Vedr innvandrere - rasisme

ORIGINAL: Habib Galbi

Rasisme refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres rase, og hudfarge!

Det du skriver nå er ikke noe rasistisk! Ville nok sagt det samme som deg nå om det gjaldt mitt land å! Er jo ingen som ønsker krimminelle og folk som kun er der for å gjøre faenskap velkommen i sitt land.

Nei, ikke sant[;)] 

ORIGINAL: RedElf

Jeg er i grunn ikke så interessert å ha nordmenn som bare driver med dritt og faenskap her i landet heller jeg [8|]

Nei, hvem har det da?[:)] Men det var ikke spørsmålet mitt her da.. jeg vil ikke bli stemplet for en rasist fordi jeg ikke ønsker å ha kriminelle innvandrere her.. Er ikke rasist av den grunn[;)]!

ORIGINAL: virgo80

ORIGINAL: Fridasinmamma

Må man være rasist hvis man ikke ønsker kriminelle innvandrere hit?? Gikk inn på en tråd jeg hadde svart i her for noen dager siden.. den tråden var der fortsatt.. men selvfølgelig sperret som så ofte skjer[&:]

Jeg mener da at man kan ha en mening.. uten at man er rasist! Og jeg mener at jeg overhode ikke er interessert i å ha innvandrere her som bare gjør ugang og faenskap! Som ødelegger for resten som oppfører seg!

De som faktisk trenger hjelpen.. de kommer seg ikke hit engang de..... Det er stort sett de ressurtssterke som kommer seg hit.. ikke det at de ikke fortjener det.. men var bare en liten kommentar..

Men de to øverste var svar på den andre tråden.. for de som fulgte med på den..[;)]

nå har ikke jeg lest den "andre" tråden men..

Hva legges i begrepet innvandrere?

og skal vi kaste ut kriminelle innvandrere kan vi vel begynne med kriminelle svensker??[:'(]

Innvandrere er innvandrere.. Altså ikke etnisk norske.. Så ja, mener svensker også..

Men lettere å bli kalt rasist når man snakker om innvandrerere av annen farge... Ikke så lett å "se" om en svenske er norsk eller ikke..

ORIGINAL: pernilleht

for og si min mening. utelendinger som kommer til norge for og bråke kan bare komme seg ut igjen. men de som kan oppføre seg og skaffe seg jobb, og som kan rette seg etter regler og sånne ting som vi har her. og som virkelig trenger hjelp ja kom til norge. når vi reiser ned ditt må jo vi forholde oss til regelene og religion der nede så da burte de det her også her er det likestilling, så da burte de forholde seg til det og oppføre seg.
Og ja jeg er rasebevist...

Kunne ikke sagt det bedre selv pernilleht.... det viktigste er at de lever etter våre normer og regler, og ikke minst lærer seg språket (det er mange som rett og slett ikke gidder, og kan dermed ikke kommunisere)

ORIGINAL: føstegangsmor

for og si min mening. utelendinger som kommer til norge for og bråke kan bare komme seg ut igjen. men de som kan oppføre seg og skaffe seg jobb, og som kan rette seg etter regler og sånne ting som vi har her. og som virkelig trenger hjelp ja kom til norge. når vi reiser ned ditt må jo vi forholde oss til regelene og religion der nede så da burte de det her også her er det likestilling, så da burte de forholde seg til det og oppføre seg.

Kunne ikke sagt det bedre selv pernilleht.... det viktigste er at de lever etter våre normer og regler, og ikke minst lærer seg språket (det er mange som rett og slett ikke gidder, og kan dermed ikke kommunisere)

Hva legger du i dette da?

ORIGINAL: føstegangsmor

Kan du da definere normer?

ORIGINAL: svimsa

Jeg synes at veldig svart/hvitt meninger om å kaste de ut tyder på en av to ting, enten uvitenhet eller en rasistisk holdning. Det er min mening! [;)]

Tar ett eksempel her:
Norsk født jente med norskfødte foreldre. Hatt mye problemer i oppveksten. alkoholiserte foreldre, far som misshandlet moren, ble selv mishandlet fysisk, psykisk og kanskje seksuelt. Hadde ingen voksne rollemodeller eller noen å snakke med. lget seg en tøff maske, havnet i feil gjeng, begynte på stoff og ble kriminell.

Hva sier vi om denne jenta? (folk flest i allefall, som har litt empati) "uff, stakars jente, hun  har blitt ødelagt av oppveksten og miljøet sitt. Ikke noe rart hun har havnet på skråplanet stakar!" Og "Hun trenger hjelp! Noen må ta tak i problemene og få henne på rett vei!"

Hva tror dere ikke at mange av utlendingene som kommer hit har opplevd av elendighet og nød? Hvor mye forferdelig tror dere ikke mange av de har sett og opplevd? Familiemedlemmer som er blitt drept, søstre/dødtre som er blitt voldtatt, mennesker som dør som fluer pga. sult. små barn som skrumper inn.
Er det rart de påvirkes av dette? Er det rart de får traumer og at noen heller mer mot å oppføre seg som dyr enn mennesker i enkelte tilfeller? Er det rart det klikker for noen av disse menneskene?

Vi kan jo ikke bare ta de inn og forvente at de skal klare seg selv. Det hjelper ikke å gi de penger hvis vi ikke hjelper mennesket!

Så jeg mener at mye av skylden på "vi" ta på oss selv også. På den annen side kan jeg faktisk forstå at noen tenker "få de kriminelle ut". På en dårlig dag kan jeg tenke det selv. MEN ting er ikke så sort/hvitt, derfor setter jeg meg ned og tenker igjennom ting, og ser at ja, noe må gjøres. Men  skal vi nødvendigvis ta den enkleste utveien? Eller skal vi kjempe litt for å hjelpe mennesker, medmennesker, på rett kurs, slik at vi til slutt kan leve side om side og nyte godt av gjensidig kunnskap og erfaring?

Veldig bra skrevet[:)]

ORIGINAL: virgo80

Må man være rasist hvis man ikke ønsker kriminelle innvandrere hit?? Gikk inn på en tråd jeg hadde svart i her for noen dager siden.. den tråden var der fortsatt.. men selvfølgelig sperret som så ofte skjer[&:]

Jeg mener da at man kan ha en mening.. uten at man er rasist! Og jeg mener at jeg overhode ikke er interessert i å ha innvandrere her som bare gjør ugang og faenskap! Som ødelegger for resten som oppfører seg!

De som faktisk trenger hjelpen.. de kommer seg ikke hit engang de..... Det er stort sett de ressurtssterke som kommer seg hit.. ikke det at de ikke fortjener det.. men var bare en liten kommentar..

Men de to øverste var svar på den andre tråden.. for de som fulgte med på den..[;)]

nå har ikke jeg lest den "andre" tråden men..

Hva legges i begrepet innvandrere?

og skal vi kaste ut kriminelle innvandrere kan vi vel begynne med kriminelle svensker??[:'(]

Innvandrere er innvandrere.. Altså ikke etnisk norske.. Så ja, mener svensker også..

Men lettere å bli kalt rasist når man snakker om innvandrerere av annen farge... Ikke så lett å "se" om en svenske er norsk eller ikke..

Selvfølgelig er det lettere å bli kalt rasist når man snakker om innvandrere med annen hudfarge, det er på en måte det ordet kommer fra; rase. Såvidt meg bekjent er svensker samme rase som oss[;)]

Og i min verden er rasebevissthet et finere ord for rasist, sorry! Bare et ordkløveri å skjule seg bak! Før sa vi åndssvak, nå sier vi mennesker med psykisk utviklingshemming, tidene forandre ordenes betydning... Så inntil noen kommer med en god forklaring på hva som skiller rasebevissthet fra rasisme mener jeg dette.

ORIGINAL: Labambie

Jeg synes folk slenger litt for fort ut at man er rasist fordi man eventuelt skulle mene noe negativt om ikke-etniske nordmenn..
Det er jo helt dustete... Man må veie ordene sine nøye og vel, for det meste KAN bli oppfattet som rasisme... Jeg er ikke fiendtlig mot ikke-etniske nordmenn selvom jeg mener at de bør følge norske regler og lover.
Og ja, jeg er også en av de som mener de bør tilpasse seg det norske samfunn.. Dvs lære språket, jobbe og tjene penger (for de som kan det), ikke ha morsmålsundervisning på skolen, gå i barnehage og slike ting. MIN mening.

Enig med du[;)] Dvs at de må integreres! Vet at det er mange som ikke gidder det.. ta feks Grønland.. der snakker jo nesten ingen norsk jo![8|] De gidder ikke å lære seg.. snakker selvfølgelig ikke for alle.. men veldig mange

Back
Topp