Vaksine eller ikke?

Bringebærdrops

Elsker forumet
http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Helsestasjonen/Vaksine-eller-ikke/

Kom over denne artikkelen på babyverden, og ble litt nysgjerrige på deres meninger om vaksiner. Skal dere ta i mot alle vaksinene til deres barn?

Vaksinerte dattra mi på 3 mnd i dag, og kjente at jeg grudde meg veldig. Er litt skeptisk til vaksiner, fordi jeg er veldig redd for eventuelle bivirkninger. Men samtidig tar jeg ikke sjansen på å si nei til vaksinene, fordi jeg er mer redd for sykdommene.

Her følger vi standard vaksineprogram. Enkelt og greit. Er ikke videre bekymret for bivirkninger, er mer redd for de sykdommene det vaksineres mot.

Morellskatten skrev:
Her følger vi standard vaksineprogram. Enkelt og greit. Er ikke videre bekymret for bivirkninger, er mer redd for de sykdommene det vaksineres mot.

samme her :)

Morellskatten skrev:

Sign :-):-)

Det er så mange som snakker om eventuelle bivirkninger som de ikke tør ta sjansen på, og som derfor velger å ikke vaksinere. Det er rimelig irrasjonelt, fordi hvis alle hadde tenkt sånn, og dermed droppet vaksinasjonsprogrammet, så ville sykdommene blusset opp igjen, og barnedødeligheten ville igjen skutt i været. Kanskje ikke like mye som før, i og med at vi har bedre helsevesen, men likevell.
Også må man jo tenke på de som ikke tåler vaksiner også. De er avhengige av at samfunnet rundt dem er vaksinert, slik at de får beskyttelse på den måten.

Så JA! Jeg skal absolutt vaksinere gutten min. :) Men gruer meg, det gjør jeg!

Fulgte vaksineprogrammet med storebror og kommer til å gjøre det med lillebror også.

Men storebror fikk ikke vaksine da svineinfluensaen herjet.. Angrer ikke på det.

Vi følger vaksinasjonsprogrammet for begge barn. Synes ikke det er skummelt. Men vi tok ikke vaksine mot svineinfluensaen, eller noe annet.

Morellskatten skrev:

Samme her!
Jeg og alle mine 3 søsken har også fått de vaksinene :)
Så føler det er ganske safe.

Vi har også planer om å følge vaksineprogrammet. Synes ikke det er noe stas å se at gutten min blir stukket, men engster meg foreløpig ikke for bivirkninger. Er mer engstelig for de evt sykdommer han kan få hvis han ikke vaksineres. Håper og tror at Norge er såpass oppe at de hele tiden vurderer hvilke sykdommer det trengs å vaksineres mot... Selv i disse dager hvor kritikken hagler ifht svineinfluensavaksineringen...

Teriyaki skrev:
Det er så mange som snakker om eventuelle bivirkninger som de ikke tør ta sjansen på, og som derfor velger å ikke vaksinere. Det er rimelig irrasjonelt, fordi hvis alle hadde tenkt sånn, og dermed droppet vaksinasjonsprogrammet, så ville sykdommene blusset opp igjen, og barnedødeligheten ville igjen skutt i været. Kanskje ikke like mye som før, i og med at vi har bedre helsevesen, men likevell.
Også må man jo tenke på de som ikke tåler vaksiner også. De er avhengige av at samfunnet rundt dem er vaksinert, slik at de får beskyttelse på den måten.

Så JA! Jeg skal absolutt vaksinere gutten min. :) Men gruer meg, det gjør jeg!

SIGN!!!

Det standard vaksineprogrammet er jo så forsket på som det går an, og jeg personlig mener at alt annet enn å følge vaksineprogrammet blir for dumt!

Så ja, lillemann skal bli stukket om 1 uke i dag faktisk og fytti hvor jeg gruer meg!! :/

Her følger vi vaksinasjonsprogrammet.
Vet noen på forrige termingruppe valgte å utsette en av sprøytene til senere når barna var rundt 12 (Tror det var bcg-sprøyta?) pga bivirkninger 

bcg får man vel på ungdomsskola? fikk i allefall alle jeg kjenner... vi blir nok å følge vanlig vaksinasjonsprogram her. Er ikke skeptisk til det som har vært siden jeg selv var liten... men derimot litt betenkt på nye vaksiner frem til man får se evt ettervirkninger over tid. 

marrin skrev:
bcg får man vel på ungdomsskola? fikk i allefall alle jeg kjenner... vi blir nok å følge vanlig vaksinasjonsprogram her. Er ikke skeptisk til det som har vært siden jeg selv var liten... men derimot litt betenkt på nye vaksiner frem til man får se evt ettervirkninger over tid. 

Ja, helt enig.. Tar ingen vaksiner som er nye, og som ikke har vært prøvd ut i en god stund.. Det har jo kommet en ny vaksine nå, som ikke var da jeg gikk på skolen ( er 20 år), den for livmorshalskreft, for jenter da.. Så er kanskje litt skeptisk til den.. Også lurer jeg på om det virkelig er så mange som får det, at det er nødvendig å vaksinere alle jenter..

Vi følger vaksinasjonsprogrammet, og jeg ville som flere av dere, synes det var verre om mange droppa det. Tanken på at sykdommene skal blomstre opp er mye mer skremmende.

Bcg er ute av ungdomsskolen, tror ikke det vaksineres mot den i det hele tatt lenger. Mener å ha hørt noe om det.

*Skorpion84* skrev:
Vi følger vaksinasjonsprogrammet, og jeg ville som flere av dere, synes det var verre om mange droppa det. Tanken på at sykdommene skal blomstre opp er mye mer skremmende.

Bcg er ute av ungdomsskolen, tror ikke det vaksineres mot den i det hele tatt lenger. Mener å ha hørt noe om det.

Nå er det bare risikogrupper som får bcg vaksina, tror det er de med utenlandsk bakrunn blant annet. ( som drar til sitt eget land på ferie o.l)

vi skal ikke vaksinere vårt barn.. vi er ikke totalt imot vaksiner og mener at det er en styggedom. men vi føler at et lite barn på 3 mnd og oppover til 2 år ikke skal måtte proppes full med vaksiner. jeg vil vente til hun er eldre med eventuelt ta vaksinene. jeg kjenner flere som ikke er vaksinert før de er blitt eldre og eventuelt følt selv at de trenger det. å de er veldig glade for at de har fått den muligheten. jeg er ikke redd for at Synne skal bli syk heller, for alle de andre barna blir jo vaksinert ;-) så ja, jeg lever litt på det.. for det er nå engang slik. hadde nok heller vært litt mer redd for å drøye vaksinen om det var en sykdom mange hadde og som man ville bli kvitt.

Jeg vaksinerer mine barn:-) spesielt siden jeg drar barna med meg utenlands på ferie..er jo ikke alle vi treffer på i utlandet som er vaksinert.

Back
Topp