Vannkopper eller......

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
... munn, hånd og fot sykdommen. Ble brått usikker. Går munn, hånd og fot sykdommen i bhg og har fikk mld fra dem på fredag ang det. I dag hadde sønnen min prikker i ansiktet og på rumpa. Det kom også i munnen i løpet av dagen. Nå på kvelden hadde han plutselig prikker på albuene også. Så ble brått usikker på om han kanskje har fått vannkopper.
 
... munn, hånd og fot sykdommen. Ble brått usikker. Går munn, hånd og fot sykdommen i bhg og har fikk mld fra dem på fredag ang det. I dag hadde sønnen min prikker i ansiktet og på rumpa. Det kom også i munnen i løpet av dagen. Nå på kvelden hadde han plutselig prikker på albuene også. Så ble brått usikker på om han kanskje har fått vannkopper.
Du kan få utslett ellers på kroppen med mfh også, men de blir sjelden væskefylte som ved vannkopper.

Begge ungene her har hatt det. Typisk for mhf er at huden i hender og på føtter flasser et par uker etterpå.
 
Begge mine har mfh nå. De har prikker/utslett på armer, ben, ansikt og munn og masse i lysken/skrittet. De klør ikke.
 
Barnehagen sa at noen klør andre ikke. Hvis det kun er mfh som går i barnehagen er det mest sannsynlig det. Vannkopper kommer sjeldent i munn. Hvis du er usikker så ville jeg tatt en tur til legen.
Jeg leste frem til omvendt. At vannkopper kan komme til munn men mfh kom sjeldent til andre steder på kroppen. Får vel kanskje ringe legen i morgen. Får se hvor mange prikker som dukker opp i løpet av natten. Noen av prikkene er litt store for mfh også.
 
Jeg leste frem til omvendt. At vannkopper kan komme til munn men mfh kom sjeldent til andre steder på kroppen. Får vel kanskje ringe legen i morgen. Får se hvor mange prikker som dukker opp i løpet av natten. Noen av prikkene er litt store for mfh også.

Mfh kan komme på armer og ben også. Mine har store prikker/blemmer. Ring legen for sikkerhetskyld :)
 
Jeg har kun sjekket nhi sine sider ang symptomer på disse sykdommene. Legekontoret har den tendens til å ikke bry seg om sånne sykdommer siden det ikke er farlig for barnet.
 
Min sønn ble hardt ramma av hfm syken og hadde både små og store væskefylte blemmer på hele kroppen. Mest under beina, rundt knærne og på hendene.. men også mange ellers på kroppen (rygg, nakke, armer, lysken) så jeg gikk til legen for å bekrefte hva det var siden vi skulle ut å reise..
 
Ifølge nhi så stemmer ikke symptomene med noe av det og hvertfall ikke forløpet. Men får heller høre med legen. Han fikk prikker på feil sted først for begge sykdommene i forhold til når feberen kom.
 
Ifølge nhi så stemmer ikke symptomene med noe av det og hvertfall ikke forløpet. Men får heller høre med legen. Han fikk prikker på feil sted først for begge sykdommene i forhold til når feberen kom.
Hvor skal prikkene komme først da? Hos min sønn oppdaga jeg første på ryggen, så var helt sikker på vannkopper helt til han fikk en drøss under bena (klarte ikke å gå stakkars..)
 
Hvor skal prikkene komme først da? Hos min sønn oppdaga jeg første på ryggen, så var helt sikker på vannkopper helt til han fikk en drøss under bena (klarte ikke å gå stakkars..)
Sånt klarer ikke jeg å huske. Har ikke hukommelse lengre desverre. Men ingenting jeg fant av legesider stemte. Han fikk først prikker i rumpa som har blitt kjempe store, så noen få rundt munnen, en på tunga og mange på albuene. Feberen kom ca kl 17 i dag og da mange timer etter prikkene. Men får se hvordan han ser ut i morgen. Nå er han rett og slett rød på hele kroppen siden han klør så fælt at det er umulig å se hva som er hva akkurat nå, og da spesielt om det har kommet nye prikker.
 
Sånt klarer ikke jeg å huske. Har ikke hukommelse lengre desverre. Men ingenting jeg fant av legesider stemte. Han fikk først prikker i rumpa som har blitt kjempe store, så noen få rundt munnen, en på tunga og mange på albuene. Feberen kom ca kl 17 i dag og da mange timer etter prikkene. Men får se hvordan han ser ut i morgen. Nå er han rett og slett rød på hele kroppen siden han klør så fælt at det er umulig å se hva som er hva akkurat nå, og da spesielt om det har kommet nye prikker.
Uff, stakkars liten.. :( Men jeg tror at spesielt hfm-syken utarter seg svært ulikt hos de forskjellige. Noen får kun blemmer inni og rundt munnen, andre nesten bare i bleieområdet. Her kom vel feberen først hvis jeg husker rett, men prikker overalt.. Han klødde ikke så veldig mye tror jeg, men han hadde skikkelig vondt under bena rett før det brøt ut og etterpå. Det var skikkelig ille :sorry:
Sikkert lurt å gå til legen for å finne det ut. Min lege så det bl.a på blemmene. At det var litt mindre «spenst» i dem enn det som var typisk vannkopper. Nen prikker er jammen ikke alltid lett å forstå seg på!
Masse god bedring til gutten din :)
 
Nå begynner jeg å bli skikkelig usikker. Det kommer fortsatt flere prikker. Han er i form men litt irritert fordi det klør. Han har hatt 5-6 rundt munnen som nå er med skorpe. Men på rumpa og nedover beina kommer det bare mer og mer. Han har også på albuen og hendene.
 
Hmf er smittsomt fram til prikkene kommer, vannkopper til prikkene er tørket ut. Kan være greit å få en ekspertvurdering på hva dette er så du vet når du eventuelt kan sende barnet tilbake.

Nå ble mine ganske dårlige av hmf og hadde ikke noe å gjøre i barnehagen. Men de kviknet til ganske raskt da det var over. Så greit å finne ut av.

Min erfaring var at prikkene oppførte seg annerledes på disse to. Men jeg husker at legen brukte litt tid på å få det klassifisert som hmf. Det skal sies at vi ikke la alternativet på bordet da. Men prikkene var mindre og fylte seg aldri med samme mengde veske som vannkopper.

Vannkopper kan ellers komme i munnen også, som noen her sa ikke kunne skje. Men det kom dit først da utbrudddt var blitt ganske stort.
 
Han er i bhg da de sa at det bare var å sende han dit. Mer eller mindre alle småbarn har prikker så bhg hadde vært uten barn hvis alle med prikker var hjemme. Han er i fin form og de verste prikkene er under klærne og på rumpa.
 
Back
Topp