"Var det planlagt?" og andre merkelige kommentarer

Dansemamma

Andre møte med forumet
Utrolig mange som har spurt meg i det siste om babyen vår var planlagt. Kjenner jeg blir like paff hver eneste gang. Syns det er litt vel privat og kan ikke se grunnen til at folk skal grave i privatlivet til meg og mannen min på denne måten. Er det jeg som er litt vel prippen? Eller er det helt normalt å spørre om? Hva svarer dere til sånt?

Jeg er enig med deg. Har også fått spørsmålet om det var planlagt, litt ofte og det er vel det spørsmålet som irriterer meg mest. Jeg mener det er en privat sak og om det var planlagt eller ikke, er ikke noe som alle trenger å vite

Her var det hvertfall ikke planlagt når mange spør om det var planlagt pga jeg og mine to svigersøstre også ble gravide nesten samtidig så derfor folk bare lurer.. jeg bare sier nei ikke planlagt [emoji4]

Utrolig mange som har spurt meg i det siste om babyen vår var planlagt. Kjenner jeg blir like paff hver eneste gang. Syns det er litt vel privat og kan ikke se grunnen til at folk skal grave i privatlivet til meg og mannen min på denne måten. Er det jeg som er litt vel prippen? Eller er det helt normalt å spørre om? Hva svarer dere til sånt?

Syns også det er en uting at folk spør om slikt. Jeg har fått spørsmål om mine 2 er resultat av kunstig befruktning. Wtf?! Fremmede folk som spør om slikt? Ærlig talt! Jeg ble så paff og irritert at jeg bare brummet nei til svar, men jeg angrer på at jeg ikke spurte et skikkelig privat spørsmål tilbake. Som "er mannen din omskjært?" eller noe slikt. Akkurat som om enkelte folk mister alle hemninger og tilslag av folkeskikk når de omgås gravide. Som dette med at folk tar oss på magen og forskjellig[emoji34]

Last edited:
Litt enig med deg. Har ikke fått noen kommentarer selv, men skjønner ikke helt hvorfor folk skal ha noe med det å gjøre?

Jeg syns også at jeg får i overkant mye private spørsmål nå for tiden.
Endel av de har jeg jo egentlig ikke noe i mot å svare på, men kanskje ikke forran en hel gjeng når vi sitter og spiser på jobb.

"hvordan er formen, kjenner du deg fin?"
"Nei, nå skal du høre, jeg har jo vært så forstoppa i det siste...." sånt går jo ikke.. bare fordi enkelte spør og graver, så kan jeg liksom ikke ta igjen.

Akkurat om det var planlagt har enkelte spurt meg om, og jeg bare ler av det. Betyr jo at de enten ikke kjenner til livssituasjonen min så veldig godt, eller at de tror jeg har noen veldig rare prioriteringer.

Viktig å tenke at de fleste mener ikke noe vondt med det de spør om, mange syns bare det er spennende og koselig med graviditet :)
Enig, men jeg mener at det fortsatt ikke er greit å spørre og baby er planlagt eller ikke. Når barnet et stort nok til å forstå, skal man da si at "det passet ikke foreldrene dine at du kom da du kom"?:-/

Jeg hadde svart de rett ut og sagt at det er litt privat:-)

Tenker ikkje spesielt over spørsmåla eg får, bare svarer :) Dei fleste spørsmål er som regel ment godt :)

Jeg har en kollega som i forrige svangerskap stadig ville vite hvor mye jeg hadde lagt på meg. Syns det var litt ekkelt spørsmål å få. Jeg la på meg mye, og det syntes, men jeg hadde jo ikke lyst til å fortelle hvor mange kilo jeg hadde gått opp. Svarte som regel at jeg ikke hadde veid meg på en stund, eller at jeg hadde lagt på meg det som var anbefalt (pluss litt til, men det sa jeg ingenting om). Jeg vet jo at det ikke var vondt ment, men ærlig talt, man spør ikke folk om sånt, vel? Denne gangen venter jeg bare på når spørsmålet skal dukke opp igjen.

Enig, men jeg mener at det fortsatt ikke er greit å spørre og baby er planlagt eller ikke. Når barnet et stort nok til å forstå, skal man da si at "det passet ikke foreldrene dine at du kom da du kom"?:-/

Jeg hadde svart de rett ut og sagt at det er litt privat:)
Jeg har svart ganske ærlig at det virkelig ikke var planlagt, men at det er jo gøy når det skjer. Er jo noe sånt som en av tre graviditeter som ikke er planlagte, men det er jo ikke det samme som at de ikke er velkomne.

Jeg har en kollega som i forrige svangerskap stadig ville vite hvor mye jeg hadde lagt på meg. Syns det var litt ekkelt spørsmål å få. Jeg la på meg mye, og det syntes, men jeg hadde jo ikke lyst til å fortelle hvor mange kilo jeg hadde gått opp. Svarte som regel at jeg ikke hadde veid meg på en stund, eller at jeg hadde lagt på meg det som var anbefalt (pluss litt til, men det sa jeg ingenting om). Jeg vet jo at det ikke var vondt ment, men ærlig talt, man spør ikke folk om sånt, vel? Denne gangen venter jeg bare på når spørsmålet skal dukke opp igjen.
Har du sagt det til denne personen, at du syns det er vanskelig å snakke om og at du helst ikke vil ta opp temaet?
Noen ganger må man komme med sånt i klartekst.

Har du sagt det til denne personen, at du syns det er vanskelig å snakke om og at du helst ikke vil ta opp temaet?
Noen ganger må man komme med sånt i klartekst.
Det har jeg ikke. Hadde vi kjent hverandre godt kunne jeg sagt ifra. Men hadde vi kjent hverandre godt hadde det heller ikke vært like merkelig at hun spør. Vi jobber ikke tett sammen og er bare på hils, egentlig.

Jeg syns det er en uting. Mulig greit om foreksempel min mor hadde spurt om jeg ble gravid kort tid etter jeg møtte samboer, men ellers ser jeg ingen grunn til at det spørsmålet skal stilles.

Det har jeg ikke. Hadde vi kjent hverandre godt kunne jeg sagt ifra. Men hadde vi kjent hverandre godt hadde det heller ikke vært like merkelig at hun spør. Vi jobber ikke tett sammen og er bare på hils, egentlig.
Syns du burde si i fra, ikke noe gøy når folk tråkker over ens intimgrenser sånn som det.

Det er strengt tatt ikkje ett ok spørsmål .. kunne aldri falt meg inn ..

Kan ikkje huske å ha fått spørsmål om det med de andre , men har fått det denne gangen av en kollega .. skjønner ikkje heilt kva andre får av å vite noe sånt , men eg svarte ja det er planlagt ..

Jeg syns det er grusomt å bli spurt om sånne spm. Vet liksom ikke helt hva jeg skal svare for det har ingen andre noe som helst med.
Verst var det når jeg ble spurt om det var planlagt og jeg prøvde å svare vagt som «det som skjer det skjer», da jeg prøvde å bytte tema får jeg spm om vi snart skal gifte oss?!?!:eek:
Kjente jeg ble irritert og svarte «nei, vi skal få en baby»... er sikkert bare mine hormoner som løper løpsk, så sikkert ikke noe å bli arg for....men jeg mener at om jeg har noe på hjertet som jeg ønsker å dele så vil jeg fortelle dem det når tiden er inne og jeg/vi er klare for det.:joyful:

Har heldigvis ikke fått så mange sånne spørsmål. Og alle som kjenner oss vet at vi har prøvd lenge og slitt mye, så de spør ikke om det var planlagt, for ja, det har vært planlagt i snart to år! :wideyed:

Back
Topp