Vanskelig pappa! ...

Mamma2015

Andre møte med forumet
Hei.. Har ikke skrevet så mange innlegg her, men trenger virkelig litt råd.

Har en slitsom far til barnet som ikke er sammarbeidsvillig. Vi er da ikke sammen ( etter hans valg )
Jeg har prøvd og prøvd men han ville ikke. Men han vil være i barnet sitt liv påstår han. Etter mange uker med krangling frem og tilbake har vi fortsatt ikke kommet på god foten til hverandre. Men vi ble enige om en del ting som vi begge likte.

Han fikk først en dame, og snill som jeg var sa jeg ingenting på dette. han måtte gjøre som han ville, men det funket ikke mellom dem.. etter en ukes tid fant han en ny og er fortsatt sammen med henne. Noe som sefølgelig er bra for han men var da alt forandret seg. ingen av avtalene våres var noen avtaler lenger og nå er han bare utrolig vanskelig. Sier sårende ting så og si hele tiden og får meg ned på alt for mye.
Truer at vis jeg ikke liker dama hans og tar med meg ungen at han skal sørge for at jeg mister foreldreretten.

Blir så oppgitt og lei meg.. For skjønner egentlig ikke hvorfor han gjør dette. har vært snill og hold meg unna alt og oppdadert han med nyheter. og får bare dritt..

Han bor da 6 timer med buss unna meg og påstår han skal ha ungen hele tiden, selv om han veit ungen skal gå i barnehage der jeg bor. Utrolig lei meg bare egentlig og klarer ikke helt fortelle de rundt meg hva som egentlig foregår for dem liker han ikke fra før av..

Noen som har råd til en utslitt og lei seg mamma ?
<3

Har en slitsom far til barnet som ikke er sammarbeidsvillig. Vi er da ikke sammen ( etter hans valg )
Jeg har prøvd og prøvd men han ville ikke. Men han vil være i barnet sitt liv påstår han. Etter mange uker med krangling frem og tilbake har vi fortsatt ikke kommet på god foten til hverandre. Men vi ble enige om en del ting som vi begge likte.

Han fikk først en dame, og snill som jeg var sa jeg ingenting på dette. han måtte gjøre som han ville, men det funket ikke mellom dem.. etter en ukes tid fant han en ny og er fortsatt sammen med henne. Noe som sefølgelig er bra for han men var da alt forandret seg. ingen av avtalene våres var noen avtaler lenger og nå er han bare utrolig vanskelig. Sier sårende ting så og si hele tiden og får meg ned på alt for mye.
Truer at vis jeg ikke liker dama hans og tar med meg ungen at han skal sørge for at jeg mister foreldreretten.

Blir så oppgitt og lei meg.. For skjønner egentlig ikke hvorfor han gjør dette. har vært snill og hold meg unna alt og oppdadert han med nyheter. og får bare dritt..

Han bor da 6 timer med buss unna meg og påstår han skal ha ungen hele tiden, selv om han veit ungen skal gå i barnehage der jeg bor. Utrolig lei meg bare egentlig og klarer ikke helt fortelle de rundt meg hva som egentlig foregår for dem liker han ikke fra før av..

<3
Uff så kjedelig :( Håper det ordner seg.

Sent from my iPhone using BV Forum

Spar på alt han skriver til deg, så har du dokumentasjon. Dette høres ikke bra ut. Han kommer aldri til å klare å ta fra deg ungen, så det trenger du ikke tenke på (så lenge du er oppegående og fornuftig, det vet jo ikke jeg, men du virker da sånn :P). Pass på hva du skriver, i tilfelle han gjør det samme. Snakk med jordmor eller legen din om dette, og spør om råd. De har sikkert vært borti liknende saker før. Lykke til, ikke noen ålreit start på graviditeten dette.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det virler jo som om han har et problem, enten så planter nye dama frø hos han, ellers så vil han kanskje "straffe" deg. Det høres uansett ikke bra ut. Han prøver å kontrollere deg med makt, men du må huske at her sitter du på makten. Som nevnt over så kommer han aldri i verden til å kunne ta fra deg ungen, så de truslene han kommer med kan du bare fyre rett tilbake og stå på krava. Om han ikke kan oppføre seg så blir det ingen avtale... huff, misunner deg ikke situasjonen din. Har møtt et par menn i mitt liv (ikke kjærester riktig nok), som har prøvd å psyke meg ut/kontrollere meg ved å "late som" at de har mer makt enn meg. Det jeg følte fungerte var å lære seg reglene (google lignende historer, foreldrerettssaker og lignende), og bruke tid på å svare. Gjerne formulere noe en dag, også lese igjennom senere, eller få noen til å se på det. Prøv å være iskald og korrekt i svarene dine, og ikke vis følelser eller svakheter. Om han er vant til å vri deg rundt lillefingeren skal du se han bli paff! Og blir det værre, ja da har du hvertfall dokumentasjon på at han kanskje ikke egner seg til foreldreretten..

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Og du, mitt aller beste tips er å snakke med noen. Jeg skjønner at du er redd for det, men det gjorde ikke jeg i min første situasjon. Jeg ønsket å skåne de andre og tok hele byrden selv. Det var veldig tøft, og jeg innså senere at mine venninner fint hadde håndtert å dele byrden med meg, ikke minst hvor mye lettere den ville blitt. Nå er jo ikke dette dine venninners byrde, men ikke vær redd for at de skal si "i told you so", om de gjør det så får de gjøre det, det viktigste er å ha noen å snakke med og noen som støtter deg, og det gjør gode venninner :)

Last edited:
Kontakt familievernskontoret. De er knall gode til å hjelpe i sånne saker.

Hvis dere ikke bor sammen, får du foreldreansvaret alene. Da har du alene rett til å bestemme en del ting som gjelder barnet.

Men samvær er vel uavhengig av det, og kan helt sikkert være lurt å ta en prat med familievernkontoret om så snart som mulig.

<3

Hei!!

Dette må du dele med noen. En person du kjenner og har tillit til, eller en profesjonell legen din, jordmor eller liknende som kan hjelpe deg. Dette må du ikke gå med aleine, da vil du miste dine referansepunkter og kanskje til og med begynne å tro på han.
Vær så saklig du kan, og gjør som nevnt over, ta vare på det han skriver og truer deg med. Dette kan komme godt med og gi deg d du trenger dersom dette blir en sak.

Viktigst av alt!!
Ta vare på deg selv og ikke tro på han. Ikke la han få lov å dra deg ned. Neste gang han truer deg kan du si at du ikke ønsker å ha d slik og at du foreslår mekling på familiekontoret dersom han ikke kan være saklig og behandle deg med respekt.
Enten skjerper han seg (kanskje han må tenke seg om litt først) eller slutter å ta kontakt, evt om d fortsetter kan du ta kontakt med familiekontoret og forklare saken, så kan de kalle inn til samtale. Møter han ikke opp har du noe å legge frem til seinere dersom d blir behov, møter han opp kan d være dere kan løse noen problemer - samt følges opp når barnet er født.
Kan dette løses før barnet er født er d d beste.

Uansett. Ikke gå med dette aleine. Dette er for stort, og du trenger hjelp - for deg og for barnet.

Lykke til!!!
J håper av hele mitt hjerte at du får den hjelpen og tryggheten du trenger!!!

<3

Det er ingenting som heter kontrakt med et ufødt barn! Jeg blir så j.... forbannet npr jeg hører om slike umodne kommende fedre. Hva i alle dager får han til å tro at du gir fra deg ditt barn? Dette er ditt svangerskap, ditt barn, og det er DU alene om valget hvor mye su vil inkludere han. Han har ingen anledning til å ha noe med barner å gjøre før du er ferdig med å amme! Han kan komme på samvær hjemme hos deg, en time i ny og ned. For all del ikke gi han foreldreansvar, er du alenemor så får du den alene. Hva får han til å tro at han kan ta foreldreretten for ditt barn. Har du bestemt deg for at du vil oppgi han som far med det første? Stå oppreist jente, det er du som har den lille skatten i magen din, og det er su som bestemmer hbordan du vil ha det. Så får han ta lærdom av hvordan det er å oppføre seg som en dritt!! Heier på deg <3

Som andre her skriver, så har han i utgangspunktet ikke sjans til å kunne ta foreldreretten over barnet ditt/deres. Man skal være særdeles uskikket som mor før retten vil dømme imot mors favør - så du trenger ihvertfall ikke å bekymre deg for det.

Jeg forstår det sånn at du har følelser for denne fyren som han ikke gjengjelder, men etter hvordan du beskriver han her, så gjør han deg en tjeneste faktisk. Jeg tror dessverre ikke du kan bli lykkelig med en person som syns det er greit å behandle deg sånn. Det er fullstendig respektløst og han burde blitt satt og og blitt fortalt en ting eller to om hvordan man behandler kvinner. Makan!

Som flere her skriver hadde jeg ikke gått og holdt dette inni meg. Det er tøft nok når man opplever slikt til vanlig. Når man er full av hormoner i tillegg blir det overbelastende. Ta kontakt med jordmor eller familievernkontoret.

På vegne av den lille skatten du har i magen din, så håper jeg at du/dere får søkt hjelp for å få ordnet opp i dette - for sånn som forholdene er nå så er ikke det optimale levevilkår for et lite barn. Da tenker jeg hovedsaklig på oppførselen til faren til barnet og hva slags innvirkning hans holdinger kommer til å ha på barnet.

Ikke gi opp! Stå på! For deg og for nurket ditt! <3

Back
Topp