Vedr innvandrere - rasisme

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Må man være rasist hvis man ikke ønsker kriminelle innvandrere hit?? Gikk inn på en tråd jeg hadde svart i her for noen dager siden.. den tråden var der fortsatt.. men selvfølgelig sperret som så ofte skjer[&:]

Jeg mener da at man kan ha en mening.. uten at man er rasist! Og jeg mener at jeg overhode ikke er interessert i å ha innvandrere her som bare gjør ugang og faenskap! Som ødelegger for resten som oppfører seg!

De som faktisk trenger hjelpen.. de kommer seg ikke hit engang de..... Det er stort sett de ressurtssterke som kommer seg hit.. ikke det at de ikke fortjener det.. men var bare en liten kommentar..

Men de to øverste var svar på den andre tråden.. for de som fulgte med på den..[;)]

Her inne er man rasist bare man sier noe i nærheten negativt om utenlandske [:'(]

Når de kommer hit for de trenger hjelp og de har de så grusomt, hvorfor i alle dager oppføre seg som idioter og utakknemlige som fy? Viser bare at de egentlig ikke trengte komme hit for de som virkelig trenger det hadde vært så sykt takknemlige [;)]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Dytter jeg.. vil gjerne høre fleres meninger

Hold den oppe i kveld så får du nok mer en nok svar [;)][:D]

ORIGINAL: *HornyBunny*

hehe[;)] ikke ute etter å krangle i denne tråden egentlig.. men et par jeg håper kan svare for seg.. for følte at jeg ble kalt en rasist i den forrige tråden... og det vil jeg faktisk ha meg frabedt[:D] Ingen rasist..men ikke for å ta inn/beholde kriminelle innvandrere.. da snakker jeg ikke om de som er FØDT her[:)]

Skjønner hva HI mener her...men selv innser jeg mer og mer at ting ikke er så svart/ hvitt. Bor selv i en bydel som har ca 85% innvandrere. Området er beryktet, media skriver mye dritt om plasse, kriminalitet, høy arbeidsledighet, problemer blant ungdommer, dårlig skole osv osv osv. Mye av det har opphav i sannhet selvfølgelig. Men man glemmer av og til å spørre hvorfor det er sånn! Jeg jobber med tenåringsjenter her. Da jeg flyttet hit ble jeg advart mot jentegjenger som skulle være svært voldelige. Nå har jeg bodd her i 3 år uten å oppleve noe av det jeg ble advart mot.

Mange av ungdommene her driver dank, tar ikke skolen seriøst osv, men vet dere hva? De har fått høre, gjennom skole, gjennom media og samfunnet at de bare skaper problemer, helt fra starten av! Dersom ingen tror på dem, satser på dem, hvordan kan man da forvente at de skal være mer enn problemer da? Flere av jentene jeg jobber med har ennå ikke fullført ungdomsskolen, har sosiale problemer...de kan ha en skikkelig dårlig og tøff holdning. Men de lengter etter forbilder og etter voksne som ser dem og som tror på dem og kan hjelpe dem videre i livet. Jeg har hatt noen av områdets tøffeste jenter, som fungerer som ledere i gjenger her, i sofaen min, gråtende mot skuldern min mens de utøser sine bekymringer og problemene sine. Jeg kjenner noen her som flere her sikkert ville "sendt hjem"...men glem ikke at det ligger mye bak utagerende og dårlig oppførsel. Jeg kjenner flere som har måtte gå i skjul i en alder av 14-15 år fordi faren deres ville sende de til Irak (hjemlandet) for å tvangsgifte dem. Flere kommer fra familier som har opplevd krig og forfølgelse, og har foreldre som jobber døgnet rundt for å forsørge barna sine - gjerne med det resultat at de ikke ser barna, og deres tilpassningsvansker.

Blir langt det her, men du ba om respons![:D] Etter 3 år her tenker hvertfall jeg at man kan reagere på to måter, enten med sinne og avsky, eller man kan se lengre enn det, og engasjere seg for å prøve å utgjøre en forskjell.

ORIGINAL: *HornyBunny*

hehe[;)] ikke ute etter å krangle i denne tråden egentlig.. men et par jeg håper kan svare for seg.. for følte at jeg ble kalt en rasist i den forrige tråden... og det vil jeg faktisk ha meg frabedt[:D] Ingen rasist..men ikke for å ta inn/beholde kriminelle innvandrere.. da snakker jeg ikke om de som er FØDT her[:)]

Har blitt kalt rasist her inne for helt utrolige ting, folk er ekstremt raske til å stå med pekefingeren og dømme andre[:'(]

ORIGINAL: dronningmia

Skjønner hva HI mener her...men selv innser jeg mer og mer at ting ikke er så svart/ hvitt. Bor selv i en bydel som har ca 85% innvandrere. Området er beryktet, media skriver mye dritt om plasse, kriminalitet, høy arbeidsledighet, problemer blant ungdommer, dårlig skole osv osv osv. Mye av det har opphav i sannhet selvfølgelig. Men man glemmer av og til å spørre hvorfor det er sånn! Jeg jobber med tenåringsjenter her. Da jeg flyttet hit ble jeg advart mot jentegjenger som skulle være svært voldelige. Nå har jeg bodd her i 3 år uten å oppleve noe av det jeg ble advart mot.

Mange av ungdommene her driver dank, tar ikke skolen seriøst osv, men vet dere hva? De har fått høre, gjennom skole, gjennom media og samfunnet at de bare skaper problemer, helt fra starten av! Dersom ingen tror på dem, satser på dem, hvordan kan man da forvente at de skal være mer enn problemer da? Flere av jentene jeg jobber med har ennå ikke fullført ungdomsskolen, har sosiale problemer...de kan ha en skikkelig dårlig og tøff holdning. Men de lengter etter forbilder og etter voksne som ser dem og som tror på dem og kan hjelpe dem videre i livet. Jeg har hatt noen av områdets tøffeste jenter, som fungerer som ledere i gjenger her, i sofaen min, gråtende mot skuldern min mens de utøser sine bekymringer og problemene sine. Jeg kjenner noen her som flere her sikkert ville "sendt hjem"...men glem ikke at det ligger mye bak utagerende og dårlig oppførsel. Jeg kjenner flere som har måtte gå i skjul i en alder av 14-15 år fordi faren deres ville sende de til Irak (hjemlandet) for å tvangsgifte dem. Flere kommer fra familier som har opplevd krig og forfølgelse, og har foreldre som jobber døgnet rundt for å forsørge barna sine - gjerne med det resultat at de ikke ser barna, og deres tilpassningsvansker.

Blir langt det her, men du ba om respons![:D] Etter 3 år her tenker hvertfall jeg at man kan reagere på to måter, enten med sinne og avsky, eller man kan se lengre enn det, og engasjere seg for å prøve å utgjøre en forskjell.

Veldig bra innlegg! Og enig i mye av det du skriver![;)]

Jeg på en annen side jobber også med innvandrere.. men det er kriminelle innvandrere.. så ser det i et litt annet perspektiv! Men helt enig i at det er vi (Norge) som må ta mye av skylden! Mange som ikke får den hjelpen de trenger osv.. pluss at de blir svartmalt.. enkelte i alle fall.. og derfor blir det ofte negativt ut av det..

Blir nesten like oppgitt av det hysteriet bare en ytrer sine meninger om hvordan vi selv vil ha det i dette landet. Jeg har vært mye ute å reist og kommet i kontakt med innfødte selvfølgelig. De sier at det er mye kjelteringer som drar fra landet sitt. Men la meg ikke rope for høyt her nå, for da er nok jeg rasist også. hehe....på min jobb er det 15 nasjonaliteter, 45 ansatte ca, 9 norske totalt med sjefer, og jeg er ordentlig viking. Det norske systemet er til å le av sier de på min jobb, og jeg er helt enig når det kommer til enkelte ting som invandring

ORIGINAL: svimsa

Jeg synes at veldig svart/hvitt meninger om å kaste de ut tyder på en av to ting, enten uvitenhet eller en rasistisk holdning. Det er min mening! [;)]

Tar ett eksempel her:
Norsk født jente med norskfødte foreldre. Hatt mye problemer i oppveksten. alkoholiserte foreldre, far som misshandlet moren, ble selv mishandlet fysisk, psykisk og kanskje seksuelt. Hadde ingen voksne rollemodeller eller noen å snakke med. lget seg en tøff maske, havnet i feil gjeng, begynte på stoff og ble kriminell.

Hva sier vi om denne jenta? (folk flest i allefall, som har litt empati) "uff, stakars jente, hun  har blitt ødelagt av oppveksten og miljøet sitt. Ikke noe rart hun har havnet på skråplanet stakar!" Og "Hun trenger hjelp! Noen må ta tak i problemene og få henne på rett vei!"

Hva tror dere ikke at mange av utlendingene som kommer hit har opplevd av elendighet og nød? Hvor mye forferdelig tror dere ikke mange av de har sett og opplevd? Familiemedlemmer som er blitt drept, søstre/dødtre som er blitt voldtatt, mennesker som dør som fluer pga. sult. små barn som skrumper inn.
Er det rart de påvirkes av dette? Er det rart de får traumer og at noen heller mer mot å oppføre seg som dyr enn mennesker i enkelte tilfeller? Er det rart det klikker for noen av disse menneskene?

Vi kan jo ikke bare ta de inn og forvente at de skal klare seg selv. Det hjelper ikke å gi de penger hvis vi ikke hjelper mennesket!

Så jeg mener at mye av skylden på "vi" ta på oss selv også. På den annen side kan jeg faktisk forstå at noen tenker "få de kriminelle ut". På en dårlig dag kan jeg tenke det selv. MEN ting er ikke så sort/hvitt, derfor setter jeg meg ned og tenker igjennom ting, og ser at ja, noe må gjøres. Men  skal vi nødvendigvis ta den enkleste utveien? Eller skal vi kjempe litt for å hjelpe mennesker, medmennesker, på rett kurs, slik at vi til slutt kan leve side om side og nyte godt av gjensidig kunnskap og erfaring?

Jeg synes at veldig svart/hvitt meninger om å kaste de ut tyder på en av to ting, enten uvitenhet eller en rasistisk holdning. Det er min mening! [;)]

Tar ett eksempel her:
Norsk født jente med norskfødte foreldre. Hatt mye problemer i oppveksten. alkoholiserte foreldre, far som misshandlet moren, ble selv mishandlet fysisk, psykisk og kanskje seksuelt. Hadde ingen voksne rollemodeller eller noen å snakke med. lget seg en tøff maske, havnet i feil gjeng, begynte på stoff og ble kriminell.

Hva sier vi om denne jenta? (folk flest i allefall, som har litt empati) "uff, stakars jente, hun  har blitt ødelagt av oppveksten og miljøet sitt. Ikke noe rart hun har havnet på skråplanet stakar!" Og "Hun trenger hjelp! Noen må ta tak i problemene og få henne på rett vei!"

Hva tror dere ikke at mange av utlendingene som kommer hit har opplevd av elendighet og nød? Hvor mye forferdelig tror dere ikke mange av de har sett og opplevd? Familiemedlemmer som er blitt drept, søstre/dødtre som er blitt voldtatt, mennesker som dør som fluer pga. sult. små barn som skrumper inn.
Er det rart de påvirkes av dette? Er det rart de får traumer og at noen heller mer mot å oppføre seg som dyr enn mennesker i enkelte tilfeller? Er det rart det klikker for noen av disse menneskene?

Vi kan jo ikke bare ta de inn og forvente at de skal klare seg selv. Det hjelper ikke å gi de penger hvis vi ikke hjelper mennesket!

Så jeg mener at mye av skylden på "vi" ta på oss selv også. På den annen side kan jeg faktisk forstå at noen tenker "få de kriminelle ut". På en dårlig dag kan jeg tenke det selv. MEN ting er ikke så sort/hvitt, derfor setter jeg meg ned og tenker igjennom ting, og ser at ja, noe må gjøres. Men  skal vi nødvendigvis ta den enkleste utveien? Eller skal vi kjempe litt for å hjelpe mennesker, medmennesker, på rett kurs, slik at vi til slutt kan leve side om side og nyte godt av gjensidig kunnskap og erfaring?

Alt det du beskrier her er veldig synd! At noen skal måtte gå igjennom dette er helt forferdelig.. og så langt fra min virkelighet som overhode mulig.. men alikevel INGEN unnskyldning for å bli kriminell!

Har selv en bekjent som vokste opp i et dårlig hjem.. krangling, skilsmisse, etterlatt til seg selv i en alder av 13 år.. sammen med to litt eldre søsken.. At han havnet på skråplanet er lett å forstå.. men ingen unnskyldnig for å rane en uskyldig gammel dame på 80 år!

Tar ett eksempel her:

Alt det du beskrier her er veldig synd! At noen skal måtte gå igjennom dette er helt forferdelig.. og så langt fra min virkelighet som overhode mulig.. men alikevel INGEN unnskyldning for å bli kriminell!

Har selv en bekjent som vokste opp i et dårlig hjem.. krangling, skilsmisse, etterlatt til seg selv i en alder av 13 år.. sammen med to litt eldre søsken.. At han havnet på skråplanet er lett å forstå.. men ingen unnskyldnig for å rane en uskyldig gammel dame på 80 år!

Ingen undskyldning, men en forklaring! Poenget er jo at denne personen kunne blitt ett godt menneske på linje med mange andre hvis det bare hadde fått den hjelpen det trengte før det gikk så langt. Jeg mener at systemet svikter når de ikke fanger opp ett barn som har det så vondt.

Akkurat som jeg mener det er noe galt med systemet når vi slipper inn utlendinger med masse vond bagasje her uten å gi dem den hjelpen de trenger. De trenger så mye mer enn penger! Man får ikke ett godt liv kun ved å ha penger. Man kan ikke kjøpe trygghet, lykke og samhørighet.

ja de trenger mye støtte og oppfølging, derfor burde de begrense inntaket drastisk så alle kan få den hjelpen de trenger, men da også ta de Norske som trenger hjelpen først!

Signerer dronningmia og svimsa! Alt er ikke så svart-hvitt som mange skal ha det til. Tenk hva innvandrerne har opplevd i hjemlandet sitt og ikke minst hva de opplever i Norge når de blir møtt av slike negative holdninger! 

ORIGINAL: Arianne SmartASS

ORIGINAL: MammaMia98

Tror flere her kan ha glede av å lese denne artikkelen. Man kan i allefall ikke klandre denne dama for å være hverken rasist eller uviten

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2612223.ece

Og her er fokuset på barna, at noe må gjøres slik at de får bedre oppvekstvilkår og et bedre liv.
Da kan disse som vil kaste ut kreti og pleti fra "vårt Norge" tenke seg om, vil det gagne disse barna?[8|]

Det beskriver kanskje det somaliske miljøet i Oslo, men er langt fra virkeligheten blandt somaliere andre steder.

Jeg elsker mine somaliske søstre, de er helt fantastiske, jeg har aldri møtt noen som er så gavmilde, laidback, som tar deg for den du er, og som virkelig er der om du trenger noe. Det samme har mannen min møtt. Og de fleste somaliske barn jeg kjenner, leker uproblematisk med norske barn. Og de menn jeg kjenner, jobber og har ikke noen befatning med khat i det hele tatt.

Nå snakker jeg ikke om de somaliere jeg kjente før da [:D] *knegg*

Aller beste hadde vært å sende alle kriminelle på en øy og latt dem leke seg der. (Jada, veldig drøy, men de kan ærlig talt plage hverandre).

Jeg er litt frem-tilbake på dette her.  
Jeg syns ikke vi skal ta vare på kriminelle invandrere (og da snakker jeg ikke om de som trenger hjelp, de som er unge og har falt igjennom systemet, men de som rett og slett ikke KLARER å oppføre seg normalt / tar den letteste veien til penger / utsetter andre for fare osv, håper dere skjønner hva jeg mener).

Generelt syns jeg straffesystemet i norge er for veikt, uansett rase / relgion / kultur som blir bura inn.

Jeg har opplevd at utlendinger har blitt sendt bort fra ett sted etter drapsforsøk fordi "det er for risikabelt for dem å bli i byn". (Joda , en av de involverte sa nettopp dette). Slike ting får en til å fly litt i flint å lure på hvorfor i svarten vi skal betale for det.

På den andre siden så har jeg møtt utrolig gode mennesker fra alle kulturer, som virkelig setter seg inn i den norske kulturen og respekterer den, respekterer medmenneskene osv. Desverre er det noen som ødelegger ryktet til disse herlige menneskene, DE menneskene skulle aldri ha vært i norge/blitt sendt hjem så fort som mulig.

At innvandrings systemet vårt er hakk i hodet? Å ja , det er det, sende tilbake far med små barn skjer her og der, og de som skulle blitt sendt ut får bli. Logikken i den ser jeg ikke.
Enig med ovenforstående her, at norge burde stoppe / slakke på innvandringen til vi har klart å få orden på diverse ting her (hjelp til de som trenger det).  Samtidig syns jeg også vi burde gjøre det med hele norge generelt. Stenge av i 1 år, både ut og inn (Tenker på å sende penger til andre land, slippe inn mange flyktninger) og rydde opp i norge EN gang for alle (Fiks sykehjem, skoler, gamlehjem, sykehus osv). :)

Forøvrig, før nordmenn skriker for høyt om hvordan det er å bo i ett land med "så mye kriminalitet" og "så mange kulturer" og "hvordan vi må passe munnen ovenfor mørkhudede hele tiden" så syns jeg at dere (De det gjelder, noe enhver vet best selv) skal ta en titt på nærliggende land. I norge er det 350 000 utlendinger, og det gjelder fra hele verden. I norge er det 4.67 millioner, så vi har det ikke SÅ fordømrade ille. Ta england i eksempel, jeg har bodd her siden februar. Ikke kan man si blackboard , helst ikke fargen "black" (Det er DARK). Blackboard har blitt chalkboard. Man feirer ikke jul på skolen og man får ikke kalle noe for "julelys" det er "vinterlys". Kriminaliteten i england er skyhøy og man kan faktisk risikere at kommunen ber deg ta ned det engelske flagg dersom de finner det for godt, da det kan være krenkende for andre kulturer. I norge, så ber de om å få et tempel, i norge ber de om å få ting, de krever det ikke. Jeg tror ikke det er så mange som klager over at vi kaller det julelys , jeg tror ikke at så mange klager over vår kultur og krever den bort fra offentligheten , jeg tror faktisk majoriteten av utlendinger i norge, respekterer vår kultur, og skjønner at DE har fått komme til ett bedre land enn de var i, ikke ett "Nytt afrika" (Eksempel)
Problemer som norge har feks med a-gjengen og b-gjengen er ett skolegårdsproblem i forhold til hva de har her i england. og verre blir det.
Norge, er, og blir, for tiden og nærmeste tid fremover, ett FANTASTISK land å bo i, og jeg gleder meg UFATTELIG til å komme tilbake, for å bo i england , selvom det er ett ganske "normalt" land , så er norge 3 ganger så herlig å bo i.
Det eneste norge sliter med er at vi ikke har nok problemer for TIDEN , og det fører til at vi omtrent leter etter problemer. I stedet burde norge se på andre land, og ta problemene som evt KAN komme fremover.
Den dagen Norge ser problemer fremover, og retter opp i egne feil, før vi klandrer alt og alle, så blir det himmel på jord.

ORIGINAL: MammaenTeOlai

Signerer dronningmia og svimsa! Alt er ikke så svart-hvitt som mange skal ha det til. Tenk hva innvandrerne har opplevd i hjemlandet sitt og ikke minst hva de opplever i Norge når de blir møtt av slike negative holdninger! 
Hadde en som søkte opphold i Norge på jobben, men han fikk det ikke. Han måtte reise hjem til Kosovo, nå lever han godt med kone og barn der. Har også jobb i familiebedrift. Så vel alle som kommer har ikke det så fælt som ole normann tror bestandig.

Mange får asyl og opphold i norge, også drar dem på ferie hjem til det fryktede landet sitt med en gang papirene er i orden?? Hvert år drar dem og kanskje flere ganger i året og kan være der flere mnder.

Jeg synes det er grusomt med barn av psykisk syke foreldre i asyl. Jeg synes det blir for ille at vi skal ta til oss av asylsøkere men så har vi ikke resurser til å hjelpe dem, da spesielt dem syke og pleietrengende.

Vi får også inn invandrene på andre måter. Igjenom jobb. Vi får polakker/litauske osv inn som jobber for langt mindre i mnd enn det ola normann ville gjort, til og med flere timer ekstra om dagen men ingen overtidsbetaling selvfølgelig. Noen av disse får også fast jobb etterhvert, og da er det bare å hente ungene for damene som har jobb, så får du alt til rettelagt for å komme deg inn i dette landet med trygd og alle rettigheter en vanlig norsk statsborger og skattebetaler får. 7 stk fikk sparken på jobben hos oss for at vi skulle få inn utenlandsk billig arbeidskraft (jobben tror ikke vi klarer å tenke selv) noen mnd etter avskjed med gode kollegaer. 

Jeg skal ikke henge meg på invandringsdiskusjonen, men jeg synes det er godt at Erna har tatt saken opp slik at det kan bli litt mere orden i systemet for alle parter.

ORIGINAL: MammaMia98

Tror flere her kan ha glede av å lese denne artikkelen. Man kan i allefall ikke klandre denne dama for å være hverken rasist eller uviten

Somalisk kvinne hardt ut mot eget miljø

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2612223.ece

Ikke sant.. skremmende.. at de ikke engang vil integrere seg! Da blir det i alle fall et problem!

ORIGINAL: maryjoleen

men vil du ha norske kriminelle her da?
skal v bare sende di også ut av lande eller?

Kan du virkelig sammenligne dette??

Selvfølgelig vil jeg ikke ha norske kriminell heller! Hva er det for et slags spørsmål egentlig[;)] 

Vi har nok med våres egne kriminelle.. som vi ikke engang klarer å ta oss av.. og da synes jeg ikke vi trenger flere for å si det sånn!

Back
Topp