Vegetarmat

Cinderella89

Forelsket i forumet
Da har 10(straks 11)åringen, bestemt seg for å bli vegetarianer.
Dette er noe han har kommet på helt selv, han ønsker ikke at dyr skal dø bare fordi han skal spise de. Jeg synes tanken er fin.

Vi har hatt dype samtaler, vi har tullet, vi har vært seriøse og vi har søkt informasjon sammen.
Jeg satt ned foten ved at han kun kutter ut kjøtt. Animalske produkter og fisk skal han fortsatt spise.
Han er inneforstått med at dette er hans valg og ikke noe han kan påtvinge resten av familien, vi skal respektere hans valg og han respekterer våre valg.
Men ikke noe i veien for at vi resten slenger oss med på en vegetar rett eller to i uka heller.

Til nå har vi kjøpt endel ferdig produkter, noe har falt i smak mens andre ting har ikke vært noe godt.
Jeg ønsker helst å lage mat fra bunnen, men de oppskriftene jeg finner inneholder 300 ingredienser og mye styr. Formen min er ikke helt der om dagen at jeg orker å bruke timesvis på kjøkkenet.

Er det noen som har erfaringer, tips eller oppskrifter å dele?
Gjerne oppskrift på en enkel erstatter for kjøttdeig.
 
Da har 10(straks 11)åringen, bestemt seg for å bli vegetarianer.
Dette er noe han har kommet på helt selv, han ønsker ikke at dyr skal dø bare fordi han skal spise de. Jeg synes tanken er fin.

Vi har hatt dype samtaler, vi har tullet, vi har vært seriøse og vi har søkt informasjon sammen.
Jeg satt ned foten ved at han kun kutter ut kjøtt. Animalske produkter og fisk skal han fortsatt spise.
Han er inneforstått med at dette er hans valg og ikke noe han kan påtvinge resten av familien, vi skal respektere hans valg og han respekterer våre valg.
Men ikke noe i veien for at vi resten slenger oss med på en vegetar rett eller to i uka heller.

Til nå har vi kjøpt endel ferdig produkter, noe har falt i smak mens andre ting har ikke vært noe godt.
Jeg ønsker helst å lage mat fra bunnen, men de oppskriftene jeg finner inneholder 300 ingredienser og mye styr. Formen min er ikke helt der om dagen at jeg orker å bruke timesvis på kjøkkenet.

Er det noen som har erfaringer, tips eller oppskrifter å dele?
Gjerne oppskrift på en enkel erstatter for kjøttdeig.

Sjekk ut hannelenesvegetar på instagram og kjøp deg "en skikkelig digg kokebok" av samme dama :D
 
Vegetarbloggen.no! Hun har masse fine oppskrifter på bett men også en bok som heter «sykt enkelt» :)
 
Ellers er kremet pasta med laks utrolig godt og raskt å lage.
Koker pasta, blander i creme fraish og erter og litt ønsket krydder for smak. Steker laks i panna og legger oppå pasta.
 
Jeg lager en slags sashimi med kokt ris, salmalaks (stekt for de som ikke liker rå), mango, og andre grønnsaker som barna liker
 

Disse så jo kjempe enkle ut. Må prøves:happy:
Ellers er kremet pasta med laks utrolig godt og raskt å lage.
Koker pasta, blander i creme fraish og erter og litt ønsket krydder for smak. Steker laks i panna og legger oppå pasta.
Kremet pasta med laks pleier vi å lage(litt annen variant), tenkte ikke på at det var en vegetar rett. Takk for tips.
Jeg lager en slags sashimi med kokt ris, salmalaks (stekt for de som ikke liker rå), mango, og andre grønnsaker som barna liker
Takk for tips:happy:
 
Sniker: Veganeren.com har også masse. Og VeganMisjonen :) Mari Hult har to bøker, sykt godt og sykt enkelt. Jane H. Johansen har også flere kokebøker. Sistnevnte bruker stort sett "vanlige" ingredienser, og lite spesial ting du trenger.
 
Kjempegode tips!

Jeg vil bare tipse om én ting, eller lufte det i tematikken. Kanskje særlig for senere, om han føler at mamma har skjult noe for han. Du sier han ønsker å være vegetarianer fordi han har funnet sin empati og omtanke for dyr, det er en fantastisk egenskap. Vi trenger flere slike mennesker i verden. Og for en naturlig empatisk evne, hjertet mitt smelter <3

Men jeg fikk umiddelbart en tanke om vegetarianer og hva det innebærer (ikke spise kjøtt, men allikevel produkter indirekte fra dyr som egg, melk, fisk osv).

Har du snakket med han om f.eks produksjonen av egg? Tatt opp temaet med at alle mannlige kyllinger puttes i en shredder og shreddes levende fordi de er "ubrukelige" i eggeproduksjonen? Også fra økologiske frittgående høns. Vi har et tiltak her i landet jeg bor som heter "bror-hane", et merke som står på eggepakken som betyr at jeg betaler mer for eggene, men 80% av de mannlige kylligene får leve og blir til suppehøne eller annet. Teoretisk er det nesten umulig å ha annet enn egenproduksjon av egg for at det ikke skal innebære død og lidelse hos individer, og det er et veldig vondt og tildels traumatiserende tema.

Det samme gjelder melkeproduksjon, som på mange måter er enda mer grusom enn f.eks produksjonen av vanlig biffkjøtt. For å produsere melk må mammakua hele tiden være slik vi er nå: hun må være gravid, hun må føde, kalven må røskes bort så snart den er født slik at all melka går til TINE eller Q-Meieriene framfor til kalven. Kun på denne måten får vi forbrukere kjøpt billig melk. Disse kuene blir mer og mer ekstremavlet, med jur som er så store at de knapt kan gå i den perioden av livet de er produktive (altså at de produserer kalver = at de produserer melk). Svake og dårlige kalver blir "bortglemt" bakom bondegården og ofte bare drept fordi de er verdiløse, selve verdien av livet til en kalv er mindre enn prisen for en dyrelegebehandling. Dermed lønner det seg ikke å hjelpe de (utenom enkelte av de ettertraktede kvinnelige kalvene, for de kan jo produsere melk når de blir stor!!). Disse kalvene som kan produsere senere blir da flasket opp i isolat og befruktet så snart det lar seg gjøre for å sette dem inn i befruktning => svangerskap => melkeproduksjon => repeat. Ikke alle har unlimited plass for nye kuer på gården, så både okse og kukalver som er sterke nok til å vokse opp blir ofte solgt til utlandet. Dette innebærer lange transportetapper i et uregulert marked. I landet her jeg bor blir de ofte solgt til Marokko, Tyrkia, Kazakhstan, og liknende. Transportene kan ta oppmot 14 dager og er et enormt traume for dyrene, fysisk så vel som psykisk. Mange dør på vegen, særlig i sommermånedene med overoppheting. Dette er prisen for melk, smør, yogurt, rømme, creme fraiche og alle andre melkeprodukter. Jeg søker enda etter et godt alternativ, selv her i landet jeg bor med 80 millioner mennesker er det vanskelig å finne en bonde som lar kalven gå med kua og allikevel produserer melk. Er villig til å betale 30kr/literen om jeg må, men dessverre går EUs subsidier til industrigårdene og ikke til den hyggelige bonden som mot normalen (dessverre i dagens samfunn) er mer glad i dyrene sine enn i pengene sine.

Jeg ble helt forferdet da jeg ble invitert inn i verdenen av dyreplageri hva gjelder eggeproduksjon og melkeproduksjon. På mange måter synes jeg egg og melk er verre enn selve slakten/drapet av et dyr for kjøtt - for å leve et liv på en okei økologisk gård og bli slaktet lokalt uten lange transportveger på et lite slakteri som ikke innebærer unødig lidelse høres bedre ut enn å bli gjort tvangsgravid i 2-3 år før du slaktes fordi du ikke produserer nok melk. Og at alle barna dine lider enormt gjennom systemet som enten setter dattera inn i samme slaveri, eller som sender barna dine til et fjernt land i østen uten noen dyrevernsregler. Ei melkeku som lever et "fritt liv" (pensjonistliv) på spesielle steder som f.eks Hof Butenland kan bli over 20 år, så gjennomsnittslivet til ei melkeku på 4år er menneskeskapt. Derfor ville jeg alltid tatt en prat om hvorvidt man er bestemt på å være vegetarianer, eller om man ønsker å være fleksitarianer, eller eller..

Forøvrig er jo også fiske et betydelig tema, som ikke bør glemmes. Er industrielt fiske moralsk riktig? Lider fisken? Hva er påvirkningen på økosystemene gjennom industrielt fiske? Hvilke andre arter påvirkes av den fisken man spises? Er man klar over hva kjøpet av enkelte fiskesorter betyr for miljøet? (Delfiner, albatrosser og skilpadder er direkte tapere og dør som bifangst i fisket etter tunfisk, selv med såkalt "sertifisert tunfiskfangst"-label. For eksempel).

Igjen, jeg skriver ikke for å dømme, og skjønner om man ønsker å beskytte barna sine mot dyreindustrien som er noe av det mest grafiske og forferdelige vi har i vårt samfunn siden andre verdenskrig. Det er jo også til ettertanke at selv jeg - som innbitt dyrevenn - vurderer å skåne mine barn fra den virkelige sannheten av hva en bondegård egentlig innebærer og hva som egentlig ligger bak pølsa og melkepakken på butikken. Altså, hvor groteskt er det egentlig, når man synes at sannheten er på høyde med å la barnet sitt se en SAW-film... Det er horribelt hva vi mennesker egentlig har satt i system for å få melk til 10kr/literen osv :( Nuvel. Dagens hjertesukk.
 
Hvilken verden er det du lever i, Nordlyset? Og hvor i alle dager har du fått all denne «informasjonen» fra? Vet ikke om jeg skal le eller grine av hvor feilinformert du er.. Kanskje det er sånn i tyskland men det er IKKE standarden i Norge.
 
Hvilken verden er det du lever i, Nordlyset? Og hvor i alle dager har du fått all denne «informasjonen» fra? Vet ikke om jeg skal le eller grine av hvor feilinformert du er.. Kanskje det er sånn i tyskland men det er IKKE standarden i Norge.

Norge liker å selge et bilde av at man er "bedre enn utlandet", men industridelen av produksjonen i Norge er ikke noe bedre eller magisk-regnbue-bondegård-norge-er-bestandig-best-i-klassen.

Griseindustriens Hemmeligheter (https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/...KxHEuxU6-rK3zKyQCGRs41ZMWdEIk8LErvnUwS_2aXVOQ) med Norun Hagen ( https://www.norunhaugen.no/ )har også mange fine kilder til norsk landbruk sett bak kulissene av idylliske jorder og ellers hva lobbyen måtte ønske å framstille som alternativ virkelighet:

Norske melkekyr, kalver, og mattilsynets manglende evne til å ta tak i forholdene:
https://www.dagbladet.no/nyheter/vasser-i-mokk-hos-melkeprodusenten/71646175
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ka3ylB/mattilsynet-sjokkert-over-dyreholdet-paa-sola-gaard
https://www.nationen.no/naering/nor...-kyr-ble-staende-med-melkespreng-pa-slakteri/
https://dyrevern.no/app/uploads/2019/09/storfe-faktaark.pdf (inklusive alle kilder i pdf'en)

Et eksempel på en melkeku som tvinges til å stå i ekstreme smerter med koldbrann hvor både veterinærer og slakteri sier at "vi må berge pengene" framfor å la henne slippe lidelsene, såvel som diskusjoner med veterinæren som forklarer hvordan "det bare blir samlebånd" fordi det er så mange dyr som kommer inn og ut hele tiden:
https://www.facebook.com/undercoverfordyrene/videos/2589379344625180

Eggeproduksjon:
Her kvernes nyklekte kyllinger ved norges største klekkeri. Videoen kan virke traumatiserende på de som ikke er vant med å se slikt, filmet av Norun Hagen:
https://www.facebook.com/undercoverfordyrene/videos/1152193835127559
Tekst fra Norun Hagen:
"Da jeg filmet med skjult kamera på et av Norges største rugerier, fikk jeg se hvordan nyklekte kyllinger ble helt ned i en kvern. I Norge er dette lovlig, og det er standard praksis ved alle rugeriene. Hver dag møter tusenvis av nyklekte kyllinger denne skjebnen. I eggindustrien kvernes alle hannkyllinger fordi de regnes som verdiløse ettersom de ikke kan legge egg. I slaktekyllingindustrien kvernes kyllinger som ikke er egnet for produksjon.

Vi ville aldri ha godtatt at større dyr ble kvernet levende. Hvorfor skal vi godta at kyllinger utsettes for dette? De har den samme evnen til å føle frykt og smerte selv om de er små.

I forskrift om avliving av dyr §17 står det følgende om avliving av kyllinger på rugeri: "Avlivingen kan foretas ved maserasjon i et mekanisk apparat som inneholder hurtig roterende mekanisk drevne kniver eller ekspanderende polystyrentapper.""

EDIT: Jeg kommer aldri med påstander som jeg ikke har sett video/bildevis for, eller har lest kilder på. Mine tekster baserer seg på direkte kilder fra seriøse og direkte kilder, og er ikke påvirket av "annenhåndsinformasjon". Tvert i mot vil jeg si at den informasjonen man får via f.eks nationen.no ofte er "finskrevet" da det er industriens eget talerør. Altså vil virkeligheten vanligvis være verre enn det man får høre gjennom media.
 
Last edited by a moderator:
I grunn burde vi kutte ut storfe-hold. Mengden vann, for og plass som må til for å fostre opp kyr så vi skal spise de, eller drikke melka deres, er helt latterlig. Kyr er veldig skadelige for klimaet, sånn på verdensbasis.

Men det er ikke en diskusjon jeg føler man trenger å ha med et barn som så vidt har begynt å tenke på dette med å bli vegetarianer. Barn får veldig fort dårlig samvittighet for ting de ikke kan gjøre noe med.

Hvis alle bare kuttet ut to kjøttmiddager i uka, hadde det hjulpet betraktelig på klimaet og også til slutt på dyrevelferden.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Men sånn ellers da, veldig mye kjøtt kan erstattes med bønner og sopp. Man kan lage en gryterett sånn som man ellers pleier, men bruke dette istedenfor kjøttdeig. Samme i taco, lasagne, wraps osv :) Også finnes det veldig mye godt av vegetardeiger til å bruke som burgere, topping til pizza, kjøttboller og alt mulig rart. Det er veldig mye man kan lage enkelt til middag, som ikke inneholder kjøtt.
 
Disse så jo kjempe enkle ut. Må prøves:happy:

Kremet pasta med laks pleier vi å lage(litt annen variant), tenkte ikke på at det var en vegetar rett. Takk for tips.

Takk for tips:happy:

Fisk er vel ikke akkurat vegetar, men siden du skrev at han spiser fisk så tok jeg det med:p
 
Ønsket ikke at dette skulle bli en diskusjon om dyrevelferd.
Men når vi først er der, heldigvis er vi mennesker på toppen av næringskjeden. Jeg er imot dyreplageri og ønsker selvfølgelig at alle dyr skal ha det bra. Jeg er klar over endel av det som skjer i dyreindustrien men synes det er uheldig at dyr tilegnes menneskelige egenskaper og antages å ha større lidelse enn de har. At alle(de aller fleste) hann kyllinger går i en kvern kort tid etter klekking tror jeg ikke kyllingene har noen tanker og følelser om. Jeg kjøper alltid økologiske lokalproduserte egg, da vet jeg i alle fall at hønene har tilgang på uteplass.

Angående melkekyr så er det ulik praksis rundt om, men leste for en stund siden om forskning gjort på det å la kalven gå med mor en stund etter fødsel, det viste seg at kua produserte enda mer melk, kalven vokste raskere og tapet for bonden var minimalt til ingenting.
Og det å mene at ei ku blir tvangsgravid er for meg å dra den litt langt. Det blir som å mene at alle dyr i fangenskap blir tvangsgravid.

Fiskenæringen har jeg ingenting å utdype på annet enn at fisk heller ikke har menneskelige egenskaper og at jeg mener at norsk fiske er godt regulert.

Skulle vi alle sammen slutte å kjøpe melk og egg er det mange menneskers livsgrunnlag som vil gå tapt og konsekvensene av det vil være større enn at hanekyllinger kvernes etter klekking.

Det er vanskelig å skulle ha et fullverdig vegansk kosthold uten å ta kosttilskudd.
Jeg setter mine barns kosthold og helse foran både kalver og kyllinger.
Jeg vil heller ikke at de skal bli en av de fanatikerene som står med digre plakater med slagord om massemord og gråter når slaktebilen kommer(ja, det er mennesker som gjør det). Jeg tror det er viktig å ikke bli for fanatisk om det er det ene eller det andre man interesserer seg for.

Dyrevelferd er i vinden som aldri før og lokale bønder selger som nystektbrød på lokale markeder.
Endringer skjer, men ikke over natta. Det er store kostnader for hver enkelt bonde å skulle tilrettelegge fjøs og uteplass for bedre velferd.
 
En indisk/pakistansk rett som er god hvis dere liker spinat

Stek 1 hakket løk i olje til den er gyllen, tilsett 3 fedd hakket hvitløk og la det steke litt. Deretter 1 hakket tomat. Tilsett salt, gurkemeie og chillikrydder og putt oppi spinat, enten fersk eller frossen og poteter delt i passe små biter og la det koke/steke til vannet er borte og potetene er myke.
Kan ha ris eller nanbrød ved siden av :)
 
Fisk er vel ikke akkurat vegetar, men siden du skrev at han spiser fisk så tok jeg det med:p
Ja, er klar over det:happy:
Men vet ikke hvordan han skal greie å få erstatte jod og omega3 uten å skulle ta kosttilskudd om han får lov til å kutte fisk fra kosten. Vil jo helst at han skal få alle næringsstoffer fra mat.
 
En indisk/pakistansk rett som er god hvis dere liker spinat

Stek 1 hakket løk i olje til den er gyllen, tilsett 3 fedd hakket hvitløk og la det steke litt. Deretter 1 hakket tomat. Tilsett salt, gurkemeie og chillikrydder og putt oppi spinat, enten fersk eller frossen og poteter delt i passe små biter og la det koke/steke til vannet er borte og potetene er myke.
Kan ha ris eller nanbrød ved siden av :)
Det der hørtes skikkelig godt ut:happy:
 
Det er leit at det å "ta praten" om realitetene i en bransje som er preget av multimillioner og lobbyisme alltid skal avfeies som "fanatiker" og dyttes til en side av ekstremisme bare fordi man forholder seg til virkeligheten. Som nevnt spiser jeg både kjøtt, egg og noen ganger melkeprodukter da jeg er et svakt menneske med lyster - men man kan allikevel ta innover seg virkeligheten og stille seg moraletiske filosofiske spørsmål og ha diskusjoner om situasjonen som er.

Forøvrig er det ingen ting som tilsier at barn er avhengig av melk eller egg for å ha et sunt kosthold, men jeg kjenner til problematikken med at Prior og TINE har en eeeeenorm lobbyering i norsk samfunn hvor de gjentar et mantra gjennom reklame, såkalte matråd som egentlig bare er direktetråd fra industrien selv (disse såkalte "opplysningskontorene for egg og kjøtt" f.eks. Er bare en lobbyvirksomhet fra Prior og Nortura) - gjerne spesialtilpasset til barn ("TINE-stafetten" osv) til det blir sant...
 
Back
Topp