vannfødsel

Jeg hadde to jordmødre, en sykepleierstudent og en barnelege tilstede. Det hjalp ikke at samboeren min puttet trynet sitt ned for å se "å der kommer hode", Syns han kunne holdt seg langt borte der fra, men men han tok ikke skrekken.

haha, tror mange mannfolk blir så ivrige under fødselen, er jo stort å få se også :D Min rikket seg ikke, fått streng beskjed på forhånd, og under xsmile8Er vel ofte studenter med om den fødende synes det er greit ja. Men du får lov å si nei, hvis du synes det blir mye. Håper det blir vannfødsel på deg!
 
Hvorfor er det "populært" å føde i august? Dette var ingen planlagt graviditet akkurat...
Er det bedre å føde i vann enn i "luft"?
 
Hvorfor er det "populært" å føde i august? Dette var ingen planlagt graviditet akkurat...
Er det bedre å føde i vann enn i "luft"?

For da kan ungen starte i barnehage når den er akkurat ett år. Da trenger ikke foreldrene å ta noe ekstra permisjon. Fristen er jo at barnet er født før 1 september. Derfor er juli og august måneder med veldig høyt trykk på fødeavdelingene. Ganske mange leger med ansvar for fødeavdelingene som har bedt politikerne endre på disse reglene siden fødetrykket kommer midt i sommerferie-avviklingen på sykehuset. Det er egentlig veldig teit.
 
Enig. Vi prøvde i 10 mnd liksom. Jeg er født sent på året selv, så først ville jeg ikke babyen skulle bli det, men etterhvert som man prøver lenge betyr ikke sånt noe lenger. Etter forrige fødsel var jeg veldig glad jeg hadde planlagt minst mulig. Så det kommer jeg ikke til å gjøre nå heller. Eneste er at jordmor skal sende brev/beskjed om at jeg må få komme med en gang jeg merker tegn til fødsel, pga sist så gikk det så fort. At de ikke sender meg hjem igjen og sånn. For denne gangen bor vi lengre unna sykehuset...

Ja. Og noen har jo prøvd i årevis. Heldigvis ingen som har kommet med noen spydige kommentarer til meg, da tror jeg faktisk jeg hadde blitt litt lei meg. Er litt sånn ekstra følsom nå som jeg er gravid. :p

Høres lurt ut at du skal få komme inn da ja. Nei, jeg har ikke tenkt til å planlegge så mye, men jeg vil gjerne få prøve badekar. Og minst mulig smertindring så lenge som mulig. Jeg skal gå gravid-yoga kurs for å få følelsen av at jeg kan noen pusteteknikker. Utover det så vet jeg at dette blir en berg-og-dalbane tur hvor jeg absolutt ikke har kontrollen, og det viktigste er liv og helse til babyen og meg. Ingenting annet er viktig. Og jeg håper jeg føler at jeg kan stole på de som tar vare på meg på føden. Heldigvis sier alle jeg kjenner som har født der at de er veldig fornøyd, så da stoler jeg på at det skal gå bra. :) Det er litt skummelt med fødsel, så jeg vil gjerne ha denne lille "start-planen" og så tar vi det derfra.
 
Oisann....det visste jeg ikke. Det er jo isåfall reine skjære galskapen og måtte planlegge slikt da pga lover og regler :scratch Da har jo jeg vært heldig oppi det hele....men stakkars "de andre".
 
Oisann....det visste jeg ikke. Det er jo isåfall reine skjære galskapen og måtte planlegge slikt da pga lover og regler :scratch Da har jo jeg vært heldig oppi det hele....men stakkars "de andre".

Alle har krav på barnehageplass om barnet er fylt ett år før 1 september. Det er hovedopptaket til barnehagene, og det er en gang i året. Det koster veldig mye om man skal tilrettelegge for flere opptak, så dette er politikk. Dersom du da får barn f.eks. 1 september så er det jo ikke før barnet er 1 år og 11 måneder at barnet har fylt ett år FØR 1 september. Så da må man mange steder skaffe dagmamma eller være hjemme i nesten to år. Jeg synes det er helt duste regler, men de er nå sånn. Vi har prøvd i 6 måneder og jeg må innrømme at jeg håpet vi da skulle rekke bhg-fristen (på det lengste måtte vi kanskje vært hjemme 1 år og 5 måneder før vi fikk barnehageplass), men nå har jeg termin 25 august og risikerer å få barn i september, da blir det to år hjemme. Her vi bor får ingen barnehageplass som ettåring om de er født etter 1 september så da må vi nok finne en dagmamma eller annen løsning når babyen er ett år. Dette er jo en av de viktige punktene for mange småbarnsfamilier som politikerne prioriterer forskjellig. I Trondheim har bystyret vedtatt at alle barn skal få barnehageplass når de fyller ett år, selv om det er sent på året: http://utdanningsnytt.no/4/Meny-B/B...arnehageplass-til-alle-ettaringer/?mode=print (Du må se bort fra det Kristin Halvorsen sier at skal komme, for det ble fjernet fra statsbudsjettet av den nye regjeringen så vidt jeg har forstått.)

Også noen andre steder i landet er det så mange barnehageplasser at man kan få plass selv om man er født sent på året. Om det er plass vil de jo bruke plassen selvfølgelig. Her vi bor er det ikke noen ekstra plasser. Det kan bli vel spennende i slutten av august for min del. :p Det ordner seg vel uansett til slutt.

Også beklager jeg, for dette er jo litt utenfor det som er spørsmålet i denne tråden. Men det er en forklaring på hvorfor det kan være veldig fullt på fødeavdelingen når vi kommer inn dit.
 
Takk for info Lykkeliten_86.....alt dette var nytt for meg. Følger ikke helt med i politikken. Har selv termin den 21 august, så kan jo gå over tiden selv ;)
 
Takk for info Lykkeliten_86.....alt dette var nytt for meg. Følger ikke helt med i politikken. Har selv termin den 21 august, så kan jo gå over tiden selv ;)

Værsågod. Det er jo greit å vite om, men du kan jo snoke litt mer i barnehageplasser der du bor, kan hende det ikke er noen utfordring der du bor. Forhåpentligvis slipper du å gå 11 dager over termin. :) Blir tungt på slutten. :p
 
Her jeg bor er det mange som får barnehageplass selv om de er født etter 1 sep. To av nevøene mine fikk plass desember og januar, er født i oktober og januar. Niesen min er født i desember og fikk plass i januar eller før. Men trur at så lenge du har barn i barnehagen fra før så er du nesten sikkret plass.

Off hyper jeg slipper å gå 11 dager over denne gangen også. Skal be jordmor/lege stripse med rundt termin hehe ;) (om det er stripsing det heter)
 
haha, tror mange mannfolk blir så ivrige under fødselen, er jo stort å få se også :D Min rikket seg ikke, fått streng beskjed på forhånd, og under xsmile8Er vel ofte studenter med om den fødende synes det er greit ja. Men du får lov å si nei, hvis du synes det blir mye. Håper det blir vannfødsel på deg!

Jeg syns det var greit å ha en student der, de skal jo lære de også :)
Og jeg var litt for opptatt og er vel litt for konfortabel med samboeren min til å bry meg med at han titter ned. Å kikke syns han var greit, men han ville ikke klippe navlestrengen. Så neste gang vil jeg klipper den selv :)
 
Back
Topp