Ved hvilken temperatur har du feber?

Fra dansk Wikipedia:

Den normale kropstemperatur, eller rettere kropskernetemperatur, ligger, hos mennesker, på 37°C (mellem 36.4 og 37.1 °C). Hvis temperaturen i kropskernen stiger har man feber; intervallet fra 37.1 til 37.8 kaldes subfebril, 37.9 til 38.4 er febril og 38.5 til 40.0 og opefter er højfebril. Temperaturer over 40 °C er meget høj feber og er potentielt livstruende, hvis tilstanden opretholdes over længere tid.

Falder temperaturen til mindre end 35 grader kaldes det hypotermi.[1] Temperaturen på huden og i ekstremiteterne kan variere kraftigt fra kernetemperaturen.

Dog er det lidt anderledes for børn hvor temperaturen om morgenen godt kan være lidt under 37 og om aftenen op til 37.5 uden barnet er febrilt.

Og denne fra sykepleierutdanningen i Oslo

AFEBRIL – KROPPSTEMPERATUR MELLOM 36 – 37, 4°c

SUBFEBRIL - LETT FORHØYET, MELLOM 37,5 – 37,9

°C

FEBRIL - TEMPERATUR MELLOM 38

C OG 39 C

HØYFEBRIL: OVER 39

C

TEMPERATUR UNDER 36

C - SUBNORMAL

O C - SUBNORMAL

Ligger vanligvis på 36,5-37,0 etter å ha lagt til 0,5 (måler under armen og da skal man jo legge til 0,5 visst nok). Hadde 40,5 i feber for noen uker siden og da var jeg rimelig ferdig, gikk ned 5 kg på 4 dager, fikk ikke i meg særlig mat, det jeg fikk i meg kom opp igjen. Jeg føler meg ganske dårlig når jeg er rundt 38,5 også men ikke i nærheten av når jeg har over 40

Jeg har fått høre av lege at man ikke har feber før man er over 38,0 men har man 37,5 på morgenen så er det feber (da stiger den gjerne utover dagen) Selv om jentungen har 37,5 på morgenen, altså ikke feber i utgangspunktet, så blir hun hjemme for den stiger bare høyere og høyere utover dagen.

Det er feil det dere alle sier med 38 grader, IFLG alle lærebøker (men dere vet kanksje best?) så står det at normal temp er mellom 36,5 og 37,5 grader, alt over 37,5 er feber, men det kalles gjerne subfebril mellom 37,5 og 38. og feber og høifeber over dette!
Jeg jobber også i mottak og syns det høres rart ut at hu andre som sier hu jobber i mottak her ikke regner som feber hvis det ikke er over 38, det er feil, hos oss så er det feber over 37,5 grader, slik som det står i alle lærebøker!

min normal temperatur litter på rundt 35-36 grader. jeg føler meg syk så snart tempen bikker 37 grader...men det blir jo ikke regnet som feber da av foreks lege...har tempen bikket 38 grader så føler jeg meg kjempe syk...

Jeg har sjelden feber, men de få gangene det har skjedd har jeg vært dårlig når tempen har bekket over 37,5. Etter fødelsen med førstemann fikk jeg infeksjon i livmoren på grunn av rester, men hadde vansker for å få komme inn til kontroll på sykehuset siden tempen bare var 37,8. Måtte bare se det ann. Da den såvidt kom opp på 38 etter enda noen dager fikk jeg komme inn. Hadde CRP på nesten 400, måtte rett til utskraping og var innlagt i over en uke med intravenøs antibiotika ....

Har 35,5 i normaltemp, men har ikkje feber før over 37,5,  når feberen bikkar over 39 føler eg meg som regel dårlig, men ikkje alltid. Hadde 39,5 under fødselen og 300 i CRP, men forstod ikkje sjølv at eg hadde feber før eg fekk kraftige frostanfall. Trudde det skulle vera sånn å føde eg ;o)

Pr definisjon er det vel ingen som har feber før tempen bikker 38.

Jeg har en normaltemp på mellom 36 og 36,5, så jeg kan begynne å føle meg febersyk allerede ved 37,5 grader. Er tempen 38 grader, føler jeg meg ganske så slapp.

Aner ikke hva min normaltemperatur er, men feber er vel ikke feber allikevel før man runder 38grader?
Mener at 37,5-38,0 er subfebril, men ikke febril.. Man kan jo ikke ta utgangspunkt i hvilken temperatur hver og en normalt ligger på, det må jo være en standard..

Klart det er ein standard, den er berre litt forskjellig definert etter kor du leser ;o)
Morgontemp på 37,5 eller meir kan reknast som feber, eller over 38. Ofte stiger tempen normalt 0,5 til ein grad i løpet av dagen.
Men, det er jo "berre" eit tall da, det som indikera sjukdom best er jo allmenntilstanden, og den kan vera svært forskjellig fra person til person i forhold til feber.

Normaltemperaturen min er 36 grader, så jeg har feber når tempen viser 37. :p

LittleMonkey skrev:
Aner ikke hva min normaltemperatur er, men feber er vel ikke feber allikevel før man runder 38grader?
Mener at 37,5-38,0 er subfebril, men ikke febril.. Man kan jo ikke ta utgangspunkt i hvilken temperatur hver og en normalt ligger på, det må jo være en standard..

Det regnes som feber når tempen har steget med en grad mer enn din normaltemperatur.

Som alle andre har eg feber når tempen bikkar 38 grader. Men eg føler meg rimeleg tufs mellom 37,3 og 38 og... Har aldri hatt temp over 37,5 grader og vore frisk (då er eg enten kraftig forkjølt, har halsbetennelse eller øyreverk).

Har lille temp på 37,5 om morgonen sender eg ho ikkje i barnehage fordi eg *veit* ho kjem over 38 i løpet av dagen. Broren har noko høgare temp til vanleg og ligg ofte rundt 37,5.

Man har vel ikke feber før temperaturen bikker 38, uansett normaltemp. Men man har jo forhøyet temp mellom dette, uten at det nødvendigvis vil si FEBER! ;)

Har aldri målt normal-tempen min jeg, så vet ikke!Men angrer på at jeg ikke målte den de rundene jeg hadde brystbetennelse og lå å huttra under dyne med masse ullklær på, vært snedig å visst va den var!! Da hadde jeg høøy feber! utenom brystbetennelse kommer jeg ikke på sist jeg hadde feber...

Feber har vi jo når den er over 38(37,5 om morgenen).
MEEEEN min og størstejentas normaltemp er 36,2-36,8 og derfor er vi allerede "febersyke" ved 37,5 og dårlige når den er over 38.
Minstejenta sin normaltemp er på rundt 37,2 og hun har til nå ikke hatt mer enn 38,5 i temp, da var hun ikke noe særlig påvirket. Jeg tok kun tempen fodi jeg syns hu var så veldig varm!

Nozy Rosie skrev:

LittleMonkey skrev:

Det regnes som feber når tempen har steget med en grad mer enn din normaltemperatur.

Ok, men jeg aner ikke hva min normaltemperatur er, så jeg har som regel regnet feber over 38 grader.

Våkner man og har over 37,5 på morgenkvisten er det feber....

Jeg har en normaltemp på 36, så når jeg har 37,5 er jeg ganske uggen, og på 38,5 er jeg sengeliggende

Jeg har en normaltemp på ca 36, så bikker jeg 37 har jeg småfeber.

Back
Topp