utdrivningsrefleksen og lagt til når melken renner. Litt tungvint ute men det går seg kanskje til etterhvert.

Du er absolutt ikke alene med å slite. Jeg har hatt flere problemer men ammer masse fortsatt etter et år med begge.

Det er vanlig for en baby å drikke ca 100ml mm i ett måltid. Melkeproduksjonen stabiliserer seg selv om man har mye melk i begynnelsen. Synes du er flink som står på! :)
 
Gå inn på ammehjelpen å se om det er en ammehjelper i nærheten av deg. Hvis ikke spør om hjelp på hs eller barsel poliklinikk på sykehuset. Lettere å hjelpe når en kan se dere.

Har du prøvd nesespray for å få igang utdrivningsrefleksen? Jeg tror jeg ville brukt det + pumpet igang utdrivningsrefleksen og lagt til når melken renner. Litt tungvint ute men det går seg kanskje til etterhvert.

Du er absolutt ikke alene med å slite. Jeg har hatt flere problemer men ammer masse fortsatt etter et år med begge.

Det er vanlig for en baby å drikke ca 100ml mm i ett måltid. Melkeproduksjonen stabiliserer seg selv om man har mye melk i begynnelsen. Synes du er flink som står på! :)

Ja, skal ta kontakt med helsestasjon i morgen :) håper hs klarer å hjelpe meg :) kommer ammehjelper rundt på hjemmebesøk?

Må man ha resept på den nesesprayen? :)

Nå har baby fått 100ml mm i 2-3 uker. Når skal jeg liksom øke?

Takk skal du ha for gode ord ❤️ dette forumet er veldig greit å ha noen ganger altså :-D
 
Back
Topp