Vaksinering

Orker ikke legen min fordi da må jeg ta fri fra jobb, og det er litt reisevei, men jordmor var godt forslag! Kan høre om de setter der.

Ellers er det også kikhoste i uke 24, men det er fortsatt 8 uker til for min del☺️
Kikhoste ja, ikke kusma :laughing001 7 uker for min del også, men tenker iallefall å ta den.

Kanskje ikke riktig tråd - men er det noen som vet når i svangerskapet det er anbefalt å ta influensa-vaksinen og hvor lang tid det tar etter at den er satt før den gir beskyttelse?
Anbefalt i 2. og 3. trimester i influensasesongen. Og sesongen varer til april hvis jeg husker riktig. Jeg tok den nå i februar etter at flere ble syke på jobb. Fikk litt panikk en dag så jeg bare dro innom apoteket på vei hjem fra jobb og tok det der (drop-in time, Apotek 1).
Full effekt inntrer etter 1-2 uker (kilde: FHI, https://www.fhi.no/va/vaksinasjonsh...for-revaksinasjon-inaktivert-influensavaksine)

Kanskje ikke riktig tråd - men er det noen som vet når i svangerskapet det er anbefalt å ta influensa-vaksinen og hvor lang tid det tar etter at den er satt før den gir beskyttelse?
Så ikke at du allerede har fått svar men jeg tok den i første trim denne gang siden smitten var så raskt stigende og vi egentlig skulle begynne tilvenningen i bhg i januar.

Vedlegg

• IMG_7313.jpeg
    IMG_7313.jpeg
    192,4 KB · Visninger: 8
Anbefalt i 2. og 3. trimester i influensasesongen. Og sesongen varer til april hvis jeg husker riktig. Jeg tok den nå i februar etter at flere ble syke på jobb. Fikk litt panikk en dag så jeg bare dro innom apoteket på vei hjem fra jobb og tok det der (drop-in time, Apotek 1).
Full effekt inntrer etter 1-2 uker (kilde: FHI, https://www.fhi.no/va/vaksinasjonsh...for-revaksinasjon-inaktivert-influensavaksine)
Så ikke at du allerede har fått svar men jeg tok den i første trim denne gang siden smitten var så raskt stigende og vi egentlig skulle begynne tilvenningen i bhg i januar.
Takk for svar dere!

Ja, hadde nok vært lurt litt tidligere, men er ikke for sent. Skal treffe en del familie fremover med mange små barn, så prøver å være litt på forskudd:happy:

Sniker fra mars: Tok influensavaksina i høst, men har nettopp gjennomgått en heftig runde influensa. Samme har min mor som også er vaksinert, og ser flere i min termingruppe har fått det kraftig. Tror dessverre de har bomma på årets influensavaksine :bag:

Det kan hende samtidig som det kan det være tilfeldig. Jeg har tatt vaksinen hvert år siden 2017. I løpet av kalenderåret 2019 hadde jeg tre runder influensa til tross for vaksinering både høsten 2018 og høsten 2019. Mener jeg leste at i år er like ille som i 2009 når svineinfluensaen herjet mao er det lenge siden så mange har vært såpass syke som i år. Influensa er hardt på kroppen, håper vi går klar

Back
Topp