Vaksine

Ab95

Blir kjent med forumet
Har dere tatt årets influensavaksine?
Har aldri hatt noe behov for å vaksinere meg mot influensa tidligere, men bedriftslegen er veldig etter meg og sier at det er Helsedirektoratets anbefaling at gravide vaksineres.
Er egentlig litt skeptisk til hele opplegget og ser ikke noe grunn til å gjøre det. Å få influensa er jo ikke farlig for friske personer?
(Jeg er ikke i mot vaksiner og følger selvsagt vaksinasjonsprogrammet på barna mine)
 
Jeg gjorde det forrige gang og kommer sikkert til å gjøre det nå også. Hovedargumentet mitt er at da er også baby beskyttet mot i influensa det første halvåret. For meg er det ikke så farlig med en influensa, og de fleste små tåler det godt også, men ikke alle.
 
Tror jeg skal ta den, men må vel vente til etter 12 uker. Ellers hadde jeg tatt den nå. Jeg takler influensa dårlig, så tror ikke det er noe å få som gravid for min del. Må klare å ta meg av to andre små hjemme også.
 
Jeg har hørt at de forrige influensavaksinene ikke kan tas i 1. trimester. Men at årets kan det. Men stoler ikke helt på det fordet om. Jeg skal nok ta den etter uke 12. Er bare 3 uker til :)
 
Tok den i går. Hvis du er helsepersonell anbefales den fra 1 trimester. Ellers går det greit og vente til andre, men det er ikke farlig å ta den i første:)
 
Først skal jeg overleve ul i morgen og hvis alt er bra da så får jeg høre hva legen på sykehuset mener.
Jeg er helsepersonell og jobben spanderer så det er bare opp til meg (og da evt legen..)
 
Ikke anbefalt i 1. trimester. Så har ikke tatt :)
 
Jeg tok i går, er over 13 uker :)
 
Jeg skal ta på fredag, da er jeg 13+0.
 
Jeg skal ta når jeg er over den 12 uke. Jeg tar det først og fremst mtp å hindre smitte til andre. Hvis flest mulig tar vaksinen, vil færre få den, og dermed også færre dø av den. Du tar den og forhindrer å smitte Olga 95 år = god gjerning ;)
 
Jeg skal ikke ta, og har aldri tatt før heller. Ser rett og slett ikke noen grunn til det per dags dato da jeg omgås svært få mennesker i det daglige.
 
Jeg får alltid influensa og hater det. Tok vaksinen i forrige svangerskap (såååå digg å slippe influensaen!!), og skal ta den igjen nå så fort jeg får karret meg over i 2. trimester ;)
 
Skal ikke ta den. Er aldri syk, har aldri hatt influensa.

Liker ikke å ta unødvendige vaksiner
 
Sniker fra mai her ;)
Jeg er også skeptisk til vaksiner, men følger selvsagt vaksineprogrammet til barna
Jeg spurte legen min om det var farlig hvis jeg skulle få influensa. Svarer hun gav var at det er farligere for babyen med influensa enn vaksinen
Med to barnehagebarn i huset fra før så blir det til at jeg tar den denne gangen, gjorde det ikke med de 2 første
 
Har dere tatt årets influensavaksine?
Har aldri hatt noe behov for å vaksinere meg mot influensa tidligere, men bedriftslegen er veldig etter meg og sier at det er Helsedirektoratets anbefaling at gravide vaksineres.
Er egentlig litt skeptisk til hele opplegget og ser ikke noe grunn til å gjøre det. Å få influensa er jo ikke farlig for friske personer?
(Jeg er ikke i mot vaksiner og følger selvsagt vaksinasjonsprogrammet på barna mine)

Jeg har tatt. Vaksinen kan taes i alle trimester, men det er særlig gravid i 2 og 3 trimester som anbefales, ved normale forløp.

Du er ikke i kategorien "friske" personer som gravid. Influensa kan være farlig for fosteret (økt risiko for fosterdød) og komplikasjoner for deg selv hvis du får influensa. Du kan bli veldig syk og få alvorlige komplikasjoner.
 
Jeg har tatt den. Var 12+4 og fikk beskjed om at vaksinene var trygg i alle trimester og at det er anbefalt for gravide å ta den.
 
Jeg har tatt den. Var 12+4 og fikk beskjed om at vaksinene var trygg i alle trimester og at det er anbefalt for gravide å ta den.

ei venninne fikk spørsmål om hun ville ta abort etter å ha tatt vaksinen i 1. trimester :eek:
 
Jeg tror jeg skal ta! Jeg vet ikke om jeg får den dekt, tror kanskje ikke det. Jobber jo i barnehage og det er mye sykdom på vinterhalvåret! Har også barnehagebarn hjemme, så tenker det er lurt.

Husker jeg tok den vaksina som var i 2009. Jeg ble så dårlig av den, men tror ikke det var rein influensavaksine, men sånn svineinfluensa (?)
 
Jeg tok den i går, 12+6, jobber som sykepleier, og da er det anbefalt fra 1 trimester også :)
 
Back
Topp