Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Sekhmet, jeg ser du fortsetter å mene dine kilder er solide når de gjelder vaksiner, selv om jeg har påvist at de skriver store mengder tøv. Det jeg lurer på først og fremst er hvorfor du faktisk må lene deg på disse kildene? Hvis du har en sak, burde du ikke kunne bruke mer troverdige kilder? Du ber meg om å holde meg til temaet, men jeg synes definitivt kildenes anstrengte forhold til virkeligheten og til sannheten i andre områder er relevant. Hvorfor skulle de snakke sant om akkurat dette spesifikke temaet?
Hva er det egentlig med Rolf Kenneth Myhre som gjør at du mener han er troverdig, utenom det poenget at han er enig med deg? Merk at Myhre er en person som mener at det var ingen fly som traff World Trade Center 11. september 2001. Det er personen du stoler på. Når det gjelder det han uttaler om dette temaet, så skriver han f.eks.: "Meslinger er en mild og ufarlig barnesykdom som vanligvis går over i løpet av en uke."
Ser man på Wikipedia for meslinger finner man dette: "Complications with measles are relatively common, ranging from relatively mild and less serious diarrhea, to pneumonia, Otitis media and acute encephalitis (and rarely subacute sclerosing panencephalitis,or SSPE); corneal ulceration leading to corneal scarring. Complications are usually more severe in adults who catch the virus.
Between the years 1987 and 2000, the case fatality rate across the United States was three measles-attributable deaths per 1000 cases, or 0.3%.[6] In underdeveloped nations with high rates of malnutrition and poor healthcare, fatality rates have been as high as 28%.[6] In immunocompromised patients (e.g. people with AIDS) the fatality rate is approximately 30%.[7]"
Leger uten grenser har, så vidt jeg husker (nei, det er ingen god kilde) en stående policy når de ankommer et område at de prioritererer meslingevaksine til barn først, og rent vann etterpå. Du kan jo si at vi er ikke noe u-land, men meslinger er ikke noen nødvendighet på jorden. Vi har klart gjennom vaksiner å utrydde kopper, og vi har nesten utryddet polio. Hvis vi kan fjerne meslinger også, så bør vi gjøre vårt, og vi har barn her i Norge som ikke tåler å få meslinger.
I Nigeria hadde man et tilfelle av vaksineskremsel når mange fikk det for seg at vaksinene mot meslinger var et vestlig komplott og inneholdt HIV-smitte. Det førte til en nedgang i vaksinasjonen, et utbrudd av meslinger og mange barn døde. Meslinger er ingen ufarlig sykdom.
http://www.irinnews.org/Report/53506/NIGERIA-Measles-kills-more-than-500-children-so-far-in-2005
Leser vi videre i akkurat den vaksineteksten du linket fra Myhre, så kommer altså HIV/AIDS-benektingen etter hvert. HIV eksisterer ikke, i følge din kilde. Han mener også at kreft bare kan bli overlatt til seg selv i de fleste tilfeller, og at kreftbehandling ikke virker. Dette i en verden der 85-90% av barn overlever leukemi, noe som var en dødsdom for noen få tiår siden. Igjen, hvorfor stoler du på Myhre, Sekhmet heller enn de legene som redder alle disse barna? Hva er det han har gjort som gjør at han fortjener din tillit i et slikt alvorlig tema? Hvorfor skal han være troverdig når det gjelder vaksiner, når han tar feil i alt annet?
Når det gjelder Andrew Wakefield der du etterspør kilder, så kan du starte med http://briandeer.com/mmr/lancet-deer-1.htm og jobbe deg videre derfra. Wikipediasiden om Wakefield inneholder mange kilder.
Der forteller Brian Deer, journalisten som rullet opp det hele, og som antivaksineaktivister har forsøkt å sverte siden, at Wakefield ble betalt av en advokat som var i ferd med å saksøke vaksineprodusenter for å ha forårsaket autisme. Legg også merke til at Wakefield hadde forsøkt å patentere sin egen meslingevaksine i forkant av dette. Han hadde all grunn til å finne akkurat det han fant.
Ja, barn med autisme trenger noen å snakke sin sak for seg, men det blir ikke god, objektiv forskning av at man blir betalt av en part i en rettsak. Wakefield er dømt for å mishandle autistiske barn med egen økonomisk vinning i sikte. Hvorfor stoler du på den mannen?
Viera Scheibner har jeg sagt ganske mye om allerede. Andre nysgjerrige kan jo se disse to filmen som tar for seg henne: http://www.youtube.com/watch?v=Fs-E4-XL62w og: http://www.youtube.com/watch?v=VkVpy1BfV2g
Den siste snutten er et innslag fra Australsk 60 minutes, der man bl.a. ser sterke bilder av et barn som døde av kikhoste, det som Rolf Kenneth Myhre kaller "en mild form, som ingen har dødd av." Se filmen, så ser du en av mange, mange feil Myhre skriver, og som han nekter å rette opp, siden det svekker hans budskap.
En av linkene du tok med i ditt første innlegg her beskriver vaksiner slik:
http://www.thinktwice.com/secret.htm ;
"Others see a link between vaccinations and satanic rituals or witchcraft, where animals are sacrificed and their organs brewed in a hellish concoction of horrid substances: voodoo medicine by 21st century mad scientists."
Sataniske ritualer? Er dette et nivå for retorikken man trenger å legge seg på?
Du forteller mye om foreldre som har opplevd at deres barn får autisme etter vaksiner, og at det derfor må være en sammenheng, men dette er altså en klassisk tankefeil. Det at hendelse A skjer etter hendelse B betyr ikke at B er årsaken til A. Noen barn får autisme. Siden diagnostisering av autisme og en del av vaksineprogrammet sammenfaller i tid, må nødvendigvis noen få erklært autisme kort tid etter vaksiner. På samme måte som at noen begynner å prate rett etter vaksiner, noen faller og knekker et ben rett etter vaksiner osv. Det betyr ikke at vaksiner er årsaken til noen av delene. Men det bør sjekkes. Det er da også gjort. En Dansk undersøkelse (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1124634/) sjekket en halv million Danske barn uten å finne noen sammenheng mellom vaksiner og autisme. Wakefield sjekket 12 barn for sine konklusjoner. Det er noen færre.
Som nevnt tidligere, og som du ikke har svart på, du påstår at kvikksølv er den store synderen. Da burde altså hyppigheten av autisme ha gått tilbake eller bremset opp etter at det ble fjernet fra barnevaksinene. Tvert i mot, i følge deg selv, vokser autismetallene kraftig. Ser du at det ødelegger ditt argument?
Som konklusjon mener jeg at du virker å være svært forutinntatt når det gjelder temaet. Du sier at du ikke vil bruke en vaksine som ikke er 100% sikker. Hvis du holder deg til det prinsippet også i andre områder, så vil du ikke bruke noen medisin, noensinne, siden all medisin som har virkning også har bivirkninger. Du vil heller aldri ta barnet ditt på biltur, eller la det sykle, begge deler er langt, langt farligere enn å gi barnet vaksiner, og da har vi ikke en gang tatt med faren for sykdommene man vaksinerer mot.
Det virker også som du "kirsebærplukker" kilder som det heter litt brutalt oversatt. Du lener deg tungt på kilder som støtter din sak, uten å ta hensyn til hvor tvilsomme de er, både faglig, og rasjonelt sett. Du tar heller ikke inn over deg alt det som taler mot ditt eget syn. Og du baserer deg i hovedsak på tanken om at når to ting skjer i rekkefølge, så forårsakes det andre av det første. Verden fungerer ikke nødvendigvis slik.
Helt avslutningsvis så nevner du antivaksinemiljøet i Norge, og at det fins facebooksider man kan spørre. Problemet der er jo at hovedpersonen i det miljøet har en butikk der han selger alternativ til vaksiner. Midler som også skal ta seg av massevis av sykdommer, inklusive AIDS. Han har altså et sterkt økonomisk motiv for å mene det han mener, og for å påvirke flest mulig andre til å tro det samme. Vedkommende har ingen faglig bakgrunn innen dette temaet.
Hvorfor skal man stole på den mannen? Kan du fortelle meg Sekhmet, hva er dine grunner til at vi skal stole på noen av disse når det gjelder våre barns helse? Finnes det noen?
Jeg må bare si at jeg ELSKER retningen denne tråden har tatt! Jeg er SÅ glad for at det er noen som bruker tid på å tilbakevise tulleargumenter - for denne tråden er søkbar. Det vil si at hvem som helst kan google "vaksine eller ikke", og vips dukker denne tråden opp. Det er VIKTIG at de som FAKTISK kan noe om et tema, sprer kunnskapen sin!Morellskatten skrev:
Takk Lenlen og Bidalaka!
Lambi`83 skrev:
Jeg må bare si at jeg ELSKER retningen denne tråden har tatt! Jeg er SÅ glad for at det er noen som bruker tid på å tilbakevise tulleargumenter - for denne tråden er søkbar. Det vil si at hvem som helst kan google "vaksine eller ikke", og vips dukker denne tråden opp. Det er VIKTIG at de som FAKTISK kan noe om et tema, sprer kunnskapen sin!Morellskatten skrev:
Takk Lenlen og Bidalaka!
Signerer med hele sjela mi!! :D :D :D