Vaksiner

Jodlesmurf

Gift med forumet
Januarskatter 2015
Hvordan er det med dere? Har dere tenkt at barna deres skal følge vaksinasjonsprogrammet? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Mine to eldste har fulgt programmet. Jeg har selv tenkt at babyen som kommer skal gjøre det samme, men blir skeptisk når det dukker opp nye vaksiner som skal med i programmet.

Sånn som denne: http://www.vg.no/forbruker/helse/no...forstaar-at-foreldre-er-skeptiske/a/23312530/

Noen tanker rundt dette?

Jeg selv har blitt litt skeptisk til nye vaksiner, så det skal jeg ikke legge skjul på. :)

Mine følger vaksinasjonsprogrammet. Jentene skal også få HPV-vaksinen. Og håper de også går med på den. Her skal de få lov til å bestemme selv, siden dette er i 12 års alderen.

Vi tok ikke svinevaksinen, tar heller ikke den vanlige influensavaksinene heller så der var det ikke så vanskelig valg, men jeg skjønner jo skeptikerne så godt.

Men disse andre vaksinene er så viktige å ta nettopp fordi de er så farlige å få hvis man ikke er vaksinert. Jeg som mor ville ikke ha på meg "skylden" for et barn/baby blir smittet, får skade for livet (polio eks) eller i verste fall dør (eks meslinger) pga disse.

Men denne rotavaksinen er jeg litt skeptisk på merker jeg. Disse andre har jo hatt mange år for å bli bedre og blir jo stadig bedre. alt har jo selvsagt en risk, og alle reagerer forskjellige.

Må lese meg mer opp på denne rotavaksinen. Høre med lege og HS tenker jeg :)

Jeg følger vaksinasjonsprogrammet :) den nye vaksinen er jo godt testet før de gir den til små barn, helt annerledes en pandemivaksiner som svineinfluensaen. Der hadde de det jo travelt, nå har de hatt god tid til testing...

Er generelt glad i å følge anbefalingene til helsedirektoratet, da jeg tenker at dette er høyt utdannede mennesker som har satt seg inn i og har tilgang på mye forskning. Tenker at de har bedre grunnlag for sine anbefalinger enn min generelle synsing :)

Programmet Folkeopplysningen hadde et veldig bra og interessant program om barnevaksinasjonsprogrammet. Vet ikke om noen så det? :) (der var ikke den nye vaksinen tatt med som jeg kan huske...)

Vi fulgte vaksinasjonsprogrammet sist, og kommer til å gjøre det med lille i magen også, inkl. den nye vaksinen mot rotavirus. Vaksinene som innlemmes i programmet har vært grundig testet før de tas i bruk, i motsetning til pandemivaksiner som må ut på markedet fort. Føler meg ganske så trygg, og i prinisippet synes jeg flest mulig burde vaksinere barna sine, er jo en grunn til at "ingen" får polio, eller dør av kopper lenger:)
Jeg så også Folkeopplysningen om vaksiner, veldig bra program synes jeg:) Ligger på nett-tv via appen, apple-tv eller nrk.no:)

Vi følger vaksinasjonsprogrammet med storesøster og det skal også lillebror når han kommer.
Vaksinene er grundig testet og for meg er det en selvfølge at vi skal ta dette. Vi leste oss opp på problemstillingen og snakket med helsesøster på forhånd slik at vi følte vi gjorde ett velinformert valg, og vi tvilte aldri på at det er riktig å følge anbefalingene og vaksinasjonsprogrammet.
Så også programmet om barnevaksinene og anbefaler alle som ikke så det å søke det opp og se det.
Understreker veldig mange gode poenger ifm vaksiner.

Tenker å ta de, men ikke influensa dersom det ikke er en grunn for det;)

Ja.
Utsetter ikke livet til barnet mitt fordi jeg er redd for bieffekter.
Jeg har ikke opplevd, eller hørt noe bortsett fra denne "plutselige skyen av konspirasjonsteorier", så jeg stiller meg heller kritisk til å IKKE ville vaksinere.

Jeg er som sagt selv usikker på nye vaksiner. Men jeg dømmer ikke andre for hvilke valg de tar. Jeg er helt sikker på at de som velger å ikke ta vaksinene,de gjør det fordi de mener det er det beste for barna deres,og de som velger å følge programmet de gjør det fordi de mener det er det beste for barna deres.

Alle prøver å gjøre det de selv mener er best for barna sine. Jeg respekterer fullt ut både de som velger å ta alle,de som bare tar noen og de som lar helt være. Alle gjør det de gjør,fordi det føles tryggest/riktig for dem. De aller fleste vil kun det beste for barna sine.

De vaksinene jeg er skeptisk på, det er ikke pga symptomene og bivirkningene der og da. Det er senvirkningene jeg frykter. Og når vaksinene er ferske, vet vi enda ikke hva slags senvirkninger vaksinene kan gi.

Men alle vaksiner som har vært i programmet i årevis har vi tatt,og vi kommer til å fortsette med det.

Men jeg har heldigvis god tid på å lese meg opp på rotavaksinen,så vi trenger ikke ta noen endelig avgjørelse enda uansett:)

Last edited:
Vi kommer nok til å følge vaksinasjonsprogrammet. Er fordeler og ulemper med alt, har ikke hørt noe negativt om vaksinasjonene fra venner som har barn og valgt å ta dem. Når barnevaksiner er i fokus i media er det som regel i forbindelse med noen av de få som opplever negative ting med vaksinene, sjelden det kommer frem med de positive erfaringene.

Back
Topp