Veien mot drømmenurket med litt hjelp

Leah (snart) 3 dager gammel

Alt er egentlig ganske surrealistisk fortsatt. Tenk at det nå er 2,5 døgn siden vi hørte første skriket og ikveld er lille frøkna allerede 3 døgn. Og det helt UTEN pustestopp. Ikke har hun gått ned mye heller, første døgnet under 100 gram ned.

Jeg blir så rørt og stolt over hvor sterk hun er. Griper tak i fingrene våres, slår vekk leger/sykepleiere/utstyr om hun ikke vil forstyrres, skriker/gråter om hun mener hun fortjener litt trøst og oppmerksomhet.. Det er så rart å se egentlig hvor tydelig språk hun allerede har. Og hvor lett en mammahånd over seg klarer å roe henne ned når det er full kaving med hendene og skriking.

Både legene og sykepleierne er veldig overrasket over hvor sterk hun er. De hadde forventet et barn som sov mye og kanskje ikke ga så mye lyd fra seg. Her er det kontinuerlig sparking/dytting og småplunder.

Hun har til nå fullført gulsott behandling (trengte bare noen timer) og tatt ultralyd av hodet. Siste venter vi fortsatt på svar på. Neste steg er å endelig få holde henne på brystet, håper det blir om ikke så alt for lenge.

784A3FCB-D42B-4902-97CB-EEC2790EF9E8.jpeg

Det er så godt å høre at hun er sterk. Virker som det går, etter forholdene, bra. Skjønner godt det er surrealistisk, syns selv det er rart å tenke på at du med termin 8 uker etter meg har født før meg - og det med flere uker også. Må være helt merkelig å være i den situasjonen, og ikke minst tøft. Håper du får holde henne snart. :Heartred

Så godt å lese om hvor sterk hun er[emoji173]️ en stor personlighet allerede, virkelig rørende[emoji1374] krysser fingrene for at dere får holde henne veldig snart[emoji173]️

Leah (snart) 3 dager gammel
Alt er egentlig ganske surrealistisk fortsatt. Tenk at det nå er 2,5 døgn siden vi hørte første skriket og ikveld er lille frøkna allerede 3 døgn. Og det helt UTEN pustestopp. Ikke har hun gått ned mye heller, første døgnet under 100 gram ned.

Jeg blir så rørt og stolt over hvor sterk hun er. Griper tak i fingrene våres, slår vekk leger/sykepleiere/utstyr om hun ikke vil forstyrres, skriker/gråter om hun mener hun fortjener litt trøst og oppmerksomhet.. Det er så rart å se egentlig hvor tydelig språk hun allerede har. Og hvor lett en mammahånd over seg klarer å roe henne ned når det er full kaving med hendene og skriking.

Både legene og sykepleierne er veldig overrasket over hvor sterk hun er. De hadde forventet et barn som sov mye og kanskje ikke ga så mye lyd fra seg. Her er det kontinuerlig sparking/dytting og småplunder.

Hun har til nå fullført gulsott behandling (trengte bare noen timer) og tatt ultralyd av hodet. Siste venter vi fortsatt på svar på. Neste steg er å endelig få holde henne på brystet, håper det blir om ikke så alt for lenge.

Vis vedlegget 257334
Så godt å høre du har bært frem en sterk og sta datter, gratulerer igjen:Heartred

Dag 3 etter fødsel

Lang, men fin dag bak oss.

Leah har vært stabil og vi har hatt tatt stellet av henne 3 ganger idag. Veldig imponert over pappaen. Har også fått relativt mer melk enn igår, og det går fremover der. Håper på å kunne gi henne utelukkende min melk innen neste uke. Foreløpig betyr det å pumpe rundt 44 ml i døgnet, men behovet øker selvfølgelig stadig. Så bør nok jevnt ligge på minst 100 ml i døgnet disse første dagene. Idag har jeg vel totalt fått ut kanskje 20 ml, så fornøyd med det :)

Så godt at alt går fremover.
Plutselig så øker det på med melken, bare å fortsette.
Bør pumpe/håndmelke minst en gang ila natta også uansett hvor tungt det er. Du fårmye mer drahjelp av hormonene på nattestid så du får mer igjen for innsatsen enn på dagtid.

Så godt at alt går fremover.
Plutselig så øker det på med melken, bare å fortsette.
Bør pumpe/håndmelke minst en gang ila natta også uansett hvor tungt det er. Du fårmye mer drahjelp av hormonene på nattestid så du får mer igjen for innsatsen enn på dagtid.

Ja, pumper ca hver 4 time da også :)

Og hver 3 på dagen ;)

Så flink du er!
Det er tøft å holde på, men innsatsen nå fort etter fødsel gir mer igjen enn senere.

Så flink du er!
Det er tøft å holde på, men innsatsen nå fort etter fødsel gir mer igjen enn senere.

Blir jo gjerne med prematurt at man ønsker bidra der man kan også :)

Blir jo gjerne med prematurt at man ønsker bidra der man kan også :)
Absolutt, og det er gull i hver dråpe morsmelk.
Første stopp på veien mot amming også.

Gratulerer så mye som mamma! Godt at det går bra med vesla :)

Snart 4 dager siden fødselen

Snart er frøkna 4 dager gammel og jeg skulle idag ha vært 28 uker, første delmålet satt ved innleggelse forrige onsdag. Slik ble det jo ikke.

Idag ble vi flyttet fra Rikshospitalet til Ullevål. Foreløpig et greit inntrykk, blir spennende å bli kjent med avdelingen og teamet.

Kort oppsummert: vekten er idag oppe i 1095 gram (fra 1059 dagen før og 1182 ved fødsel), CRP har gått ned igjen til normalen, ultralyden av hodet viste ingen feil, utenom noen puls- og metningsfall har vi ikke hatt ustabilitet, hun har bæsjet og er ferdig på antibiotika. Skiftet noen bleier (idag har vi bare latt henne slappe av nå etter flyttingen), og venter spent på kenguru om forhåpentligvis ikke så lenge.

Oi! Dette har jeg ikke fått med meg. Gratulerer så mye med lille Leah [emoji173]️ håper formen din er fin og at hun vokser som hun skal de neste ukene. Så godt å lese at hun er sterk [emoji4]

Tenker masse på dere! ❤️

Herlig at alt ser så fint ut [emoji173]️ Jeg synes det er helt vilt at du allerede har født!! Kommer ikke helt over det [emoji28] Nå har det å være plankekjøring all the way framover, for nå har dere virkelig hatt nok drit på deres vei!

Gratulerer så mye med lille snuppa. Tenker på dere[emoji173]️

Håper dere har hatt en fin helg

Back
Topp