Vannkopper

Vi holder oss hjemme :)

Holder oss borte fra folk, men om barna er oppegående er vi gjerne ute og lufter oss og leker litt :)

Er barnet sykt så holder vi oss hjemme, med få unntak. Vi må ut for å komme til legen (med buss, har ikke bil), og for å handle mat. Noe annet går ikke når jeg ikke har avlastning. Men holder han så langt unna andre mennesker som jeg kan da også, av respekt for andre.
Er han feks. forkjølet -type SKIKKELIG vond forkjølelse -så tar jeg han ikke med på steder det finnes masse babyer. Selv om det "bare" er en forkjølelse. For de minste så er det utrolig kjipt å være syk.

Prøver å holde oss hjemme, men om vi må til lege eller apotek evt butikken så har jeg ikke noe valg. Jeg er alene med barna og har ikke lappen. Men prøver å holde oss lengst mulig unna folk og drar ikke andre plasser enn absolutt nødvendig.

Bare dager før jeg skulle tilbake til jobb etter perm med frøkna var jeg innom på sykehjemmet jeg jobbet på og de viste jeg kom og det var kraftig utbrudd av noroviruset. Ingen sa noe, var på kurs første dagen tilbake på jobb og så lå vi hjemme drit syke begge to. Min mor og søster som var barnevakter hadde blitt smitta av frøkna som ble syk mens jeg vsr på kurs. Og min søster som hadde en meget ustabil diabetes ble jo alvorlig syk. Var ikke veldig fornøyd da akkurat.

Samme med andre ting. Døgnet med feberfritt etter sykdom holder vi oss/barnet unna andre, samme med 48 timer etter oppkast/diare. Det handler om respekt for andre!

Hvorfor holder du dere/barna unna andre i et døgn etter at dere/de er feberfrie etter sykdom?

Det finnes ikke noe faglig grunnlag for på generell basis å si at man skal holde seg hjemme i 24 timer!
Er man smittefarlig, og agenset smitter lett, og i tillegg sykdommen ha potensialet til å medføre stort ubehag eller "alvorlig" komplikasjoner - da er det en fornuftig tilnærming å holde seg/barna hjemme - i respekt for andre.

Men å holde unger hjemme fra Bhg i 24 timer etter at de er feberfrie etter f eks feber i forbindelse med forkjølelsesvirus, det blir tull - i allefall om man skal snakke om respekt for andre.
Dersom barnet er feberfritt - og almentilstanden tilsier det - er det helt greit å la barnet gå i barnehagen, før det har gått 24 t uten feber.
Forkjølelsesvirus blir man eksponert for "hele tiden", det smittet lett, og man er smittsom før det bryter ut. Man blir heller ikke alvorlig syk av det. Risikoen man utsetter andre for i denne situasjonen er ikke av en slik art at der er rasjonelt å si at det beste er å holde seg hjemme.
Det har ingen ting med at man ikke respekterer andre - det har bare med fornuft å gjøre: smittesituasjonen i feks Bhg endrer seg i praksis ikke, siden viruset allerede er på plass i nesene til de fleste ungene. At man som forelder tar seg fri fra jobb for å være hjemme med et barn som ikke behøver å være hjemme - det er et mye større problem for samfunnet.

Derimot å holde barn hjemme fra bhg (og ellers andre barn) i 48 timer etter oppkast el diaré er riktig og viktig.
(Dette er imidlertid som regel ikke nødvendig for voksne (altså bli hjemme fra jobb i 48t etterpå - med mindre man har arbeid med f eks immunosupprimerte mennesker, eller tilberedning av næringsmidler))

Til det tråden egentlig handlet om:
Jeg er enig i at man skal ta hensyn andre, det bør være en selvfølge å si i fra til de man skal være sammen med at man selv eller barna er syke - særlig hensyn bør vises til veldig små barn, syke barn, og andre som har et svekket immunapparat.

Dårlig gjort å komme med smittsomme vannkopper i dåp!

Vi holdt oss hjemme da hun var dårlig, men da hun følte seg bedre gikk vi ut og bare var ute vi to. Hun smittet faktisk ingen, selv om hun hadde gått i barnehagen til den dagen det brøyt ut.

Vi skrev på nett at vi hadde det, så folk kunne få smitten om de ville. Ellers forstod vi jo at folk ikle ville, og vi lot f.eks være å gå i en barnebursdag selv om hun følte seg fin, vi bare gikk bortom med gaven før festen startet.

Hvorfor holder du dere/barna unna andre i et døgn etter at dere/de er feberfrie etter sykdom?

Det finnes ikke noe faglig grunnlag for på generell basis å si at man skal holde seg hjemme i 24 timer!
Er man smittefarlig, og agenset smitter lett, og i tillegg sykdommen ha potensialet til å medføre stort ubehag eller "alvorlig" komplikasjoner - da er det en fornuftig tilnærming å holde seg/barna hjemme - i respekt for andre.

Men å holde unger hjemme fra Bhg i 24 timer etter at de er feberfrie etter f eks feber i forbindelse med forkjølelsesvirus, det blir tull - i allefall om man skal snakke om respekt for andre.
Dersom barnet er feberfritt - og almentilstanden tilsier det - er det helt greit å la barnet gå i barnehagen, før det har gått 24 t uten feber.
Forkjølelsesvirus blir man eksponert for "hele tiden", det smittet lett, og man er smittsom før det bryter ut. Man blir heller ikke alvorlig syk av det. Risikoen man utsetter andre for i denne situasjonen er ikke av en slik art at der er rasjonelt å si at det beste er å holde seg hjemme.
Det har ingen ting med at man ikke respekterer andre - det har bare med fornuft å gjøre: smittesituasjonen i feks Bhg endrer seg i praksis ikke, siden viruset allerede er på plass i nesene til de fleste ungene. At man som forelder tar seg fri fra jobb for å være hjemme med et barn som ikke behøver å være hjemme - det er et mye større problem for samfunnet.

Derimot å holde barn hjemme fra bhg (og ellers andre barn) i 48 timer etter oppkast el diaré er riktig og viktig.
(Dette er imidlertid som regel ikke nødvendig for voksne (altså bli hjemme fra jobb i 48t etterpå - med mindre man har arbeid med f eks immunosupprimerte mennesker, eller tilberedning av næringsmidler))

Jeg er enig i at man skal ta hensyn andre, det bør være en selvfølge å si i fra til de man skal være sammen med at man selv eller barna er syke - særlig hensyn bør vises til veldig små barn, syke barn, og andre som har et svekket immunapparat.

Vi holder hjemme fordi dette er reglen i barnehagen. Og jeg tenker ungene har godt av en rolig dag etter en runde med feber. Vet selv hvor sliten man er etter sykdom, og passer på at ungene får lov til å komme seg til hektene igjen også.
Dessuten erfarer jeg ofte at feberfri morgen ikke nødvendigvis er feberfri utover dagen.
Vår erfaring er forøvrig at ved å holde hjemme dette ekstra døgnet etter feberfri, så brytes ofte sykdomsrekken i barnehagen fortere. De som kommer til ale etter sykdom har da fått hentet seg inn igjen, og blir ikke med en gang smittet av andre ting som måtte florere.

Ei på barselgruppa kom på barseltreff med vannkopper. Hun spurte på forhånd og alle sa de synes det var ok.

Vannkopper er ikke veldig smittsomt blandt små babyer som ikke er nær hverandre (dråpesmitte), og det er mest smittsomt FØR utbrudd.... og inkubasjonstiden er opptil 3 uker. Så ikke smittekilden er den du tror.

Vi er selvfølgelig hjemme med syke barn, tror de fleste er det. Men før man skjønner barnet er sykt kan man ikke sitte hjemme!

Helt enig. I barnehagen vår er 24 regelen kun veiledene om barnet har vært i dårlig form. Har hentet en pjusk gutt med feber på bhg der de har sagt "håper vi ser deg i morgen!"

Sånn som med vannkopper og f eks 5 barnesykdom, hvor ingen av de bryter ut før 1-2 uker etter smitte så er det vanskelig å vite det og man går gjerne på kino og i besøk før utbruddet. Men selvfølgelig, når vannkoppene er kommet så holder jeg meg inne med de til det er kommet skorper på. Når barnet har feber og er dårlig, så er vi alltid hjemme i 3 dager etter første feber frie dag. Syns det er bedre å holde de hjemme enn å sende de for tidlig. Oppkast og diare så er de hjemme i 48 timer etter siste diare/oppkast.

Holder barnet hjemme så klsrt,egoistisk å ta med barnet ut, drt finnes barn som absolutt ikke kan få vannkopper der ute.

Back
Topp