Vaksinere ungdommen?

Kulenr3

Glad i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hva tenker dere? Mi eldste er født i 08 og er altså det yngste kullet de vil tilby vaksine.

Jeg er selv fullvaksinert, men er veldig usikker på om hun skal få :rolleyes:

Min eldste er også født i 2008, og ja. Han skal vaksineres så snart kommunen åpner for det. Hvilket ikke er så lenge til, tipper jeg. De ga alle 16 og 17 åringene som meldte seg, time i går. Og har ledig for dropin for alle over 18 (16?) neste onsdag, kan nok ta et raid på ungdomsskolen som ligger like ved

Den eldste guttungen er født i -07, og han vil få dersom han får tilbud om det.

Frøkna er riktignok bare født i -11 så der er det ikke aktuelt på grunn av alderen hennes, men hadde hun vært gammel nok hadde jeg vært skeptisk. Årsaken til det er at det er veldig mange kvinner i min familie, inkludert meg, som har hatt problemer med å bli gravide og mister lett, og så lenge de ikke vet årsaken til at menge kvinner får syklus forstyrrelser etter vaksinen tør jeg ikke ta sjansen på det siden jeg er redd det bare et symptom og er redd for en langtidsvirkning vil gjøre at hun vil før større problemer enn det som allerede er i familien når hun blir voksen.

Definitivt no go herfra. En ting er at voksne tar egne, gjennomtenkte valg på noe man ikke enda vet langtidsvirkninger på, noe annet er å la de unge få dette... Nei, takk.

Kommer til å takke ja om den anbefales til yngre aldersgruppe (har ikke 12-15 år)

Har en 06’er. Vi diskuterer det sammen. Håper han vil ta den men jeg skal ikke tvinge han.

• Liker
Reactions: HCS
Nei, det skal ikke barnet mitt. Foreløpig hindrer den lite smitte og barn blir svært sjeldent alvorlig syk av dette, så ser ingen grunn til at mitt barn skal ta denne vaksinen. Jeg selv har gitt etter for presset og latt meg vaksinere, setter en grense med barna mine.

Har ikke barn i den alderen, men kjenner at det ville vært et vanskelig valg å ha feks en 12åring. Covid19 har jo noen langtidsvirkninger i en del tilfeller som jeg synes er skremmende. Samtidig kan også vaksiner ha en risiko. Det er vanskelig å si om det er størst risiko ved vaksinen eller ved sykdommen for de yngre som nå kan få vaksine. Risikoen ved covid19 øker jo ved alder og er temmelig lav for barn. Men enn om..? Nei, det er ikke enkelt, men tror jeg ville landet på å følge anbefalingene.

Fhi, som har peiling på dette, sier at det hindrer ikke så mye videresmitte, men det beskytter den enkelte ungdom som tar den. Det er grunn god nok for meg. Jeg følger anbefalingene fra de som kan dette bedre enn meg. Heller enn å sitte der og vite det var mitt valg å gå mot anbefalingen også får ingen korona og blir dårlig.

Jeg tenker også sånn at det er ikke alt i verden vi kan beskytte barna mot, virus er en av de. Jg ville aldri tilgitt meg selv om vi sa ja til vaksine og barnet fikk alvorlig bivirkninger av den. I den grad at barnet stod uten fremtid i en jobb eller lignede. Derimot så kan man ikke styre virus og det er ikke kun korona som kan være farlig for barn og få ettervirkninger. Livet er et sjansespill, men å velge en vaksine som har en svært begrenset effekt på barn pluss at den er rimelig ny er ikke en sjanse jeg er villig til å ta. Anbefalinger eller ei, FHI er den anbefalende myndighet, men de gir etter for press fra andre kanter og er ikke kun faglige i sine anbefalinger. De har gjort mange feil gjennom både pandemien og årene, så jeg velger å følge magefølelsen min.

Jeg tenker også sånn at det er ikke alt i verden vi kan beskytte barna mot, virus er en av de. Jg ville aldri tilgitt meg selv om vi sa ja til vaksine og barnet fikk alvorlig bivirkninger av den. I den grad at barnet stod uten fremtid i en jobb eller lignede. Derimot så kan man ikke styre virus og det er ikke kun korona som kan være farlig for barn og få ettervirkninger. Livet er et sjansespill, men å velge en vaksine som har en svært begrenset effekt på barn pluss at den er rimelig ny er ikke en sjanse jeg er villig til å ta. Anbefalinger eller ei, FHI er den anbefalende myndighet, men de gir etter for press fra andre kanter og er ikke kun faglige i sine anbefalinger. De har gjort mange feil gjennom både pandemien og årene, så jeg velger å følge magefølelsen min.
Jeg er nok ganske så enig med deg her. Jeg har jo også vært helt imot vaksine på meg selv også, men er nå fullvaksinert. Det er fordi jeg har selv fått bestemme når jeg har vært «klar» for å vaksinere meg. Jeg har ikke vaksinert meg samtidig som de på jobben, fordi jeg har vært ekstremt skeptisk til vaksina. Er fortsatt skeptisk, men nå er det nå uansett gjort.

Jeg synes hele denne korona er så vanskelig, for jeg vil jo selvfølgelig ikke at barna mine skal bli syke. Jeg vet jo ikke hvor syke de kan bli. Det samme med vaksina. Hvis de innfører vaksine til så små som mine er, så føler jeg de blir forsøkskaniner. Det var det jeg ville unngå med meg selv.

Jeg er nok ganske så enig med deg her. Jeg har jo også vært helt imot vaksine på meg selv også, men er nå fullvaksinert. Det er fordi jeg har selv fått bestemme når jeg har vært «klar» for å vaksinere meg. Jeg har ikke vaksinert meg samtidig som de på jobben, fordi jeg har vært ekstremt skeptisk til vaksina. Er fortsatt skeptisk, men nå er det nå uansett gjort.

Jeg synes hele denne korona er så vanskelig, for jeg vil jo selvfølgelig ikke at barna mine skal bli syke. Jeg vet jo ikke hvor syke de kan bli. Det samme med vaksina. Hvis de innfører vaksine til så små som mine er, så føler jeg de blir forsøkskaniner. Det var det jeg ville unngå med meg selv.
Jeg også ventet med å ta vaksinen, men det presset som er der ute ga jeg etter. Et så personlig spørsmål var nå en selvfølge på spørre om og du måtte legge ut om hvorfor/hvorfor ikke. Jeg venter på dose 2 men er syk nå så den får vente litt.
Ingen ønsker at barna sine skal bli syke, men jeg tror barnet mitt tåler bedre korona enn vaksinen, de barna rundt oss som har hatt korona har kun testet positivt men helt uten et symptom. Rett og slett mildere enn influensa som et av barna mine tidligere har blitt lagt inn for og har fått astma som sykdom i ettertid. Så jeg vet at barn kan bli alvorlig syke, men jeg tror barna mine vil takle korona bra :)

Jeg er helt enig med deg!! Mitt barn skal ikke vaksineres mot corona.

Jeg også ventet med å ta vaksinen, men det presset som er der ute ga jeg etter. Et så personlig spørsmål var nå en selvfølge på spørre om og du måtte legge ut om hvorfor/hvorfor ikke. Jeg venter på dose 2 men er syk nå så den får vente litt.
Ingen ønsker at barna sine skal bli syke, men jeg tror barnet mitt tåler bedre korona enn vaksinen, de barna rundt oss som har hatt korona har kun testet positivt men helt uten et symptom. Rett og slett mildere enn influensa som et av barna mine tidligere har blitt lagt inn for og har fått astma som sykdom i ettertid. Så jeg vet at barn kan bli alvorlig syke, men jeg tror barna mine vil takle korona bra :)
Jeg innså vel egentlig bare at korona har kommet for å bli, så derfor valgte jeg å vaksinere meg. Så får vi se da om vaksina funker eller ikke. Har litt vondt for å tro at vi slipper unna når det virkelig åpner opp igjen. Tenker at det er bra at jeg og samboer er vaksinerte hvis unga skulle bli smitta og dårlige. Blir vi dårlige også, så klarer vi ikke å ta vare på de. Det så jeg i går da jeg var så dårlig etter vaksina at jeg måtte få noen til å hente yngstemann. Klarte ikke å stå opp engang, så han måtte finne seg en yoghurt selv til frokost.

Jeg innså vel egentlig bare at korona har kommet for å bli, så derfor valgte jeg å vaksinere meg. Så får vi se da om vaksina funker eller ikke. Har litt vondt for å tro at vi slipper unna når det virkelig åpner opp igjen. Tenker at det er bra at jeg og samboer er vaksinerte hvis unga skulle bli smitta og dårlige. Blir vi dårlige også, så klarer vi ikke å ta vare på de. Det så jeg i går da jeg var så dårlig etter vaksina at jeg måtte få noen til å hente yngstemann. Klarte ikke å stå opp engang, så han måtte finne seg en yoghurt selv til frokost.
Ja, virus forsvinner sjeldent så det er her og jeg er også spent på hva som skjer ved åpning. Men jeg har ikke tro på at mere nedstengning er greit lenger for en dag må det åpnes. Jeg håper vaksinen fungerer, men jeg er ikke overbevist og jeg kommer ikke til å la meg vaksineres både 3-4 og 5 ganger. Men det er helt klart tøft å være syk samtidig som man har barn, tror det er det verste med å ha barn jeg:p

Nå har ikke jeg så store barn, men når det kommer til det punktet at de anser vaksina som trygt og at de anbefaler dette til barn/ungdom så sier jeg ja takk. Er så utrolig stor sjanse for alvorlige bivirkninger av corona, så hvis det fremdeles ikke er noe som tilsier at vaksine gir bivirkninger etter lang tid så er jeg trygg på den avgjørelsen profesjonelle fagfolk har tatt ☺️

Mitt barn får selvsagt bestemme det selv

Dattera mi er den yngste som kan få den, altså 13 nå. Men tenker at det ikke er en avgjørelse eller et ansvar hun skal få. Vanskelig for henne å ta en slik avgjørelse og se evnt fordeler eller ulemper. Hadde jeg spurt henne hadde hun nok vært mest bekymret for selve stikket og ikke eventuelle bivirkninger. Eller at hun hadde bestemt seg basert på hva venninner hadde gjort.

Men fra 16 og oppover tenker jeg har bedre forutsetninger for å ta eget valg.

Back
Topp