Vaksinerer DU deg?

Snakket litt med samboer om det.

Han tenkte som så:
Hvis det er viktig at vi voksne også får påfyll; hvorfor er det ikke et vaksinasjonsprogram for voksne også? Hvorfor stopper det da opp?
Det burde jo da bare fortsatt å være vaksiner frem til man døde?

Og hvorfor er det ingen opplysning om dette; om voksne bør vaksinere seg eller ikke?
Fordi for barn er det gratis. Det samme som tannlege så blir man kalt inn. Det gjør man ikke når man blir voksen og ikke har gått til et legekontor etter at man er ferdig hos skoletannlegen. Det er mye det ikke er opplysninger om uten at man søker det selv.

Jeg tenker at folk må slutte å forvente at alt skal komme opp i fanget av seg selv. Vi må ta ansvar selv!

Men om man ikke vet at man må ha/hva man skal ha påfyll og hvor ofte, av så er det jo greit med en påminnelse.
Jeg har tatt stivkrampesprøyta i voksen alder, og den har jeg fått beskjed om at skal tas hvert 10. år. Ingen som noen gang har nevnt noe om andre, selv om jeg faktisk spurte...

Fordi for barn er det gratis. Det samme som tannlege så blir man kalt inn. Det gjør man ikke når man blir voksen og ikke har gått til et legekontor etter at man er ferdig hos skoletannlegen. Det er mye det ikke er opplysninger om uten at man søker det selv.

Men de fleste er jo hos en lege iløpet av ti år etter at skolen er ferdig, og fastlegen har vel en oversikt over hva slags sykdommer man har hatt osv, så en påminnelse om at det snart er på tide hadde jo vært en grei måte til å få flere til å ta de på:)

Jeg vet ikke hva som er mest skremmende jeg, alle vi som VET, men ikke gjør det, eller alle de som ikke engang vet det. Ille begge deler. Det må skje en holdningsendring her!
Spørsmålet er jo hvorfor vi ikke vet dette? Er det ikke noens ansvar å sørge for at folk vet dette. Jeg hadde ikke anelse, og fikk aldri tips om dette på HS.

Kvinner får jo påminnelse om nårtid det er tid for cellevevsprøve av livmorhalsen. Det må da være mulig å få en lik påminnelse ang vaksiner. Ikke innkalling i den forstand, men påminnelse om at det er på tide å revaksineres.

Back
Topp