Vannkopper?

Snurri

Gift med forumet
Julegavene 2019
Et barn i familien har fått vannkopper, og vi var på besøk hos de kun få dager i forveien. Jeg spurte moren min om jeg hadde vannkopper som barn. Har gått ut ifra det, da jeg ikke er vaksinert mot det, men husker jo såklart ikke selv. Da sa mamma at joda, jeg hadde hatt vannkopper som barn, men kun 1 vannkopp!

Er det mulig? Moren min kan være litt vel slepphendt med ting, så for alt jeg vet hadde jeg et myggstikk jeg har klort på eller andre ting, for med bare 1 vannkopp, og ingen nedsatt form ellers, hvordan vet hun at jeg har hatt det?

Hun mente det måtte ha vært vannkopper fordi lillebroren min hadde det også, og han hadde hatt det over hele kroppen og i munnen og det hele. Så hun mente jeg umulig ikke kunne ha blitt smittet.

Har dere hørt om noe lignende? Jeg var et barn som ikke var glad i fysisk kontakt og holdt meg veldig for meg selv, så jeg tenker at det ikke er så usannsynlig om jeg ikke ble smittet. Har aldri hørt om noen som bare fikk én vannkopp. Er jo i første trimester og det kan være farlig om jeg blir smittet nå. Kjenner meg nervøs.
 
Tror man kan sjekke det med blodprøve? Spør legen om det.
Jeg har også bare hatt en brennkopp, og ikke igjen.
 
Tror man kan sjekke det med blodprøve? Spør legen om det.
Jeg har også bare hatt en brennkopp, og ikke igjen.
Tenker ringe legekontoret imorgen og høre om jeg burde ta en blodprøve. Men vet ikke om det bare er jeg som er hysterisk eller om det faktisk er en reell mulighet for at jeg ikke har hatt vannkopper. Vet at jeg som barn ofte klødde på myggstikk helt til det ble blemme, så stoler derfor ikke helt på mammas forklaring. Dessuten har hun hatt en veldig «fri» oppdragelsesstil på oss, som innebar at vi lærte oss å bli selvstendige, men vi ble heller ikke så tett fulgt opp eller sjekket. Mye som kunne vært forhindret om hun hadde vært mer involvert og satt seg inn i det som skjedde med oss, så kjenner derfor at jeg ikke stoler helt fullt ut på det hun sier.
 
Sjekk med blodprøve hos legen ja! Eventuelt så får du vaksine mot det siden du er gravid.
Høres ikke ut som at du har hatt vannkopper... Dessuten er det stor sannsynlighet for at man får det igjen om om man har hatt det mildt første gang.
 
Sjekk med blodprøve hos legen ja! Eventuelt så får du vaksine mot det siden du er gravid.
Høres ikke ut som at du har hatt vannkopper... Dessuten er det stor sannsynlighet for at man får det igjen om om man har hatt det mildt første gang.
Får ikke vaksine når jeg er gravid. Den måtte ha blitt tatt minst tre mnd i forveien! Sjekket dette, så dessverre, er jeg ikke immun så må jeg bare være veldig forsiktig frem til fødsel og håpe på det beste. Så er ganske nervøs. Leste at vannkopper i første halvdel av svangerskapet kan gi alvorlige fostermisdannelser.

Kjenner meg bare så lei, hadde jeg visst om dette ville jeg jo testet/vaksinert for lenge siden.
 
Mamma kan ikke huske at jeg har hatt vannkopper, så god sjanse for at jeg ikke har hatt det. Men det går an å bli smittet og veldig lite plaget ja! Så kan hende både jeg og du har hatt det mildt. Jeg lurte på om jeg hadde vannkopper litt før jeg ble gravid, men usikker siden jeg ble så lite plaget. Synes alle sier man blir sååå dårlig av vannkopper som voksen :p Men jeg er en av de heldige som blir sjeldent syk (var mye syk som barn, da) så kanskje jeg rett og slett sopp billig unna. Men går vel an å ta testen selv om du er gravid? Så slipper du å leve i usikkerhet
 
Hadde sjekket det på blodprøve. Er det ikke inkludert i gravidpakken? Her i Belgia ble det tatt i hvertfall, men vet jeg har antistoffet. Bestilte selv denne blodprøven da jeg gikk gravid i Norge, men mulig den ikke er obligatorisk å ta. Best å høre med fastlegen.
 
Jeg hører til sjeldenhetene som har hatt det 2 ganger! Jeg ble smittet først, fikk over 100 vannkopper rundt fordelt. Så gikk det noen dager og uker og jeg ble kvitt det, men så plutselig etter besøk hos en nabo fikk jeg 14 til :p har siden aldri hatt det.

Kontakt legen på tirsdag og få tatt prøver. Krysser fingrene for at du er frisk og alt bra med den lille
 
Jeg hadde vannkopper som liten, men ikke veldig mange. Trodde jeg var imun men så fikk eldste frøkna mi det når hun var liten og jeg ble smittet til min store overraskelse.. Jeg har aldri vært så syk noen gang, fikk prikker abolutt over alt på hele meg og en CRP på over 300. Det er definitivt værre og få det som voksen:nailbiting:
Så man kan absolutt få det igjen om man ikke hadde veldig mye som barn.
 
Hverken mamma eller pappa husker at jeg har hatt det. Men etter at en pasient på jobben din påvist vannkopper måtte jeg sjekke meg ettersom jeg var gravid. Blodprøven viste at jeg hadde gått gjennom sykdommen og at jeg var immun. Så det er godt mulig å få en prikk eller noen, og allikevel være immun..
 
Jeg hører til sjeldenhetene som har hatt det 2 ganger! Jeg ble smittet først, fikk over 100 vannkopper rundt fordelt. Så gikk det noen dager og uker og jeg ble kvitt det, men så plutselig etter besøk hos en nabo fikk jeg 14 til :p har siden aldri hatt det.

Kontakt legen på tirsdag og få tatt prøver. Krysser fingrene for at du er frisk og alt bra med den lille
Jeg hadde det 2 ganger. I avdelingen til 2 åringen min i bhg er det et søskenpar som har hatt det 3 ganger (konstanterer av lege), flere andre i avdelingen hennes som har hatt det 2 ganger. Er ikke så uvanlig! Spesielt dersom første gang var veldig mild!
 
Det er faktisk mulig få vannkopper flere ganger...jeg har ikke hatt, men tok blodprøve som viste noe antistoffer så usikker...men hatt brennkopper så kanskje derfor blodprøven ble sånn...?!
 
Fikk vite om dette først fredag kveld, så må vente helt til mandag med å ta blodprøve hos legen. Tenker at jeg kanskje ikke trenger time hos legen for dette, men at helsesekretærene kan ta det.
 
Fikk vite om dette først fredag kveld, så må vente helt til mandag med å ta blodprøve hos legen. Tenker at jeg kanskje ikke trenger time hos legen for dette, men at helsesekretærene kan ta det.

Du må nok til legen først og så må legen avgjøre og så gi beskjed til helsesekretærene.. ihvertfall her.. :hilarious:
 
Fikk vite om dette først fredag kveld, så må vente helt til mandag med å ta blodprøve hos legen. Tenker at jeg kanskje ikke trenger time hos legen for dette, men at helsesekretærene kan ta det.
Tirsdag. Mandag er 1. Pinsedag :(
 
Et barn i familien har fått vannkopper, og vi var på besøk hos de kun få dager i forveien. Jeg spurte moren min om jeg hadde vannkopper som barn. Har gått ut ifra det, da jeg ikke er vaksinert mot det, men husker jo såklart ikke selv. Da sa mamma at joda, jeg hadde hatt vannkopper som barn, men kun 1 vannkopp!

Er det mulig? Moren min kan være litt vel slepphendt med ting, så for alt jeg vet hadde jeg et myggstikk jeg har klort på eller andre ting, for med bare 1 vannkopp, og ingen nedsatt form ellers, hvordan vet hun at jeg har hatt det?

Hun mente det måtte ha vært vannkopper fordi lillebroren min hadde det også, og han hadde hatt det over hele kroppen og i munnen og det hele. Så hun mente jeg umulig ikke kunne ha blitt smittet.

Har dere hørt om noe lignende? Jeg var et barn som ikke var glad i fysisk kontakt og holdt meg veldig for meg selv, så jeg tenker at det ikke er så usannsynlig om jeg ikke ble smittet. Har aldri hørt om noen som bare fikk én vannkopp. Er jo i første trimester og det kan være farlig om jeg blir smittet nå. Kjenner meg nervøs.
Jeg hadde en! Midt på magen :D
Det er faktisk også mulig å ha vannkopper uten hverken blemmer eller feber :D

Vannkopper smitter ved dråpesmitte, så du har ikke trengt å være innpå den syke heller :)
 
Back
Topp