Være inntil etter fødsel

Nutteputt♥️

Forumet er livet
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
♡Julekulene 2021♡
Jeg trenger å diskutere noen tanker/erfaringer å være inntil baby om natten på sykehuset.
Da jeg fikk første, så måtte jeg be om en sengehest midt på natten, fordi jeg synes det ble vanskelig å ha babyen sammen med meg i sengen på natta uten å få tilstrekkelig med støtte.
Sykepleieren himlet med øynene til meg og fikk meg til å føle meg litt idiot som skulle samsove, men jeg stod på mitt. Det ble en veldig fin natt, og lillemann roa seg veldig inntil meg. Jeg ønsker det samme nå.

Kan huske at det i media, for svært kort tid siden, var en jordmor eller fler som fremsnakket samsoving med den nyfødte, eller iallfall være inntil så mye som mulig.
Hvordan skal vi «gripe an» dette? Jeg føler virkelig at det blir feil at den nyfødte skal ligge helt alene i trillevogna den/de første nettene, hva synes du?
Burde vi forvente at de tilrettelegger med ekstra pute og sengehest, eller skal jeg ta med hjemmefra?
Kan selvfølgelig bringe med meg både gravidpute (pølsa, som jeg kaller den) og ei ammepute, for å støtte opp, slik at vesla kan få være inntil..
Jeg synes det blir helt feil å bare legge henne fra meg etter 9 mnd i magen...
 
Sniker


Er vant med at barsel oppfordrer til sikker samsoving på sykehuset og at sengehest på senga står oppe på ene siden.
Varierer kanskje fra sykehus til sykehus...
 
Sniker jeg og..signerer hun over.
KK i Bergen var det en selvfølge å samsove på barsel.
 
Jeg trenger å diskutere noen tanker/erfaringer å være inntil baby om natten på sykehuset.
Da jeg fikk første, så måtte jeg be om en sengehest midt på natten, fordi jeg synes det ble vanskelig å ha babyen sammen med meg i sengen på natta uten å få tilstrekkelig med støtte.
Sykepleieren himlet med øynene til meg og fikk meg til å føle meg litt idiot som skulle samsove, men jeg stod på mitt. Det ble en veldig fin natt, og lillemann roa seg veldig inntil meg. Jeg ønsker det samme nå.

Kan huske at det i media, for svært kort tid siden, var en jordmor eller fler som fremsnakket samsoving med den nyfødte, eller iallfall være inntil så mye som mulig.
Hvordan skal vi «gripe an» dette? Jeg føler virkelig at det blir feil at den nyfødte skal ligge helt alene i trillevogna den/de første nettene, hva synes du?
Burde vi forvente at de tilrettelegger med ekstra pute og sengehest, eller skal jeg ta med hjemmefra?
Kan selvfølgelig bringe med meg både gravidpute (pølsa, som jeg kaller den) og ei ammepute, for å støtte opp, slik at vesla kan få være inntil..
Jeg synes det blir helt feil å bare legge henne fra meg etter 9 mnd i magen...
Jeg hadde mini i senga fra dag 1. Dro opp sengehesten selv, sykehussenger har ofte det. Ingen som sa noe eller kommenterte det. Ville ikke tatt med selv, men forlangt at de ordnet med det
 
Jeg er så enig med deg, Nutteputt. Hvorfor skal disse etterlengtede hjertegullene våre ligge i en plastboks, når det eneste som er trygt og kjent for dem er nærhet og varme?
Jeg kommer til å samsove med lille, ihvertfall prøve så godt jeg kan. Jeg håper jeg får være på barselhotellet etter fødselen, og der er det enten dobbeltsenger eller enkeltsenger som står inntil veggen.
 
Tusen takk for svar, damer!
Jeg skal føde i Drammen, og der stod sengene uten hester. Pleierne måtte dra dem ut av et loft og blåse støv av det, virket det som.. Det var derfor jeg lurte på andres opplevelser rundt dette, da det virket som om jeg kom med tidenes spørsmål [emoji851]

Jeg skal snakke med barnepleier om dette på et tidligere tidspunkt denne gangen, tror jeg[emoji39]
 
Er dobbeltseng der jeg skal føde, så har ikke tenkt på den utfordringen. Og helt ærlig var jeg så utslitt etter fødsel at pappaen tok baby og jeg var slakt. Så han levde sine første døgn mest i boksen. Håper på en bedre start for alle denne gangen :)
 
Er dobbeltseng der jeg skal føde, så har ikke tenkt på den utfordringen. Og helt ærlig var jeg så utslitt etter fødsel at pappaen tok baby og jeg var slakt. Så han levde sine første døgn mest i boksen. Håper på en bedre start for alle denne gangen :)

Samme her! Etter å ha vært våken i nesten 48 timer, så var jeg helt borte når vi endelig kom over på barsel. Pappaen måtte trå til her også. Men andre natta var noe helt annet. Kjenner på en helt annen trygghet nå, og husker så godt at det var en mamma som bar barnet sitt i bæresjal i kantinen, og det var helt tydelig at hun ikke var førstegangsmor. [emoji173]️ Gleder meg til å gjøre det samme, bare at pappa nok må ta en av de, for vet ikke om jeg til å bære to sånn med en gang [emoji7]
 
Samme her! Etter å ha vært våken i nesten 48 timer, så var jeg helt borte når vi endelig kom over på barsel. Pappaen måtte trå til her også. Men andre natta var noe helt annet. Kjenner på en helt annen trygghet nå, og husker så godt at det var en mamma som bar barnet sitt i bæresjal i kantinen, og det var helt tydelig at hun ikke var førstegangsmor. [emoji173]️ Gleder meg til å gjøre det samme, bare at pappa nok må ta en av de, for vet ikke om jeg til å bære to sånn med en gang [emoji7]
Ja, blir noe helt annet denne gangen. Skal ha med både sjal og sele i fødebaggen.
 
Takk for flere svar! Det er litt forskjeller over fjøla, virker det som!

Bæresjal er slettes ingen dum idé. Brukte ikke det med første, men skal jammen bruke det med nr to dersom formen tillater det! Takk for tips!

På Drammen tror jeg det er enkeltsenger og dobbeltrom for fleregangsfødende. Kommer vel an på hvor mange som kommer inn i jula, men går an å krysse fingra for et eget rom, kanskje..
 
Jeg kommer ikke til å samsove med mine små, alt for redd for å sove tungt og legge meg over de, og siden det er to så tar de jo litt plass.
 
Noen som vet hvordan dette er på St.Olavs?
Sniker

På barselhotellet er det dobbelseng.
På barsel har de senger med sengehester på begge sider (nedfellbare).
Var på barsel i des-17 og da var det hvertfall ingen som sa noe som helst negativt på at jeg hadde han sammen meg mesteparten av tida, fikk heller en følelse av at det var positivt.
På hotellet var jeg i -13, men opplevde det likedan da :)
 
Det er bare å være beinhard, er det noen som himler med øynene er det bare å si i fra! I Norge er det heldigvis ingen andre som kan bestemme over oss, og de er pliktige til å stille opp å gjøre hva som et best for deg og din baby.
 
Fødte første på st.olavs og er veldig glad for at jeg hører til der :happy: der er det skikkelige hotellrom med dobbeltsenger, så jeg trivdes godt der. Mulig jeg tar med babynestet så frøkena kan sove ved siden av meg. Pappan kommer nok til å sove hjemme, med unntak av første natta hvis fødselen ikke skjer på morgenen da.. vi har jo en sønn fra før som også trenger oppmerksomhet, så vi kan liksom ikke bare sette bort han å bli der sammen et par døgn.
 
Fødte første på st.olavs og er veldig glad for at jeg hører til der :happy: der er det skikkelige hotellrom med dobbeltsenger, så jeg trivdes godt der. Mulig jeg tar med babynestet så frøkena kan sove ved siden av meg. Pappan kommer nok til å sove hjemme, med unntak av første natta hvis fødselen ikke skjer på morgenen da.. vi har jo en sønn fra før som også trenger oppmerksomhet, så vi kan liksom ikke bare sette bort han å bli der sammen et par døgn.

Jeg tenkte også på babynest.. Men spørs om det er plass til den i enkeltsenga.
Åh, dere er heldige som får barselhotell! Det er nok veldig kos [emoji4] Jeg håper vesla kommer innen ettermiddagen, så kaaaanskje vi kan reise hjem dagen etter.. [emoji851] Holder vel med ei natt dersom alt er som det skal og det er rolig i disse søte juletider..? #erjolovåhåpe [emoji28]
 
Jeg var så Redd for å legge meg på lille, så jeg var så fortvilet den første natten da jeg uttrykte at baby ikke ville roe seg i plastboksen...

«Men dere kan jo samsove! Det har jeg gjort med alle mine, og det er den beste måten å få søvn på» sier barnepleiern, og tilrettelegger med sengehest og puter [emoji813]️

Sånn skulle det vært overalt.
 
Jeg trenger å diskutere noen tanker/erfaringer å være inntil baby om natten på sykehuset.
Da jeg fikk første, så måtte jeg be om en sengehest midt på natten, fordi jeg synes det ble vanskelig å ha babyen sammen med meg i sengen på natta uten å få tilstrekkelig med støtte.
Sykepleieren himlet med øynene til meg og fikk meg til å føle meg litt idiot som skulle samsove, men jeg stod på mitt. Det ble en veldig fin natt, og lillemann roa seg veldig inntil meg. Jeg ønsker det samme nå.

Kan huske at det i media, for svært kort tid siden, var en jordmor eller fler som fremsnakket samsoving med den nyfødte, eller iallfall være inntil så mye som mulig.
Hvordan skal vi «gripe an» dette? Jeg føler virkelig at det blir feil at den nyfødte skal ligge helt alene i trillevogna den/de første nettene, hva synes du?
Burde vi forvente at de tilrettelegger med ekstra pute og sengehest, eller skal jeg ta med hjemmefra?
Kan selvfølgelig bringe med meg både gravidpute (pølsa, som jeg kaller den) og ei ammepute, for å støtte opp, slik at vesla kan få være inntil..
Jeg synes det blir helt feil å bare legge henne fra meg etter 9 mnd i magen...

Samsoving høres naturlig og hyggelig ut. Jeg venter min 4.gutt. Yngstegutten i flokken er 16år. Så MYE har forandret seg på den tiden. Var bare en selvfølge at de skulle sove i boksen. Og gjerne taes ut på et annet rom. Der nekta jeg. Og hjemme ble det samsoving. Flott å høre at man kan forvente tilrettelegging for Samsoving på sykehuset.
Bruker dere spesielle sprinkelsenger som kan stå inntil voksensengen hjemme? Hvilke typer senger har dere best erfaring med? Finner ikke så mange typer der den ene veggen kan fjernes.
 
Back
Topp