valp som jokker...

Dette har med dominans og stress å gjøre ja.. og viktig å ta fatt i det med èn gang. Leser her at noen sier at du skal ta tak i nakken hans og si strengt NEI hver gang.. jeg er ikke enig i at du skal ta en valp i nakken.. og skal du legge på ordet NEI, så er det VELDIG viktig at valpen skjønner hva NEI betyr. Man skal ikke bare si nei, nei, nei til en valp.. når du ikke har lært den hva nei betyr.. det er pri nr 1 for å si nei spør du meg.. å lære valpen hva nei betyr.

Jeg ville prøvd å avlede han med noe annet.. noe som er enda mere spennende enn å jokke.. avled med noe som valpen din synes er gøy/stas.. ta bort oppmerksomheten hans fra jokkingen[;)]

ORIGINAL: meggi

En leder hund eller mamma hund ville bitt lett over nesen eller i nakken for å si at dette ikke er godtatt, ikke så det gjør vondt, men som et tegn på at valpen går for langt

sist jeg sjekket, så var det ikke mye hund i meg [8|]

Nei, men en hund er en hund, og vil tro de har lettere for å forstå hunde språk en menneske språk[;)]

I kombinasjon med et bestemt nei, vil hunden fort forstå at et lett tak i nakkeskinnet og nei betyr det samme.
En rolig og bestemt stemme har også mer for seg en rop og skrik, men regner med dere viste det.

Hunder er hunder, ikke menneskebarn.[:)]

I kombinasjon med et bestemt nei, vil hunden fort forstå at et lett tak i nakkeskinnet og nei betyr det samme.
En rolig og bestemt stemme har også mer for seg en rop og skrik, men regner med dere viste det.

Hunder er hunder, ikke menneskebarn.

Kan ikke se at noen har nevnt noe som helst om rop og skrik da men ? [8|]
Uansett, stå på hvis du selv mener at å ta valpen etter nakken er en bra ting., Johoo liksom.,.,[:-]
Hunder er hunder, ikke menneskebarn ? er du seriøs nå ? vi skal vel ikke begynne å bite dem i samme slengen da vel ?

[:D] ÅÅÅ Gitte87 [:D] han dominerer deg, det må du ikke tillate, spray litt vann på han når han gjør det, dytt han selvfølgelig vekk og si kraftig nei, HVER ENESTE GANG, aldri la han holde litt på, bare for å vise det til andre og sånt, Du er sjefen ikke han.,., [:)]

Signerer!!!

ORIGINAL: Mesaana

En leder hund eller mamma hund ville bitt lett over nesen eller i nakken for å si at dette ikke er godtatt, ikke så det gjør vondt, men som et tegn på at valpen går for langt

Nei, men en hund er en hund, og vil tro de har lettere for å forstå hunde språk en menneske språk[;)]

Hvis man skal bruke et bestemt nei, så er det jo viktig for hunden først å lære hva nei betyr for noe.. den hører bare på stemmeleie.. men skjønner ikke at den har gjort noe galt. Hører at eier er bestemt/sint.. men ikke hvorfor

Men det er jammen ganske lik oppdagelse på barn og valper altså[:)] kan sammenlignes veldig mye faktisk

Hvis man skal bruke et bestemt nei, så er det jo viktig for hunden først å lære hva nei betyr for noe.. den hører bare på stemmeleie.. men skjønner ikke at den har gjort noe galt. Hører at eier er bestemt/sint.. men ikke hvorfor

I det du dytter bort valpen samtidig som du sier strengt nei, så vil valpen skjønne og lære at dette ikke er Lov.,., Samme i ettertid hvis valpen tygger på en sko, og du igjen sier nei, fy eller hva du selv velger å bruke, så vil valpen huske, ja huske og ta seg tilbake til når du sist sa det strenge ordet og huske på at dette ikke var Lov.,., 

ORIGINAL: Gitte87

ORIGINAL: stardust

jokking kan også komme av stress og rastløshet,vil leke,ut osv![:)]

vi er mye ute, mye på fjellturer osv.. så trukje d e såmye derfor...[;)]

ej har nok bare vært for snill... han e jo gullklumpen min[8D][8D]

men skal begynne å skjerpe meg... han kommer bort til meg for å jokke eller leikebite, han veit at med sambo får han ikke lov[;)][;)]

En hund kan ha stressfaktorer selv om den har vært aktiv på tur osv.. noen hunder er mere stresset enn andre.. og for å få utløp for dette så kan de enten jokke, bite seg selv i potene, løpe etter halen sin osv.. 

Hvis man skal bruke et bestemt nei, så er det jo viktig for hunden først å lære hva nei betyr for noe.. den hører bare på stemmeleie.. men skjønner ikke at den har gjort noe galt. Hører at eier er bestemt/sint.. men ikke hvorfor

I det du dytter bort valpen samtidig som du sier strengt nei, så vil valpen skjønne og lære at dette ikke er Lov.,., Samme i ettertid hvis valpen tygger på en sko, og du igjen sier nei, fy eller hva du selv velger å bruke, så vil valpen huske, ja huske og ta seg tilbake til når du sist sa det strenge ordet og huske på at dette ikke var Lov.,., 

Greit at en valp vil huske ordet nei.. men valpen må først skjønne hva ordet nei betyr i den forstand. Lærer ikke eier valpen hva nei betyr.. så er det ikke så lett for hunden å skjønne heller..

Vi har en hund i familen som jokker veldig mye.. og det nytter ikke å dytte den bestemt bort og si nei... han gjør det om igjen etter to sek alikevel.. beste måten å gjøre det på (i hans tilfelle i alle fall) er å ta oppmerksomheten over på noe annet.. lage en høy lyd etterfulgt av en leke eller no.. sånn at han glemmer jokkingen

Enig i at en hund kan lære seg nei på den måten.. men jeg er for å lære hunden nei i rette forstand i alle settinger.. synes det er veldig viktig å lære hunden hva et nei betyr... hvis du skjønner.. ?

Greit at en valp vil huske ordet nei.. men valpen må først skjønne hva ordet nei betyr i den forstand. Lærer ikke eier valpen hva nei betyr.. så er det ikke så lett for hunden å skjønne heller..

har familie som driver med dressur, har gått smådyrlinjen og lært meg flere metoder på dressur, har hatt hunder hele livet,

Så fortell meg, Hvor skal man da starte å lære en hund ordet / betydningen NEI da ?? [8|]  hvor starter man i det hele tatt med noen som helst ???
Lærer du barnet betydningen av ordet NEI før du faktisk bruker det ? nei trodde ikke jeg heller, for at man skal lære noe må de oppleve det, ikke snakke om det, så fortell meg., Hvordan ''lærer'' man en valp betydningen av nei før man skal bruke det ?

Uansett, stå på hvis du selv mener at å ta valpen etter nakken er en bra ting., Johoo liksom.,.,[:-]
Hunder er hunder, ikke menneskebarn ? er du seriøs nå ? vi skal vel ikke begynne å bite dem i samme slengen da vel ?

Klart jeg er seriøs, vist en hund ikke blir behandlet som en hund, blir den forvirret og stresset for den ikke skjønner dine  tegn og signaler. Har sett flere hunder som blir behandles som mennesker, de fleste av de hundene har det ikke bra psykisk, de er stresset og forvirret.
Heller ingen som har sakt noen om å skade hunden, men det er snakk om å bruke en hunds tegn og signaler som er mer naturlig for dem og letter for dem og forstå og der med gi med mindre psykisk belastning.

I de fleste tilfeller er det letteste og overse de når de gjør noe de ikke har lov til eller lede de en annen vei. Men jokking krever at de får beskjed om deres plass i flokken, og dytte de vekk og si nei forteller ikke en hund at den har lavere rang en eieren.

har familie som driver med dressur, har gått smådyrlinjen og lært meg flere metoder på dressur, har hatt hunder hele livet,

Så fortell meg, Hvor skal man da starte å lære en hund ordet / betydningen NEI da ?? [8|]  hvor starter man i det hele tatt med noen som helst ???
Lærer du barnet betydningen av ordet NEI før du faktisk bruker det ? nei trodde ikke jeg heller, for at man skal lære noe må de oppleve det, ikke snakke om det, så fortell meg., Hvordan ''lærer'' man en valp betydningen av nei før man skal bruke det ?

Du, selv om du har famile som driver med dressur og lært deg flere metoder på dressur, så behøver ikke alle å være enig med deg.. og heller ikke mene at det du skriver er riktig. Det er mange måter å dressere en hund på!

For å lære en hund ordet nei, så kan du feks legge frem 3-4 godbiter på bakken. Valpen vil prøve å ta godbitene, men du legger på ordet nei når den nærmer seg og roser den med godbit etterpå. Sånn at han skjønner at han får godbit for å la være å ta godbitene. Det er èn måte.. Når dette er gjentatt mange ganger og hunden skjønner at nei betyr at han ikke får lov er det lettere å bruket ordet nei i andre settinger.. Dette er min mening.. og som har funket best for meg.

Og det er litt annerledes å oppdra barn enn en hund... barn og vokse snakker samme språk.. det gjør vel ikke mennesker og hunder vel?

Han prøver definitivt å dominere deg. Reager på en slik måte som en annen hund ville ha gjort mot ham. Klyp ham i feks. i nakken/på nedsiden av øret kjapt, si nei og ferdig med det..Enkelt og greit. Prøver han igjen så gjør du akkurat likt helt til han ser at dette nytter ikke[;)]
Hilsen ei som har 3hunder hjemme

Klart jeg er seriøs, vist en hund ikke blir behandlet som en hund, blir den forvirret og stresset for den ikke skjønner dine  tegn og signaler. Har sett flere hunder som blir behandles som mennesker, de fleste av de hundene har det ikke bra psykisk, de er stresset og forvirret.
Heller ingen som har sakt noen om å skade hunden, men det er snakk om å bruke en hunds tegn og signaler som er mer naturlig for dem og letter for dem og forstå og der med gi med mindre psykisk belastning.

I de fleste tilfeller er det letteste og overse de når de gjør noe de ikke har lov til eller lede de en annen vei. Men jokking krever at de får beskjed om deres plass i flokken, og dytte de vekk og si nei forteller ikke en hund at den har lavere rang en eieren.

Helt enig med deg om at en hund også kan "taes" på denne måten. Mange som jeg kjenner som tar hunden sin på "hundespråket". Om det så er å bite i nakken (selvfølgelig ikke så det gjør skikkelig vondt), knurre, gjespe osv.. Leste en veldig bra bok en gang: Hundens signaler med en eller annen forfatter.. (husker ikke navnet) og den er kjempebra!

Har sett flere hunder som blir behandles som mennesker

Ingen, og da sier jeg ingen her inne har nevnt at man skal behandle de som mennesker, det hadde jo vært dønn umulig, men i noen tilfeller kan man sammenligne dem med oss med sin oppførsel, sammenligne og oppdra er to forskjellige ting

ORIGINAL: !lykkepillen©

ORIGINAL: Heddaholm

Du, selv om du har famile som driver med dressur og lært deg flere metoder på dressur, så behøver ikke alle å være enig med deg.. og heller ikke mene at det du skriver er riktig. Det er mange måter å dressere en hund på!

For å lære en hund ordet nei, så kan du feks legge frem 3-4 godbiter på bakken. Valpen vil prøve å ta godbitene, men du legger på ordet nei når den nærmer seg og roser den med godbit etterpå. Sånn at han skjønner at han får godbit for å la være å ta godbitene. Det er èn måte.. Når dette er gjentatt mange ganger og hunden skjønner at nei betyr at han ikke får lov er det lettere å bruket ordet nei i andre settinger.. Dette er min mening.. og som har funket best for meg.

Og det er litt annerledes å oppdra barn enn en hund... barn og vokse snakker samme språk.. det gjør vel ikke mennesker og hunder vel?

Og så må jeg få legge til at hver hund er hvert sitt individ. Og en metode kan funke dritbra på den ene hunden, men den andre ikke skjønner bæra.
Jeg har 2 hunder. Samme rase. Den ene er en reser på klikkertrening. Den andre skjønner bare ikke vitsen. Sånn er det bare. Man må finne den metoden som fungerer for akkurat DEN hunden.

Enig med du[;)] Har også en hund som ikke skjønner bæret av klikkermetoden.. men har funnet andre metoder som funker[:)] Ingen hunder er like.. og ikke alle hunder reagerer på samme dressur

ORIGINAL: !lykkepillen©

ORIGINAL: Heddaholm

Helt enig med deg om at en hund også kan "taes" på denne måten. Mange som jeg kjenner som tar hunden sin på "hundespråket". Om det så er å bite i nakken (selvfølgelig ikke så det gjør skikkelig vondt), knurre, gjespe osv.. Leste en veldig bra bok en gang: Hundens signaler med en eller annen forfatter.. (husker ikke navnet) og den er kjempebra!

Hundens dempede signaler av Turid Rugaas...[:D]

Yes! En veldig bra og lærerik bok synes jeg[:D]

For å lære en hund ordet nei, så kan du feks legge frem 3-4 godbiter på bakken. Valpen vil prøve å ta godbitene, men du legger på ordet nei når den nærmer seg og roser den med godbit etterpå. Sånn at han skjønner at han får godbit for å la være å ta godbitene

Så når hunden igjen får kommandoen NEI når den jokker, så vil den igjen ha godbit for å la være ? selvfølgelig er det mange forskjellige måter å dressere en hund på, ørti mange måter, og som en annen sa her inne, noen hunder lærer ikke på samme måte, jeg ga en ide om hvordan jeg ville begynt å ta fatt i dette jokke problemet, UTEN å måtte ''ta'' i valpen, men å måtte lære en hund betydningen av ordet nei eller noe sånt er igjen Nett det samme som å begynne å faktisk lære at å jokke er en ''fy-fy'' ting, men da uten å rose hunden med noe godteri.,., Som igjen en annen sa innpå her, som er en annen fin ide å lære hunden på at dette er en dum ting å gjøre, er å rose hunden ved å aktivisere den med noe annet den faktisk liker å gjøre.,., *gosj* dette ble rotete nå

Prøver bare å komme med poenget som er altså å ikke ha behov for å måtte ta valpen etter nakkeskinnet, men å lære den på en annen måte., for all del, begynn å lær en hund betydningen av nei oppunder all jokkingen med godterier på gulvet, men dette handlet faktisk om jokking, og jokking only.,., Hvem vet om Gitte87 i det hele tatt aldri har fått hunden til å forstå betydningen av ordet nei ? samboeren hennes har tydeligvis klart det, da skal hunden allerede vite at Nei ikke er en ting man har Lov til, og Nei skal bety like mye fra en person til en annen !!!

Back
Topp