Være inntil etter fødsel

Samsoving høres naturlig og hyggelig ut. Jeg venter min 4.gutt. Yngstegutten i flokken er 16år. Så MYE har forandret seg på den tiden. Var bare en selvfølge at de skulle sove i boksen. Og gjerne taes ut på et annet rom. Der nekta jeg. Og hjemme ble det samsoving. Flott å høre at man kan forvente tilrettelegging for Samsoving på sykehuset.
Bruker dere spesielle sprinkelsenger som kan stå inntil voksensengen hjemme? Hvilke typer senger har dere best erfaring med? Finner ikke så mange typer der den ene veggen kan fjernes.
Har ikke erfaring med den enda, men har kjøpt en chicco next2me bedside crib. ser bra ut og de jeg kjøpte den av var veldig fornøyd! ;)
 
Samsoving høres naturlig og hyggelig ut. Jeg venter min 4.gutt. Yngstegutten i flokken er 16år. Så MYE har forandret seg på den tiden. Var bare en selvfølge at de skulle sove i boksen. Og gjerne taes ut på et annet rom. Der nekta jeg. Og hjemme ble det samsoving. Flott å høre at man kan forvente tilrettelegging for Samsoving på sykehuset.
Bruker dere spesielle sprinkelsenger som kan stå inntil voksensengen hjemme? Hvilke typer senger har dere best erfaring med? Finner ikke så mange typer der den ene veggen kan fjernes.

Jeg er glad for at tidene har forandret seg, altså!!

Med førstemann hadde vi en helt vanlig sprinkelseng hvor vi tok av ene langveggen og monterte den provisorisk, men skikkelig, til vår seng. I mellom la vi en stor pute, slik at det ble en jevn overgang mellom sengene.
Fungerte som bare det, og slik blir det denne gangen også [emoji5]
Kos å dra ungen inntil seg om natten, gi pupp, for så å legge bebisen tilbake mett og fornøyd.
Forskjellen denne gangen blir nok mer bruk av babynest, fordi vi har større dobbeltseng.
 
Jeg tenkte også på babynest.. Men spørs om det er plass til den i enkeltsenga.
Åh, dere er heldige som får barselhotell! Det er nok veldig kos [emoji4] Jeg håper vesla kommer innen ettermiddagen, så kaaaanskje vi kan reise hjem dagen etter.. [emoji851] Holder vel med ei natt dersom alt er som det skal og det er rolig i disse søte juletider..? #erjolovåhåpe [emoji28]


Tja, vi som er flergangsfødende har jo lov å dra hjem relativt kjapt, så hvorfor ikke. Jeg syns egentlig det var så greit å være der at jeg gjerne tar et par netter.. trenger ikke å tenke på noe annet en babyen :happy: ingen middagslaging, husarbeid etc :happy: på st.Olavs er det snakk om at man skal få lov å reise hjem 6 timer etter fødsel nå o_O regner med det gjelder flergangsfødende, men jeg hadde nok ventet litt mer enn 6 timer selv :rolleyes:
 
Jeg fødte og var på barsel på storken på kk i bergen i oktober 17. Der var det relativt store senger og jeg ble tvingt til å samsove. Syns det var forferdelig der og da, men i ettertid så skjønner jeg at de bare mente det i beste mening. På dagtid måtte jeg holde han hele tiden, så de at han lå i sengen og sov så fikk jeg kjeft. Vi samsovet litt når vi kom hjem, men kun når vi begge sovnet under amming.
Jeg husker jeg syns det presset med samsoving var ubehageligt, men babyen klarte ikke å få kroppstemperaturen over 36 grader medmindre vi lå hud mot hud om natten, så var derfor de presset sånn på det.
 
Jeg hadde et ønske om samsoving før førstemann kom til verden. Men når hun ble født, ble jeg skikkelig nervøs for å legge meg på hun. Heldigvis var det en jordmor på barsel som oppmuntret meg til samsoving!
Hun gav meg tips om å legge den lille høyt oppe i sengen, sånn at min dyne ikke kunne komme over hodet på babyen. Og hun garanterte meg at jeg ikke kom til å rulle på den lille, det ligger i oss mødre. Det hjalp veldig å bruke babynest den første tiden og, da følte jeg at hun var mer beskyttet.
Ja til samsoving :)
 
Jeg fødte og var på barsel på storken på kk i bergen i oktober 17. Der var det relativt store senger og jeg ble tvingt til å samsove. Syns det var forferdelig der og da, men i ettertid så skjønner jeg at de bare mente det i beste mening. På dagtid måtte jeg holde han hele tiden, så de at han lå i sengen og sov så fikk jeg kjeft. Vi samsovet litt når vi kom hjem, men kun når vi begge sovnet under amming.
Jeg husker jeg syns det presset med samsoving var ubehageligt, men babyen klarte ikke å få kroppstemperaturen over 36 grader medmindre vi lå hud mot hud om natten, så var derfor de presset sånn på det.

Hm ja syns selv at flere av de i Bergen er veldig påtvingende og belærende, men har ikke erfaring fra andre sykehus. Både på barsel med de to og på barnesykehus med minste (1 uke gammel) var det veldig mye tvang av mor ute og gikk
 
Hm ja syns selv at flere av de i Bergen er veldig påtvingende og belærende, men har ikke erfaring fra andre sykehus. Både på barsel med de to og på barnesykehus med minste (1 uke gammel) var det veldig mye tvang av mor ute og gikk

Hvorfor kan de ikke la nybakte mødre få bruke sine instinkter, iallfall gi folk en sjanse?? Det hørtes slitsomt ut!

Jeg hadde samme type opplevelse, men det var i forhold til amming. Jeg fikk så kjeft fordi jeg la ham til for ofte. Brystene mine tålte det helt fint, og jeg fikk satt i gang maskineriet pokker så fort. Riktig sugeteknikk fra start er selvfølgelig viktig.
Han var stor gutt, så han var konstant sulten første uka. Gikk veeeeldig fint!
 
Hvorfor kan de ikke la nybakte mødre få bruke sine instinkter, iallfall gi folk en sjanse?? Det hørtes slitsomt ut!

Jeg hadde samme type opplevelse, men det var i forhold til amming. Jeg fikk så kjeft fordi jeg la ham til for ofte. Brystene mine tålte det helt fint, og jeg fikk satt i gang maskineriet pokker så fort. Riktig sugeteknikk fra start er selvfølgelig viktig.
Han var stor gutt, så han var konstant sulten første uka. Gikk veeeeldig fint!
Ja var amming det gikk i med meg óg, men holdningen er jo den samme.
 
Med første var jeg usikker og fikk dårlig hjelp fra barsel, så han tror jeg ikke lå sammen med meg. Med nr 2 var jeg tryggere selv, så hun lå inntil :)
Denne gang vil jeg også la babyen styre og da blir det bok mye inntil :)
 
Med første lå hun i babynest mellom oss på familierom.. nå regner jeg med jeg får enkeltsenh så vet jammen ikke om det er plass til nest? Også litt redd for å legge meg på babyen.. men blit jeg som sist så sov jeg ikke første natta for var så full av adrenalin..
 
Med første lå hun i babynest mellom oss på familierom.. nå regner jeg med jeg får enkeltsenh så vet jammen ikke om det er plass til nest? Også litt redd for å legge meg på babyen.. men blit jeg som sist så sov jeg ikke første natta for var så full av adrenalin..

Samme tenker jeg, for jeg vil helst ha henne inntil, da pappaen antakelig får beskjed om å reise hjem uansett.
Skal få til en omvisning på barsel, så skal jeg høre med vedkommende som følger oss rundt.
Kan enkeltseng og antakelig dobbeltrom på oss... Spørs hvor mange som er inne i jula [emoji256]
 
Jeg er glad for at tidene har forandret seg, altså!!

Med førstemann hadde vi en helt vanlig sprinkelseng hvor vi tok av ene langveggen og monterte den provisorisk, men skikkelig, til vår seng. I mellom la vi en stor pute, slik at det ble en jevn overgang mellom sengene.
Fungerte som bare det, og slik blir det denne gangen også [emoji5]
Kos å dra ungen inntil seg om natten, gi pupp, for så å legge bebisen tilbake mett og fornøyd.
Forskjellen denne gangen blir nok mer bruk av babynest, fordi vi har større dobbeltseng.
Ja nå har jeg vært å kjøpt sprinkelseng på Ikea. Den ene veggen kunne byttes med en list nederst. Passet perfekt. Nå er det bare å ruge noen mnd til.
 
Ja nå har jeg vært å kjøpt sprinkelseng på Ikea. Den ene veggen kunne byttes med en list nederst. Passet perfekt. Nå er det bare å ruge noen mnd til.

Så flott, grattis [emoji4]
Vi skal også kjøpe snart!
 
Jeg trenger å diskutere noen tanker/erfaringer å være inntil baby om natten på sykehuset.
Da jeg fikk første, så måtte jeg be om en sengehest midt på natten, fordi jeg synes det ble vanskelig å ha babyen sammen med meg i sengen på natta uten å få tilstrekkelig med støtte.
Sykepleieren himlet med øynene til meg og fikk meg til å føle meg litt idiot som skulle samsove, men jeg stod på mitt. Det ble en veldig fin natt, og lillemann roa seg veldig inntil meg. Jeg ønsker det samme nå.

Kan huske at det i media, for svært kort tid siden, var en jordmor eller fler som fremsnakket samsoving med den nyfødte, eller iallfall være inntil så mye som mulig.
Hvordan skal vi «gripe an» dette? Jeg føler virkelig at det blir feil at den nyfødte skal ligge helt alene i trillevogna den/de første nettene, hva synes du?
Burde vi forvente at de tilrettelegger med ekstra pute og sengehest, eller skal jeg ta med hjemmefra?
Kan selvfølgelig bringe med meg både gravidpute (pølsa, som jeg kaller den) og ei ammepute, for å støtte opp, slik at vesla kan få være inntil..
Jeg synes det blir helt feil å bare legge henne fra meg etter 9 mnd i magen...

Fødte i januar, og alle på barsel anbefalte meg samsoving. Det var sengehestee på begge sider av sengen, og den ene var oppe :)
 
Fødte i januar, og alle på barsel anbefalte meg samsoving. Det var sengehestee på begge sider av sengen, og den ene var oppe :)

Det er koselig! Håper det er slik i Drammen nå [emoji5]
 
Back
Topp