Vaske sengetøy etter spysyka..

Babynrto

Forumet er livet
Febbisbebbis'18
Marsboerne 20 18
Eldstejenta fikk spysyka i går, og kastet delvis opp på sengetøyet fordi hun ikke rakk bøtta. Satt på maskin for å vaske sengetøyet, og slengte bare alt inn i maskina med en gang. Samboer mener, og har sikkert rett, i at jeg burde ha skylt av alt jeg kunne av oppkast før jeg tok det i maskina.

Har han rett? :p redd det ikke ble rent nå, selv om jeg vaska på 60 grader.. hva gjør jeg isåfall? :p

Jeg har bare puttet det rett inn i vaskemaskinen og evt kjørt det en gang til hvis det ikke har blitt rent

Jeg har bare puttet det rett inn i vaskemaskinen og evt kjørt det en gang til hvis det ikke har blitt rent

Takk for svar :) skal se over etterpå, satser på at det er rent!

Har gjort det samme med bleie lekkasjer også. Du kan evt sette på en tom maskin på kokvask når sengetøyet er ferdig for å være sikker på at maskinen er ren.

Takk for tips!

Sjekk om vaskemaskinen har egen rensesyklus, noen nyere maskiner har dette ;)
Hvis ikke så er jeg enig i kokvask, evt maskinrensemiddel også.

Er det biter i spyet så er det ganske logisk å tømme, pelle eller skylle av det.

Eldstejenta fikk spysyka i går, og kastet delvis opp på sengetøyet fordi hun ikke rakk bøtta. Satt på maskin for å vaske sengetøyet, og slengte bare alt inn i maskina med en gang. Samboer mener, og har sikkert rett, i at jeg burde ha skylt av alt jeg kunne av oppkast før jeg tok det i maskina.

Har han rett? :p redd det ikke ble rent nå, selv om jeg vaska på 60 grader.. hva gjør jeg isåfall? :p

Da vi hadde spysyka sist, skylte jeg ikke av spyet fra lakenet vårt først, og mye av spyet var der da jeg tok det ut av maskina :wtf:men jeg lurer på om vi burde ha ny maskin.. Kommer til å skylle av neste gang, også pleier jeg å vaske det som tåler det på 95 grader.

Huff, god bedring til jenta!
Dersom det er klumper liksom (ekle detaljer, haha), så ville fått det bort før vaskemaskina ja.
Kanskje vaske på 90 grader for å være helt sikker? :-)

Skyller alltid vekk biter før vask, hvis ikke ender det opp med småbiter av oppkast overalt. Ikke smittefarlig lenger riktignok, men æsj!

Hadde nok skylt det først, ja, og så hatt det i vaskemaskina. Var et dynetrekk jeg kastet en gang fordi det var så mye spy på :P

Hadde gjort det samme for å slippe å forholde meg til spyen...:/

Jeg gjorde det samme som deg en gang... Lå biter av mat både i sengetøy og maskin etterpå....

Så etter det har jeg tatt på meg hansker og spylt sengetøy og klær før jeg putter det i maskina.
Har alltid en eske engangshansker på bad og vaskerom.

Jeg tenker at uansett hvor varmt du kjører maskina på uten klær i etterpå, så vil det fortsatt ligge biter i maskina som ikke går gjennom de små hullene i trommelen. Så da vil det alltid ligge biter der..

Jeg fjerner de verste bitene, og koker det på 95 grader i maskina etterpå.

Skyller alltid vekk biter før vask, hvis ikke ender det opp med småbiter av oppkast overalt. Ikke smittefarlig lenger riktignok, men æsj!

Det var jeg redd for ja.. æsj! Sånn går det når man er trøtt og ikke tenker...

Jeg gjorde det samme som deg en gang... Lå biter av mat både i sengetøy og maskin etterpå....

Så etter det har jeg tatt på meg hansker og spylt sengetøy og klær før jeg putter det i maskina.
Har alltid en eske engangshansker på bad og vaskerom.

Jeg tenker at uansett hvor varmt du kjører maskina på uten klær i etterpå, så vil det fortsatt ligge biter i maskina som ikke går gjennom de små hullene i trommelen. Så da vil det alltid ligge biter der..

Var dette jeg var redd for ja.. enn at jeg ikke tenkte på dette da jeg slengte det inni! Lov å skylde på at man er trøtt? :p

Huff, god bedring til jenta!
Dersom det er klumper liksom (ekle detaljer, haha), så ville fått det bort før vaskemaskina ja.
Kanskje vaske på 90 grader for å være helt sikker? :)

Takk, hun er heldigvis bedre nå <3 Ja, kjører en runde til nå på 90 grader!

Kommer an på om det er biter eller ikke.

Back
Topp