Varmepumpe

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Hva slags varmepumpe har dere? Hvor gammel er den og hvor dyr var den?
Er dere fornøyd/ikke fornøyd?

I huset vi eier var det allerede satt inn varmepumpe og vi har holdt ut med den i to år. Men jeg hater den, det er ingen effekt av den så fort det blir 2kuldegrader eller mer...
Ikveld ligger det på -2grader og pga vi ikke var hjemme det meste av ettermiddagen og kvelden, så er det 17,5grader inne. Fordi om den står på både 24 og 25grader :inpain:

Har dere hatt service på den? Det hjelper for mange.. De skal jo holde i 10 år disse varmepumpene, hvis man tar vare på dem..

Vi har Daiki Emura 2. Veldig fornøyd. Den er litt ekstra kostbar pga designet da..

Daiseikai, to innedeler og en utedel. Kostet ca 35000 med innstallering, mener jeg. Nærmer seg kanskje ni år gammel og funker supert. Aldri forstått det med alle mode'ene, men den varmer stua og kjelleren, så da er jeg fornøyd.

Daiseikai, to innedeler og en utedel. Kostet ca 35000 med innstallering, mener jeg. Nærmer seg kanskje ni år gammel og funker supert. Aldri forstått det med alle mode'ene, men den varmer stua og kjelleren, så da er jeg fornøyd.
Det er det eneste jeg også krever :hilarious:

Har dere hatt service på den? Det hjelper for mange.. De skal jo holde i 10 år disse varmepumpene, hvis man tar vare på dem..

Vi har Daiki Emura 2. Veldig fornøyd. Den er litt ekstra kostbar pga designet da..
Nei, vi har ikke hatt det så lenge vi har bodd her (2år). Hvor ofte skal man ha det? :nailbiting:

Nei, vi har ikke hatt det så lenge vi har bodd her (2år). Hvor ofte skal man ha det? :nailbiting:

Er vel anbefalt hvert 2. år. Så det går jo evt an å prøve det først, det skal hjelpe på effekten :) vet ikke hvor gammel pumpa er da..

Er kjempegornøyd med vår Mitshubishi varmepumpe, er vel 8-9 år gammel. Kodtet ca 20000kr ferdig montert. Stort sett eneste oppvarming vi har på ca 170 kvm fordelt på 2 etasjer. Fyrer med ved når det kryper umdet -10, ikke for st vi må men liker «kosen». Hatt service på den en gang, for 2-3 år siden. Støvsuger filtrene ukentlig.

Er vel anbefalt hvert 2. år. Så det går jo evt an å prøve det først, det skal hjelpe på effekten :) vet ikke hvor gammel pumpa er da..
Det må jeg innrømme at jeg ikke aner, samboer som har kontroll på de tingene:hilarious: får ta et par ord med samboer og høre hva han mener, han er også ganske misfornøyd :p

Det må jeg innrømme at jeg ikke aner, samboer som har kontroll på de tingene:hilarious: får ta et par ord med samboer og høre hva han mener, han er også ganske misfornøyd :p

Hehe ja du får gjøre det :P

Ville åpna opp dekselet og sett om filteret er støvete. Om det ikke er det ville jeg prøvd service først.

Vi har Mitsubisubishi....
Mener vi har kirigamine Hara i 1.etg og
Kanskje en Azira nede. To utedeler og funker bra.

Er kjempegornøyd med vår Mitshubishi varmepumpe, er vel 8-9 år gammel. Hatt service på den en gang, for 2-3 år siden. Støvsuger filtrene ukentlig.
Vi (les:samboer) støvsuger også filtrene med jevne mellomrom, men akkurat det har ikke så mye effekt. Spørs om vi evnt må ha en service på den, hvertfall sjekke ut. Men først høre med samboer hvor gammel den er :p det var forrige eier som fikk satt den opp, og de kjøpte huset i 2010/2011, så regner med at den drar litt på årene :)

Ville åpna opp dekselet og sett om filteret er støvete. Om det ikke er det ville jeg prøvd service først.

Vi har Mitsubisubishi....
Mener vi har kirigamine Hara i 1.etg og
Kanskje en Azira nede. To utedeler og funker bra.
Samboer støvsuger filter med jevne mellomrom, så er nok evnt service som må til. Skal høre med ham om det er vits ifht eventuell alder på pumpa (han som har kontroll på det) :)

Vi (les:samboer) støvsuger også filtrene med jevne mellomrom, men akkurat det har ikke så mye effekt. Spørs om vi evnt må ha en service på den, hvertfall sjekke ut. Men først høre med samboer hvor gammel den er :p det var forrige eier som fikk satt den opp, og de kjøpte huset i 2010/2011, så regner med at den drar litt på årene :)

Satser på at dere finner ei god løsning, uten store kostnader.
Det aller beste med varmepumpe er jo å komme hjem til et jevnt varmt hus uansett hvor lenge man har vært hjemmefra!

Satser på at dere finner ei god løsning, uten store kostnader.
Det aller beste med varmepumpe er jo å komme hjem til et jevnt varmt hus uansett hvor lenge man har vært hjemmefra!
Jeg var så giddaløs at jeg ikke fyrte opp tidligere ikveld, og når jeg følte for å gjøre det var klokka så mye at jeg ikke gadd siden jeg skulle legge meg:dead: får stå opp litt tidlig imorgen og fyre opp før ungene våkner, så er det litt varmt til de står opp :happy:

Vi investerte i Mitsubishis toppmodell Kaiteki i fjor. 25000 kroner ferdig installert. Peisovnen har ikke vært i bruk etter den kom i hus, og det er deilig å ha jevn temperatur i huset hele døgnet. En annen stor fordel er air condition på sommeren.
Den nye Panasonic er visstnok også helt rå.

Vi har panasonic varmepumpe og jeg ELSKER den.

Fikk den satt opp i mai da det var 30 grader ute. Vipps fikk vi det akkurat så kaldt inne som vi ville.

Nå, uansett om det er -10 ute, kan vi svært rimelig ha det så varmt vi vil. For den trekker ikke mhe watt, men er likevel kjempeeffektiv! Så vi har ingen annen varmekilde på i hovedetasjen (der varmepumpa er),og får det fort 23-24 om vi skulle ville det, men jeg foretrekker rundt 21 på dagtid.

Uansett, kan virkelig anbefale panasonic varmt!

Har en mitsubishi varmepumpe. Er vel rundt 5-6 år gammel nå tror jeg. Kosta rundt 20 000 kr ferdig montert :) Veldig fornøyd med den. Om både vinter og sommer :D

Vi har Fuji varmepumpe, ca. 4-5 år gammel. Kjøpte den hovedsakelig for å kjøle, da det er høy drivhuseffekt her på sommeren... Bruker den sjelden på vår/høst, men den står på hele vinteren og sommeren :-) Har 3 panelovner + peis i stuen, og varmepumpe i trappen. Veldig fornøyd! Har hatt service på den 2 ganger. Vår står ganske høyt oppe, så vi rekker rett og slett ikke opp til den med mindre vi bruker trapp eller leker klatremus. Derfor blir det dårlig med støvsuging:p

Har dere ingen kvitteringer eller noe sånt for å sjekke når forrige huseier kjøpte den? :-) Hvis ikke kan dere sjekke opp i hvilken modell det er, og kontakte noen i nærheten som driver service på varmepumper. Kan jo hende det er på tide å bytte den ut hvis den er gammel.

Vi har panasonic varmepumpe og jeg ELSKER den.

Fikk den satt opp i mai da det var 30 grader ute. Vipps fikk vi det akkurat så kaldt inne som vi ville.

Nå, uansett om det er -10 ute, kan vi svært rimelig ha det så varmt vi vil. For den trekker ikke mhe watt, men er likevel kjempeeffektiv! Så vi har ingen annen varmekilde på i hovedetasjen (der varmepumpa er),og får det fort 23-24 om vi skulle ville det, men jeg foretrekker rundt 21 på dagtid.

Uansett, kan virkelig anbefale panasonic varmt!
Samboer fikk en panasonic installert der vi bodde før (han eide 2/3 av huset, broren 1/3), men jammen fant vi huset på markedet som vi bor i nå, ikke så lenge etter at han installerte den :facepalm: og broren bruker den nesten ikke engang, han har kjøpt hele huset, følte oss nesten litt snytt da :p

Back
Topp