Vaksine eller ikke?

Her følger barna vaksinasjonsprogrammet, ja, noe annet er utenkelig. Har en svigermor som er ødelagt for livet av en av sykdommene vi nå vaksineres mot, så har intet ønske om å utsette ungene mine for sånt. Og en del av sykdommene vi vaksineres mot blir faktisk mer og mer vanlige, bl.a. fordi noen barn ikke følger vaksinasjonsprogrammene, barn i andre land som kommer hit vaksineres ikke og kan ta med seg smitte, og vi reiser dessuten en del selv.

Barna får ikke vaksiner som ikke er godt utprøvd, storesøster fikk f.eks, ikke svineinfluensavaksine (selv om vi voksne tok den, mest for å beskytte henne). 

Vi vaksinerer ikke, og fikk tommelen opp fra helsesøster (som selv kjente noen som ikke vaksinerte) som roste oss for å ta et selvstendig valg. I tillegg ble vi frarådet vaksine fra jormor samt en sykesøster og flere andre vi kjenner. Er veldig skeptisk til vaksiner. Har lest mye om det og sett videoer samt hørt om utallige historier fra folk som mener at vaksine har ødelagt barnet deres. Jeg har den holdningen at når så mange opplever det samme så må det være noe i det. Og holdningen min til vaksiner og myndighetenes anbefalninger har ikke akkurat blitt bedre etter den store skandalen som fulgte med svineinfluensavaksinen..

Det er gjort flere studier som kan vise sammenheng mellom autisme og barn, noe som støttes av de mange historiene som blir fortalt av foreldre som sier de hadde helt friske barn frem til vaksinasjonen fant sted. Det finnes mange sider dedikert til temaet og flere artikler og forskningsrapporter. I tillegg fins det bøker og filmer. Jeg håper virkelig folk setter seg ordentlig inn i temaet før de velger å vaksinere barnet sitt, som å faktisk lese om det. Bare det å lese hva den inneholder er viktig. Det finnes grupper på facebook som man også kan melde seg inn i for å diskutere og få råd og informasjon om temaet. I tillegg må man for all del ikke glemme de som blir ødelagt av allergiske reaksjoner som følge av vaksiner.

Linker:

http://www.dagbladet.no/nyheter/1998/01/22/53698.html

http://www.godhelse.info/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=7

http://www.rolfkenneth.no/Helse-vaksinasjon.html

http://www.thinktwice.com/secret.htm

http://www.whale.to/vaccines/damage.html

De som velger å ikke vaksinere barnet sitt er faktisk FULLSTENDIG avhengige av at vi andre velger å gjøre det... Kjenner at jeg ikke har sånn veldig stor respekt for den avgjørelsen altså, for deres barn er kun beskyttet fordi våre barn er det... Joda, det finnes bivirkninger. Men uten de vaksinene vi har i dag, ville vi hatt store epedemier av livsfarlige sykdommer, barnedødeligheten hadde skutt i været. Se på land uten vaksiner, og så kan du tenke på om du ønsker å ha det slik...

Jeg ser tydelig at du ikke har tatt en kikk på linkene jeg la med. :-)

Du sier at vaksinene beskytter mot livsfarlige sykdommer, og at uten de ville barnedødeligheten skutt i været. Stemmer det? Vi lever i år 2012, et år der hygiene, livsstandard og ernæring står mye sterkere enn det gjorde i tiden før vaksinene ble innført. Det er gjort studier som viser at mange sykdommer og epidimier forsvinner som følge av dette. Du sier også "se på land uten vaksiner, og så kan du tenke på om du ønsker å ha det slik.". Hvilke land uten vaksiner er det du tenker på?

Jeg vil også minne om at vaksiner inneholder kvikksølv. Dette er et livsfarlig stoff som når det først har kommet inn i systemet til en organisme aldri forsvinner. Det er også skummelt å tenke på hva dette stoffet kan gjøre med spedbarn som har nervefibre som enna ikke har blitt myelinisert (enklere sagt: barn som ikke har en ferdigutviklet hjerne). Uttdrag fra den ene artikkelen:

"Kongressmedlem Dan Burton var sjokkert da han fikk vite at det aldri har blitt utført tester av effekten av thiomersal i kroppen siden 1929. Den 19. juni 2002 forhørte han et panel av eksperter:

”Dere prøver å fortelle meg at siden 1929 har vi brukt thiomersal i vaksiner, og den eneste testen dere vet om ble utført i 1929, og at samtlige personer i den testen fikk hjerne­hinnebetennelse og døde?”

Food and Drug Administration (USA) fant det i 1992 nødvendig å forby thiomersal i hundevaksiner, mens thiomersal i vaksiner for mennesker fortsetter ennå."

Link: http://www.rolfkenneth.no/Helse-vaksinasjon.html

Jeg er nok enig med Morellskatten i det hun skriver. Men jeg kan forstå at det er to helt ulike syn på samme sak, og jeg er enig at sunn skepsis til hva vi pakker i barna våre er bra og ha. Du får mene hva du vil og ingen nekter deg din mening - men jeg har i allefall troen på at uten vaksiner så hadde ikke Norge vært ett så friskt land som det er den dag i dag, og jeg tror også at det som følge av vaksinene er visse sykdommer ikke lengre finnes i Norge. Jeg tror jo heller ikke at helsemyndighetene ville anbefalt ett vaksineprogram på barn som var livsfarlig og skadelig for mennesker...

Så klart er hygiene, livsstandard og ernæring en viktig faktor som påvirker Norges helsestandard, men jeg tror ikke ene og alene at det handler om det. Forskningsresultater kommer forsåvidt helt an på hvem som forsker og hvilken vinkel du velger å se ting i fra. Det vil alltid være uenigheter over alt som anbefales - sånn er det bare.

Å ikkje vaksinere ungane mine har aldri vore eit alternativ. Risikoen med bibirkningar er mykje større ved evt sjukdom enn ved vaksinering. Vaksinasjonsprogrammet me føl i Norge er godt utprøvd og forska på. Eg trur at me som ikkje har opplevd desse sjukdomane ikkje veit kva me snakkar om når me trur at dei er ufarlege. Følgesjukdomar til Meslingar er bla mellomøyrebetennelse, lungebetennelse, hjernebetennelse og død........Mor mi som er oppvaksen på 40 tallet og utdanna seg til sjukleiar på 50 tallet kan fortelle om mange ungar med hjerneskade etter meslingar. Onkelen min er ein av mange som aldri fekk born pga kusma.........Dei som har opplevd at babyen deira blånar vekk i hosteanfall pga kikhoste ville gjerne ha sluppe og oppleve det. Alle som har vore gravide vert testa for antistoff mot Røde hundar, då fosteret kan få alvorleg hjerneskade eller dø om mor vert sjuk under graviditet, og ein er smittsam før ein veit at ein er sjuk.......... Å tenke at barnet sjølv skal utvikle antistoff mot desse sjukdomane gjennom naturleg immunisering, altså sjukdom, men ikkje våge å vaksinere er ganske så ulogisk. Det er dei same bakteriane i vaksina som ein vert sjuk av, men i svært svekka utgåve slik at kroppen dannar antistoff mot dei, utan at ein vert sjuk. Linkane som er lagt ut lenger oppe, vil eg ikkje kalle truverdig forskning. Ein av linkane er til ei side som ber tydeleg preg av konspirasjonsteoriar, og der dei og diskuterer romvesen ol...............Dagbladet viser til ei tragisk sak der retningslinjene for vaksinasjonsprogrammet ikkje vart fulgt. Dei Amerikanske sidene ber og preg av ein del konspirasjonstenknig der WHO vert beskulda for å ha ein hemmeleg agenda. Samanhengen mellom autisme og MMR er aldri blitt bevist, og baserer seg i hovedsak på ein studie av 12! born. Eg har prøvd å legge ut ein link der de kan lese meir, men eg skriv på Ipad og er usikker på om det virkar. Difor mangel på avsnitt og........ http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:26893::0:5667:2:::0:0 Ver gjerne kritisk til vaksinering, men ver og kritisk til kva kilder som vert lagt til grunn for konklusjonane. Kven er dei som skriv dette. Kva årstal er forskninga frå, Kor stor er studien osv. Og for all del; Les om sjukdommane og kva følger den kan få, for det er diverre mange sjukdommar som ikkje er utrydda enno, og sjølv med dagens hygienetiltak kan me ikkje hindre spredning, berre sjå på vannkoppe epidemiane i barnhehagane..........

Nydelig skrevet, lenlen!! :D

Det blir mye å svare på og rimelig lange svar, så jeg velger å skrive det i forskjellige kategorier. :-) Men først og fremst vil jeg bare si at jeg ikke står inne for alt på de sidene jeg linket til, og grunnen til at jeg la ut denne informasjonen her var at det i de overnevnte artikler fremkommer en del kildemateriale og studier som omhandler vaksiner. Her kommer om meslinger:

Du sier at risikoen for bivirkninger ved sykdom er større enn ved eventuell vaksinering. Jeg antar det er pr. dags dato du mener. Er du sikker på at dette stemmer? Som jeg nevnte tidligere, så er dagens situasjon veldig forskjellig fra den på 50-tallet. Hvis man ser på statistikken når det kommer til dødelighet i forbindelse med meslinger (som du nevner), ser man at at dødeligheten var nede i et minimum 10-15 år før vaksinen ble tatt i bruk (dette gjelder også for komplikasjoner som følge av sykdommen). (Grafen kan du finne her: http://www.columbia.edu/itc/hs/pubhealth/rosner/g8965/client_edit/readings/week_2/mckinlay.pdf). Der ser man en fortsettende nedgang fra 1920-tallet og frem til 50-tallet da din mor tok sykepleierutdannelsen.

Hva skyldes denne store nedgangen i dødelighet som følge av meslinger? Faktisk kan man se at nedgangen av barnedødelighet, feil og underernæring og andre sykdommer som det ikke har blitt vaksinert mot alle samsvarer med nedgangen av meslinger. Dette grunnlaget vil kanskje få mange til å si at at levestandard faktisk har en god del å si når det kommer til sykdom og dødelighet. Faktisk så mye at det har blitt gjort studier og i disse viste det seg at fatale utfall som følge av meslinger stod i forhold til A-vitamin mangel. Studien ble foretatt i utviklingsland, og hele 91% av tilfellene hadde A-vitamin mangel. Det er flere studier som er gjort, denne er også gjort på underernærte barn i utviklingsland og der fikk man samme resultat (bare at her var det 92% av tilfellene):

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199007193230304#t=article+Results.

Når det kommer til vaksineimunitet (som noen sier er grunnen til at de uvaksinerte overlever) i forhold til den naturlige (og livslange) imuniteten man får av meslinger kan man lese om dette her: 

http://vran.org/about-vaccines/general-issues/herd-immunity/herd-immunity-the-misplaced-driver-of-universal-vaccination/. Et uttdrag kommer her (uttalelsen er gjort av en lege ved navn Russel Blaylock):

"
One of the grand lies of the vaccine program is the concept of "herd immunity". In fact, vaccines for most Americans declined to non-protective levels within 5 to 10 years of the vaccines. This means that for the vast majority of Americans, as well as others in the developed world, herd immunity doesn’t exist and hasn’t for over 60 years".

Forskere har faktisk gått så langt som å uttale at vi vil få store epidemier som følge av vaksinering og ikke til tross for vaksinering. Det er flere studier som viser til svak vaksineimunitet. Alt dette og mer kan leses på denne siden: 

http://nyinjeksjon.wordpress.com/2012/03/02/kan-man-stille-sporsmal-vedrorende-vaksinering-mot-meslinger/ (Merk: det er skrevet av en privatperson med helsefaglig utdannelse, men studiene som brukes i artikkelen og kildene er reelle og alle kan bli funnet i artikkelen).

Er litt redd for at dette kan utvikle seg til ein laaaaaaaaaang tråd, der me slår kvarandre i hovudet med argumenter, men eg vel å svare deg likevel.

Den første artikelen/studien du henviser til er ein laaaaang artikkel på engelsk ang nedgang av dødlighet  som resultat av medisinsk ingripen ved all sjukdom i USA, frå 1900 til 1973. Det vil altså sei at dei ikkje ser på vaksiner spesifikt. Dei ser på ALL medisink ingripen i forhold til ALL sjukdom. Dei viser nokre grafar der dei har plotta inn vaksiner på grafen, men eg kan ikkje finne u,t sånn i full fart, kvar dei har henta tallmaterialet sitt i frå, og kva variablar som ligg til grunn for funna. Dette er og ein veldig gamal artikkel/studie (34 år), og kjeldene og referansane (artiklar/studiar dei har brukt)  er heilt tilbake til 1930 og opp til 1977. Altså i stor grad forelda. Sjølvsagt vert noko ståande over tid men så gamalt materiale vil i stor grad inneholde feil og manglar. Dette gjeld i tillegg USA, og eg synes det kan vera meir interesant å sjå på Norge:

Figur 15.
Tilfeller av meslinger per 100 000 innbyggere i Norge 1900-2004. Kilde: Statistisk sentralbyrå (1900-74) og MSIS (1975-2004).

Meslingevaksinen vart innført i Norge i 1969, og her talar grafen sitt tydelege språk på kva som skjedde når den vart innført.Når vaksinedekninga vart god nok flata  antall Meslingetilfeller ut på 0, mens det rundt 1970 var ca 900 tilfeller, og på det verste rundt 1958 var opp mot 1600 tilfeller.
Les gjerne desse artikkelane
http://nhi.no/forside/ikke-glem-meslingedoden-22554.html
I denne artikkelen frå Norsk Legetidsskrift, ser ein tydeleg kva som skjer når vaksinasjonsprogrammet ikkje vert fulgt
http://tidsskriftet.no/article/2254943

Den neste artikkelen du viser til fra New England Journal of Medicin, opnar ironisk nok med å sei at håpet om utrydding av Meslingar kviler fullt og heilt på vaksinering..........Dette  er ein studie der dei har sett på kva tilførsel av vitamin A kan ha å seie for sjukdomsforløpet av Meslingar. Dei viser heilt i byrjinga av artikkelen til at Meslingar fører til nedgang av Vitamin A i kroppen, og at lave Vitamin A verdiar fører til høgare dødlighet. Dei viser og til at forskning har vist at Vitamin A tilførsel kan vera gunstig for sjukdomsforløpet og at WHO anbefaler tilskot av vitamin A ved Meslingar.Dei fortset med å seie litt om korleis dei gjennomførte studien som er ein studie der ein del pasientar fekk Vitamin A og ein del placebo. Dei presiserer mot slutten av studien at barn frå Cape Town, der studien var utført, ikkje hadde lavare vitamin A enn andre i utgangspunktet, men at alle barn med alvorleg Meslinge sjukdom får lave vitamin A lager som eit resultat av sjukdomen. Dette er absolutt IKKJE ein artikkel som seier at Meslingar ikkje er dødeleg eller farleg om ein har normale Vitamin A verdiar, og at ein difor ikkje treng Mesling vaksine - TVERT I MOT!

Dei to neste argumenta ang vaksineimmunitet føler eg er besvart i artikkelane frå norsk legetidsskrift og NHI.

Eg ser foresten at du seier at vaksinane inneheld kvikksølv som konserveringsmiddel. Det gjer dei ikkje.
http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____80891.aspx
Ingen av de vaksinene som brukes i det norske barnevaksinasjonsprogrammet inneholder tiomersal som konserveringsmiddel.

(Tiomersal er ein kvikksølvforbindelse som vert brukt som konserveringsmiddel)

Eg vil berre igjen oppfordre til kildekritikk. Spesielt på nettet. Her kan alle gi sine meiningar ut for sannhetar. Eg lærte kildekritikk på vidareutdanninga mi, og det gjekk verkeleg opp for meg at nettet er ein skummel plass å hente info. Mykje er nyttig og bra, men mykje er absolutt ikkje troverdigt. Her kan ein klippe og lime og få fram det ein vil. Vær kritisk til kva du les ,og vær like kritisk til meg;) Dersom det er troverdig og god forskning tåler det kritisk gransking.

Hvis du lurer er eg sjukepleiar med vidareutdanning innan diabetes.....

Sekhmet skriver "Jeg ser tydelig at du ikke har tatt en kikk på linkene jeg la med. :-)"

Jeg har kikket på linkene Sekhmet har lagt med, og som Lenlen skriver, det er viktig å være kritisk til kilder.

En av kildene Sekhmet bruker flere ganger er Rolf Kenneth Myhre. Det er en kjent konspirasjonsteoretiker som har hovedtilholdssted på Nyhetsspeilet.no. Rolf Kenneth Myhre har en del fikse ideer som at HIV ikke finnes, og at AIDS ikke skyldes HIV. Han er også hovedmisjonær i Norge for en merkelig ide om at en usynlig planet akkurat nå er på vei forbi jorda, og at den vil forårsake gigantiske katastrofer. Dette skulle skjedd i 2010, men har blitt "utsatt" av mektige utenomjordiske krefter. Dette er blitt oss fortalt av aliens, i følge Rolf Kenneth Myhre. Dette er ikke en kilde jeg ville stolt på, uansett hva Sekhmet mener om vedkommende. 

I tillegg bruker Sekhmet websiden whale.to som kilde. Det er nok et konspirasjonsteoretisk "nav", og de har en stor seksjon om endel ufyselige ideer som f. eks. Holocaustbenektelse. Det er smått skremmende at Sekhmet helt ukritisk bruker en kilde som whale.to når det gjelder et så viktig tema som vaksiner.

Bloggen "Ny Injeksjon" som det linkes til, som argumenterer svært likt med Sekhmet selv, er skrevet av en smått fanatisk vaksinemotstander som hovedsakelig er opptatt av å raljere med de som er uenige med henne på Facebook, og å henvise til grafer som er blitt fortalt henne er misvisende mange, mange ganger.

Jeg kunne tenkt meg å stille et direkte spørsmål til Sekhmet om hva hun synes om sine egne kilder i lys av disse kjensgjerningene.

Budskapet er at dødeligheten av sykdommer gikk ned uavhengig av vaksiner, noe som i en viss grad er korrekt. Dette bl.a. fordi man med moderne medisin ble stadig dyktigere i å holde folk i live. Dette betyr ikke at antallet sykdomstilfeller gikk ned i like stor grad. En av mulige konsekvenser av meslinger er hjerneskade, noe som ikke er noen piknikk, selv om man overlever. Vaksinemotstandere som Sekhmet har en tendens til å ikke illustrere sine argumenter med grafer over sykdomstilfeller, bare dødelighet, og gjerne manipulerte sådan. På verdensbasis er meslinger en stygg sykdom, som tar livet av mange, mange barn i året.

Det er viktig at disse irrasjonelle argumentene blir imøtegått, ikke minst på forum der mange nybakte foreldre deltar, og jeg synes Lenlen gjør en fortreffelig jobb med å bringe fakta på bordet.

Veldig godt skrevet, begge to! Synes det er litt spesielt at folk har det for seg at vaksineprogrammet er så skummelt og skadelig. Det er en grunn til at dette er noe man anbefales å gi ungene sine, og det er at mulige bivirkninger av vaksinene er langt mindre enn bivirkninger og utfall diverse barnesykdommer kan gi, som meslinger, kusma, kikhoste osv.

Jeg har fullført første året på sykepleien, og holder derfor på å lære om kildekritikk. Noe av det første vi lærte var å sjekke
årstall for artikkelen/studien, og å sjekke kildehenvisningen.

Nå har jeg tatt meg god tid og letet opp mange kilder (istedenfor å linke til andre som har skrevet artikler som baserer seg på slike kilder som jeg har brukt her) for å gi dere det beste når det kommer til den kanskje viktigste kategorien, under overskriften:

Vaksiner og autisme

Mellom 1993 og 2007 har det funnet sted en økning i forekomst av autisme i USA på 1700 %! 1978 var det 1/10000 autistiske barn. I år 2000 var det 1/150. I 2008 var det svimlende 1/67 barn som fikk autisme. Hva skyldes denne voldsomme økningen? Autisme kan komme av kvikksølv og aluminium fra vaksiner fordi tilstedeværelsen av disse stoffene i organismen hemmer myelinisoleringen mellom de ulike nervebanene. I hårprøver fra barn vil håret til normale barn inneholde 3,63 deler kvikksølv imens håret til autistiske barn vil inneholde bare 0,7 deler kvikksølv; Autister mangler evnen til å utskille kvikksølv fra kroppen (http://www.nature.com/srep/2011/111103/srep00129/full/srep00129.html).

Her er en studie ved navn "Autism: A Unique Type of Mercury Poisoning" : http://www.whale.to/a/autism7.html.

Kongressemedlem Dan Burton har kjempet mot dagens vaksiner helt siden hans eget barnebarn fikk autisme etter å ha fått 7 thimerosal (kvikksølv som brukes i vaksiner, såkalt 'organisk kvikksølv'. Dette er den farligste typen.) innholdige vaksiner. Han var formann for kongressens undersøkelse "The coverup of vaccines & autism". Han har fått en pris fra "Green Our Vaccines" for hans endeløse kamp for tryggere vaksiner for barn. Han er stolt av å jobbe sammen med grupper som 'Mothers against mercury', 'the HEAL Fondation' og 'Talk About Curing Autism'. Han uttaler at:

"Many in the scientific community believe there is a link between childhood vaccines, especially those containing the mercury-based preservative Thimerosal, and autistic symptoms. Progress has been made to remove Thimerosal from many children’s vaccines and improve their safety, but more needs to be done." (http://www.house.gov/apps/list/press/in05_burton/DAN_BURTON_HONORED_AT_GREEN_OUR_VACCINES_RALLY_IN_WASHINGTON_DC.html)

Robert F. Kennedy Jr. (politiker) har skrevet "Deadly immunity" hvor han har redegjort for hvordan det i et hemmelig møte ble fremlagt bevis for at kvikksølv er årsaken til autisme-epidemien (Artikkel: http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=14510).

Apebabyer fikk nevrologiske symptomer og utviklingsforstyrrelser da de ble vaksinert. Symptomene vedvarte, og det viste seg at deler av det limbiske systemet i hjernen var affisert i form av avvikende utvikling - slik man har sett ved autisme (http://www.ane.pl/pdf/7020.pdf, http://vactruth.com/2012/04/29/monkeys-get-autism/).

Guttebabyer som blir vaksinert rundt fødsel med hepatitt B vaksine har en tredobbel sjangse for å få autisme: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21058170

Da MMR-vaksinen kom inn i vaksineprogrammet for barn i USA og Storbritannia med 10 års mellomrom, kunne man se at antall autister eksploderte i de to landene med 10 års mellomrom. Forskeren V. Singh har analysert den autisme-skapende effekten av MMR-vaksinen og påvist at MMR bidrar til å hemme og hundre den normale myeliniseringen av nervebanene.

Dette er hentet fra en studie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12145534 ):

"Furthermore, over 90% of MMR antibody-positive autistic sera were also positive for MBP (meslinger) autoantibodies, suggesting a strong association between MMR and CNS autoimmunity in autism. Stemming from this evidence, we suggest that an inappropriate antibody response to MMR, specifically the measles component thereof, might be related to pathogenesis of autism."

Det er konstantert av bl. a. forsker Adrew Wakefield at mesling-elementet i MMR-vaksinen bidrar til autisme. Han har konstantert at autister har tarmproblemer i form av forstoppelseslignende symptomer. En nærmere undersøkelse ble gjort og det ble funnet ut at 90& av autister har noe som heter "ileal lymphoid nodular hyperplasia". Dette er store betende og blødende lymfekjertler i tarmen. På innsiden av disse hos autister har det blitt funnet meslingevirus fra MMR-vaksinen.

Lege Geir Flatabø og forsker Karl Ludvig Reichelt skriver dette i Morgenbladet (25.3.2011):

"Dr. Wakefields resultater er ikke «lagt døde». Tvert imot: De observasjonene som han gjorde rede for i artikkelen, og som ikke må forveksles med det spørsmålet han stilte på slutten, er i ettertid blitt gjentatt av flere andre forskerteam. Derfor er det ingen grunn til å tvile på at resultatene var riktige: Mange autistiske barn har en merkelig infeksjonstilstand i tarmen, der meslingvirus av MMR-typen spiller en rolle. Dette viruset skiller seg genetisk fra «ville» meslinger. Det er fortsatt uklart om infeksjonstilstanden har noe med autismen å gjøre." (http://morgenbladet.no/debatt/2011/desinformasjon_i_morgenbladet)

()

Youtubevideo hvor Dr. Wakefield taler for forskningen sin: http://www.youtube.com/watch?v=i6DuBR_xGQg

En annen studie som viser til det samme: "Detection and sequencing of measles virus from peripheral mononuclear cells from patients with inflammatory bowel disease and autism":

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=Detection%20and%20sequencing%20of%20measles%20virus%20from%20peripheral%20mononuclear%20cells%20from%20patients%20with%20inflammatory%20bowel%20disease%20and%20autism

Enda mer om meslingviruset i MMR vaksinen, dette fra en annen studie:

"Many autistic children harbored brain myelin basic protein autoantibodies and elevated levels of antibodies to measles virus and measles-mumps-rubella (MMR) vaccine. Measles might be etiologically linked to autism because measles and MMR antibodies (a viral marker) correlated positively to brain autoantibodies (an autoimmune marker)–salient features that characterize autoimmune pathology in autism. Autistic children also showed elevated levels of acute-phase reactants–a marker of systemic inflammation."

(Singh (2009) Phenotypick expression of autoimmunity autistic disorder (AAD): A major subset of autisme. PMID: 19758536)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19758536

Her er en studie som kikker på hvorfor så mange sykepleiere som behandler nyfødte velger å ikke vaksinere:
http://www.vaccineliberationarmy.com/wp-content/uploads/2012/04/What-lies-behind-the-low-rate-of-immuniz-among-nurses.pdf

Her er en egen side dedikert til artikler og uttalelser fra leger som omtaler vaksiner: http://www.whale.to/vaccine/articles4.html

Uttdrag fra siden, dette skrevet av doktor James R. Shannon, tidligere direktør for "the National institute of health": "the only safe vaccine is one that is never used" (http://www.whale.to/a/howenstine.html)

Jeg er helt enig i at kildekritikk er viktig! Forøvrig vil jeg igjen vise til det jeg har sagt tidligere om at det er studiene og uttalelsene som er brukt om vaksiner og som artiklene er basert på man må se på som kilder til den konkrete informasjonen..

Som du ser har det kommet om "vaksine og autisme", jeg håper kildene brukt der faller i smak. :-)

P.S.: Ta gjerne en titt på whale.to. Her er en link slik at du kan komme deg direkte inn hvor det står noe om vaksiner slik at du slipper å gå deg vill der inne: http://whale.to/vaccines/measles_a.html

Hvis jeg er muslim og tror at Gud kommanderer at man ikke kan spise gris, har jeg ikke lov til å skrive om ernæring da? Om Rolf Kenneth Myhre ikke tror på AIDS, hva har det med artiklen hans om vaksiner som i hovedsak er basert på et sammendrag av to bøker? Du vil kanskje si det er snakk om hans troverdighet som person, men så er det ikke hva han liker å spise til middag det diskuteres om. Dette tatt fra artiklen han (Rolf Kenneth Mhyre) har skrevet (leste du dette eller bare navnet hans?):

"Kikhostevaksinen og krybbedød. Slovakisk-australske Viera Scheibner (home­page) (Wiki-bio) pensjonerte seg i 1987 etter en meget suksessfull akademisk karriere innen geologi. Hun begynte da å hjelpe sin mann Leif Karlsson i hans overvåking av spebarn for å finne årsaken til krybbedød. Karlsson var biomedisinsk ingeniør som selv hadde utviklet overvåkningsteknologi for å studere spebarns pustemønstre. Begge var pro-vaksinasjonister og kjente ikke til debatten om sammenheng mellom krybbedød og vaksinasjon. Scheibner fikk imidlertid flere oppfordringer til å sette seg inn i debatten, hvilket ledet til at hun studerte over 30.000 sider fra medisinske journaler om tilfeller av krybbedød etter vaksinasjon. Hun evaluerte litteraturen, og fikk i 1993 utgitt boken Vaccination: 100 years of scientific research shows that vaccines represent a medical assault on the immune system. Hun konkluderte her at vaksiner verken er effektive eller trygge, og hun etablerer sammenhengen mellom DTP-vaksinen og krybbedød. Det er kikhoste-komponenten i DTP-vaksinen som er den ansvarlige. Hennes arbeid resulterte i at de australske helsemyndigheter ikke lenger gjorde DTP-vaksinen obligatorisk."

Når det kommer til siden "whale.to", tør jeg spørre deg om du faktisk har sett inne på siden under det temaet det er snakk om (altså ikke Holocaust men vaksiner)? (Høres litt sleskete ut kanskje, beklager "tonefallet" :-)) Her er et lite uttdrag fra siden:

"We have about 30,000 or 35,000 children that we've taken care of over the years, and I don't think we have a single case of autism in children delivered by us who never received vaccines.......Every doctor now essentially in this country has done something as heinous as the Nazis did, unknowingly."----Dr. Mayer Eisenstein"

På ditt personlige spørsmål om mine "egne kilder i lys av disse kjensgjerningene" synes jeg at det jeg har skrevet ovenfor viser min mening om kildene. :-) Altså: Når det kommer til temaet som diskuteres (vaksiner) så er kildene høyst relevante.

Ang. tiomersal så ble ikke dette fjernet fra barnevaksinasjonsprogrammet før 1998, det vil da si at barn fra 13 år og oppover kan være berørt. I tillegg er mange av tallene basert på verdensbasis, da også forskningen. Det blir da naturlig å omtale skadevirkningene som tiomersal kan ha og evt. har hatt.

Tiomersal var i svineinfluensavaksinen som ble gitt til barn, spedbarn og gravide.

Det blir litt voldsomt å svare på dette, siden det virker som du ignorerer de innvendingene som kommer, og bare pøser på med nye linker for det du fortalte i de første innleggene dine. Hvorfor tar du ikke tak i dette med at du henviser til dødsfall, og at det slett ikke er hele historien. Når det gjelder hygiene og leveforhold, så kan jo vaksinen mot HiB nevnes. Den ble innført på nittitallet, og førte til en umiddelbar reduksjon i sykdomstilfeller. Du mener vel ikke at hygienen i vestlige land tok et stort sprang på nittitallet?

Helt kort først, uten å gå helt inn i detaljene riktig ennå:

---
Du skriver:

"Om Rolf Kenneth Myhre ikke tror på AIDS, hva har det med artiklen hans om vaksiner som i hovedsak er basert på et sammendrag av to bøker? Du vil kanskje si det er snakk om hans troverdighet som person, men så er det ikke hva han liker å spise til middag det diskuteres om. "

Dette er greit nok, men du henviser til Myhre flere ganger, og han er for det første ikke kvalifisert til å uttale seg om dette temaet. Han er bibliotekar, og selv om man kan si mye pent om bibliotekarer, så har han ingen bakgrunn i medisin, virologi, immunologi osv. På tross av dette, kan han jo ha noe fornuftig å si, belagt med gode kilder, selvfølgelig.

Problemet oppstår da når Myhre har det som bare kan beskrives som et merkelig forhold til virkeligheten. Han tror altså ikke på at HIV eksisterer. Dette tar han så langt at han har anmodet en HIV-smittet person til å slutte med de medisinene som holder vedkommende i live. I tillegg mener han altså at jordas skjebne akkurat nå ligger i hendene hos aliens. Dette har han blitt fortalt av en amerikansk kvinne, som får beskjeder fra aliens via et implantat i hodet. Myhre tror heller ikke på evolusjon, han nekter for at vanlig kreftbehandling virker og så videre.

Han er selvfølgelig også vaksinemotstander. Uansett hva han tror på, er han ikke mottagelig for motstridende informasjon. I følge Myhre har jorda faktisk stoppet i sin bane rundt sola. Andre planeter som vi ser beveger seg på himmelen er iscenesatt av aliens. Massevis av det Myhre skriver inneholder enkle feil, men han vil ikke rette det opp, siden det ødelegger budskapet hans.

Du skjønner kanskje at dette ikke bare er en saklig uenighet om detaljer vi snakker om. Det er derfor ingen grunn til å ta Myhre alvorlig når det gjelder noe som helst, og i alle fall ikke et seriøst tema som vaksiner. Mannen har ingen troverdighet, og det skremmer meg at du bruker han som kilde i et forum som dette.
---

Når det gjelder Viera Scheibner, som Myhre henviser til, og som du siterer rundt, så er hun en "antivaksineautoritet", som har blitt avslørt som løgner og juksemaker flere ganger. Hun har heller ingen kvalifikasjoner innen temaet. Hun er mikropaleontolog. Hun ble vaksinemotstander etter at hennes manns oppfinnelse rundt krybbedød ble en fiasko. Som det står på wikien du linket, så bløffet hun rundt den vitenskapelige mottagelsen av apparatet.

Scheibner er svært produktiv, men forholder seg altså ikke nødvendigvis til sannheten, i større grad enn hun klarer å manipulere den dit hun vil. Som et lite eksempel bruker hun et tilfelle fra Japan som argument. I 1975 utsatte Japan alle barnevaksiner til barn var to år gamle, heller enn å begynne da de er tre måneder gamle. Scheibner hevdet da i triumf at krybbedød forsvant helt fra Japan.

Sannheten er noe annerledes. Japan hadde på den tiden en erstatningsordning for vaksineskader, der man for å hjelpe foreldre godtok det aller meste, i stedet for å krangle i lang tid. Det som skjedde da Japan utsatt vaksinene var at ingen lengre søkte om erstatninger for krybbedødtilfeller som muligens skyldtes vaksiner. Det har sin enkle forklaring i at hvis et barn dør etter det har blitt 1 år gammelt, så kategoriseres ikke dette lenger som krybbedød, og ingen vil dermed søke erstatning for det. Dette sier Scheibner intet om, men fortsetter å påstå at krybbedød forsvant fra Japan.

Les gjerne mer her: http://www.skeptics.com.au/wordpress/wp-content/uploads/theskeptic/1997/1.pdf
Artikkelen starter på side 18. Der kan man også finne andre eksempler på Viera Scheibners "kreativitet."

Din påstand om at DTP-vaksinen ikke er obligatorisk i Australia grunnet Scheibners arbeid vil jeg gjerne ha dokumentert.

---

Så skriver du: "Når det kommer til siden "whale.to", tør jeg spørre deg om du faktisk har sett inne på siden under det temaet det er snakk om (altså ikke Holocaust men vaksiner)?"

Ja, jeg har lest mye på whale. De har seksjoner om Holocaust, om Jøder, om New World Order, om kreftbehandling, om 9/11-konspirasjoner og om vaksiner. Det du mener er at jeg skal ignorere alt anti-semittisk konspirasjonstøv, og heller akseptere at når det gjelder vaksiner, da er de troverdige? Den går ikke Sekhmet, beklager. Man kan ikke bare ta ut akkurat den lille delen som passer med din oppfatning og hevde at det er sannheten og lyset. Det kalles kildekritikk.

Et lite eksempel, du skriver: "Uttdrag fra siden, dette skrevet av doktor James R. Shannon, tidligere direktør for "the National institute of health": "the only safe vaccine is one that is never used" 

Dette er et kjent sitat, som også du henviser til. Kan du dokumentere at dette er sagt av James Shannon, og fremvise hvilken kontekst det ble sagt i? Tips; personen som var sjef for NIH i 13 år het James Augustine Shannon. Hvor kommer "R." fra? Det er den enkleste sak i verden å stille en lege et spørsmål om en vaksine er 100% sikker, og få et svar som går på at ingen vaksiner er 100% sikre, den eneste vaksinen som er helt sikker er den som aldri blir brukt. All medisinering er en avveiing mellom risiko og nytte. Jeg føler meg rimelig trygg på at dette sitatet er enten sagt av en annen person, eller i en annen kontekst enn det du presenterer det i, og dette er gjengs argumentasjon fra antivaksinemiljøene. 

---

Helt til slutt i denne omgang, så nevner du også Andrew Wakefield. Du kaller ham forsker, noe som er feil. Han er fradømt sin kvalifisering som lege og forsker. Dette etter akkurat den studien du nevner. Det du ikke nevner er at Wakefield var betalt for å finne en spesifikk konklusjon av en advokat som representerte foreldre med barn som hadde autisme. Wakefield utførte blant annet svært smertefulle og unødvendige prosedyrer på autistiske barn, og han er altså dømt for dette.

Dette ble kanskje ikke så kort allikevel, men jeg ville bare illustrere at dine argumenter er gamle Sekhmet, de er tilbakeviste mange ganger tidligere, og du støtter deg på særdeles tvilsomme kilder. Skal du være original, så kan du starte med å gå kritisk gjennom kildene dine. Er du helt overbevist om at det de sier stemmer, og tar du på deg ansvaret for å spre dette?

Jeg beklager om tonen i det jeg skriver virker litt brå, men dette er et alvorlig tema, og det er nå utbrudd av tilnærmet utryddete sykdommer som skjer i antivaksinemiljøer. Man hadde f.eks. en oppblomstring av meslinger i etterkant av Wakefields famøse studie. Da er dette for seriøst til å stole på det man blir fortalt av banditter som Wakefield, fanatiske bløffmakere som Viera Scheibner, anti-semittiske konspirasjonstullinger som whale.to og personer med alvorlig virkelighetsbrist som Rolf Kenneth Myhre. Vi lever tross alt i den virkelige verden, og der lever også våre barn.

Det blir litt voldsomt å svare på dette, siden det virker som du ignorerer de innvendingene som kommer, og bare pøser på med nye linker for det du fortalte i de første innleggene dine. Hvorfor tar du ikke tak i dette med at du henviser til dødsfall, og at det slett ikke er hele historien. Når det gjelder hygiene og leveforhold, så kan jo vaksinen mot HiB nevnes. Den ble innført på nittitallet, og førte til en umiddelbar reduksjon i sykdomstilfeller. Du mener vel ikke at hygienen i vestlige land tok et stort sprang på nittitallet?

Helt kort først, uten å gå helt inn i detaljene riktig ennå:

Du skriver:

"Om Rolf Kenneth Myhre ikke tror på AIDS, hva har det med artiklen hans om vaksiner som i hovedsak er basert på et sammendrag av to bøker? Du vil kanskje si det er snakk om hans troverdighet som person, men så er det ikke hva han liker å spise til middag det diskuteres om. "

Dette er greit nok, men du henviser til Myhre flere ganger, og han er for det første ikke kvalifisert til å uttale seg om dette temaet. Han er bibliotekar, og selv om man kan si mye pent om bibliotekarer, så har han ingen bakgrunn i medisin, virologi, immunologi osv. På tross av dette, kan han jo ha noe fornuftig å si, belagt med gode kilder, selvfølgelig.

Problemet oppstår da når Myhre har det som bare kan beskrives som et merkelig forhold til virkeligheten. Han tror altså ikke på at HIV eksisterer. Dette tar han så langt at han har anmodet en HIV-smittet person til å slutte med de medisinene som holder vedkommende i live. I tillegg mener han altså at jordas skjebne akkurat nå ligger i hendene hos aliens. Dette har han blitt fortalt av en amerikansk kvinne, som får beskjeder fra aliens via et implantat i hodet. Myhre tror heller ikke på evolusjon, han nekter for at vanlig kreftbehandling virker og så videre.

Han er selvfølgelig også vaksinemotstander. Uansett hva han tror på, er han ikke mottagelig for motstridende informasjon. I følge Myhre har jorda faktisk stoppet i sin bane rundt sola. Andre planeter som vi ser beveger seg på himmelen er iscenesatt av aliens.

Du skjønner kanskje at dette ikke bare er en saklig uenighet vi snakker om. Det er derfor ingen grunn til å ta Myhre alvorlig når det gjelder noe som helst, og i alle fall ikke et seriøst tema som vaksiner. Mannen har ingen troverdighet, og det skremmer meg at du bruker han som kilde i et forum som dette.

Når det gjelder Viera Scheibner, som Myhre henviser til, og som du siterer rundt, så er hun en "antivaksineautoritet", som har blitt avslørt som løgner og juksemaker flere ganger. Hun har heller ingen kvalifikasjoner innen temaet. Hun er mikropaleontolog. Hun ble vaksinemotstander etter at hennes manns oppfinnelse rundt krybbedød ble en fiasko. Som det står på wikien du linket, så bløffet hun rundt den vitenskapelige mottagelsen av apparatet.

Scheibner er svært produktiv, men forholder seg altså ikke nødvendigvis til sannheten, i større grad enn hun klarer å manipulere den dit hun vil. Som et lite eksempel bruker hun et tilfelle fra Japan som argument. I 1975 utsatte Japan alle barnevaksiner til barn var to år gamle, heller enn å begynne da de er tre måneder gamle. Scheibner hevdet da i triumf at krybbedød forsvant helt fra Japan.

Sannheten er noe annerledes. Japan hadde på den tiden en erstatningsordning for vaksineskader, der man for å hjelpe foreldre godtok det aller meste, i stedet for å krangle i lang tid. Det som skjedde da Japan utsatt vaksinene var at ingen lengre søkte om erstatninger for krybbedødtilfeller som muligens skyldtes vaksiner. Det har sin enkle forklaring i at hvis et barn dør etter det har blitt 1 år gammelt, så kategoriseres ikke dette lenger som krybbedød. Dette sier Scheibner intet om, men fortsetter å påstå at krybbedød forsvant fra Japan.

Les gjerne mer her: http://www.skeptics.com.au/wordpress/wp-content/uploads/theskeptic/1997/1.pdf
Artikkelen starter på side 18.

Så skriver du: "Når det kommer til siden "whale.to", tør jeg spørre deg om du faktisk har sett inne på siden under det temaet det er snakk om (altså ikke Holocaust men vaksiner)?"

Ja, jeg har lest mye på whale. De har seksjoner om Holocaust, om Jøder, om New World Order, om kreftbehandling, om 9/11-konspirasjoner og om vaksiner. Det du mener er at jeg skal ignorere alt anti-semittisk konspirasjonstøv, og heller akseptere at når det gjelder vaksiner, da er de troverdige? Den går ikke Sekhmet, beklager.

Helt til slutt i denne omgang, så nevner du også Andrew Wakefield. Du kaller ham forsker, noe som er feil. Han er fradømt sin forskerkvalifisering, og sin doktorgrad. Dette etter akkurat den studien du nevner. Det du ikke nevner er at Wakefield var betalt for å finne en spesifikk konklusjon av en advokat som representerte foreldre med barn som hadde autisme. Wakefield utførte blant annet svært smertefulle og unødvendige prosedyrer på autistiske barn, og han er altså dømt for dette.

Dette ble kanskje ikke så kort allikevel, men jeg ville bare illustrere at dine argumenter er gamle Sekhmet, de er tilbakeviste mange ganger tidligere, og du støtter deg på særdeles tvilsomme kilder. Skal du være original, så kan du starte med å gå kritisk gjennom kildene dine. Er du helt overbevist om at det de sier stemmer, og tar du på deg ansvaret for å spre dette?

Sekhmet skrev:
Ang. tiomersal så ble ikke dette fjernet fra barnevaksinasjonsprogrammet før 1998, det vil da si at barn fra 13 år og oppover kan være berørt. I tillegg er mange av tallene basert på verdensbasis, da også forskningen. Det blir da naturlig å omtale skadevirkningene som tiomersal kan ha og evt. har hatt.

Tiomersal var i svineinfluensavaksinen som ble gitt til barn, spedbarn og gravide.

Sekhmet, hvis autisme skyldes, i alle fall delvis, kvikksølv i vaksiner, så burde hyppigheten av autisme gått ned eller i alle fall flatet ut etter at man tok det vekk fra barnevaksinene.

Som du selv skriver over: "I år 2000 var det 1/150. I 2008 var det svimlende 1/67 barn som fikk autisme."

Hvordan forklarer du da den voldsomme økte hyppigheten av autisme du mener eksisterer? Ser du at det er noe i argumentasjonen din som ikke stemmer her? Du har jo selv tatt livet av din hypotese om at autisme skyldes bl.a kvikksølv i vaksiner.

Godt at du ynskjer å sette deg betre inn i kva kilder artiklene du henviser til bruker. Når det gjeld Rolf Kenneth Myhre - Nyhetsspeilet og Whale to, vert det vanskeleg for meg å gå inn på desse sidene for å hente informasjon. Dersom mesteparten av det som står der er basert på store usannheter og rare virkeleghetsoppfatningar er det ikke ei truverdig kilde. Då må eg gå andre stader for å hente informasjon.

Den første artikkelen du henviser til er frå nature.com. Eg har prøvd å finne ut litt om kva forum/database dette er, men klarte ikkje heilt å finne ut av det. Det eg fann var at det var ein open database der kven som helst kan få publisert sine artiklar. Dette gjer det litt vanskeleg å vete kor seriøs denne databasen er. Det betyr ikkje at det ikkje kan vera gode artiklar der, men eg vert då ekstra kritisk. Den spesifikke artikkelen du henviser til gjeld Zink verdiar i hår frå born med autisme. Eg er litt usikker på kor du finn kvikksølvet? Det denne artikkelen konkluderer med er at born med autisme ser ut til å ha zinkmangel, og kan ha vanskar med å skilje ut tungmetaller som cadmium og bly. Det står ingen ting her om kvikksølv, eller vaksiner.

Du seier og at born med autisme har lavere verdiar av kvikksølv enn normale born, og det er fordi dei har vanskar med å skilje ut kvikksølv. Dersom dei har problemer med å skilje ut kvikksølv, ville dei hatt høgare verdiar.

Eg vil berre gjenta at vaksinane som vert gitt i barnevaksineprogramet i norge inneheld ikkje kvikksølv. I denne tråden diskuterer me vaksiner til våre born som bur i norge, og det er difor retninslinjene her me må forholde oss til. Eg annser difor diskusjonen rundt kvikksølv for avslutta.

Gå gjerne inn på
http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____80891.aspx
og les om kva vaksiner inneheld.

I forhold til sammenhengen mellom meslinge vaksine og at det fører til autisme har det aldri vært påvist ein samanheng. Artikkelen du viser til om rester av meslingevaksiner i tarmen hos autister viser ikkje at det er ein samanheng mellom MMR vaksine og at nokon utviklar autisme, men at autistar kan ha ein unormal antistoff reaksjon.  Dette er forøvrig berre eit abstrakt, altså ein KORT oppsumering av studien, og det er vanskeleg å trekke ein konklusjon ut frå dette. Det vanlege vil vera å bestille heile studien på bakgrunn av abstraktet, lesa heile artikkelen, sjekke kilder, og så konkludere......

Artikkelen frå morgonbladet seier følgende:

"Dr. Andrew Wakefield har ikke «hevdet» at MMR-vaksinen kan føre til autisme.Han har kun stilt et spørsmål om hvorvidt det kan være en sammenheng."

"Wakefield selv er faktisk en varm tilhenger av meslingvaksine. Hvorfor skriver ingen om det?"

Meir treng ein vel ikkje komentere den artikkelen.

Studien angående sykepleier som ikkje vil vaksinere seg, er ein liten studie frå Haifa/Hedera i Israel og omhandlar Kikhoste og Svineinfluensa vaksiner. Det som kjem fram er at dei følte at helsemyndighetene hadde feilinformert ang Svinevinfluensaen og at dei dermed ikkje stolte på all informasjonen som kom. Dei ville bestemme sjølv. Artikkelen uttrykker bekymring pga manglende vaksinereing, og haldningar som :"Kvifor skal eg valsinerer meg mot kikhoste berre fordi nokon andre smitta pasientar med dette" (Mi oversetjing) Forfattarane fremhever og at dette er ein liten studie frå eit lite område i Israel og ikkje kan generaliserast.

Artiklene frå Whale to komenterer eg ikkje då eg anser det som ein lite seriøs stad og hente informasjon. Dette sa eg noko om heilt i starten av svaret.

Ellers så har Bidalaka svart deg utfyllande og godt på resten, så der signerer eg berre hennar svar.

Eg vil forøvrig oppmuntre deg til å verkeleg lese artikklane du legg ut linkar til. Det kan virke som om du fleire gonger ikkje har lest dei skikkeleg. (Vitamin A, Zink-mangel, artikkelen i morgenbladet......)

Back
Topp