Være på barselavdeling eller barselhotel etter fødsel??

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Hva skal dere? Jeg skal føde på SUS i stavanger, og jeg var først veldig sikker på at jeg skulle være på barselhotellet etter fødselen fordi det var noe jeg virkelig hadde lyst til, men så blir jeg usikker for jeg har hørt at det ikke er å anbefale for førstegangsfødene på grunn av at man ikke får hjelp med diverse som amming osv. og at man får hjelp på barselavdelingen til mer ting.. hvilke erfaringer har dere? Hva anbefaler dere? Og hva skal dere? :-)

Jeg skal føde på Ullevål , og tenkte også at det blir bra med det hotellet etterpå. Men når jeg ser det du skriver , så blir jeg jammen usikker hvis man ikke får like god hjelp der som inne på avdelingen.

Jeg skal føde på Ullevål , og tenkte også at det blir bra med det hotellet etterpå. Men når jeg ser det du skriver , så blir jeg jammen usikker hvis man ikke får like god hjelp der som inne på avdelingen.
Det er ihvertfall det min mor sa for hun var på hotellet siste gangen for 6 år siden, og du ble sittende alene og fikk ikke mye hjelp hvis du trengte det ved amming og lignende, ikke engang hvis du ringte bort på barselavdelingen også er det jo det at man blir veldig sliten etter en fødsel og at barselavdelingen da kunne være best å være på.. det var sånn jeg tolket det da.

Tror jeg må snakke med jordmoren min om dette for har så lite lyst å sove på barselavdelingen for liker ikke sykehuslukten og sykehus i det hele tatt, i tillegg kan det jo være man blir plassert på fleremannsrom og hvis den ene ungen bare gråter når din egen sover som en stein da er det jo veldig kjedelig å måtte ligge å høre på det.. og kunne veldig godt tenke meg å sove i en god seng etter en fødsel eller ihvertfall ha muligheten til det hvis ungen sover godt osv. Også tenker jeg det kan være godt med litt alenetid sammen med familie og kjæresten uten å bli forstyrret osv. Mye derfor jeg ønsker å være på hotellet da. Men det er så vanskelig å vite hvordan det blir etter fødsel og man må vel bestemme seg for hvor man vil være før fødselen tror jeg..

Var på barsel avd på sus for litt over 3 år siden å håper for guds skyld jeg slipper det denne gang. Reiste hjem under 2 døgn etter fødselen pga at jeg følte meg til bry. Å jeg misstet mye blod under fødselen å burde vert innlagt vertfall 1 uke etter fødselen sa de. Men jeg nekta da alle som jobba der var sure å gretne, beskylte meg for å være suttrete når jeg ringte på og spurte om paracet. H is jeg ikke får ver på hotellet så stikker jeg hjem !!!

Var på barsel avd på sus for litt over 3 år siden å håper for guds skyld jeg slipper det denne gang. Reiste hjem under 2 døgn etter fødselen pga at jeg følte meg til bry. Å jeg misstet mye blod under fødselen å burde vert innlagt vertfall 1 uke etter fødselen sa de. Men jeg nekta da alle som jobba der var sure å gretne, beskylte meg for å være suttrete når jeg ringte på og spurte om paracet. H is jeg ikke får ver på hotellet så stikker jeg hjem !!!
Huff, det var jo utrolig dårlig av de på barselavdelingen da.. nå fikk jeg mindre lyst til å være der.. da blir det nok hotellet på meg hvis det ikke blir noe komplikasjoner under fødselen eller noe som gjør at jeg må være på barselavdelingen..

Hva skal dere? Jeg skal føde på SUS i stavanger, og jeg var først veldig sikker på at jeg skulle være på barselhotellet etter fødselen fordi det var noe jeg virkelig hadde lyst til, men så blir jeg usikker for jeg har hørt at det ikke er å anbefale for førstegangsfødene på grunn av at man ikke får hjelp med diverse som amming osv. og at man får hjelp på barselavdelingen til mer ting.. hvilke erfaringer har dere? Hva anbefaler dere? Og hva skal dere? :)
Håper det er greit at jeg sniker litt.
Jeg fikk på SUS nå i mars. Jeg trodde at man havnet på barselhotellet med mindre det var noe som tilsa at du må være på barsel, men skal ikke være påståelig på det.
Min erfaring var iallfall at man fikk masse hjelp på barselhotellet. De var flinke til å komme innom og hvis det var noe jeg ville ha hjelp til så var det bare å ringe bort så kom de så snart de kunne. De viste bl.a min samboer, som er førstegangs, hvordan han skulle bade. Vi hadde spørsmål om navlestumpen, de kom raskt på rommet for å rense vise og forklare. Selv om jeg følte at jeg ikke trengte hjelp til det så kom de innom og tok seg god tid til å prate med meg om amming. Utrolig hjelpsomme og koselige ansatte. Likte meg utrolig godt der og synes det var fantastisk med eget rom. Eneste negative var at ved måltid så må man kle seg skikkelig og gå ned i restauranten for å spise. Du kan f.eks få mann til å hente til deg, men da må han gå ned med brettet igjen.
Jeg var på barselavdeling med førstemann, men da fantes ikke hotellet. Det er 9 år siden, så mye er nok annerledes nå. Opplevde å ligge på det meste 7 stk inne på et 4-mannsrom. Ble holdt våken av andre som snorket og unger som gråt. Skulle man ha besøk utenom visitt-tid så måtte man inn på fellesrommet. Jeg fikk mye mindre hjelp enn på hotellet og fikk bl.a aldri noen samtale om amming. Jeg reiste hjem i den tro at vektnedgangen var naturlig og at jeg hadde melk. De ble nesten sjokket på helsestasjonen over at jeg ble sendt hjem uten at de sjekket om melken var kommet. Det viste seg at det hadde den ikke, tok enda et par dager før den begynte å strømme. Jeg satte ikke igjen med en god følelse etter oppholdet, men de stakkars ansatte var overarbeidet. Det er nok sikkert mye bedre nå som hotellet har overtatt en del.

Håper det er greit at jeg sniker litt.
Jeg fikk på SUS nå i mars. Jeg trodde at man havnet på barselhotellet med mindre det var noe som tilsa at du må være på barsel, men skal ikke være påståelig på det.
Min erfaring var iallfall at man fikk masse hjelp på barselhotellet. De var flinke til å komme innom og hvis det var noe jeg ville ha hjelp til så var det bare å ringe bort så kom de så snart de kunne. De viste bl.a min samboer, som er førstegangs, hvordan han skulle bade. Vi hadde spørsmål om navlestumpen, de kom raskt på rommet for å rense vise og forklare. Selv om jeg følte at jeg ikke trengte hjelp til det så kom de innom og tok seg god tid til å prate med meg om amming. Utrolig hjelpsomme og koselige ansatte. Likte meg utrolig godt der og synes det var fantastisk med eget rom. Eneste negative var at ved måltid så må man kle seg skikkelig og gå ned i restauranten for å spise. Du kan f.eks få mann til å hente til deg, men da må han gå ned med brettet igjen.
Jeg var på barselavdeling med førstemann, men da fantes ikke hotellet. Det er 9 år siden, så mye er nok annerledes nå. Opplevde å ligge på det meste 7 stk inne på et 4-mannsrom. Ble holdt våken av andre som snorket og unger som gråt. Skulle man ha besøk utenom visitt-tid så måtte man inn på fellesrommet. Jeg fikk mye mindre hjelp enn på hotellet og fikk bl.a aldri noen samtale om amming. Jeg reiste hjem i den tro at vektnedgangen var naturlig og at jeg hadde melk. De ble nesten sjokket på helsestasjonen over at jeg ble sendt hjem uten at de sjekket om melken var kommet. Det viste seg at det hadde den ikke, tok enda et par dager før den begynte å strømme. Jeg satte ikke igjen med en god følelse etter oppholdet, men de stakkars ansatte var overarbeidet. Det er nok sikkert mye bedre nå som hotellet har overtatt en del.
Tusen takk for at du delte dette! :-) har vært så usikker på hva jeg vil siden min mor har dårlig erfaring fra hotellet og bedre erfaringer på barselavdelingen på et annet sykehus.. men hun var jo på hotellet for 6 år siden da og det har nok forbedret seg vil jeg tro :-) og det du også skriver det gjør meg enda mer sikker på at jeg ønsker å være på hotellet selvom jeg er førstegangs, så jeg har tro på at jeg kan få hjelp hvis jeg ønsker på hotellet noe jeg ble veldig lettet over :-)

Sniker fra september her. Jeg og samboer var på familierom (som hotell). Syntes det var veldig godt å være i fred og for oss selv som familie. Dette var min første fødsel og:) Vet ikke hvordan det er på deres sykehus, men for oss var det bare å gå rett ut i gangen å spørre om det var noe vi lurte på:) Skal sies at ammingen gikk fint fra første sekund her da. Les om amming på forhånd eller gå på svangerskapskurs:)

Sniker fra september her. Jeg og samboer var på familierom (som hotell). Syntes det var veldig godt å være i fred og for oss selv som familie. Dette var min første fødsel og:) Vet ikke hvordan det er på deres sykehus, men for oss var det bare å gå rett ut i gangen å spørre om det var noe vi lurte på:) Skal sies at ammingen gikk fint fra første sekund her da. Les om amming på forhånd eller gå på svangerskapskurs:)
Så bra at du også hadde en god opplevelse på hotellet :-) hvordan gjør man det, bestiller man hotellet eller der man vil være før fødsel eller blir man bare sendt opp på hotellet etter fødsel hvis man ikke hadde komplikasjoner osv og måtte være på barselavdelingen? Hvordan går man frem osv tenker jeg? :-)

Tusen takk for at du delte dette! :) har vært så usikker på hva jeg vil siden min mor har dårlig erfaring fra hotellet og bedre erfaringer på barselavdelingen på et annet sykehus.. men hun var jo på hotellet for 6 år siden da og det har nok forbedret seg vil jeg tro :) og det du også skriver det gjør meg enda mer sikker på at jeg ønsker å være på hotellet selvom jeg er førstegangs, så jeg har tro på at jeg kan få hjelp hvis jeg ønsker på hotellet noe jeg ble veldig lettet over :)
Jeg var så fornøyd nå sist at jeg kjøpte et gedigent påskeegg til de. Jeg følte meg jo nesten litt som førstegangs siden det var så mange år siden sist. Gutten min fikk også gulsott og måtte ligge 1 døgn i lysbehandling. Hvis han våknet før avtalt ammetid så kom de inn på rommet mitt med han. De var veldig flinke til å fortelle meg hvordan det lå an, trøstet meg som syntes det var så fælt å gå fra han i den sengen og generelt tok seg tid til alle spørsmålene vi hadde.
Jeg likte utrolig godt kombinasjonen av å ha privatliv med eget rom og mulighet til besøk når jeg ville på dagen, og det å bare kunne ta en telefon eller gå bort på fellesrommet hvis det var noe jeg lurte på. Hjelpen var aldri langt unna. Vi valgte forresten å betale litt ekstra sånn at vi fikk dobbeltrom. Å få ha samboeren sammen med oss hele den første tiden var bare helt fantastisk.
Men dette er mine meninger og erfaringer, er nok sikkert andre som har andre igjen. Jeg er iallfall ikke i tvil om hva jeg ville valgt hvis jeg fikk velge igjen. :)

Så bra at du også hadde en god opplevelse på hotellet :) hvordan gjør man det, bestiller man hotellet eller der man vil være før fødsel eller blir man bare sendt opp på hotellet etter fødsel hvis man ikke hadde komplikasjoner osv og måtte være på barselavdelingen? Hvordan går man frem osv tenker jeg? :)
Når guttungen var født så spurte de om jeg ville ha enkelt eller dobbeltrom. De kunne ikke garantere dobbeltrom, men de skulle høre om det iallfall. Er begrenset antall av de. Så ringte de bort på hotellet og snakket med de. Når jeg var klar så ble vi trillet bort på hotellet. Heldigvis for oss var det ledig dobbeltrom. :)

Når guttungen var født så spurte de om jeg ville ha enkelt eller dobbeltrom. De kunne ikke garantere dobbeltrom, men de skulle høre om det iallfall. Er begrenset antall av de. Så ringte de bort på hotellet og snakket med de. Når jeg var klar så ble vi trillet bort på hotellet. Heldigvis for oss var det ledig dobbeltrom. :)
Okei, men var det sånn at man sa ifra til jordmor eller på innskrivingen at man ønsket å være på hotell eller tenker man ikke på det før etter fødselen? Håper selvfølgelig at vi får dobbeltrom for jeg ønsker å ha samboeren min der sammen med meg og det samme ønsker han :-) husker du hvor mye dere betalte for å være på hotellet? :-)

Så bra at du også hadde en god opplevelse på hotellet :) hvordan gjør man det, bestiller man hotellet eller der man vil være før fødsel eller blir man bare sendt opp på hotellet etter fødsel hvis man ikke hadde komplikasjoner osv og måtte være på barselavdelingen? Hvordan går man frem osv tenker jeg? :)
På sykehuset her har de bare familierom og ikke hotell. Vet ikke om det er likt, men her spurte de bare etter fødsel om vi ville på barsel eller familierom. Så lenge det er ledig (det er det vell som oftest), så får man familierom om man ønsker:) Da går man der noen timer etter fødsel. Slik var det i alle fall for oss. De kom innom å spurte hvordan det gikk, pratet litt, informerte og minnet meg/oss på mat:) For vår del var det bare positivt med å få være i fred. Tror jeg hadde blitt stresset om jeg var på rom med flere mødre og babyer. Tipper alle gråter, sover og ammer på ulik tid:)

Okei, men var det sånn at man sa ifra til jordmor eller på innskrivingen at man ønsket å være på hotell eller tenker man ikke på det før etter fødselen? Håper selvfølgelig at vi får dobbeltrom for jeg ønsker å ha samboeren min der sammen med meg og det samme ønsker han :) husker du hvor mye dere betalte for å være på hotellet? :)
Kan ikke huske at det var noe snakk om det før fødselen. De venter vel og ser det an om du ikke føder før tiden og at det ikke er noen komplikasjoner. Vi var på svangerskapskurs på sykehuset der vi fikk omvisning på forhånd, det syntes vi var veldig greit.
Uten at jeg skal si det sikkert så lurer jeg på om det var rundt 1000 kr for en natt, inkludert mat. Du får jo gratis opphold og mat. Hvis han velger å være med deg bare første natten så får du allikevel beholde rommet resten av tiden uten å betale noe for det. De kommer altså ikke til å be deg om å bytte rom.

Kan ikke huske at det var noe snakk om det før fødselen. De venter vel og ser det an om du ikke føder før tiden og at det ikke er noen komplikasjoner. Vi var på svangerskapskurs på sykehuset der vi fikk omvisning på forhånd, det syntes vi var veldig greit.
Uten at jeg skal si det sikkert så lurer jeg på om det var rundt 1000 kr for en natt, inkludert mat. Du får jo gratis opphold og mat. Hvis han velger å være med deg bare første natten så får du allikevel beholde rommet resten av tiden uten å betale noe for det. De kommer altså ikke til å be deg om å bytte rom.
Okei takk! :-) veldig greit å vite :-) vi skal også på svangerskapskurs i mars tenkte jeg og da får vi nok en del informasjon om både hotellet og barselavdelingen i tillegg til omvisning :-)

På sykehuset her har de bare familierom og ikke hotell. Vet ikke om det er likt, men her spurte de bare etter fødsel om vi ville på barsel eller familierom. Så lenge det er ledig (det er det vell som oftest), så får man familierom om man ønsker:) Da går man der noen timer etter fødsel. Slik var det i alle fall for oss. De kom innom å spurte hvordan det gikk, pratet litt, informerte og minnet meg/oss på mat:) For vår del var det bare positivt med å få være i fred. Tror jeg hadde blitt stresset om jeg var på rom med flere mødre og babyer. Tipper alle gråter, sover og ammer på ulik tid:)
Okei :-) her i stavanger er det ihvertfall hotell :-) sikkert veldig forskjellig på sykehusene rundt om i landet :-)

Hva skal dere? Jeg skal føde på SUS i stavanger, og jeg var først veldig sikker på at jeg skulle være på barselhotellet etter fødselen fordi det var noe jeg virkelig hadde lyst til, men så blir jeg usikker for jeg har hørt at det ikke er å anbefale for førstegangsfødene på grunn av at man ikke får hjelp med diverse som amming osv. og at man får hjelp på barselavdelingen til mer ting.. hvilke erfaringer har dere? Hva anbefaler dere? Og hva skal dere? :-)

Jeg var på barselhotellet som første gangs fødende for nesten 8 år siden (blir 8 år i april) De var fantastisk flinke var bare P tinge etter de så kom de å hjalp oss samme om det var amming eller andre spørsmål vi hadde. Var også veldig mangen av de som lå der som leverte barna på vakt rommet slik at de fikk sove på natta. Husker jeg syntes det var så rart...
Var ikke ledig familie rom da min fødsel var over, men de ordnet alikevel rom til oss begge slik at min kjære kunne vær dr. Har bare positivt å si om de som var der da :-)
Nåt jeg var der var d ikke noe valg hvis fødselen var gått fint å du ikkje hadde noen komplikasjoner etter fødsel var det hotell. Min fødsel ble satt i gang pga høgt undertrykke på blodtrykket mitt, men var fint etter fødselen så da var d hotell :-)

Jeg lå på barselhotellet på SUS for 2 år siden, og likte meg veldig godt der! Jeg liker å klare meg selv, så passet utmerket å få være i fred men å få hjelp når man trengte det.

Om man ikke ringte etter hjelp så kom de uansett innom noen ganger til dagen for å hjelpe litt til osv. Og de var alle kjempe koselige.

Så jeg vil uten tvil ligge på barselhotellet igjen :)

Mamma til Novembergutt -12, lillesøster ventes i april/mai - 15

Jeg lå på barselhotell i sommerferien etter fødsel nummer to. Måtte da ha hatt en vanlig fødsel, uten komplikasjoner osv. Men her avhenger det også av om det er fullt eller ikke.

Man får MASSE hjelp med amming på barselhotellet på sus! Det gjorde iallfall jeg for 1 år siden :-)

Back
Topp