Vegetarmat

Ja, er klar over det:happy:
Men vet ikke hvordan han skal greie å få erstatte jod og omega3 uten å skulle ta kosttilskudd om han får lov til å kutte fisk fra kosten. Vil jo helst at han skal få alle næringsstoffer fra mat.

Jod er tilsatt i kumelk, så de fleste får i seg job som tilskudd indirekte uansett. Jod kan han få fra tangmel (fås i helsekost). Det er helt naturlig. Ellers kan han ta omega3 fra algeolje.
Æææ, skummelt å lese alle dere som mener matindustrien er horribel og unødvendig!!
dere er ikke oppvokst på gård, det er lett å se ut fra argumenter og meninger!
Ja det er nok mye verre i utland enn i Norge, men det gjelder også oppvekst for barn, de med en annen legning enn heterofile, kvinnesyn, sør Afrika topper statestikken for kvinnevold! En 19 åring student gikk på postkontoret i sør Afrika, postkontoret! Der låste en ansatt døren, torturert, voldtok og drepte henne! Er alle menn slik da? Siden alle bønder, ifølge noen her, lar dyrene leve under forferdelige forhold!

At folk er vegetarianer er opp til hver enkelt. Men Landet vårt hadde ikke sett ut om vi ikke hadde dyr til å å holde beiter og mark.
Kumelk er veldig viktig for å få i seg f.eks Jod. Siden jeg ikke liker og dermed ikke drikker melk så må jeg ta tilskudd. Det er ikke bare for kosen sin del at vi har melk altså!

Kuene de har det supert! Jeg har familie og venner med melkekyr, og er selv oppvokst med storfe. Kuene blir melket om morgenen, så er de ute på enger og springer fritt, koser seg, spiser deilig gress og holder dermed syklusen på gressveksten, kommer inn igjen, blir melket og sover til neste dag. De lever lenge, flere år. Og da kan vi bruke skinnet til møbler og kjøttet til mat. Ikke alle blir det, men de fleste blir det. De får kos og oppmerksomhet og frihet! Noen får kalver, noen lever med kalver.

Noen mennesker ødelegger for dette, da de ikke har godt dyrehold. MEN det er noen FÅ.
Man kan ikke ta alle under en kam! Sikker på dere hører at det høres dumt ut å si at alle menn er voldelige, fordi noen er det.

Jeg er oppvokst på gård, der vi lærte fra vi lå i magen at vi skal behandle dyrene med respekt fordi de gir oss så mye av det vi trenger i livet! Uten sauene hadde ikke bratte Lier og fjell sett fine ut (de spiser nemlig og holder naturen fin;) ) vi hadde heller ikke fått varme ullklær, pinnekjøtt på julaften eller fårikål. Uten kyr og okser hadde ulendt terreng grodd igjen, ingen biff, eller gjødsel til å ha på busker og trær for å gi oss god vekst til epler og plommer f.eks.
Mange nordmenn hadde vært uten jobb og uten mat om det ikke var for dyrene. De fortener vår respekt og skal behandles godt. Slik kjenner jeg bøndene der jeg kommer fra, slik vil neste generasjon bli fostret opp til å tenke, slik vil neste generasjon klare å holde liv i mennesker og natur. Slik fostrer jeg opp mine barn! Alt liv har sin plass i syklusen. Vi skal behandle dyrene med respekt.
Livet syklus krever at dyrene får komme til nytte
❤️ Please out

Hmmm. Sånn til info så er altså fôret til kyrne tilsatt jod. Så jod får du gjennom tilskudd uansett, så det er det samme om du tar det direkte eller indirekte.
 
Jod er tilsatt i kumelk, så de fleste får i seg job som tilskudd indirekte uansett. Jod kan han få fra tangmel (fås i helsekost). Det er helt naturlig. Ellers kan han ta omega3 fra algeolje.
Takk for tips.
Men kumelk inneholder lite jod, man må drikke en liter for å nå dagsbehovet.
Tangmel kunne vært et alternativ.
Men fisken blir nok ikke byttet ut med det første, og han synes selv at det er helt greit.
 
Takk for tips.
Men kumelk inneholder lite jod, man må drikke en liter for å nå dagsbehovet.
Tangmel kunne vært et alternativ.
Men fisken blir nok ikke byttet ut med det første, og han synes selv at det er helt greit.

Ja, det er det absolutt. Syns jo det er skikkelig tøft at han tar et så stort valg, spesielt når det er et valg som innebærer at man ofte møter mye motstand.

Du har fått mange gode tips allerede. Ser noen har nevnt Veganmisjonen, og dette var min go-to-blogg da jeg gikk over til vegetarisk, så den anbefaler jeg varmt. Potet-og bønneburgeren er enkel og god. Bønnestuingen er fantastisk som erstatning for kjøttdeigen til tacoen. Pizza kan enkelt vegetariseres ved å ha bønner på i stedet for kjøtt. Jeg husker at det var som å lære seg å lage mat på nytt da jeg skulle slutte å bruke kjøtt, for kjøtt var jo alltid midtpunktet i maten. Lykke til!
 
Hva Nordlys skriver er til dels riktig. Den kommersielle driften av egg, meieri og kjøtt er grotesk. Den er grotesk fordi priser presses ned, bøndene er tvungen til stor skala produksjon og forbrukeren bryr seg døyten så lenge de slipper å se sannheten i øynene.

men å si at kyr er dårlig for miljø og samfunn er en propaganda drevet av nettopp samme samlebånd men med Monsanto bl.a i spissen. Verdens største soya produsent og eier.

vegansk kosthold er ekstremt usunt for både kropp og miljø. Det krever enorme areal av dyrking pga lav næringstetthet, transport og eksport.

kyr, geiter og villsau holder naturlandskap åpent.
Høns er fantastiske å ha i både for gjødsling og insektsbegrensning.

om man vil være dyrevenn så velger man lokalt, kjøper fra gårdsdrift. Gjerne med krav om null kraftfôr /soy.
Dette gjør vi.

melkeproduksjon i Norge er grusom. Vi kjøper også dette helt privat fra gård hvor kalvene går med mor.

at barn vil bli vegetarianer krever enorm innsats for å inngå næringsmangler. Om det er dyrevelferd som står bak så er det å sette seg inn i forbruksdyr, kommersiell matproduksjon og forskjellene for miljø om man velger dette vekk og setter krav.

man er aldri for ung til å lære hvor maten kommer fra. Samtlige av mine store idoler lærer barna sine slakt fra tidlig alder.
«Little mary had a lamb papa shot it dead, little Mary brought to lunch her little lamb on bread”. man steiler på tanken av å spise «kjæledyr» men dyr som skal bli mat skal sannelig behandles med respekt, kjærlighet og omsorg, på lik linje som hunden i familien.

Vi kjøper ingen kjøtt, melk eller smør fra butikk :) egg kjøpes fra privat, og sønnen vår vil også lære å respektere det som gir oss liv.
 
Ja, det er det absolutt. Syns jo det er skikkelig tøft at han tar et så stort valg, spesielt når det er et valg som innebærer at man ofte møter mye motstand.

Du har fått mange gode tips allerede. Ser noen har nevnt Veganmisjonen, og dette var min go-to-blogg da jeg gikk over til vegetarisk, så den anbefaler jeg varmt. Potet-og bønneburgeren er enkel og god. Bønnestuingen er fantastisk som erstatning for kjøttdeigen til tacoen. Pizza kan enkelt vegetariseres ved å ha bønner på i stedet for kjøtt. Jeg husker at det var som å lære seg å lage mat på nytt da jeg skulle slutte å bruke kjøtt, for kjøtt var jo alltid midtpunktet i maten. Lykke til!
Enig i at det er skikkelig tøft av han å ta dette valget. Hvertfall siden det er noe han har kommet på helt selv og at han egentlig er veldig glad i kjøtt.
Jeg kan til dels forstå hvorfor vegetarianere og veganere møter motstand selv om det ikke er riktig. Men jeg opplever at mange prøver å presse sin livstil og sitt tankesett over på andre og prøver å oppnå dårlig samvittighet hos de som spiser kjøtt. Det er ofte disse som også roper høyest og er mest synlig, og det er da veldig lett å dra alle under samme kam.

Jeg setter så stor pris på alle de gode tipsene jeg har fått:Heartred
Det er mye nytt å sette seg inn i.
Men nå har vi mye å prøve ut. Selv om vi har hatt noen vegetarmåltider uten å tenke over det så blir det nok enda flere på alle sammen fremover. Gleder meg til å teste ut masse ny mat:happy:
Selv far i huset som har vært litt "anti vegetar" er åpen for å prøve ny vegetar-og veganmat og veldig innstilt på å støtte gutten vår i valget han har tatt.
 
Sniker!

Da jeg var vegetarianer for noen år siden gikk det mye i hjemmelaget pizza. Det var veldig lite vegetarprodukter på markedet da. Mamma bakte massevis av mini-pizzaer med fyll også var de i fryseren slik at jeg hadde alternativer når de andre hadde kjøttmiddag. Grønnsaksbollene fra IKEA er også kjempegode. Andre retter jeg kommer på sånn i farten er spansk omelett, chili sin carne, vårruller, bakt potet med "facon" istedenfor bacon. Vegetarisk farse kan være et godt alternativ til kjøttdeig, men der er det veldig avgjørende hvordan det krydres ellers smaker det papp :p
 
Hva Nordlys skriver er til dels riktig. Den kommersielle driften av egg, meieri og kjøtt er grotesk. Den er grotesk fordi priser presses ned, bøndene er tvungen til stor skala produksjon og forbrukeren bryr seg døyten så lenge de slipper å se sannheten i øynene.

men å si at kyr er dårlig for miljø og samfunn er en propaganda drevet av nettopp samme samlebånd men med Monsanto bl.a i spissen. Verdens største soya produsent og eier.

vegansk kosthold er ekstremt usunt for både kropp og miljø. Det krever enorme areal av dyrking pga lav næringstetthet, transport og eksport.

kyr, geiter og villsau holder naturlandskap åpent.
Høns er fantastiske å ha i både for gjødsling og insektsbegrensning.

om man vil være dyrevenn så velger man lokalt, kjøper fra gårdsdrift. Gjerne med krav om null kraftfôr /soy.
Dette gjør vi.

melkeproduksjon i Norge er grusom. Vi kjøper også dette helt privat fra gård hvor kalvene går med mor.

at barn vil bli vegetarianer krever enorm innsats for å inngå næringsmangler. Om det er dyrevelferd som står bak så er det å sette seg inn i forbruksdyr, kommersiell matproduksjon og forskjellene for miljø om man velger dette vekk og setter krav.

man er aldri for ung til å lære hvor maten kommer fra. Samtlige av mine store idoler lærer barna sine slakt fra tidlig alder.
«Little mary had a lamb papa shot it dead, little Mary brought to lunch her little lamb on bread”. man steiler på tanken av å spise «kjæledyr» men dyr som skal bli mat skal sannelig behandles med respekt, kjærlighet og omsorg, på lik linje som hunden i familien.

Vi kjøper ingen kjøtt, melk eller smør fra butikk :) egg kjøpes fra privat, og sønnen vår vil også lære å respektere det som gir oss liv.

Det trenger ikke å være usunt å spise plantebasert, men man må jo sette seg inn i hvordan man skal få i seg alle næringsstoffene man trenger. Selv har jeg opplevd å få en bedre helse av å spise plantebasert, men det er selvsagt ikke for alle. Å spise vegetarisk er uproblematisk, selv for barn. Du kan jo gå inn på helsedirektoratets sine sider og lese deg opp.
 
Det trenger ikke å være usunt å spise plantebasert, men man må jo sette seg inn i hvordan man skal få i seg alle næringsstoffene man trenger. Selv har jeg opplevd å få en bedre helse av å spise plantebasert, men det er selvsagt ikke for alle. Å spise vegetarisk er uproblematisk, selv for barn. Du kan jo gå inn på helsedirektoratets sine sider og lese deg opp.
Kan være helt enige om å være uenige :)
 
Jeg er veganer, og vi har vegansk hus :) jeg er ikke så veldig åpen om det fordi jeg har møtt så mye fordømming av vårt kosthold. Jeg legger meg ikke opp i hva andre spiser eller hva de mater barna sine med, men veldig mange bryr seg visst om hva jeg gir mine sunne og friske barn å spise ;p Ingen i huset har mangler på noe. Jeg dømmer ingen for hva de spiser. Selv om jeg er veganer nå, var jeg ikke født veganer. Jeg spiste kjøtt lenge og var en av de som sa at "jeg aldri hadde klart å slutte å spise kjøtt". Men her er vi :rolleyes: Det var en prosess sant. Startet en plass og endte opp en annen. Jeg ville også bli vegetarianer som barn, men foreldrene mine lurte meg. Så stor respekt for at du hører på ønskene til barnet ditt :happy:

Det å spise vegetarisk er faktisk veldig enkelt når en kommer inn i det :) Det er egentlig bare å lage mat som vanlig og bytte kjøttet ut med noe annet. Det finnes så mange erstatninger på markedet nå, at det er jo ikke en vanskelig tid å kutte kjøtt på. Det er sunnere å bytte kjøtt med bønner, linser og kikerter. Men jeg tror det kan være lurt å også bruke litt erstatningsprodukter slik at barnet får ting som minner en om mat som han likte før :joyful: Pasta med Naturli sine kjøttboller er godt! Og naturli shape me lager gode kjøttkaker til brunsaus. Naturli minced er godt i taco. Like meat chicken er supert isteden for kylling i gryteretter :) Naturli sin errebaserte burger (i grønn pakning) er bedre og mer saftig enn noen burger (inkludert kjøttbaserte) jeg noen gang har smakt. The list goes on! Så er det bare å sitere meg om du skulle lure på noe mer :happy:
 
Jeg er veganer, og vi har vegansk hus :) jeg er ikke så veldig åpen om det fordi jeg har møtt så mye fordømming av vårt kosthold. Jeg legger meg ikke opp i hva andre spiser eller hva de mater barna sine med, men veldig mange bryr seg visst om hva jeg gir mine sunne og friske barn å spise ;p Ingen i huset har mangler på noe. Jeg dømmer ingen for hva de spiser. Selv om jeg er veganer nå, var jeg ikke født veganer. Jeg spiste kjøtt lenge og var en av de som sa at "jeg aldri hadde klart å slutte å spise kjøtt". Men her er vi :rolleyes: Det var en prosess sant. Startet en plass og endte opp en annen. Jeg ville også bli vegetarianer som barn, men foreldrene mine lurte meg. Så stor respekt for at du hører på ønskene til barnet ditt :happy:

Det å spise vegetarisk er faktisk veldig enkelt når en kommer inn i det :) Det er egentlig bare å lage mat som vanlig og bytte kjøttet ut med noe annet. Det finnes så mange erstatninger på markedet nå, at det er jo ikke en vanskelig tid å kutte kjøtt på. Det er sunnere å bytte kjøtt med bønner, linser og kikerter. Men jeg tror det kan være lurt å også bruke litt erstatningsprodukter slik at barnet får ting som minner en om mat som han likte før :joyful: Pasta med Naturli sine kjøttboller er godt! Og naturli shape me lager gode kjøttkaker til brunsaus. Naturli minced er godt i taco. Like meat chicken er supert isteden for kylling i gryteretter :) Naturli sin errebaserte burger (i grønn pakning) er bedre og mer saftig enn noen burger (inkludert kjøttbaserte) jeg noen gang har smakt. The list goes on! Så er det bare å sitere meg om du skulle lure på noe mer :happy:
Tusen takk for godt og utfyllende svar. Vi begynner sånn smått å komme litt inn i det og vi andre spiser også mer vegetarmat og det kommer vi nok til å fortsette med også
Tenker å gå "all in" og sette meg skikkelig inn i det straks jeg skal ut i permisjon, vi velger fortsatt en del lettvint løsninger siden jeg er veldig sliten for tiden, har egentlig mer enn nok med å komme meg på jobb og prøve å overleve resten av dagen.
Har til nå erstattet kjøttdeig med bønner og linser og det har fungert greit. Ikke så verst på smak og vi har spist godt med god samvittighet:happy: har funnet både burger, vegetar pølser og noe nuggets lignende som har falt i smak til poden, da har vi i alle fall noe i back up til han om vi skulle glemme oss eller bare trenger noe veldig lettvint.
Jeg er ikke spesielt glad i vanlig burger men vegetar burgeren var skikkelig god, så den kommer jeg til å velge fremfor vanlig burger også.
Gleder meg masse til å prøve flere spennende retter og oppskrifter, trives vanligvis veldig godt på kjøkkenet(bare ikke akkurat nå:().
 
Back
Topp