Veier over normalen

Det jeg tenkte da jeg leste nyheten var at det måtte være en skrivefeil, at det skulle stå 'under' og ikke 'over' normalen.
Jeg tenker at dette er en feil. Hun er åpenbart ikke overvektig!

Nettopp det at ifølge kurven så er det visst ikke feil :o
http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/jenterveksttabell.php

4290-21-vekst-jente-4-19.pdf
http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/illustrasjoner/percentilskjema-29924.html

Skalaene er til for en grunn, og jeg synes det er viktig at foreldrene blir informert når barna ligger utenfor skalaen. Her er det ikke helsesøster som har gjort noe feil, hun har bare fulgt rutinene. Derimot synes jeg det er foreldrene som burde handlet på en annen måte. Dette er IKKE riktig vei å gå! Stakars jente som må komme på skolen igjen etter at foreldrene totalt har krenket privatlivet hennes i media! Jeg er enig i at jenta ikke ser overvektig ut på bildet, men så var det vel heller ikke snakk om mer enn 4-5 kilo over skalaen. Dette er jo et standard skriv som sendes ut, så jeg synes faktisk foreldrene burde roe seg ned! Det er jo ikke mulig for noen å si noe om andres barn uten at foreldrene skal ta helt av! Skjerp dere sier jeg! Dette burde vært en intern sak mellom helsesøster og foreldrene! Brevet var som sagt ikke sendt til jenta, men til mor!

Det jeg ikke forstår helt her, er at de sier dattera reagerte på brevet, og spurte om hun veide for mye.
Samtidig klistrer foreldre dette offentlig og informerer jenta om dette.
Jeg tenker det er ikke kommunen som påfører barnet komplekser, men foreldrene. Jeg hadde aldri klistret dette offentlig på Facebook, informert mine barn om et slikt brev. Jeg hadde ringt selv til hs å spurt hva de mente med dette og om ikke de burde gjøre noe med denne malen sin! For jenta var flott hun :)

Tenkte og sa akkurat det samme til min samboer i går !!

Skalaene er til for en grunn, og jeg synes det er viktig at foreldrene blir informert når barna ligger utenfor skalaen. Her er det ikke helsesøster som har gjort noe feil, hun har bare fulgt rutinene. Derimot synes jeg det er foreldrene som burde handlet på en annen måte. Dette er IKKE riktig vei å gå! Stakars jente som må komme på skolen igjen etter at foreldrene totalt har krenket privatlivet hennes i media! Jeg er enig i at jenta ikke ser overvektig ut på bildet, men så var det vel heller ikke snakk om mer enn 4-5 kilo over skalaen. Dette er jo et standard skriv som sendes ut, så jeg synes faktisk foreldrene burde roe seg ned! Det er jo ikke mulig for noen å si noe om andres barn uten at foreldrene skal ta helt av! Skjerp dere sier jeg! Dette burde vært en intern sak mellom helsesøster og foreldrene! Brevet var som sagt ikke sendt til jenta, men til mor!
Så godt at flere sier det. Er så mange som mener hs burde få sparken osv. Hun har jo bare gjort jobben sin spør du meg.

Enig med dere som sier foreldrene burde tenke deg om. Ikke godt nettvett og heller ikke godt foreldrevett det her.
Hvorfor MÅ alt bli en mediesak?
Helsesøster har her rutiner hun et pålagt å følge, og å legge ut hennes fulle navn på Facebook på det viset er usmakelig når hun har gjort jobben sin ut fra de forutsetninger hun har å jobbe etter. Det som kan diskuteres er om de rutinene skal endres.
Foreldre i dag er så mediekåte at det gjør vondt. Virker tidvis som at holdningen er ; Kan vi klage på Facebook så gir vi beng i barnas rett til privatliv bare vi får noen likes og delinger.

Altså, jeg kan være enig i at foreldrene kanskje ikke hadde trengt å blåse og saken på den måten og at det ikke er helsesøster som har gjort en feil siden hun har fulgt rutinene.

Men skalaen er jo helt bak mål! Om man ser på 18 år f.eks: normalhøyde 166 cm og vekt 54 kg. Det tilsvarer en bmi på 19,5 og er så langt unna overvektig som det går an.

Jeg var selv undervektig hele barneskolen, og ble mobbet for det, men ifølge denne skalaen var jeg altså overvektig jeg og!

Det jeg ikke forstår helt her, er at de sier dattera reagerte på brevet, og spurte om hun veide for mye.
Samtidig klistrer foreldre dette offentlig og informerer jenta om dette.
Jeg tenker det er ikke kommunen som påfører barnet komplekser, men foreldrene. Jeg hadde aldri klistret dette offentlig på Facebook, informert mine barn om et slikt brev. Jeg hadde ringt selv til hs å spurt hva de mente med dette og om ikke de burde gjøre noe med denne malen sin! For jenta var flott hun :)
Det er jeg veldig enig med deg i!

Husker da jeg tok sykepleien og ei i klassen blei definert som sykelig overvektig.... Joda kanskje litt rund i kantene men absolutt ikke veldig stor.....

De går litt for slavisk etter bmi syns jeg. Kjenner en som ikke fikk livsforsikring fordi han hadde bmi på 30, og derfor var det fedme. Han er godt trent, og ifølge legen absolutt ikke fet

Galskap!

Det må være feil, for hvis du googler percentilskjema så ser du at det ikke stemmer. Og det er jo det hs går ut etter.

Det må være feil, for hvis du googler percentilskjema så ser du at det ikke stemmer. Og det er jo det hs går ut etter.

Ligger link til det over her, og det er ikke feil i forhold til den ihvertfall.

Ligger link til det over her, og det er ikke feil i forhold til den ihvertfall.
ImageUploadedByBV Forum1436537147.912500.jpg
ImageUploadedByBV Forum1436537155.849039.jpg
Var litt vanskelig å sette den hvite rundingen rett så den er bittelitt lav, det er helt øverst inni rundingen.
Det et isåfall i grenseland, de burde innkalt til en time på hs hvis målingen er gjort på skole uten foreldrene tilstede. Så for å bruke skjønn og snakke med foreldrene.

Vis vedlegget 125747
Vis vedlegget 125748
Var litt vanskelig å sette den hvite rundingen rett så den er bittelitt lav, det er helt øverst inni rundingen.
Det et isåfall i grenseland, de burde innkalt til en time på hs hvis målingen er gjort på skole uten foreldrene tilstede. Så for å bruke skjønn og snakke med foreldrene.

Syns denne var lettere å se på jeg da, med alder osv.
Her er det snakk om 4 kg over normalen, og det er mye.

1436538024446.jpg

Som sagt og, så var jeg også ifølge dette skjemaet overvektig på barneskolen, men jeg har faktisk vært motsatt hele mitt liv.

Vis vedlegget 125747
Vis vedlegget 125748

Og ja. Bmi er 18,7 på normalvekt, men 18,5 blir du regnet som undervektig.

Tabellene stemmer overhode ikke overens med bmi utregninger

Syns denne var lettere å se på jeg da, med alder osv.
Her er det snakk om 4 kg over normalen, og det er mye.

Vis vedlegget 125750

Som sagt og, så var jeg også ifølge dette skjemaet overvektig på barneskolen, men jeg har faktisk vært motsatt hele mitt liv.
Men hun er jo ikke overvektig på dette heller. Hun er over gjennomsnittet, men ikke over maxgrensen.

Men hun er jo ikke overvektig på dette heller. Hun er over gjennomsnittet, men ikke over maxgrensen.

Blir feil med overvektig ja, og var ikke det jeg skrev i hi og overskrift heller.
Men uansett så blir jo skalaen helt feil slik jeg kan se det da, og ifølge bmi så er hun på grensa til undervektig. Hvordan kan hun da være over normalen?

Blir feil med overvektig ja, og var ikke det jeg skrev i hi og overskrift heller.
Men uansett så blir jo skalaen helt feil slik jeg kan se det da, og ifølge bmi så er hun på grensa til undervektig. Hvordan kan hun da være over normalen?
Det stemmer ikke. Det er forskjell på voksne og barn og ulikt hos barn ut fra alder.
Grensen for undervektig hos jenter på 9 år er kmi på 14,5. Med kmi på 18,7 så ligger hun akkurat på grensen til overvektig.
ImageUploadedByBV Forum1436545024.928423.jpg

Hun er akkurat innenfor, så det er rart de mener hun er overvektig. Jeg synes hun ser helt bormalvektig ut og er overhodet ikke overvektig. Men hun er ikke undervektig på skjemaet nei;)

Jeg syntes det er feil å måle vekt når man ikke måler mengde fett og muskler i samme slengen. Muskler veier mer enn fett og da blir det feil å følge en skala basert på kun vekt og høyde.

Det stemmer ikke. Det er forskjell på voksne og barn og ulikt hos barn ut fra alder.
Grensen for undervektig hos jenter på 9 år er kmi på 14,5. Med kmi på 18,7 så ligger hun akkurat på grensen til overvektig.
Vis vedlegget 125757

Hun er akkurat innenfor, så det er rart de mener hun er overvektig. Jeg synes hun ser helt bormalvektig ut og er overhodet ikke overvektig. Men hun er ikke undervektig på skjemaet nei;)

Ok, men ifølge denne tabellen så er hun da faktisk på grensen til overvektig da...

Jeg er absolutt for å følge med på vekta til barna altså, men jeg syns det virker veldig som at disse skalaene er helt på trynet om man ser på den faktiske str på barn generelt.

Back
Topp