Veien til baby #1

Eibhlin

Flørter med forumet
Assistert-jentene
Hei!

Lager en dagbok i håp om at det kan roe hodet litt å få ting ned på papiret. Håper jo også så klart jeg kan se tilbake på dette senere med nostalgi når en liten en er på plass.

Jeg er 29 og sambo er 33, og vi har forsøkt aktivt på baby nummer 1 siden mars-23. Har tydelig positive eggløsningstester og relativt regelmessig menstruasjon på 35 dager, men tidvis også syklus på opp til 42 dager.

Etter 1 år med prøving ble jeg henvist til Fertilitetsklinikken i Porsgrunn der vi pratet med en svært hyggelig lege og sykepleier. Jeg hadde litt mange eggposer på begge eggstokkene, men ikke så jeg kvalifiserte for PCOS. Ellers så alt veldig fint ut. Vi ble enige om å prøve enkel dose letrozol og startet opp med det i juli-24.

Fikk kortere syklus på letrozol, nå regelmessige på 28 dager. Positiv eggløsning av meg selv på ca dag 14. Fine follikler på ultralyd hver gang. Ingen graviditet. Fikk tilbud om IVF etter 3 måneder og oppstartsamtale med sykepleier oktober-24. Legen var likevel veldig positiv til at dette kunne gå med kun letrozol, så vi valgte å vente til 2025 med oppstart av IVF slik at vi følte vi hadde prøvd 'lenge nok' på letrozol til å gi det et ordentlig forsøk.

Fortsatt ingen graviditet, og syklusen desember 2024 ble helt uten eggløsning på tross av letrozol. Var vel inne til ultralyd 4 ganger over 2 uker mens de så etter et voksende egg uten at de fant noe.

Veldig surt, men også litt fint; Jeg følte på en måte vi endelig fikk litt forklaring på hvorfor dette ikke gikk. Alle kontrollene frem til dette hadde vært så fine - fin slimhinne, fint egg på eggstokk, positiv eggløsningstest, god sædkvalitet. Så hvorfor ingen graviditet?! Men nå endelig en syklus som ikke var normal, som kanskje forklarer litt hva vi sliter med.

Nå er vi i 2025 og har begynt med første runde IVF. De planla allerede før oppstart av stimulering at det ble totalfrys, siden jeg visstnok har stor risiko for overstimulering. Hadde egguttak 14.01. og fikk ut 16 egg, venter nå i spenning på hva resultatet blir av dyrkingen. Blir nok ikke noe innsett før i tidligst mars slik at kroppen får tid til å roe seg etter stimuleringen. Er så spent!

Har ikke hatt noe stort behov for å skrive så mye på nettet før selv om vi har prøvd i snart 2 år, men nå som vi er ordentlig i gang med IVF kjenner jeg at jeg trenger å få ting litt ut.

Har pratet mye med familie, venner og kollegaer, men jeg har jo ikke lyst til at dette er alt jeg skal prate med dem om, så håper det kan hjelpe å få ting litt ut her. Er liksom litt redd for at de rundt meg skal gå lei av alle tankene og bekymringene mine og at jeg "bruker dem litt opp" på dette. Vet det jo er en dum tanke; ingen har sagt noe i nærheten av det og alle er støttende og tar det ofte opp på eget initiativ, men likevel.

Samboer er også veldig støttende, men har nok litt mindre bekymringer enn meg - virker så ofte som han har en ståltro på at dette skal gå på et tidspunkt, det er bare et spørsmål om tid. I ventetidene slår han seg liksom helt til ro med at nå er det ikke noe mer vi kan gjøre før neste mens/klinikken svarer/eggløsningstesten er positiv etc. Jeg klarer ikke det på samme måte.

Kjenner at dess lengre tid det går, dess mer pessimistisk blir jeg. Er jo en naturlig forsvarsmekanisme tenker jeg, men er jo også litt trist. Likevel sårt å tenke på at jeg aldri har sett en positiv graviditetstest en gang, selv om jeg så klart fortrekker det fremfor å ha vært gjennom mange spontanaborter. Men husker når jeg tok ovitrelle at fristelsen var der for å ta en test bare for å ha sett de to strekene. Gjorde ikke det til slutt fordi tanken på en falsk positiv var verre.

Jeg vet vi har gode odds. Jeg er ung, normalvektig, frisk og samboer har veldig god sædkvalitet. De tror grunnen til at jeg ikke er blitt gravid er sene/sjeldne eggløsninger og da burde jo IVF fungere bra for oss. Vi har i det store å hele ikke prøvd lenge og det er mange som lykkes til slutt som prøver veldig mye lengre enn oss. Men akkurat i dag er jeg så veldig redd.

Det blir bedre igjen. Hele denne prosessen har så mange opp og nedturer, og jeg vet det vil gå oppover igjen. Venter jo på svar på hvor mange av de 16 eggene de hentet ut på tirsdag som overlever til blasto, og det er en lang ventetid. Enn så lenge har jeg ikke hørt noe, så håper no news is good news.

Nå går jeg bare og venter og venter på at klinikken skal ringe meg angående resultatet av dyrkingen... Tror det var de som forsøkte å ringe i går kl 10, men når jeg forsøkte å ringe tilbake fikk jeg bare beskjed om at de kom til å ringe meg opp igjen. Fortsatt ikke hørt noe, så prøver å være tålmodig og roe hodet som best jeg kan, men det er jammen ikke lett!

Da ringte de meg tilbake endelig! Veldig koselig embryolog som fortalte at av 16 egg var 15 blitt normalt befruktet og 3 overlevde til blastocyst og ligger i fryseboksen nå. Blandede følelser - på ene siden føles jo 80% bortfall etter befruktning som veldig mye, men på andre siden er jeg veldig glad for at vi tross alt har fått flere embryo på frys. Aller helst håper jeg jo (som alle andre) at den sitter på første så vi har et par ekstra til søskenforsøk senere, men uansett så er det godt å vite at det kommer til å bli fryseforsøk etter hvert!

Da er det bare å komme seg gjennom en pausesyklus først, så blir det forhåpentligvis innsett i mars :oops: :Heartred

Og da var tante rød kommet på plass i dag. Aldri gøy med menssmerter, men kjenner jo at jeg for omtrent første gang i mitt liv har ventet veldig på mensen. Blir lenge å vente gjennom en hel syklus til før vi får første fryseforsøk. Men har sendt melding til klinikken i dag, så da får vi se hva de tenker videre mtp styrt vs naturlig syklus og slikt!

Det blir spennende å følge med på reisen din :Heartred
Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver, og håper virkelig at det går veien for dere.

Det blir spennende å følge med på reisen din :Heartred
Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver, og håper virkelig at det går veien for dere.
Tusen takk! :Heartred Det hjalp veldig på hodet å få ting litt ned på papiret, så tror jeg skal fortsette litt med det fremover også. Blir veldig spennende å følge med deg også, jeg håper det ikke er lenge til mål for noen av oss! :Heartred

Er i pausemåned nå etter uttak midt i januar... Tenkte egentlig dette kom til å bli greit. Vi var jo forberedt tidlig på at vi kom til å få totalfrys så det var jo forventet, og jeg tenkte litt naivt at en pausemåned kom til å bli en fin mulighet til å slappe av, slutte å prøve og ta en pause fra alt. Så hvorfor skrur ikke hjernen seg av? Jeg går egentlig mest rundt å tenker på dette konstant. Kommer egget til å feste seg når vi får innsett? Kan jeg gjøre noe nå for å optimalisere mulighetene? Kommer mensen til å komme som forventet nå etter alle hormonene?

Lunta er kortere enn noen gang, og jeg har ingen buffer på annen type stress. Her om dagen gråt jeg litt på jobb fordi det kom noen ekstra arbeidsoppgaver jeg egentlig ikke hadde tid til og jeg visste det kom til å gi en del overtid. Trives egentlig veldig godt i jobben, det ble bare litt mye akkurat da. Savner å være en person med overskudd til sånne ting, kjenner jeg.

Så nå har jeg bestemt meg for å prøve med litt yoga hver dag for å se om en bevisst pause i hverdagen kanskje hjelper litt på stressnivået. Håper det :bag:

Tja, har nok ikke blitt yoga daglig som jeg egentlig sa, men det er jo sånn det pleier å gå med meg - alt for høye mål og så-som-så gjennomføringsevne :smiley-ashamed004 Har fått gjort det en 3-4 ganger da, og synes faktisk det har hjulpet masse å få en bevisst pause i hverdagen! Så skal prøve å fortsette med det et par ganger i uka.

Ellers har jeg jo bestemt meg for å teste etter eggløsning denne syklusen også. Mest egentlig for å se at den kommer på plass etter alle hormonene, så kan jeg forutsi litt bedre når mensen skal komme neste gang. Men kommer jo til å prøve litt på "gamlemåten" denne syklusen også, selv om sjansen jo er særdeles liten - håper lever evig og alt det der :hilarious:

CD 26 - 6 DPO (?)

Da er det prøving på gamlemåten på oss denne syklusen mens vi venter på fryseforsøk neste syklus. Merker at det å gjøre et forsøk denne måneden også egentlig har roet meg mye mer enn det å ikke skulle gjøre noe i det hele tatt. Merker også at hodet er veldig innstilt på at det ikke kommer til å gå denne måneden - tok jo ut spiralen februar 2023 og har ikke hatt en kjemisk en gang på den tiden, så hvorfor skal det gå nå liksom :bag: Men det er egentlig ikke en negativ ting (akkurat nå). Er jo veldig innstilt på at det blir fryseforsøk neste syklus, og da er det liksom ikke noe press på denne syklusen i det hele tatt.

Er også litt usikker på når/om jeg hadde eggløsning selv om jeg testet etter det. Fikk aldri kjempesterk test, men den var sterkest på CD 19 og det er jo rundt CD 19-21 jeg har pleid å ha eggløsning. Har bare gått nedover etterpå, så tror jo kanskje den var da. Men hvem vet, får jo bare vente på TR for å se fasiten nå! Testet noen dager forbi CD 19 også uten særlig stigning i LH, så nå gidder jeg ikke teste mer heller.
1000002503.png

Synes jeg merker litt mensmurringer i dag og har hatt veldig mye vagt ubehag/stikninger på høyre side av magen egentlig hele syklusen. Vet ikke om det betyr noe i det hele tatt, så vi får jo bare se. Hater å vente!

CD 34 - 14 DPO (?)

Tok en graviditetstest 12 DPO og 14 DPO som begge har vært negative (make sure tidligtest), så da er nok løpet kjørt for denne måneden. Var jo ikke noe stort sjokk det, men man håper jo alltid litt!

Denne syklusen har vært litt rar symptommessig, men har jo hørt den kan være det etter IVF-stimulering. Hadde litt lav LH-topp så er litt usikker på om eggløsning har vært i det hele tatt. Har også til vanlig veldig vonde pupper etter eggløsning/uka før mensen, og de har ikke vært litt ømme en gang. Er vel progesteronet som kan gi ømme pupper for de som reagerer på det, så kanskje corpus luteum har produsert mindre denne gangen? Hvis jeg i det hele tatt har hatt eggløsning? Tror alle hormonene mine er litt ute å kjøre egentlig. Det har også stikki masse over høyre eggstokk hele syklusen, hvem vet hva det betyr :bag:

Nå venter jeg bare på TR. Håper jo hun kommer snart, vil jo komme i gang og forsinka mens nå når jeg venter så inderlig er jo typisk. Skal i utgangspunktet ikke ha mensen før mandag/tirsdag, men har ikke hatt særlig av mine vanlige symptomer, så vi for se om den kommer på tida.

CD 37
Venter og venter på TR... Er jo typisk at den er sen når jeg bare vil at den skal komme så vi kan komme i gang med fryseforsøk! Har jo negative tester så null håp, da er det jo bare irriterende at den ikke kommer som forventet :bag:

Begynner å få litt mensmurringer i ryggen og synes det (TMI) lukta skikkelig mensen av meg i dag, så tror jo kanskje den kommer snart. Men typisk at den er seint nå!!
(Håper ikke det bare er meg som synes mensen har en særegen lukt :hilarious:)

Vil gjerne følge deg her ☺️ Kan jeg spørre hva som er grunnen til at de tenkte du hadde såpass høy risiko for overstimulering at de anbefalte totalfrys? Er det mest at du hadde såpass mange eggposer?

Vil gjerne følge deg her ☺️ Kan jeg spørre hva som er grunnen til at de tenkte du hadde såpass høy risiko for overstimulering at de anbefalte totalfrys? Er det mest at du hadde såpass mange eggposer?
Så koselig, det er bare fint om du vil følge! :Heartred

Ja, tror jeg hadde litt mange eggposer før de startet med stimulering og har ganske grei AMH i forhold til mange andre på klinikken, så de forventet stor respons på stimuleringen. Som sykepleier sa så har jeg AMH på ca 25 mens mange de stimulerer med har AMH på 1 og 4 etc. så risikoen for at jeg "overreagerte" på behandlingen var ganske høy. På UL etter oppstart av stimulering telte de også 25 eggposer (12 på ene siden og 13 på andre) og jeg tror Porsgrunn har grense på 15 egg for totalfrys. På uttak fikk jeg ut 16 egg så var jo uansett over grensa :bag:

Så koselig, det er bare fint om du vil følge! :Heartred

Ja, tror jeg hadde litt mange eggposer før de startet med stimulering og har ganske grei AMH i forhold til mange andre på klinikken, så de forventet stor respons på stimuleringen. Som sykepleier sa så har jeg AMH på ca 25 mens mange de stimulerer med har AMH på 1 og 4 etc. så risikoen for at jeg "overreagerte" på behandlingen var ganske høy. På UL etter oppstart av stimulering telte de også 25 eggposer (12 på ene siden og 13 på andre) og jeg tror Porsgrunn har grense på 15 egg for totalfrys. På uttak fikk jeg ut 16 egg så var jo uansett over grensa :bag:
Aha, dette var nyttig info. Vi gjør jo IVF fordi vi skal bruke sæddonor og ikke fordi det er (kjente) problemer med fertiliteten, så jeg har også høyere AMH og follikkelantall enn IVF-snittet. Hadde vel AMH på 22 og hun telte rundt det samme på UL. Har ikke oppfattet på klinikken at de har tenkt at det trengs totalfrys, men tror jeg skal sjekke det med dem en ekstra gang da. Skal du gå på medisiner nå ved innsett også eller er det i naturlig syklus?

Aha, dette var nyttig info. Vi gjør jo IVF fordi vi skal bruke sæddonor og ikke fordi det er (kjente) problemer med fertiliteten, så jeg har også høyere AMH og follikkelantall enn IVF-snittet. Hadde vel AMH på 22 og hun telte rundt det samme på UL. Har ikke oppfattet på klinikken at de har tenkt at det trengs totalfrys, men tror jeg skal sjekke det med dem en ekstra gang da. Skal du gå på medisiner nå ved innsett også eller er det i naturlig syklus?
Regnes vel som naturlig syklus, men får letrozol for å stimulere eggløsning litt ekstra da jeg ellers har hatt den litt sent i syklusen :joyful: Så nå er det bare å vente på en TR som så klart er sein når jeg venter sånn på at den skal komme :bag:
Når skal du starte?

Regnes vel som naturlig syklus, men får letrozol for å stimulere eggløsning litt ekstra da jeg ellers har hatt den litt sent i syklusen :joyful: Så nå er det bare å vente på en TR som så klart er sein når jeg venter sånn på at den skal komme :bag:
Når skal du starte?
Det er så typisk det! Krysser fingrene for at den melder seg snart, helst i går!

Vi har planlagt å starte stimulering i overgangen april/mai, men alt er egentlig klart så vi kan for så vidt starte når vi vil. Venter til da i hovedsak fordi jeg ikke starter i jobb før etter sommeren og må rekke å opparbeide meg permisjonsrettigheter før en eventuell termin. Men jeg kontaktet klinikken i går og ba legen ringe meg for å drøfte om vi ev. skulle kjørt uttaket nå i neste syklus i stedet og gå for totalfrys og innsett i syklusen vi opprinnelig planla å starte, innså etter jeg begynte å tenke på det at det også har en del fordeler for oss bl.a. knyttet til å slippe medisiner og uttak i den heftigste eksamensperioden. Men det kan hende det ikke går pga. påsken. Så vi får se når legen får tid til å ringe.

Det er så typisk det! Krysser fingrene for at den melder seg snart, helst i går!

Vi har planlagt å starte stimulering i overgangen april/mai, men alt er egentlig klart så vi kan for så vidt starte når vi vil. Venter til da i hovedsak fordi jeg ikke starter i jobb før etter sommeren og må rekke å opparbeide meg permisjonsrettigheter før en eventuell termin. Men jeg kontaktet klinikken i går og ba legen ringe meg for å drøfte om vi ev. skulle kjørt uttaket nå i neste syklus i stedet og gå for totalfrys og innsett i syklusen vi opprinnelig planla å starte, innså etter jeg begynte å tenke på det at det også har en del fordeler for oss bl.a. knyttet til å slippe medisiner og uttak i den heftigste eksamensperioden. Men det kan hende det ikke går pga. påsken. Så vi får se når legen får tid til å ringe.
Aller helst i går ja!

Så spennende med stimulering start om ikke så lenge! Jeg har jo ikke hatt ferskinnsett, men tror jo fryseinnsett er mye mer behagelig enn all stimuleringen + innsett rett etterpå. Kjente når jeg hadde uttak at det egentlig var deilig å vite det ikke kom noe mer da, selv om det nå kjennes veldig lenge å vente på at vi får kommet i gang med innsett :hilarious: Ville nok kanskje anbefalt å unngå stimulering den heftigste eksamenstida ja, mest fordi hele greia er litt uforutsigbart og plutselig får du UL eller uttak på en eksamensdag.
Masse lykke til uansett! :Heartred

Aller helst i går ja!

Så spennende med stimulering start om ikke så lenge! Jeg har jo ikke hatt ferskinnsett, men tror jo fryseinnsett er mye mer behagelig enn all stimuleringen + innsett rett etterpå. Kjente når jeg hadde uttak at det egentlig var deilig å vite det ikke kom noe mer da, selv om det nå kjennes veldig lenge å vente på at vi får kommet i gang med innsett :hilarious: Ville nok kanskje anbefalt å unngå stimulering den heftigste eksamenstida ja, mest fordi hele greia er litt uforutsigbart og plutselig får du UL eller uttak på en eksamensdag.
Masse lykke til uansett! :Heartred
Ja, det er nok en god del mer behagelig med fryseinnsett. Styrer uansett klar av selve eksamen med grei margin, men er jo intenst nok i ukene før. Men vi får se, mulig avgjørelsen blir tatt for oss pga. alle de røde dagene.

Lykke til til deg også, blir spennende med innsett! ❤️

CD 43
Nå kjenner jeg bare at jeg er kjempelei. Negative tester og ingen mens, vil jo bare komme i gang igjen. Syklusen i desember var jo anovularorisk, men ellers er det jo flere år siden jeg sist hoppet over en syklus, så så klart skal den være sein AKKURAT NÅ. Tror jo nå at jeg ikke har hatt eggløsning i det hele tatt denne syklusen, så den var nok ikke positiv på CD19 som jeg egentlig trodde. Da er det jo helt umulig å forutse når den dukker opp igjen, så kjenner jeg begynner å bekymre meg for påskestengt. Også skal jeg jo bare stimulere med letrozol og ellers ha innsett i naturlig syklus, tenk om det ikke er nok? Hadde jo ikke eggløsning i desember på tross av letrozol.

Nei, dette ble et skikkelig klageinnlegg. Får jo ikke gjort noe med det, så da er det vel bare å vente og se, og håpe den kommer snart.

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp