vannkopper og snart termin

Frk.Rosa

Forumet er livet
Har termin om 15 dager med barn nr. 2.
Det viser seg at min datter nå har lekt sammen med et annet barn som nettopp har fått vannkopper. Min datter har ikke hatt vannkopper før.. leste at det tar ca. 10 dager fra man blir smittet til man eventuelt får utbrudd.

Om min datter blir smittet, kan hun omgås den nyfødte da?
 
Mi hadde vannkopper rett før termin og spurte sykehuset. Da fikk ikke eldste komme å være med oss rett og slett. Måtte vente til de tørka inn. Hennes tørka inn før babyen ble født. Så det gikk jo i orden her da akkurat.
 
Mi hadde vannkopper rett før termin og spurte sykehuset. Da fikk ikke eldste komme å være med oss rett og slett. Måtte vente til de tørka inn. Hennes tørka inn før babyen ble født. Så det gikk jo i orden her da akkurat.


Huff, er det jeg er så redd for.. Hun gleder seg sånn til å besøke babyen på sykehuset.
 
På sykehuset slipper hun ikke inn med vannkopper.

Hjemme fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem, så lenge mor har hatt det. Det har jeg. babyen min var fem dager gammel når broren fikk vannkopper. Og 19 dager gammel når hun selv fikk vannkopper
 
Nei.

Hvis du har fått vaksine mot vannkopper, er ditt barn også beskyttet mot vannkopper. Men obs! Dersom din datter har vannkopper når du føder, eller nylig har hatt det, har hun ikke lov til å besøke dere på sykehuset pga smittefare og at babyer som har mødre som IKKE er vaksinerte mot vannkopper kan få det, og det er farlig for nyfødte.

Men så lenge du er vaksinert, går det over til barnet :)

Min 2,5-åring hadde vannkopper da jeg fødte, så spurte endel forskjellige leger og jordmødre på sykehuset om dette :)
 
Nei.

Hvis du har fått vaksine mot vannkopper, er ditt barn også beskyttet mot vannkopper. Men obs! Dersom din datter har vannkopper når du føder, eller nylig har hatt det, har hun ikke lov til å besøke dere på sykehuset pga smittefare og at babyer som har mødre som IKKE er vaksinerte mot vannkopper kan få det, og det er farlig for nyfødte.

Men så lenge du er vaksinert, går det over til barnet :)

Min 2,5-åring hadde vannkopper da jeg fødte, så spurte endel forskjellige leger og jordmødre på sykehuset om dette :)
Får man vaksine mot vannkopper? Er det om man ikke har hatt det selv før graviditet, kanskje?
 
Hun skal vel heller ikke inn på sykehuset nå når hun har vært utsatt for smitte?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Nei.

Hvis du har fått vaksine mot vannkopper, er ditt barn også beskyttet mot vannkopper. Men obs! Dersom din datter har vannkopper når du føder, eller nylig har hatt det, har hun ikke lov til å besøke dere på sykehuset pga smittefare og at babyer som har mødre som IKKE er vaksinerte mot vannkopper kan få det, og det er farlig for nyfødte.

Men så lenge du er vaksinert, går det over til barnet :)

Min 2,5-åring hadde vannkopper da jeg fødte, så spurte endel forskjellige leger og jordmødre på sykehuset om dette :)
Jeg har hatt vannkopper.

Min datter var likevel altså under tre uker og fikk uten tvil vannkopper

Det er ikke vanlig. Men det kan skje. De har beskyttelse fra mor, men den er ingen garanti.
 
Ettersom jeg har hørt skal ikke nyfødte ha vannkopper.. Det kan være skummelt.
 
Får man vaksine mot vannkopper? Er det om man ikke har hatt det selv før graviditet, kanskje?
Nei, sorry, min feil!! Mente at man har hatt vannkopper selv ja ;) Tror man får vaksine i disse dager, men jeg mente hvis man har HATT vannkopper selv da man var barn, da utvikler man antistoffer som går over til babyen i magen.
 
Jeg har hatt vannkopper.

Min datter var likevel altså under tre uker og fikk uten tvil vannkopper

Det er ikke vanlig. Men det kan skje. De har beskyttelse fra mor, men den er ingen garanti.
Du kan diskutere med legene.
 
Du kan diskutere med legene.
Jeg har tre ulike leger, eller fire faktisk, inkl to overleger på barneavdelingen, som har forklart meg at det er uvanlig, men et uomtvistelig faktum at min nyfødte datter altså fikk vannkopper selv om jeg har hatt det selv i barndommen. Føler ikke behov for å diskutere det med flere.

Som ene overlegen sa
De skal jo egentlig ikke få det når mor har hatt det, men det kan skje. Det har det gjort.
De får det jo da i så fall somregel veldig mildt når de får vannkopper som spedbarn.
Det gjorde hun ikke.

Så da ble det sånn da.

Det gikk helt fint. Bare to veldig kjedelige døgn på isolat på barneavdelingen pga stafylokokk-betennelse i vannkoppene til en tre uker gammel baby
 
Nei, sorry, min feil!! Mente at man har hatt vannkopper selv ja ;) Tror man får vaksine i disse dager, men jeg mente hvis man har HATT vannkopper selv da man var barn, da utvikler man antistoffer som går over til babyen i magen.
Det finnes vaksine ja, men den gis ikke alle.

Dersom en kommer opp i tenårene og ikke har fått det, eller en kvinne planlegger svangerskap og ikke har fått det kan man få den, betale selv. Gis også til enkelte pasienter med svekket immunforsvar som ikke bør få dem.

De fleste får det som barn og da er det ikke nødvendig
 
Iom man er veldig smittefarlig FØR koppene bryter ut og de første dagene bør man vel holde seg unna føden..? Jeg fikk ikke lov å komme til fastlegen engang da barna mine hadde vannkopper og jeg hadde ikke barnevakt til de.. Det er veldig smittsomt og kan være veldig farlig for enkelte pasientgrupper som f eks nyfødte.

Og inkubasjonstiden er 10-21 dager. Så det kan gå 3 uker fra man er utsatt for smitte til det bryter ut.. Gikk nesten 3 uker med de yngste. Eldste hadde det først
 
Back
Topp