"Var det planlagt?" og andre merkelige kommentarer

Har ikke fått noen slike spørsmål denne gangen, men jeg husker forrige gang at jeg gladelig annonserte til en venninne at jeg var gravid og fikk tørt tilbake "åja, skal du beholde det?"

Enslig og gravid, sier jeg bare...
"Hvem er faren?!"
"Har du fått deg type??" (Alle mine venner og bekjente vet at jeg er lesbisk...)
"Hæ, hvordan skal du få til det?"
"Er du sikker på at du vil få barn alene? Det blir sikkert kjempevanskelig!"

Takk for støtten, liksom... Jeg forstår at folk blir overraska, og jeg forstår at de blir nysgjerrige, men det må gå an å være litt mindre direkte i måten å spørre på. Så får man ganske fort inntrykk av om dette er noe jeg synes det er greit å snakke om eller ikke. Jeg har prøvd å bare svare kort at det er donorbaby og at det er nøye planlagt, men da vil de ha all informasjon om hvilken donor jeg har brukt, hvorfor jeg ikke har venta og en gang til om det er helt sikkert at det er planlagt... Som om man blir spontant gravid med donor.

"Hvem er faren?!"
"Har du fått deg type??" (Alle mine venner og bekjente vet at jeg er lesbisk...)

Takk for støtten, liksom... Jeg forstår at folk blir overraska, og jeg forstår at de blir nysgjerrige, men det må gå an å være litt mindre direkte i måten å spørre på. Så får man ganske fort inntrykk av om dette er noe jeg synes det er greit å snakke om eller ikke. Jeg har prøvd å bare svare kort at det er donorbaby og at det er nøye planlagt, men da vil de ha all informasjon om hvilken donor jeg har brukt, hvorfor jeg ikke har venta og en gang til om det er helt sikkert at det er planlagt... Som om man blir spontant gravid med donor.

Folk altså! :o er det mulig? Folk er sjukt frekke!

"Hvem er faren?!"

Spontant gravid av donor [emoji23] Vi har ei på jobb som har 2 små med en annen kvinne, jeg har aldri tenkt over det, men ser de litt eldre damene ikke helt skjønner gangen i prosessen :) Nå er hun veldig åpen da, forteller alt man ikke visste man lurte på :p

• Liker
Reactions: TKW
Får spørsmål hele tiden om det er planlagt, og det plager meg lite. Var absolutt ikke planlagt, men er da like mye ønsket for det. Er jo et lite mirakel :) Så for min del så er ikke planlagt det samme som ikke ønsket, og jeg tolker det heller ikke dit hen, mest at andre er nysgjerrig.

Fikk nytt spørsmål i dag "var det naturlig eller [ivf]?"

Var virkelig ikke vondt ment, men skvatt litt av det spørsmålet, kom ganske ut av det blå.

Har lurt på å bare si at mini er veldig velkommen/ønska, uten å si noe om det var planlagt eller ei.... Mamma har alltid sagt det om seg selv - attpåklatt, ikke planlagt.

Jeg er ganske åpen av meg, i hvert fall når det gjelder dette, så jeg har ikke noe imot de spm jeg får. Tror folk bare prøver å virke interessert, de vet jo at graviditeten er det som opptar oss mest om dagen. Men på den andre siden må folk også ta hensyn til at andre er ulike og at alle ikke liker å få så lange spørsmål. Kanskje jeg må ta meg selv i å ikke stille spørsmål til gravide [emoji848] Jeg spør aldri om vekt og sånn, men jeg stiller noen spørsmål fordi jeg faktisk bryr meg og interessert i graviditeten.

Virker som det er heilt vanleg å spørje om dette. Men syns ikkje det er ok! Kva skal ein svare egentlig? "nææh, vi rota litt rundt også virka ikkje pilla også wooops, så er vi her!"?

Kan svare ja, eller nei, men at det uansett er en herlig nyhet [emoji173] Folk trenger ikke vite mer

Ikke fått sånne kommentarer enda, men har lyst til å rive av meg håret når svigermor spør "hvor mye jeg har lagt meg ut". Synes det er så frekt!! Irriterte meg grønn over henne forrige svangerskap også, mye mulig det henger igjen:p

I dag fikk jeg kommentaren "Oi da, hvordan skjedde det?" da jeg fortalte jeg er gravid til en person jeg bare kjenner litt. Med et tonefall som tilsa at hun synes det var både rart og dumt. Jeg svarte bare at hun kan jo google det hvis hun lurer på det:finger:

I dag fikk jeg kommentaren "Oi da, hvordan skjedde det?" da jeg fortalte jeg er gravid til en person jeg bare kjenner litt. Med et tonefall som tilsa at hun synes det var både rart og dumt. Jeg svarte bare at hun kan jo google det hvis hun lurer på det:finger:

Hvorfor skulle det være dumt?

Jeg syns også at jeg får i overkant mye private spørsmål nå for tiden.
Endel av de har jeg jo egentlig ikke noe i mot å svare på, men kanskje ikke forran en hel gjeng når vi sitter og spiser på jobb.

"hvordan er formen, kjenner du deg fin?"
"Nei, nå skal du høre, jeg har jo vært så forstoppa i det siste...." sånt går jo ikke.. bare fordi enkelte spør og graver, så kan jeg liksom ikke ta igjen.

Akkurat om det var planlagt har enkelte spurt meg om, og jeg bare ler av det. Betyr jo at de enten ikke kjenner til livssituasjonen min så veldig godt, eller at de tror jeg har noen veldig rare prioriteringer.

Å spørre om hvordan formen er er jo litt som å spørre "hvordan går det?". Det må være lov. Særlig på en arbeidsplass, de fleste tenker jo på om det går greit å jobbe osv. Man trenger jo ikke svare detaljert, det gjør man jo ikke nødvendigvis når man ikke er gravid heller. [emoji4] Jeg svarer ofte noe om at det går bra, selv om jeg er mer trøtt enn vanlig, for eksempel.

Han ene på jobben kommenterte følgende etter å ha fått vite (fb) " Ka i h*** nå du/dokk har gjort?" (han er relativt direkte og omtrent alle er h** idioter ifølge ham)
Angrer litt på at eg ikkje var raskere i replikken og begynte å forklare [emoji23]

Det som er problemet i slike situasjoner - det gode svaret kommer først ei stund etterpå.

Back
Topp