Varming av mme

Ossto

Andre møte med forumet
Hei!

Vi er nødt til å begynne med flaske til vår 6 uker gamle baby. Er litt usikker på framgangsmåten...
Vi har tenkt til å koke vann en gang om dagen, avkjøle dette og oppbevare i kjøleskap. Så tenkte jeg videre at vi skal varme opp hver porsjon med vann til ca 40 grader når vi tilbereder måltidene gjennom dagen.
Men, hvordan vet jeg hvor varmt vannet er? Regner med det ikke er greit å stikke fingeren i kjelen for å kjenne??
Om vi heller vannet over i flaska uten å vite temperaturen, så risikerer vi jo at det er for varmt eller kaldt og at vi må begynne på nytt..
Kjenner jeg er ganske grønn og håper noen kloke hoder her inne har fornuftige løsninger..!
 
Hei, jeg varmer det i microen. Og da vet jeg at f.eks en flaske med 120 ml kjølesaps-kaldt vann trenger 30 sek på full guffe for å bli passe varmt. Er jeg i tvil bruker jeg bare å smake/kjenne litt på vannet med lippen.
 
Når vannet er kokt bruker jeg å fylle på riktig mengde vann flaskene, avkjøle de og sette de i kjøleskapet. Så flaskene står klar og jeg slipper å måle opp riktig mengde rett før et måltid.
 
Vi koker vann og heller over i flasker og lar det kjøle seg litt ned før vi putter i kjøleskapet for oppbevaring. Når vi trenger er det bare å ta fra kjøleskap og putte i flaskevarmer (vi har Philips avent flaskevarmer.) Før vi fikk den varmet vi flaskene i varmt vann. Etter ca 3 - 5 minutter kjenner du på håndleddet ditt om det er varmt nok, evt kan du bruke et termometer (vi bruker steketermometer :p )
 
Hm, det høres veldig fornuftig ut. Dessverre har jeg ikke mikro... Kanskje jeg kan lære meg det samme med kjele?
Evt har jeg funnet ut at det finnes vannkoker med temperaturmåler. Noen som har erfaring med disse?
 
Anbefaler deg på det varmeste å investere i en mikro, det er gullverdt når du har flaskebarn :) evt ha to termoser, en med kokt vann og en med kokt kaldt vann, blandingsforholdet lærer du fort :)
 
Vi koker opp vann, avkjørsler og har på avent plastbegre i kjøleskapet med riktig mengde, så varmer vi det bare i kjele når han skal ha, etter ammingen. Kjenner etter på håndleddet om det er passe temperatur :) vi fikk beskjed om på sykehuset at det ikke skal varmes i micro. Anbefaler også å gå inn på flaskeposten på Facebook, der står det tips og triks til flaskebarn :)
 
Last edited:
Varm det heller litt for varmt enn for kaldt. Tilbered så mye du skal ha i flasken, så spruter du litt på håndleddet ditt. Der er du sensitiv for varme, så det skal være passelig der. Er det for varmt, skyller du bare flasken i kaldt vann til det kjennes riktig. Det går ganske fort siden mengden ikke er så stor..
 
Hei!

Vi er nødt til å begynne med flaske til vår 6 uker gamle baby. Er litt usikker på framgangsmåten...
Vi har tenkt til å koke vann en gang om dagen, avkjøle dette og oppbevare i kjøleskap. Så tenkte jeg videre at vi skal varme opp hver porsjon med vann til ca 40 grader når vi tilbereder måltidene gjennom dagen.
Men, hvordan vet jeg hvor varmt vannet er? Regner med det ikke er greit å stikke fingeren i kjelen for å kjenne??
Om vi heller vannet over i flaska uten å vite temperaturen, så risikerer vi jo at det er for varmt eller kaldt og at vi må begynne på nytt..
Kjenner jeg er ganske grønn og håper noen kloke hoder her inne har fornuftige løsninger..!
I starten var vi clueless.
Så vi kjøpte et termometer på clas ohlson. Som kunne brukes i væske også. Da målte vi i vannet. Etterhvert varma vi, stakk en ren finger oppi for å kjenne temp, evt sprute litt fra flaska på underarmen. Lærer seg å kjenne riktg temp der etterhvert.
 
Vi har vannkoker med temperaturmåler, vel anvendte kroner[emoji5]
 
Kok opp nok vann til en hel dag og avkjøl dette. Du kan også blande ferdig melken og oppbevare den i kjøleskapet. max ett døgn. Når du skal gi barnet mat tar du glovarmt vann fra springen oppi en beholder (typ en boks med litt høye kanter) og setter flasken med melk oppi. Det tar noen minutter før det blir riktig temp. Bruk underarmen for å kjenne etter rett temp. Denne metoden bruker vi på barna på nyfødtintensiv. Veldig enkelt!
 
Kok opp nok vann til en hel dag og avkjøl dette. Du kan også blande ferdig melken og oppbevare den i kjøleskapet. max ett døgn. Når du skal gi barnet mat tar du glovarmt vann fra springen oppi en beholder (typ en boks med litt høye kanter) og setter flasken med melk oppi. Det tar noen minutter før det blir riktig temp. Bruk underarmen for å kjenne etter rett temp. Denne metoden bruker vi på barna på nyfødtintensiv. Veldig enkelt!

Her må jeg bare få sagt at MME skal IKKE blandes opp på forhånd og oppbevares et døgn i kjøleskapet. Den skal brukes innen en time, det som ikke blir spist skal kastes. Det tar kun 1 time før farlige melkebakterier dannes, disse kan gjøre barnet veldig syk! Du må lage ny flaske til hvert måltid.

Og jeg må si jeg blir veldig forstyrret av å høre at de gjør det på nyfødtintensiven?
 
Her må jeg bare få sagt at MME skal IKKE blandes opp på forhånd og oppbevares et døgn i kjøleskapet. Den skal brukes innen en time, det som ikke blir spist skal kastes. Det tar kun 1 time før farlige melkebakterier dannes, disse kan gjøre barnet veldig syk! Du må lage ny flaske til hvert måltid.

Og jeg må si jeg blir veldig forstyrret av å høre at de gjør det på nyfødtintensiven?

Sign-mme skal ikke blandes på forhånd. Hilsen flaskebarn mamma :)
 
Her må jeg bare få sagt at MME skal IKKE blandes opp på forhånd og oppbevares et døgn i kjøleskapet. Den skal brukes innen en time, det som ikke blir spist skal kastes. Det tar kun 1 time før farlige melkebakterier dannes, disse kan gjøre barnet veldig syk! Du må lage ny flaske til hvert måltid.

Og jeg må si jeg blir veldig forstyrret av å høre at de gjør det på nyfødtintensiven?
signerer! Er flaskemamma for andre gang og blander melka når den skal brukes. Derimot kan vanlig morsmelk oppbevares ett døgn i kjøleskap, tror jeg :)
 
Bruker faktisk å koke opp 1,7liter vann i vannkoker og avkjøle det..så når det trengs bare varmer jeg det opp igjen, og heller i flasker osv...kjenner med fingeren på vannet eller spruter på håndleddet for å kjenne at det er kroppstemperatur...:) jeg har ikke nok melk selv, men ammer før hvert måltid...så får hun det jeg har iallefall
 
Her må jeg bare få sagt at MME skal IKKE blandes opp på forhånd og oppbevares et døgn i kjøleskapet. Den skal brukes innen en time, det som ikke blir spist skal kastes. Det tar kun 1 time før farlige melkebakterier dannes, disse kan gjøre barnet veldig syk! Du må lage ny flaske til hvert måltid.

Og jeg må si jeg blir veldig forstyrret av å høre at de gjør det på nyfødtintensiven?

Dette hørte jeg her om dagen også og ble litt sjokkert! Vi fikk streng beskjed på barselpoliklinikken at vi måtte blande ny til hvert måltid og kaste resten
 
Med førstemann gav vi bare flaske. Da hadde vi en mugge med lokk med avkjølt kokt vann i kjøleskapet og kokte opp vann til hver flaske. Blandet da ca 1/3 til 2/3 varmt og kaldt vann i flasken. :)

På tur hadde jeg en termos med kaldt og en med varmt vann. Og selvfølgelig dispenser til mme-pulveret.
 
Vi lager blanding for et døgn om gangen/lar ferdigblandet stå et døgn på flaske. Babyen vår er prematur og var en måned på Nyfødtavdelingen, der lagde de flaske til alle babyene for hele døgnet om morgenen. Vi spurte om det virkelig var OK siden det står på pakkene at det ikke skal gjøres, og da sa de at det var OK og at vi og kunne gjøre det sånn hjemme..
 
Sniker fra februar 16 :)
Jeg har brukt en sånn for å måle eksakt temperatur på vannet.
ImageUploadedByBV Forum1481550094.527939.jpg
Kan kjøpes for en hundrelapp på clas Ohlson. Meget praktisk :) en til hjemme bruk og en med i stelleveska.
Jeg har brukt hipp, som skal blandes på mellom 40-50 grader. Så jeg prøver å få vannet til 40-41 grader. Så blande inn pulveret. Riste og holde flasken under kaldt vann i springen 1 min tid, voila spise klar temperatur :)
Har også 2 bokser jeg har klart pulver i. Måler opp pulveret hver kveld. Så jeg har klart til hele dagen. Slipper å stå å måle midt på natta med halvåpne øyne i mørket samt når baby bare MÅ ha mat nå ;) bildet under
 
Last edited:
Back
Topp