Vannkopper

Babylito

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Dersom ditt barn har vannkopper eller andre sykdommer, hva gjør du? Holder du deg hjemme, eller drar du ut blandt folk?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært hjemme hos min familie denne uken, og blant min familie er det en baby på 4mnd. I går fant de ut at hun har fått vannkopper, og har trolig blitt smittet av en baby som var i kirken under dåpen deres eller på babykino (samme baby).

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg er ganske irritert på hun som tok med seg babyen sin, med en veldig smittsom sykdom, til steder hvor det oppholder seg så mange folk, og ikke minst så mange babyer!
Greit at sykdommen ikke er farlig for de små, men hvor gøy er det å klø på hele kroppen uten å ha mulighet til å gjøre noe med det? Og hvor gøy er det for foreldrene som må gå å høre på at barnet gråter fordi de ikke har noen annen måte å uttrykke seg på?

Min mening et at er barnet ditt syk, så får du holde deg hjemme så sant det går. Om du må sitte hjemme og kjede deg i noen dager, så får du bare gjøre det!

Lille her har jo vært mye sammen med babyen som nå fikk vannkopper, så nå går vi bare og venter på at det skal bryte ut her! Kjenner jeg ikke er klar for å ha en 6mnd gammel baby med vannkopper og skriking! Frustrert!

Vi holder oss hjemme :) Det hender vi tar en kjapp tur i butikken om vi trenger noe ved sykdom som forkjølelse osv., men ellers holder vi oss på sofaen :)

Vannkopper smitter før det bryter ut, jeg holder meg ikke hjemme om jeg ikke vet at babyen er syk. Og jeg går også ute blant folk om mitt barn er sykt, men da er barnet hjemme :)

Vannkopper smitter før det bryter ut, jeg holder meg ikke hjemme om jeg ikke vet at babyen er syk. Og jeg går også ute blant folk om mitt barn er sykt, men da er barnet hjemme :)

Det er smittsomt fra 10-20 dager før utbrudd, og er smittsomt fram til alle blemmene har fått rur ifølge legen.. Og dette gjelder ett barn som hadde fått utbrudd dagen før kirken..

Ville nok holdt babyen hjemme så langt det var mulig. I alle fall unngått steder med mye folk, særlig babyer. Noen ganger må man jo ut et ærend på butikken eller så..

Visste de at babyen hadde vannkopper da? Var hun prikkete? Hvis de ikke visste så er de jo unnskyldt. Vi var på barseltreff for en stund siden og fikk i ettertid vite at en av babyene var smittebærer da (vannkopper), men sykdommen hadde ikke brutt ut enda så de visste jo ikke om det. Tror ingen av de andre babyene ble smittet, så det er jo ikke sikkert din blir det heller :-)

Ville nok holdt babyen hjemme så langt det var mulig. I alle fall unngått steder med mye folk, særlig babyer. Noen ganger må man jo ut et ærend på butikken eller så..

Visste de at babyen hadde vannkopper da? Var hun prikkete? Hvis de ikke visste så er de jo unnskyldt. Vi var på barseltreff for en stund siden og fikk i ettertid vite at en av babyene var smittebærer da (vannkopper), men sykdommen hadde ikke brutt ut enda så de visste jo ikke om det. Tror ingen av de andre babyene ble smittet, så det er jo ikke sikkert din blir det heller :-)

De hadde utbrudd dagen før de var i kirken, så de visste om det. Og babyen min har vært i nærkontakt i 3dager med den babyen som ble smittet..
Håper selvsagt ikke at hun får det, men det er nok en stor sannsynlighet for det..

Vannkoppar er smittsomt før det bryter ut, og før utslettet har tørka inn, prikkete er dei gjerne i dagevis etterpå uten å vera smittsomme. MEN, eg helde ungane heime når dei er sjuke, og smittsomme. Ved vannkoppar til utslettet hadde tørka ut:)
Kun dei som ønska å bli smitta kom på besøk;)
Var forresten kjempekjedeleg for begge var i fin form, men måtte vera heime fra bh i to veker til sammen fordi dei ikkje fekk det på likt:(

De hadde utbrudd dagen før de var i kirken, så de visste om det. Og babyen min har vært i nærkontakt i 3dager med den babyen som ble smittet..
Håper selvsagt ikke at hun får det, men det er nok en stor sannsynlighet for det..
Skjønner du er frustrert ja. Regner med de visste at dere også kom til å være der. Greit nok at det er fint å bli ferdig med vannkoppene, men som du sier er det nok ikke kjekt når de bare har gråt som språk og ikke forstår hva som foregår. Jeg er i alle fall glad vi slapp unna denne runden (mi er bare 7 mnd), krysser fingrene for dere!

Vannkopper er mest smittsomt siste par dagene før det bryter ut, og idet det bryter ut. Og manner smittsom til alle kopper har tørket. Men det tar 10-22 dager fra man mottar smitte til man faktisk får utbrudd.

Her holder vi syke og/eller smittsomme barn hjemme, så sant vi vet om det. Av respekt for alle andre. Forventer faktisk at andre holder seg hjemme også, men ser jo at det tydeligvis ikke skjer...

Drar ikke noen plass der vi kan smitte folk nei. Var til lege i dag for å sjekke om prikkene bhg mener er vannkopper virkelig er det, vanskelig å ikke legge igjen smittestoffer der... Men hadde aldri dratt på tilstelninger med et sykt og/eller smittsomt barn.

Holder oss hjemme. Smittsom er smittsom.
Trenger jeg å handle får jeg hjelp av svigermor eller mannen.

Samme med andre ting. Døgnet med feberfritt etter sykdom holder vi oss/barnet unna andre, samme med 48 timer etter oppkast/diare. Det handler om respekt for andre!

Enig med deg!
Kom på jobb med min nyfødte baby, der en kollega var innom med sin 6 mnd gamle baby - som hadde vannkopper. Fikk beskjed om at det er like greit at ungen min fikk det, så var hun ferdig med det. Men JEG har ikke hatt vannkopper og som voksen blir man visst veldig dårlig og det passer ikke bra i barseltiden med kolikk og nattevåk og det hele.
Folk bør holde seg hjemme og heller arrangere "smittefest" kun for de som faktisk vil bli smittet.

Sign!

Eldste på snart 7 har ikke hatt d enda. Gruer meg til hun får d, for de sier at jo eldre barna er, jo verre blir d for barnet :(

Enig med deg!
Kom på jobb med min nyfødte baby, der en kollega var innom med sin 6 mnd gamle baby - som hadde vannkopper. Fikk beskjed om at det er like greit at ungen min fikk det, så var hun ferdig med det. Men JEG har ikke hatt vannkopper og som voksen blir man visst veldig dårlig og det passer ikke bra i barseltiden med kolikk og nattevåk og det hele.
Folk bør holde seg hjemme og heller arrangere "smittefest" kun for de som faktisk vil bli smittet.
Å bli ferdig med det er sikkert fint det, men en nyfødt baby, seriøst??? Man har da mer enn nok den tiden om ikke babyen skal ha vannkopper i tillegg. Og så er det mange som ikke tenker over at det finnes voksne som aldri har hatt vannkopper..

Enig med deg!
Du tuller?? :o Like greit at en liten nyfødt får vannkopper? Nei, fysj :( Når mine barn får vannkopper kommer vi til å holde dem hjemme til de er tørket inn.

Enig med deg!
Nyfødt er bortkastet at har det på alle mulige måter. Man får ikke nok antistoffer til å bli immun.
Generelt vil jeg helst ikke ha dette her jeg da. Da vaksinerer jeg heller ved tenårene om de har sluppet unna.

Vi prøver å være flink til slik, men skal innrømme at vi har måttet oppsøke butikk o.l noen ganger hvis jeg og gutten har vært helt alene - mat må man faktisk ha ;)

Da jeg var 18 derimot fikk JEG vannkopper.. Og tenkte som så at "dersom folk ikke hadde fått det før nå så hadde de bare godt av å få det". Så straks prikkene i ansiktet hadde tørket ut så dro jeg på alle julefestene!! :O
I ettertid så ville jeg nok IKKE gjort samme vurderingen i respekt for de rundt meg men... :P

Vi hadde en runde i fjor høst, da var yngste 6 mnd og mellomste 2,5 år. Vi dro kun på butikken en gang ( de satt i vogn hele tiden) og vi dro ikke ut på noen treff når de hadde koppene. Men jeg og minste reiste med fly mellom utbruddene til henne og broren. Pga alder visste vi ikke om hun var blitt smittet. Tok nesten 3 uker fra vi kom hjen til hun fikk det.

Back
Topp